Gå til innhold

Kongen uttrykte sin mening ang. klimaspørsmålet i nyttårstalen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Entern skrev (13 minutter siden):

Kongen skal være upolitisk.

Hele prinsippet med konge er jo politisk. Nå har det heldigvis her i Norge kongefamilien blitt mindre og mindre involvert i politikken, og for min del kan vi gjerne avskaffe monarkiet når Kong Harald ryker, men det er nesten umulig å ha en konge som ikke er "upolitisk". De er jo først og fremst symboler og en PR-maskin for Norge, men de  være litt politisk for at det skal være vits.

Markiii skrev (3 minutter siden):

Nei, klima er vitenskap.

Det er mye man kan legge i ordet klima, helt avhengig av kontekst. Generelt i samfunnet er det stort sett vitenskap og politikk, nettopp fordi politikken til de ulike land har en direkte påvirkning på klimaet. Når noen sier klima så kan det både referere til det faktiske klimaet, eller klimaforskning eller klimapolitikk. Å si at klima kun er vitenskap stemmer nok kun i enkelte sammenhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
overhodet skrev (36 minutter siden):

Klima er vitenskap, ikke politikk.

Dette. Og kongen har alltid vært politisk i talene. Eller, iallefall humanistisk, som til en viss grad kan kategoriseres som politisk.

Det reele motivet til å aktivt oppfordre til politisk apati, skal jeg ikke stille spørsmål om nå, men heller referere til en video som en annen postet i tråden om Ukraina&Putin-konflikten, der en enke lufter hennes tanker om politisk apati. Timestamp for relevans 5:40.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Det spørs hvor mye av dette som er hans faktiske meninger. Og hvor mye som er Kongehusets meninger. Det er sikkert 10-15 ulike personer involvert i flere måneder bare for å skrive denne talen, Kongehusets stab er gedigen. Jeg vil også tro en del av de øverste ledere i ulike partier er delvis involvert i talen. Øverste leder av et monarki er nødvendigvis ganske nødt til å være positiv til dette monarkiet, ellers ville han skrevet sitt eget avskjedsbrev. 

Selvsagt. Tviler sterkt på at han har skrevet noen av talene selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er klart at klima er et enormt tema man kan diskutere rundt nærmest uendelig, og vil trolig aldri bli enig rundt det. Men det misbrukes i stor grad av politiske ledere for å splitte folket. Et splittet folk er det samme som et svakt folk som enkelt kan styres som en saueflokk. Bare vent og se hva som skjer, dette kommer til å bli stygt. Vi snakker carbon tax, EUs bygningsdirektiv (Because C02, right, we need to lower emissions), stor begrensning i folks liv og frihet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (10 minutter siden):

Dere som synes det er ok at kongen uttaler seg politisk: vil dere fortsatt synes det er ok når han sier noe dere ikke liker?
(P.S.: dette er et retorisk spørsmål. Svar unødvendig.)

Så ytringer skal handle om hvorvidt man liker det som ytres eller ei?

kremt skrev (5 minutter siden):

EUs bygningsdirektiv (Because C02, right, we need to lower emissions), stor begrensning i folks liv og frihet. 

Klima og miljøpolitikk handler ikke bare om klimagasser, men også om bærekraftig energiforbruk og forurensning... Det er vel konspirasjonskabalen sin skyld at vi lenger ikke har smogproblemer i byene også da?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Klima er fremdeles politikk og kontroversielt, selv om flertallet avfeier og marginaliserer motstanden.

Klimaspørsmålet er et politisk spørsmål og folk er ikke enig om dette.

Tiltakene mot klimaendringene kan være politisk. Men klimaproblemene er vitenskapelig. Og klimaet er det i alle fall - et atmosfærisk fenomen - langtidsgjennomsnitt av været ville jeg kalle det.

Har sjeldent lest en så .......... utsagn at klima er politisk og kontroversielt.

Neffi skrev (1 time siden):

Kongen bekrefter at han er for monarkiet, hvilket er et ganske så politisk spørsmål. Hver fredag har regjeringen møte med Kongen på Slottet. Her blir Kongen informert om de siste politiske hendelsene, og må skrive under på lover som er vedtatt i Stortinget. Det er en veldig politisk rolle i grunn.

Og står slik i grunnloven. I andre land er det presidenten som gjør det samme.

Entern skrev (42 minutter siden):

Kongen skal være upolitisk.

Kongen skal være partipolitisk nøytral.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alt er politikk, så det er klart Kongen er politisk. Skal kongen være upolitisk så kan han verken seie eller gjere noko som helst. 

Det sagt så har kongefamilien lagt seg på ein praksis der dei ikkje tek partipolitisk side. Kongen opnar Stortinget uavhengig av om mesteparten av dei folkevalde er frå Ap, H eller Raudt. 

Så konge kan fint prate om heilt vanlege norske verdiar som dei aller fleste nordmenn kan samlast rundt, men fordi kongen ikkje vil støte frå seg nordmenn så snakkar han aldri om innvandring, skattlegging eller lovendringar. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 minutter siden):

Så ytringer skal handle om hvorvidt man liker det som ytres eller ei?

Nei?
Poenget mitt her er at folkene i tråden som liker at kongen uttaler seg politisk liker dette fordi han sier ting de liker og er enig i. Dersom han sa ting de mislikte og var uenige i, ville de plutselig ikke være så glade i at han uttaler seg politisk, i det hele tatt 😉

For meg er det same shit, han skal ikke uttale seg politisk punktum.

Endret av Entern
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Så konge kan fint prate om heilt vanlege norske verdiar som dei aller fleste nordmenn kan samlast rundt, men fordi kongen ikkje vil støte frå seg nordmenn så snakkar han aldri om innvandring, skattlegging eller lovendringar. 

Han har snakket om innvandring i tidligere taler…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

1984 vs Mad Max?

Rent personlig går jeg heller for Mad Max.

Som @Gavekort over her nevnte, fikser jo denne løsningen en hel skare med andre problemer. 1984 og fisk i havet og ikke plast i blodet vårt, eller Mad Max hvor ingen blir født fordi alle er infertil og maten er forgiftet.

Jeg går for 1984. Dessuten så setter du her betingelse om at vi mennesker ikke klarer å begrense forbruk uten overformyndere. Det er jo bare tull. Jeg forbruker knapt en fjert, og har det helt fint i alle fall!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Som @Gavekort over her nevnte, fikser jo denne løsningen en hel skare med andre problemer. 1984 og fisk i havet og ikke plast i blodet vårt, eller Mad Max hvor ingen blir født fordi alle er infertil og maten er forgiftet.

Jeg går for 1984. Dessuten så setter du her betingelse om at vi mennesker ikke klarer å begrense forbruk uten overformyndere. Det er jo bare tull. Jeg forbruker knapt en fjert, og har det helt fint i alle fall!

Har du lest 1984?

Du vil heller leve i et Mad Max hvor alle er infertile og det ikke er fisk i havet. Tro meg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...