Gå til innhold

Kongen uttrykte sin mening ang. klimaspørsmålet i nyttårstalen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Kong Harald uttrykte i nyttårstalen sin mening i klimaspørsmålet. 

Jeg mener her at kongen går for langt inn i politikk. Klima er fremdeles politikk og kontroversielt, selv om flertallet avfeier og marginaliserer motstanden.

Klimaspørsmålet er et politisk spørsmål og folk er ikke enig om dette. Jeg mener det er uklokt av Kong Harald å uttrykke dette i sin tale. 

Jeg er forøvrig utrolig takknemmlig for at jeg kan skrive dette innlegget fordi jeg bor i et demokratisk land som Norge. 

Er ikke første gang han kommer med politiske uttalelser i nyttårstalen. Blir nok heller ikke siste gang. 🫤

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om man nødvendigvis trenger full enighet eller entydige bevis for en trends årsak, for å forsøke å gjøre en innsats med å styre den nevnte trenden til et fornuftig mål?

Altså, hvis poler og breer smelter, så kan man jo forsøke å hindre at det skjer, selv om man ikke nødvendigvis trenger å være helt enig i hvorfor det skjer.

Når kvinner døde som fluer etter fødsler, ante ingen hvorfor det skjedde, men det stoppet når helsepersonell vasket hendene. Det var jo fint at man fikk en slutt på bakteriespredningen, selv om man ikke kunne bevise bakteriene på den tiden, syns du ikke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Er det noe nytt at kongen er politisk?

Kongen bekrefter at han er for monarkiet, hvilket er et ganske så politisk spørsmål. Hver fredag har regjeringen møte med Kongen på Slottet. Her blir Kongen informert om de siste politiske hendelsene, og må skrive under på lover som er vedtatt i Stortinget. Det er en veldig politisk rolle i grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (5 minutter siden):

Kongen bekrefter at han er for monarkiet, hvilket er et ganske så politisk spørsmål. Hver fredag har regjeringen møte med Kongen på Slottet. Her blir Kongen informert om de siste politiske hendelsene, og må skrive under på lover som er vedtatt i Stortinget. Det er en veldig politisk rolle i grunn.

Det er heller ikke første gangen at kongen har tatt side i politiske saker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er heller ikke første gangen at kongen har tatt side i politiske saker.

Hvis Kongen nekter eller ikke vil skrive under lover vedtatt av Stortinget, sendes loven tilbake til Stortinget. Men etter et stortingsvalg kan Stortinget vedta loven på nytt, og da gjelder loven selv om Kongen ikke skriver under. Kongen kan altså forsinke et lovvedtak, det vil si få prosessen til å ta lengre tid, men han kan ikke stoppe loven.

Det betyr jo at hans politiske meninger er av betydning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (37 minutter siden):

 

Jeg mener her at kongen går for langt inn i politikk. Klima er fremdeles politikk og kontroversielt,

Det er da ikke kontroversielt, for 92% av mandatene på Stortinget.

Det er litt som å ønske fred på jord, eller en kur mot kreft.

Det er et reellt problem og en reell utfordring som bokstavelig talt ikke kan ignoreres.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

At klimaet endres og at vi bør ta grep for å beskytte de kommende generasjoner er jo ikke kontroversielt.

Virker ut som det er det for enkelte, men retten til å ytre seg overstyrer ikke retten til å ikke gidde å lytte, så kongen gjør lurt å i drive det vitenskaplige narrativet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye av dette som er hans faktiske meninger. Og hvor mye som er Kongehusets meninger. Det er sikkert 10-15 ulike personer involvert i flere måneder bare for å skrive denne talen, Kongehusets stab er gedigen. Jeg vil også tro en del av de øverste ledere i ulike partier er delvis involvert i talen. Øverste leder av et monarki er nødvendigvis ganske nødt til å være positiv til dette monarkiet, ellers ville han skrevet sitt eget avskjedsbrev. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Det spørs hvor mye av dette som er hans faktiske meninger. Og hvor mye som er Kongehusets meninger. Det er sikkert 10-15 ulike personer involvert i flere måneder bare for å skrive denne talen, Kongehusets stab er gedigen. Jeg vil også tro en del av de øverste ledere i ulike partier er delvis involvert i talen. Øverste leder av et monarki er nødvendigvis ganske nødt til å være positiv til dette monarkiet, ellers ville han skrevet sitt eget avskjedsbrev. 

Kanskje du og jeg også er 15 personer som driver med en politisk agenda. Kanskje ingenting er ekte.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...