Gå til innhold

Hvorfor berøringsangst for selvmord?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke snakke for andre forum, men på diskusjon.no har vi rådført hos med eksperter på området på hvordan vi skal håndtere slik problematikk.

I hovedsak, årsak til skjuling/stenging av slike tråder/innlegg: smitteeffekt, vanskelig å holde kontroll på hvilke svar vedkommende får, og fordi de brukerne våre ikke skal ilegges ansvar for suicidale personer, som kun skal håndteres av profesjonelle. 

Når dette er sagt, så tenker at vi ikke har noe berøringsangst for tematikken, tenker at det finnes mye god diskusjon rundt hvordan man f.eks kan forebygge selvmord, diskutere hva som er årsaker til at folk tar selvmord, snakke om erfaringer som etterlatt etter selvmord f.eks.

Jeg mistet en god venn i selvmord i fjor, og har en annen venn som forsøkte å ta sitt eget liv. Og jeg har også også opplevd tre personer som har forsøkt å manipulere meg rundt å true med selvmord (ene av dem er eksen min som jeg anmeldte i høst for partnervold), samt hatt ansvar for en del pasienter som har forsøkt å ta sitt eget liv.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (9 minutter siden):

Men hva er bevisene for at noen tar selvmord fordi de får et feil råd på internet? Jeg har ikke sett forskning på dette. 

Kjenner du noen som har gjennomført eller vurdert dette selv? Eller har du noensinne vært i den situasjonen selv?

Dumt spørsmål. Du hadde ikke skrevet slik du gjør da.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

I den sinnstilstanden en suicidal person er så kan feil ting som dukker opp direkte til vedkommende på et forum ha fatale konsekvenser. De som legger igjen svar kan i verste fall være helt på bærtur i sin tilnærming og forståelse av situasjonen og er derfor noe en ønsker å stoppe ved å håndtere slike ting raskt og effektivt med moderering.

Dette kan sikkert oppfattes som å forhindre potensielt gode svar og kontaktmuligheter, men med tanke på at dette er anonymt så tar man ikke den risikoen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det mye lettere å misforstå, feiltolke og prate forbi hverandre skriftlig. Så policyen at man bør snakke på telefon eller ansikt til ansikt er lurt. 

Det er så mange steder å kontakte eller oppsøke, avhengig av hvor du bor, for å prate om selvmord. 

Jeg ser at det å skrive kan være mindre skummelt enn å prate. 

I forum kan selv gode intensjoner bli feil i visse tilfeller. Det som har hjulpet en kan være helt feil for en annen osv.

Fastlegen er alltid et godt sted å begynne. Årsaker til ønske om selvmord er bredt og sammensatt.

Noen få lever også i et helvete med smerter/sykdom som er uhelbredelig. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

I den sinnstilstanden en suicidal person er så kan feil ting som dukker opp direkte til vedkommende på et forum ha fatale konsekvenser. De som legger igjen svar kan i verste fall være helt på bærtur i sin tilnærming og forståelse av situasjonen og er derfor noe en ønsker å stoppe ved å håndtere slike ting raskt og effektivt med moderering.

Dette kan sikkert oppfattes som å forhindre potensielt gode svar og kontaktmuligheter, men med tanke på at dette er anonymt så tar man ikke den risikoen.

Veldig bra formulert, dette stemmer ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...