Gå til innhold

Hvorfor berøringsangst for selvmord?


Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (8 minutter siden):

Igjen, ikke bevis. Bevisets byrde ligger på den som fremmer påstanden. 

Vet ikke om det er ført noe som helst statistikk på selvmord over dårlig råd på nettet, men det er jo egentlig bare sunn fornuft en bør trå varsomt for folk som sitter fast i en ustabil mental fase og ikke kan tenke rasjonelt, samt ta uheldige beslutninger deretter.

Det er jo litt av problemet med å diskutere selvmord i ren filosofisk form.

For noen kan det være et rasjonelt og gjennomtenkt valg ift uløselige helseproblemer eller andre ulevelige ting, beslutningen om å avslutte livet på egne premisser. Det er selvsagt trist men jeg kan til viss grad forstå det. Andre ganger er det dog hjernen\sinnet\kjemien som regelrett overdriver hvor ille ting er og dermed aktiverer en kronisk katastrofetilstand som kaprer hele bevisstheten. Slik narres da en stakkars person til føle at sånn har det alltid vært, og vil alltid være, selv når det ikke er egentlig er tilfelle. Således bør vi jo da utvise rikelig med hensyn på individuell basis mens vi kan snakke om selvmord som fenomen rent samfunnsmessig.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (10 minutter siden):

Vet ikke om det er ført noe som helst statistikk på selvmord over dårlig råd på nettet, men det er jo egentlig bare sunn fornuft en bør trå varsomt for folk som sitter fast i en ustabil mental fase og ikke kan tenke rasjonelt, samt ta uheldige beslutninger deretter.

Det er jo litt av problemet med å diskutere selvmord i ren filosofisk form.

For noen kan det være et rasjonelt og gjennomtenkt valg ift uløselige helseproblemer eller andre ulevelige ting, beslutningen om å avslutte livet på egne premisser. Det er selvsagt trist men jeg kan til viss grad forstå det. Andre ganger er det dog hjernen\sinnet\kjemien som regelrett overdriver hvor ille ting er og dermed aktiverer en kronisk katastrofetilstand som kaprer hele bevisstheten. Slik narres da en stakkars person til føle at sånn har det alltid vært, og vil alltid være, selv når det ikke er egentlig er tilfelle. Således bør vi jo da utvise rikelig med hensyn på individuell basis mens vi kan snakke om selvmord som fenomen rent samfunnsmessig.   

Media skal ikke omtale selvmord. Noen ganger gjøres unntak. 

Fra avis:

Vi skal helst unngå å beskrive metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshendelser.

Denne saken følger opp en tematikk som ble aktualisert med en togpåkjørsel i sentrum 17. mai. Lokomotivførere er en yrkesgruppe som har en enorm ekstrabelastning som følge av at folk begår selvmord på skinnegangen

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Crooked Cracker said:

For noen kan det være et rasjonelt og gjennomtenkt valg ift uløselige helseproblemer eller andre ulevelige ting, beslutningen om å avslutte livet på egne premisser. Det er selvsagt trist men jeg kan til viss grad forstå det.

Nettopp. Og det er dette jeg savner i den typiske debatten. 
 

Quote

Andre ganger er det dog hjernen\sinnet\kjemien som regelrett overdriver hvor ille ting er og dermed aktiverer en kronisk katastrofetilstand som kaprer hele bevisstheten. Slik narres da en stakkars person til føle at sånn har det alltid vært, og vil alltid være, selv når det ikke er egentlig er tilfelle. Således bør vi jo da utvise rikelig med hensyn på individuell basis mens vi kan snakke om selvmord som fenomen rent samfunnsmessig.   

Enig. Men hvis det skulle være tilfellet at noen som er suicidal av nevnte grunner tar selvmord fordi det «bikker over» fra dårlig råd, så burde man ha sett en selvmordsepidemi etter introduksjonen av internet, noe vi ikke har gjort. 
 

 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Og det er dette jeg savner i den typiske debatten. 

Ja, men jeg vil egentlig skille mellom den filosiske og den helseaktuelle diskusjonen.

Krig og fred skrev (6 minutter siden):

 


 

Enig. Men hvis det skulle være tilfellet at noen som er suicidal av nevnte grunner tar selvmord fordi det «bikker over» fra dårlig råd, så burde man ha sett en selvmordsepidemi etter introduksjonen av internet, noe vi ikke har gjort. 
 

Som sagt, vet ikke om det er noe statistikk rundt dette, men vil likevel anbefale varsomhet om en skulle komme i kontakt med en person som har selvmordstanker, på nett eller virkeligheten. 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (11 timer siden):

Det finnes også steder på nettet der både selvmord og selvskading fremstår som kult, eller man blir oppfordret til slike handlinger. Man skal heller ikke risikere at noen med problemer av den art får nyss om disse stedene via tips eller PM.

Det kan fort skalere voldsomt om noen lufter tanker om selvmord på nettet.

Dette har jeg dessverre også kjennskap til. Jeg kjenner (dessverre) til noen som fikk hjelp til å ta livet sitt gjennom et selvmordsmiljø på nett.

Og du nevner noe viktig - PM. Vi har teknisk mulighet til å gå inn i PM ved behov, men vi gjør det ikke med mindre vi får rapportert inn PM, av respekt for brukerne våre. Noe som betyr at det er de fleste samtaler ikke er noe vi blir involvert i, og vi vet ikke om rådene som gis er skadelige eller ikke, forummedlemmer risikerer å få et veldig stort ansvar som de dealer med alene. 

Hvis noen får PM fra suicidale personer så vil vi gjerne vite om dette. Det kan være utrolig belastende, og ønsker at ingen skal kjenne på å føle seg ene og alene ansvarlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...