Gå til innhold

Sikring i skapet, kurs til ovn, utløses


Anbefalte innlegg

ExcaliBuR skrev (31 minutter siden):

Jeg vet ikke 😅 vet bare at ovnen stod på en 16A sikring i 10+ år på 2.5mm uten noe problem med shucko. Kan det ha noe med belastning over tid? Målingen ble utført under oppvarming, den vil vel roe seg ned etter det?

Ja de bruker mindre strøm på å vedlikeholde varmen, enn å få den opp til temperatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (46 minutter siden):

De fleste produsenter av sikringer sier man ikke skal maksbelaste sikringen mer enn 80%, så det er ikke positivt for den nye sikringen din heller. For 15A så er det 12A, og for 16A så blir det 12,8A. Det samme gjelder kabling. Og siden alle sikringer er termiske, og ikke elektroniske, så vil det være en variabel fra sikring til sikring på hvordan de 2 termiske metallene oppfører seg. Det viktiste er at de ikke slår ut for sent. De gamle skrusikringene så var det enda større variabler, og det var som regel ikke noe problem å trekke 50% mer, gjerne enda mer enn det også før de røk etter lang tid.

Høyt trekk over tid er heller ikke bra hvis den er koblet på stikkontakt, og ikke koblet i boks.

Ovn er vell koblet i sånn ovnstikk

Lenke til kommentar

Innebygde ovnar for 16A-kurs går på Schuko. Det er ingenting i veien for å montere på komfyrstikk, men det er ikkje nødvendig. Då dei målte over 14A sto ovnen på den sterkaste grillinnstillinga, noko ein sjeldan brukar til vanleg og i så fall i korte perioder. Over/undervarme eller varmluft vil ikkje trekke så mykje. Kanskje under hurtigoppvarming, men den vil nå settpunktet på nokre minutt og deretter er det ikkje behov for like mykje effekt.

Mtp. kor lite dei fleste ovnar er i bruk i løpet av ein dag er det liten fare med Schuko. Ikkje blir støpselet dratt ut og stappa inn ofte heller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke 😅 vet bare at ovnen stod på en 16A sikring i 10+ år på 2.5mm uten noe problem med shucko. Kan det ha noe med belastning over tid? Målingen ble utført under oppvarming, den vil vel roe seg ned etter det?

Ja, også shucko eldes over tid. 
Støv og skitt kan også lure deg mhp jordfeil

Har du åpnet deksler og gjort rent/ettertrukket klemmer o.l.? (PS :husk å ta ut sikringen først)

Lenke til kommentar

Sant. Mener lokal elektriker var inni stikket og "gikk over".

Hører litt med at utbyggers elektriker koblet kjøkkenstikkene(-platetopp og innebygd ovn), stuestikkene, spotter 1. Etg og varme i gulv 1. Etg. Og utestikkene på en 15A... Kunne ikke støvsuge ("ny" type, ikke sånn 2200w sak) hvis kjøleskapet skulle fyre opp aggregatet og gulvet tilfeldigvis varmet litt...

Bestilte lokal elektriker for å splitte den opp og han klødde seg litt i hodet mtp. hvordan det var løst fra utbyggers elektriker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ExcaliBuR said:

Innebygd ovn står i shucko mener jeg. Platetoppen har egen type stikk.

Stemmer. Platetopp og komfyr har en langt høyere belastning enn en stekeovn og står på kratigere kurs (20-25A er vel typisk - antar 25A i nyere hus, men så 20A i eldre der man har gjenbrukt kabling som gikk til komfyr).

Jeg har hatt samme own som OP tidligere. Så i hvert fall helt lik ut, uten at jeg vet hva modellbetegnelsen var. Etter at varmeelement gikk for 2. gang og ovnen var blitt 10 år gammel, bytta jeg den ut med en ny ovn. Denne ovnen stod da hos meg på vanlig 16A-kurs (eneste stedet jeg har treg sikring er i garasjen og på baksiden av huset - dette gjort med tanke på bruk av sag o.l.).

En stekeovn står ikke med kontinuerlig maks belastning. Ovnen blir varmet opp, og så er det termostat som styrer den av og på. Selve oppvarmingsperioden er ikke så lang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (19 timer siden):

 

Har du åpnet deksler og gjort rent/ettertrukket klemmer o.l.? (PS :husk å ta ut sikringen først)

Slikt skal ingen andre enn elektrikere gjøre. De skal også skrus til med moment, og ikke trekkes til alt man kan slik vanlige folk gjør. Så lenge det er fast installasjon, så skal ikke vanlige folk åpne noen deksler.

Siden dette er nyere bolig, så er alle stikk med barnesikring. Aldri sett det kommer noe møkk inni dem. Og når stikken blir stående i hele tiden, så kommer det heller ikke noe inn. Det eneste man bør gjøre med slike ting som bruker mye strøm, og står i 100% av tiden, er å ta ut støpselet, og se om plasten har endret noe farge rundt hullene, eller rundt pinnene på støpselet. Da er det snakk om varmegang, og det bør byttes med en gang. Støpsler som står i hele tiden gjør at holdepinnene inne i stikken kan bli slakk, og gi dårligere kontakt. Noe av hovedgrunnen til at det ikke lenger er lov stikk for utstyr som trekker 1500W og er fast installasjon.

 

PS når du skriver ta ut sikringen, så høres det ut som du fortsatt er vant med skrusikringer. Ha skal man ta ut begge sikringene, eller alle 3 hvis det er 3 faser (Sjeldent i bolighus). Her som det er automatsikringer så skal man vippe den av. Men ingenting slikt bør gjøres selv, og i hvertfall ikke hvis man ikke har måleinstrument for å sjekke at all strøm er borte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, AndersT2 said:

Slikt skal ingen andre enn elektrikere gjøre. De skal også skrus til med moment, og ikke trekkes til alt man kan slik vanlige folk gjør. Så lenge det er fast installasjon, så skal ikke vanlige folk åpne noen deksler.

Siden dette er nyere bolig, så er alle stikk med barnesikring. Aldri sett det kommer noe møkk inni dem. Og når stikken blir stående i hele tiden, så kommer det heller ikke noe inn. Det eneste man bør gjøre med slike ting som bruker mye strøm, og står i 100% av tiden, er å ta ut støpselet, og se om plasten har endret noe farge rundt hullene, eller rundt pinnene på støpselet. Da er det snakk om varmegang, og det bør byttes med en gang. Støpsler som står i hele tiden gjør at holdepinnene inne i stikken kan bli slakk, og gi dårligere kontakt. Noe av hovedgrunnen til at det ikke lenger er lov stikk for utstyr som trekker 1500W og er fast installasjon.

Når du her snakker om deksel, antar jeg det er snakk om deksel foran evt. rekkeklemmer i sikringsskapet?

Når det gjelder stikkontakter, har man selv lov til å bytte deksel på kontakten. Fikk beskjed selv av eltilsynet om å bytte deksel på en kontakt, og at det var noe jeg kunne gjøre selv (i dette tilfellet da bytte til et deksel uten jord, ettersom det var et rom hvor det var både jordet og ujordet kontakt).

Tror man eller skal lete en stund etter elektrikeren som strammer skruer i stikkontakter med momentnøkkel. Men ja, her skal det ikke "strammes til man ikke klarer mer". I praksis kan man vel bruke tre fingre på skrutrekkeren i stedet for å bruke hele hånden for å sikre at man ikke skrur til for hard...

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

Når du her snakker om deksel, antar jeg det er snakk om deksel foran evt. rekkeklemmer i sikringsskapet?

Når det gjelder stikkontakter, har man selv lov til å bytte deksel på kontakten. Fikk beskjed selv av eltilsynet om å bytte deksel på en kontakt, og at det var noe jeg kunne gjøre selv (i dette tilfellet da bytte til et deksel uten jord, ettersom det var et rom hvor det var både jordet og ujordet kontakt).

Tror man eller skal lete en stund etter elektrikeren som strammer skruer i stikkontakter med momentnøkkel. Men ja, her skal det ikke "strammes til man ikke klarer mer". I praksis kan man vel bruke tre fingre på skrutrekkeren i stedet for å bruke hele hånden for å sikre at man ikke skrur til for hard...

Ja aldri sett moment brukt utenfor høyspent, vi fikk ikke momentnøkkel på vgs heller når en drev på med disse koblingsbrettene. Men det er en feel, ikke for løst og ikke for tight. 

Men moment er såklart det beste, men tror det er få av de der ute.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Salvesen. said:

Ja aldri sett moment brukt utenfor høyspent, vi fikk ikke momentnøkkel på vgs heller når en drev på med disse koblingsbrettene. Men det er en feel, ikke for løst og ikke for tight. 

Men moment er såklart det beste, men tror det er få av de der ute.

Det forekommer vel at man bruker skrutrekker med moment "knakk" når man kobler opp PLS'er, i hvert fall på skolene.

Grunn: Elevene skrur dem regelmessig i stykker. (Fagmann kan nok klare det bra uten) 

Lenke til kommentar

På tavleverkstedet jeg jobbet som prosjektleder før jeg pensjonerte meg brukte vi moment på alt. Enten det var elektriske skrutrekkere eller driller med mer nøyaktig momententinnstilling.

Da jeg pensjonerte meg var nesten alt utstyr satt opp med fjærklemmer enten det var automatsikringer, rekkeklemmer på alt med mutter/bolt brukte vi momentnøkler. Vi hadde egen stasjon for å kontrollere nøyaktigheten til momentnøklene. Dette testverktøyet sendte vi inn hvert år for sertifisering.

Endret av fwrummel
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er nok ingen stor ulempe å ha rett moment på alle skruer, bolter og muttere. Både elektrikere og automatikere har nok godt av en liten praksisperiode på tavleverksted, hvis det passer seg slik. I forbindelse med utdanningen så er det jo en del som får en slik praksisperiode på et tavleverksted.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (6 timer siden):

På tavleverkstedet jeg jobbet som prosjektleder før jeg pensjonerte meg brukte vi moment på alt. Enten det var elektriske skrutrekkere eller driller med mer nøyaktig momententinnstilling.

Da jeg pensjonerte meg var nesten alt utstyr satt opp med fjærklemmer enten det var automatsikringer, rekkeklemmer på alt med mutter/bolt brukte vi momentnøkler. Vi hadde egen stasjon for å kontrollere nøyaktigheten til momentnøklene. Dette testverktøyet sendte vi inn hvert år for sertifisering.

Viktig å sjekke nøyaktigheten.
Ved bruk av muttertrekker med moment og «knekkeskruer» kan dette bli helt feil

Lenke til kommentar
7 hours ago, Inspector said:

Viktig å sjekke nøyaktigheten.
Ved bruk av muttertrekker med moment og «knekkeskruer» kan dette bli helt feil

Ikke knekkeskruer men momentøkler med "knekk". 

Jobbet tidligere som flymekaniker gjennom en del år, og da brukte vi denne typen momentnøkkel på stort sett alt. Har senere sett den samme typen momentnøkkel i bruk i automatikerfaget. Kalibrerig, så vidt jeg husker, en gang i året.

Mulig det har kommet nyere typer momentnøkler i bruk. Noen som vet?

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...