Gå til innhold

Sikring i skapet, kurs til ovn, utløses


Anbefalte innlegg

Hei,

vi har en kurs til innebygd ovn, 15A av merket "Chint", som utløses når ovnen har gått en stund (anslått ca 10 minutter) på temperatur over 220 grader. Under 220 grader utløses sikringen i skapet ikke. Dette problemet har kommet etter ca 1 års bruk av ovnen.

Etter hva jeg har hørt så er ikke merket "Chint" av spesielt anerkjent kvalitet.

Ovnen er en Bosch, men litt eldre type 10 år ca. Ikke av de billigste om det har noe å si.

Er det sannsynlig at det er ovn eller sikring i skapet som er problemet mtp. dette symptomet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kursen innebygd jordfeilvern? Slår den ut på strøm eller jordfeil? Mulig ovnen bruker flere varmekilder over 220 som har jordfeil. Men vanskelig å si uten mer info. Men at den trekker over 15A tviler jeg på, iallefall om den er i orden.

Jeg mistenker ovnen over sikringen. Chint er helt normalt i dag i Norske hjem. Har kjøpt to boliger med chint tavler.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke tenkt på at over en viss temperatur så brukes flere varmekilder.

Men burde ikke da feilen gjøre seg gjeldende så fort jeg vrir temperaturvelgeren over en viss temperatur enn at ovnen varmer til angitt temperatur underveis og så utløses sikringen etter en tid?

Tanken min gikk til at da trekker ovnen mer og at sikringen kanskje utløses tidligere enn spesifikasjon.

Lokal elektriker mente Chint var billigmerke, de bruker kun gewiss tror jeg de het.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (4 minutter siden):

Det har jeg ikke tenkt på at over en viss temperatur så brukes flere varmekilder.

Men burde ikke da feilen gjøre seg gjeldende så fort jeg vrir temperaturvelgeren over en viss temperatur enn at ovnen varmer til angitt temperatur underveis og så utløses sikringen etter en tid?

Tanken min gikk til at da trekker ovnen mer og at sikringen kanskje utløses tidligere enn spesifikasjon.

Lokal elektriker mente Chint var billigmerke, de bruker kun gewiss tror jeg de het.

Kommer vell an på logikken til ovnen, så vi ikke aner noen ting om. 

Men ja, bilde av utløst sikring kan hjelpe ift jordfeil iallefall.

Om du har ett tang amperemeter kan du også måle strømmen om du får fatt på en av ledningene. Men trå varsomt..

Lenke til kommentar

Det er vel ikke merket, men der i mot karakterestikk og nominell verdi for strøm som har betydning.

Komfyrer pleier jo normalt å ha en sikring på minst 20A. Er det noen modellbetegnelse på denne innebygde ovenen, slik at det går ann å sjekke hvor mye strøm den trekker?

Og så kommer det jo også ann på om det eventuelt er andre forbrukere på den samme kursen.

Overbelastning er en mulighet, altså at det går mer enn 15A i kursen. Da skal sikringen slå ut.

En annen mulighet, slik som nevnt av Salvesen over, det er jo at det er en jordfeil, som for eksempel kan opptre sporadisk. Da er det heller ikke noen feil ved sikringen, da skal den også slå ut.

Altså 3 mulige feil: 1. Overbelastning i kursen. 2. Jordfeil i kursen 3. Feil ved sikringen.

Den siste muligheten må vel være den minst sannsynlige. Først bør man sjekke for de to første mulighetene for feil. Hvis det er overbelastning eller jorfeil i kursen og sikringen ikke slår ut, da ville det være en litt farlig feil ved sikringen. Når den slår ut så er det jo mest sannsynlig at den er i orden.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
15 minutes ago, arne22 said:

Det er vel ikke merket, men der i mot karakterestikk og nominell verdi for strøm som har betydning.

Komfyrer pleier jo normalt å ha en sikring på minst 20A. Er det noen modellbetegnelse på denne innebygde ovenen, slik at det går ann å sjekke hvor mye strøm den trekker?

Når det her sies innebygget ovn, skulle man normalt tro at man snakker om integrert stekovn. Det blir noe helt annet enn en komfyr, som kombinerer stekeovn og kokeplater og dermed får helt andre effektbehov. 16A vil ellers være det vanlige for en integrert stekeovn i dag, og da gjerne med en kurs som er dedikert for ovnen. Så antar jeg det her i tillegg er en dedikert kurs for en platetopp.

Lenke til kommentar

Ja, det er noen ukjente faktorer. For det første om hvilken ovn det dreier seg om og for det annet om den er på en dedikert kurs. Det har jo å gjøre med problemstillingen rundt eventuell overbelastning. Så har man også å gjøre med muligheten for jordfeil.

Det vil jo ikke hjelpe så mye å skifte til en ny sikring med samme verdi, hvis man har overbelastning (for stor belastning) eller jordfeil ("overledning") i kursen.

Lenke til kommentar

Problemet her er sannsynlegvis at du er heilt på grensa til å løyse ut vernet. Når ovnen står på over 220°C varmer den seg opp lenge nok til å trippe det saktevirkande termiske vernet; på lågare temperatur kutter termostaten i ovnen før det termiske vernet slår ut, og sikringen avkjøler seg til neste oppvarmingssyklus.

Når du er så i grenseland kan ting som romtemperatur påverke om den tripper eller ikkje - får sikringen betre kjøling tåler det termiske vernet større effekt...

Det kan vere feil på sikringen, men eg tviler. Løysinga her er å legge opp større kurs.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Det er vel ikke merket, men der i mot karakterestikk og nominell verdi for strøm som har betydning.

Komfyrer pleier jo normalt å ha en sikring på minst 20A. Er det noen modellbetegnelse på denne innebygde ovenen, slik at det går ann å sjekke hvor mye strøm den trekker?

Og så kommer det jo også ann på om det eventuelt er andre forbrukere på den samme kursen.

Overbelastning er en mulighet, altså at det går mer enn 15A i kursen. Da skal sikringen slå ut.

En annen mulighet, slik som nevnt av Salvesen over, det er jo at det er en jordfeil, som for eksempel kan opptre sporadisk. Da er det heller ikke noen feil ved sikringen, da skal den også slå ut.

Altså 3 mulige feil: 1. Overbelastning i kursen. 2. Jordfeil i kursen 3. Feil ved sikringen.

Den siste muligheten må vel være den minst sannsynlige. Først bør man sjekke for de to første mulighetene for feil. Hvis det er overbelastning eller jorfeil i kursen og sikringen ikke slår ut, da ville det være en litt farlig feil ved sikringen. Når den slår ut så er det jo mest sannsynlig at den er i orden.

 

Helt enig i at det er karakteristikken som skal være gjeldende. Min tanke er at det vil være noen produsenter som har økt sannsynlighet for feil i sine produkter enn andre, ref. det meste annet som produseres hvor det eksisterer forskjellige nivåer av prisgrupper av samme produkttype.

Ovnen, som er en innbyggings ovn, har vært i bruk av oss siden den ble kjøpt ny i 2012 om jeg husker rett. Vi likte den så godt at da vi flyttet tok vi den med oss til nytt sted. Der vi flyttet fra stod den på egen kurs á 16A, men har skjønt i senere tid er det nye retningslinjer som sier at nå er det maks 15A på 2.5mm^2 tverrsnitt? Kursen skal i, utgangspunktet, som vi vet være dedikert til innbyggingsovn jf. kursoversikt. Har i hvert fall bekreftet at kjøleskapet som er nærmeste stikk til innbyggingsovn ikke går på samme kurs.

Som nevnt tidligere innlegg så har vi *ikke* klart å utløse sikringen igjen senere. Men rett før jeg skrev innlegget ble den utløst tre ganger ved oppvarming til ca. 240 grader. Så muligens kan det og være at det går mer på den kursen enn vi er bevisste på.

Har skjønt i senere tid at elektrikerfirmaet som har vært med på oppføringen av disse boenhetene ikke har det "beste ryktet", heller det motsatte... Kan laste opp en rapport fra e-verket på leiligheten, som er oppført i 2021, hvor det er flere sider med utbedringer...

Purring_Varsel om sanksjoner_Redacted.pdf

Endret av ExcaliBuR
Lagt ved e-rapport for de interesserte
Lenke til kommentar
48 minutes ago, ExcaliBuR said:

Der vi flyttet fra stod den på egen kurs á 16A, men har skjønt i senere tid er det nye retningslinjer som sier at nå er det maks 15A på 2.5mm^2 tverrsnitt?

Så vidt jeg husker så skal det da gå helt fint med 16A på 2.5 kvadrat.

Hvis det er en dedikert kurs og dette har fungert fint i mange år, og feilen oppstår av og til, så kunne man jo også mistenke en jordfeil. Når ting blir oppvarmet til høy temperatur og utvider seg eller bøyer seg, så kandet kanskje bli kontakt til jord ..

15A det tilsvarer jo 3.500W. Det går faktisk an å koble opp et grenuttak og så koble til med 2 stk vifteovner og så belaste med 3.5 KW og se om den løser ut. Det er jo ikke akkurat anbefalt å belaste så mye over et grenuttak over tid (brannfare), men bare for en kort periode for å se om sikringen kobler ut, mens man passer på, så må det vel kunne passere.  

Da vet man om det er overbelastningsvernet i sikringen som slår ut. Ville ikke forvente å finne feilen her, men det kan jo hende.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Holder en knapp på at ett eller annet i ovnen produserer jordfeil når dette 'ett eller annet' er varmet opp til en viss temperatur.

Kommer feilen fortere dersom ovnen allerede er varm?

Min største opplevelse som jordfeildetektiv var da jeg fant ut at et kjøleskap produserte jordfeil i det øyeblikket kompressoren slo seg av - da rister den en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...