Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sjåførskoler dropper tesla som skolebil


Deechon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Retroman said:

Ja bilene blir dyrere, men med hensyn til trafikksikkerheten så er knapper nødvendige.

Er det noe som er farlig med tanke på trafikksikkerhet, så er det fysiske knapper i en bil du ikke er 100% kjent med. Her er store touch-skjermer milevis bedre.

Jeg kjører mange forskjellige eldre bilder, og det er helt vanvittig hvor håpløse enkelte produsenter er på layout av knapper. Det er helt tilfeldig hvor knappene er plassert, de er gjerne skjult av rattet slik at du ikke ser de, og ikonene på de er som regel så små og uforståelig at det er helt umulig å se hva de er om du sitter tilbakelent i setet.

Sett deg inn i en tilfeldig bil, med oppgave å skru på varme i setet i fart. Livsfarlig. Knappen kan være hvor som helst, gjerne langt utenfor synsfeltet (f.eks. bak deg i midtkonsollen).

Til folk som absolutt elsker AC med fysiske knapper: Bilen jeg kjører nå har et flott hjul hvor jeg kan justere hvor luften kommer ut. Problemet er at hjulet er så langt vekke fra meg, og ikonene er så små, at jeg må fysisk bøye meg frem og ta blikket langt vekk fra veien hver gang det skal justeres.

Det er ikke touch-skjermer i seg selv som er faren. Det er dårlig UI/layout. Og det gjelder både fysiske og touch skjermer. Små touch-skjermer er virkelig ille. På store touch skjermer er som regel ikonene store og veldig enklere å se og forstå hva de betyr.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det jeg liker best med skjerm er feedbacken man får av å justere ting på skjermen. Man vet nøyaktig hvor mye man justerer bare ved å føle. Man blir ikke forvirra av hakk og klikk fra fysiske knapper, spaker og dreiehjul. Jeg forventer at vi får gass, brems og ratt også på touch-skjerm snart. Det blir mye tryggere og enklere.

Endret av sedsberg
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Det jeg liker best med skjerm er feedbacken man får av å justere ting på skjermen. Man vet nøyaktig hvor mye man justerer bare ved å føle. Man blir ikke forvirra av hakk og klikk fra fysiske knapper, spaker og dreiehjul. Jeg forventer at vi får gass, brems og ratt også på touch-skjerm snart. Det blir mye tryggere og enklere.

Blir mye tryggere når man fjerner sjåføren i bilen, men det er fortsatt et stykke inn i fremtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:


Det er blant annet denne brilliante funksjonen EU nå har påbydd på alle nye biler.. jeg holder meg til bruktbil eldre enn 2022 til antall ulykker tvinger frem en reversering av politikke.

Quote

Samme ekspert sa videre at modellens fartsholder i visse tilfeller kan bli aktivert og endre hastighet gjennom skiltavlesing, og at det kan ha vært denne farten bilen «husket» ved et tilfeldig trykk på resume-knappen – RES på ID.4.

Og med "visse tilfeller" mener de "hver gang bilen starter, uten en måte å permanent deaktivere, courtesy of EU".

https://elbil.no/om-ett-ar-innforer-eu-fartssperre-i-alle-nye-biler/

https://www.motor.no/bil/importoren-anbefaler-a-sla-av-trafikkfarlige-skiltlesere/198180

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Er det noe som er farlig med tanke på trafikksikkerhet, så er det fysiske knapper i en bil du ikke er 100% kjent med. Her er store touch-skjermer milevis bedre.

Jeg kjører mange forskjellige eldre bilder, og det er helt vanvittig hvor håpløse enkelte produsenter er på layout av knapper. Det er helt tilfeldig hvor knappene er plassert, de er gjerne skjult av rattet slik at du ikke ser de, og ikonene på de er som regel så små og uforståelig at det er helt umulig å se hva de er om du sitter tilbakelent i setet.

Sett deg inn i en tilfeldig bil, med oppgave å skru på varme i setet i fart. Livsfarlig. Knappen kan være hvor som helst, gjerne langt utenfor synsfeltet (f.eks. bak deg i midtkonsollen).

Til folk som absolutt elsker AC med fysiske knapper: Bilen jeg kjører nå har et flott hjul hvor jeg kan justere hvor luften kommer ut. Problemet er at hjulet er så langt vekke fra meg, og ikonene er så små, at jeg må fysisk bøye meg frem og ta blikket langt vekk fra veien hver gang det skal justeres.

Det er ikke touch-skjermer i seg selv som er faren. Det er dårlig UI/layout. Og det gjelder både fysiske og touch skjermer. Små touch-skjermer er virkelig ille. På store touch skjermer er som regel ikonene store og veldig enklere å se og forstå hva de betyr.

Nei. Fysiske knapper kan man føle seg fram til mens du ser på veien. Gjør du det samme med en skjerm så aktiverer du en drøss med ting, ringer svigermor og starter rompegrillen i baksetet på veien. Særlig på biler der f.eks klimastyring er nederst på skjemren så du må se NED for å finne ut av hvor du skal trykke. Skikkelig genialt av produsenten.

PS Argumentet ditt kan brukes med alle typer brukergrensesnitt være seg skjerm, knapper eller spaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det jeg liker best med skjerm er feedbacken man får av å justere ting på skjermen. Man vet nøyaktig hvor mye man justerer bare ved å føle. Man blir ikke forvirra av hakk og klikk fra fysiske knapper, spaker og dreiehjul. Jeg forventer at vi får gass, brems og ratt også på touch-skjerm snart. Det blir mye tryggere og enklere.

Enig. Også frontrute er jo tullete. Mye tryggere uten, og så bruker man bilens 360 kamera til å styre bilen - gjerne hjemme fra over VPN.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Retroman said:

Nei. Fysiske knapper kan man føle seg fram til mens du ser på veien. Gjør du det samme med en skjerm så aktiverer du en drøss med ting, ringer svigermor og starter rompegrillen i baksetet på veien. Særlig på biler der f.eks klimastyring er nederst på skjemren så du må se NED for å finne ut av hvor du skal trykke. Skikkelig genialt av produsenten.

PS Argumentet ditt kan brukes med alle typer brukergrensesnitt være seg skjerm, knapper eller spaker.

Leste du i det hele tatt det jeg skrev?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (10 minutter siden):

Leste du i det hele tatt det jeg skrev?

Jepp. Og til dels skjønte du ikke poenget mitt, til dels bruker du stråmannsargumentasjon og til dels bekrefter du det jeg poengterte. For eksempel når du snakker om store fine ikoner: kan man føle seg frem til ikoner eller må du SE etter dem på en skjerm? Jeg tar det for gitt at man uavhengig av knapper/skjerm er vant til bilens layout. Fordel knapper for det da du kan føle deg frem til dem/får respons kontra ikoner og skjerm hvor du må bruke øynene for å orientere seg. Men det poenget tok du ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 minutter siden):

Jepp. Og til dels skjønte du ikke poenget mitt, til dels bruker du stråmannsargumentasjon og til dels bekrefter du det jeg poengterte. For eksempel når du snakker om store fine ikoner: kan man føle seg frem til ikoner eller må du SE etter dem på en skjerm? Jeg tar det for gitt at man uavhengig av knapper/skjerm er vant til bilens layout. Fordel knapper for det da du kan føle deg frem til dem/får respons kontra ikoner og skjerm hvor du må bruke øynene for å orientere seg. Men det poenget tok du ikke.

Tesla med høyest ulykkesrate i følge ny undersøkelse fra amerikanske forsikringsselskaper.

Tesla Has The Highest Accident Rate Of Any Auto Brand

Man kan jo spekulere på årsaken og om det skyldes dårlig UX, men sikkert er det at forsikringspremien går opp. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (3 timer siden):

Er det noe som er farlig med tanke på trafikksikkerhet, så er det fysiske knapper i en bil du ikke er 100% kjent med. Her er store touch-skjermer milevis bedre.

Dette handlar meir om korleis knappane er merka og kor dei er plassert enn om dei er i fysisk format eller på skjerm.
Du har heilt rett i at touch-knappar på skjermen i midtkonsollen er lett å sjå, men det er også dei fysiske knappane på mange biler.
Det som er problematisk for trafikksikkerheita er når knappane er vanskelege å finne og identifisere, enten fordi dei ligg gjemt bak undermenyar på ein touch-skjerm eller er ein fysisk knapp under rattet som du ikkje klarer å sjå under vanleg køyring.

 

 

Når det gjeld trådens tema så tenker eg at det er fornuftig at skulebilar har mest mogleg standard utforming. Dei fleste som tek lappen skal ikkje kjøpe Tesla som sin fyrste bil, så det å ha lært å bruke ein vanleg blinklysspake som du finn på dei aller aller fleste bilane er veldig greitt å ha lært.
På tilsvarande måte så bør ein openbart lære seg å halde stabil fart ved å justere lett på gasspedalen, det er lite vits i å berre lærekøyre med adaptiv cruisekontroll, for å holde stabil fart er direkte overførtbart om ein seinare skulle køyre ein bil som ikkje har cuisekontroll eller i ein bil der ein ikkje har aktivert cruisekontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, John-B said:

Er det noe som er farlig med tanke på trafikksikkerhet, så er det fysiske knapper i en bil du ikke er 100% kjent med. Her er store touch-skjermer milevis bedre.

Jeg kjører mange forskjellige eldre bilder, og det er helt vanvittig hvor håpløse enkelte produsenter er på layout av knapper. Det er helt tilfeldig hvor knappene er plassert, de er gjerne skjult av rattet slik at du ikke ser de, og ikonene på de er som regel så små og uforståelig at det er helt umulig å se hva de er om du sitter tilbakelent i setet.

Sett deg inn i en tilfeldig bil, med oppgave å skru på varme i setet i fart. Livsfarlig. Knappen kan være hvor som helst, gjerne langt utenfor synsfeltet (f.eks. bak deg i midtkonsollen).

Til folk som absolutt elsker AC med fysiske knapper: Bilen jeg kjører nå har et flott hjul hvor jeg kan justere hvor luften kommer ut. Problemet er at hjulet er så langt vekke fra meg, og ikonene er så små, at jeg må fysisk bøye meg frem og ta blikket langt vekk fra veien hver gang det skal justeres.

Det er ikke touch-skjermer i seg selv som er faren. Det er dårlig UI/layout. Og det gjelder både fysiske og touch skjermer. Små touch-skjermer er virkelig ille. På store touch skjermer er som regel ikonene store og veldig enklere å se og forstå hva de betyr.

For et søkt eksempel. I beste fall, i et oppkonstruert eksempel der du i fart i en bil du aldri har sett før må skru på rumpevarmer, er det med fysiske knapper vanskelig, og med touch skjerm ulovlig. Etter første gangen du blir teleportert inn i bilen i fart, lærer du gjerne hvor rumpevarmeren din er, og greier trykke på knappen uten å ta blikket av veien. Lykke til å gjøre det samme med touch menyer.

 

Om du virkelig ikke greier lese ikonene på bilen din, er du sikker på du ikke trenger en synstest?

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, sedsberg said:

Personlig synes jeg det er en god ide.  Det lettere å finne frem til knappene uten å se enn det er å betjene en skjerm.  

Det er flere som har funnet en god balanse mellom hva som styres via skjermen og hva som løses via knapper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

Nei. Fysiske knapper kan man føle seg fram til mens du ser på veien. 

Hele innlegget mitt gjaldt kun biler du ikke er kjent med. Det er jo bare tull at du kan føle deg frem til en knapp du ikke vet verken plassering eller funksjon til.

Å føle seg frem til knapper er kun noe du kan i biler du kjenner veldig godt. Det er uansett ingen som driver og føler seg frem til knapper. Prøv neste gang, kan garantere deg at i omtrent alle interaksjoner med knapper (bortsett fra ratt) så ser du vekk fra veien før du trykker.

1 hour ago, Retroman said:

PS Argumentet ditt kan brukes med alle typer brukergrensesnitt være seg skjerm, knapper eller spaker.

Som jo er akkurat hva jeg poenterte i siste avsnittet i innlegget du påstår å ha lest... Det er ikke knapp/touch som er problemet. Det er dårlig layout/UI som er problemet.

 

Tydelig at folk her ikke har mye erfaring med å bli kastet inn i helt ukjente biler, siden dere tydeligvis på magisk måte føler dere frem til alle knappene i en bil dere aldri har sittet i før.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (4 timer siden):

Er det noe som er farlig med tanke på trafikksikkerhet, så er det fysiske knapper i en bil du ikke er 100% kjent med. Her er store touch-skjermer milevis bedre.

Jeg kjører mange forskjellige eldre bilder, og det er helt vanvittig hvor håpløse enkelte produsenter er på layout av knapper. Det er helt tilfeldig hvor knappene er plassert, de er gjerne skjult av rattet slik at du ikke ser de, og ikonene på de er som regel så små og uforståelig at det er helt umulig å se hva de er om du sitter tilbakelent i setet.

Sett deg inn i en tilfeldig bil, med oppgave å skru på varme i setet i fart. Livsfarlig. Knappen kan være hvor som helst, gjerne langt utenfor synsfeltet (f.eks. bak deg i midtkonsollen).

Til folk som absolutt elsker AC med fysiske knapper: Bilen jeg kjører nå har et flott hjul hvor jeg kan justere hvor luften kommer ut. Problemet er at hjulet er så langt vekke fra meg, og ikonene er så små, at jeg må fysisk bøye meg frem og ta blikket langt vekk fra veien hver gang det skal justeres.

Det er ikke touch-skjermer i seg selv som er faren. Det er dårlig UI/layout. Og det gjelder både fysiske og touch skjermer. Små touch-skjermer er virkelig ille. På store touch skjermer er som regel ikonene store og veldig enklere å se og forstå hva de betyr.

Man må jo uansett lære seg hvordan man bruker bilen, og når du vet det vet du det.

Problemene oppstår når du f.eks skal jobbe med en skjerm. Det blir som å skrive på et nettbrett fremfor å bruke er tastatur. Samme hvor rå du er må du se på display for å gjøre endringer. 
 

Så ja, håpløs layout gjelder ikke bare biler med touch-skjerm og blinklysknapp på rattet. Men jeg har kjørt denne bilen og når begge knappene er på samme side kan det være forvirrende når du gjør store rattutslag. For meg er det et lite minus da jeg gjør dette i blinde om jeg må idag. Kan stille ACC distanse samtidig som jeg stopper musikken, slår av adaptive lys og blinker, det er naturlige bevegelser som ikke krever at jeg flytter blikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, John-B said:

Tydelig at folk her ikke har mye erfaring med å bli kastet inn i helt ukjente biler, siden dere tydeligvis på magisk måte føler dere frem til alle knappene i en bil dere aldri har sittet i før.

Kan ikke si det nei. Hvor er det du blir kastet inn i ukjente biler, uten å få noen sekunder til å gjøre deg kjent med bilen da? Det virker trafikkfarlig.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...