Gå til innhold

Nå skal minst 40% av styrene i store og mellomstore selskaper være kvinner


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Gjest MKII said:

Husk at dette ikke dreier seg om en kamp for kompetanseheving, men em kamp om fordeler for kvinner...

Hvis dette ikke hadde dreid som om kvinner og å få fordeler for kvinner, så hadde vi ikke diskutert kvotering, men i stedet en lov for å styrke kompetanse og eventuellt krav om dokumentasjon på kompetanse fremfor kjønn...

Ligger noe i det men det jag tror er:

  • Som vanligt ser man bara på resultatet och det er ikke jämställt idag.
  • Finns sikkert en del prestige styren och bransjer der kvinner faktiskt blir lite diskriminerade               

                  - Sikkert bra att få in noen kvinner der. 

  • Väldigt många styrer finns i bransjer som ikke alls har speciellt många kvinner som jobbar der, for eksempel diverse teknologi selskaper.

                    - Der väljer man styre utifra de som finansierar, de som jobbar i bedriften och andra inom bransjen. Det blir självklart  många män.

                     - Jag tvivlar på (men förstår att andra er oeniga) att det er speciellt enkelt eller bra att kvotera in kompetenta kvinner i disse bransjerna. 

  • En bedrift borde få bestämma själva vilka det er som styrer dem. De som har lagt pengar i bedriften borde få bestämma över pengarna. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, fredrik2 said:

Ligger noe i det men det jag tror er:

  • Som vanligt ser man bara på resultatet och det er ikke jämställt idag.
  • Finns sikkert en del prestige styren och bransjer der kvinner faktiskt blir lite diskriminerade               

                  - Sikkert bra att få in noen kvinner der. 

  • Väldigt många styrer finns i bransjer som ikke alls har speciellt många kvinner som jobbar der, for eksempel diverse teknologi selskaper.

                    - Der väljer man styre utifra de som finansierar, de som jobbar i bedriften och andra inom bransjen. Det blir självklart  många män.

                     - Jag tvivlar på (men förstår att andra er oeniga) att det er speciellt enkelt eller bra att kvotera in kompetenta kvinner i disse bransjerna. 

  • En bedrift borde få bestämma själva vilka det er som styrer dem. De som har lagt pengar i bedriften borde få bestämma över pengarna. 

Det er vel samme hva liten eller ingen tvil om at lovendrigen som den nå er kommer til å føre til tilfeller av kjønnsdiskriminering for styrer med ujevn kjønnsfordeling. Det er nok trolig dermed ingen tvil om at lovendringen er elendig politiskt håndverk slik den er formulert!!!

Lovendringen har fokus på kjønnsdiskriminering i stedet for kvalifikasjoner, og kommer i mange tilfeller til å resultere i at bedre kvalifiserte diskrimineres for å tvinge gjennom endring i kjønnsfordelingen i styrer. Mulig dette kommer til å føre til mindre kjønnsdiskriminering, men det kommer i stedet nærmest garantert til å føre til mer diskriminering av bedre kvalifiserte!!!

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

Hvor lenge er det til krav om 40% kvinneandeler på fiskebåtene, oljeplattformene, tømrere, murere osv?
Skal kvotes inn i kremjobbene, men "drittjobbene" skal mennene måtte gjøre alene.

Altså, jeg er for likestilling. Dette er ikke likestilling, men kjønnsdiskriminering.

Siden de bare vil inn i styrene for børsnoterte selskaper så er det vel like vanskelig å kalle det kjønnsdiskriminering. Når man er målrettet begynner det å bli vanskelig å ikke sammenligne det med å ville ha seg en sugardaddy.

Lenke til kommentar
leticia skrev (38 minutter siden):

tanken om at menns arbeid er viktigere enn kvinners, menns økonomi er viktigere enn kvinners henger igjen i holdningene vi har i samfunnet i dag.

Det er ikke det at menns arbeid er viktigere enn kvinners, men rørleggere redder flere liv enn leger for eksempel. Det er rent sekundært at det er menns arbeid.

Man ser ikke på hvor det er flest menn og så sier man at disse er de viktigste jobbene. Man ser på hvilke som er de viktigste jobbene og, lo and behold, der jobber det stort sett menn - helt uten at kvinner holdes utenfor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"tanken om at menns arbeid er viktigere enn kvinners, menns økonomi er viktigere enn kvinners henger igjen i holdningene vi har i samfunnet i dag."

Nu er det ju kvinnene som velger att bli sykepleier, sociolog, lærer, etc istället för systemutvecklare, etc och oftare velger offentliga jobb. Kvinner har länge kunnat välja den utbildningen de vill. 

Hvis det nu ikke beror på att kvinner som grupp faktiskt hellre vill ha den typen arbeten så får de väl begynne välja själva eller vad man nu ska kalla det. 

Tycker det er så rart om kvinnen som gillar teknik och vill göra en ledar karriär leser sociologi och starter som veileder i NAV på grund av samhällets holdningar (eller vad det nu er som påstås). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (12 minutter siden):

"tanken om at menns arbeid er viktigere enn kvinners, menns økonomi er viktigere enn kvinners henger igjen i holdningene vi har i samfunnet i dag."

Nu er det ju kvinnene som velger att bli sykepleier, sociolog, lærer, etc istället för systemutvecklare, etc och oftare velger offentliga jobb. Kvinner har länge kunnat välja den utbildningen de vill. 

Hvis det nu ikke beror på att kvinner som grupp faktiskt hellre vill ha den typen arbeten så får de väl begynne välja själva eller vad man nu ska kalla det. 

Tycker det er så rart om kvinnen som gillar teknik och vill göra en ledar karriär leser sociologi och starter som veileder i NAV på grund av samhällets holdningar (eller vad det nu er som påstås). 

Jada. Vi kan ta den utdanningen vi vil. Og når vi tar den utdanningen vi vil i et yrke som ikke er kvinnedominert så blir vi vurdert annerledes enn en mann. Ikke fordi vi ikke har utdanningen eller er kompetente. Men neida, av den enkle grunnen at vi er gravid, har mulighet til å bli gravid eller har små barn hjemme. Ta 2 nyutdannede ingeniører som et eksempel da. De er kjærester og begge har samme utdanning, samme karakterer. Helt like på kompetansen. Kvinnen er gravid i 8 måned med sitt femte barn. Hvem ville du ha valgt å ansette av de 2? 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, leticia said:

Jada. Vi kan ta den utdanningen vi vil. Og når vi tar den utdanningen vi vil i et yrke som ikke er kvinnedominert så blir vi vurdert annerledes enn en mann. Ikke fordi vi ikke har utdanningen eller er kompetente. Men neida, av den enkle grunnen at vi er gravid, har mulighet til å bli gravid eller har små barn hjemme. Ta 2 nyutdannede ingeniører som et eksempel da. De er kjærester og begge har samme utdanning, samme karakterer. Helt like på kompetansen. Kvinnen er gravid i 8 måned med sitt femte barn. Hvem ville du ha valgt å ansette av de 2? 

 

 

Kvinnan, eftersom de allra flesta teknologi bedrifter vill ha fler kvinner. 

Men om jag förstår dig rätt så vill alltså ikke fler kvinner bli ingenjörer för att de enligt dig blir lite diskrimerade der så då väljer de i stället jobb som de ikke er intresserade av och som gir mindre lön en en diskriminerad kvinnlig ingenjör. 

Hur er det förresten i kvinne yrkene. Den gravide kvinnen i 8 månaden för jobbet före andre kvinner med samma kompetanse?

Jag tvivlar på att det är väldigt synd om kvinnliga ingenjörer. Tror väl snarare det är det mest sikra en kvinne kan söka eftersom många bedrifter vill ha fler kvinner och de står ut i ansökningsprocessen. Tycker väl också att tekniska bedrifter er rimeligt jämställda, pappor er hemma med barnen och tar rätt lång föräldraledighet. 

(nu vet jag att man ikke får diskriminera en kvinna gravid i 8 månaden eller en man som ska vara pappa ledig om en månad men för en arbetsgivare som anställer folk gör det oftast för att de trenger noen att göra ett jobb. Då är det inte en speciellt bra deal att anställa noen som kommer ta ut permission efter en uke. Pappor kan självklart också komma i samma situation men de har lättare att göra det hemligt.) 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (36 minutter siden):

Jada. Vi kan ta den utdanningen vi vil. Og når vi tar den utdanningen vi vil i et yrke som ikke er kvinnedominert så blir vi vurdert annerledes enn en mann. Ikke fordi vi ikke har utdanningen eller er kompetente. Men neida, av den enkle grunnen at vi er gravid, har mulighet til å bli gravid eller har små barn hjemme. Ta 2 nyutdannede ingeniører som et eksempel da. De er kjærester og begge har samme utdanning, samme karakterer. Helt like på kompetansen. Kvinnen er gravid i 8 måned med sitt femte barn. Hvem ville du ha valgt å ansette av de 2?

At bare kvinner kan bli gravide er ikke noe som skal tas med i beregningen mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, DjSlayer said:

Menn har alltid hatt ansvaret med å lære opp barn, selv i steinalderen så måtte faren lære opp sønnen å jakte fra tidlig alder eller i senere tid hvor yrket gikk i arv fra far til sønn. (Om du så må lure, ja kvinner kunne også lære å bli en smed for å forsørge seg selv)

Vet vi egentlig nok om steinalderkultur til å konkludere slik?
Hva er kilden din?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (30 minutter siden):

Kvinnan, eftersom de allra flesta teknologi bedrifter vill ha fler kvinner. 

Yeah, right. 

 

fredrik2 skrev (31 minutter siden):

Men om jag förstår dig rätt så vill alltså ikke fler kvinner bli ingenjörer för att de enligt dig blir lite diskrimerade der så då väljer de i stället jobb som de ikke er intresserade av och som gir mindre lön en en diskriminerad kvinnlig ingenjör. 

Nei, du forstår meg ikke rett på dette. Jeg kom bare med et eksempel på at dette skjer. Altså at kvinner blir diskriminerte hvis de er gravide eller har barn hjemme. Men at det i samme grad ikke skjer med en mann som er i samme situasjon som kvinnen (bortsett fra graviditeten da). Jeg sier ikke at kvinner ikke velger teknologi pga det. Man merker / tenker ikke over at man blir diskriminert før man faktisk blir det. 

 

fredrik2 skrev (33 minutter siden):

Hur er det förresten i kvinne yrkene. Den gravide kvinnen i 8 månaden för jobbet före andre kvinner med samma kompetanse?

I en offentlig stilling så må man velge den med mest kompetanse. Dvs at hvis det er kvinnen i 8. måned som har mest kompetanse og hun skal ut i permisjon så må man ansette henne, men så må man samtidig få tak i en vikar til henne når hun skal ut i permisjon. Når det er 2 som har samme kompetanse blir det litt vanskeligere å vurdere. 

 

fredrik2 skrev (36 minutter siden):

Jag tvivlar på att det är väldigt synd om kvinnliga ingenjörer. Tror väl snarare det är det mest sikra en kvinne kan söka eftersom många bedrifter vill ha fler kvinner och de står ut i ansökningsprocessen. Tycker väl också att tekniska bedrifter er rimeligt jämställda, pappor er hemma med barnen och tar rätt lång föräldraledighet. 

 Nå brukte jeg ingeniører kun som et eksempel fordi det virker som det er det du helst kan relatere deg til. Men det var egentlig økonom som var det opplevde tilfellet. Nå vet ikke jeg om du siden du skriver svensk bor i Norge. Men i Norge så er det vanlig at damene tar mer permisjon enn menn (selv om det ikke var sånn i vårt hjem). 

 

fredrik2 skrev (41 minutter siden):

(nu vet jag att man ikke får diskriminera en kvinna gravid i 8 månaden eller en man som ska vara pappa ledig om en månad men för en arbetsgivare som anställer folk gör det oftast för att de trenger noen att göra ett jobb. Då är det inte en speciellt bra deal att anställa noen som kommer ta ut permission efter en uke. Pappor kan självklart också komma i samma situation men de har lättare att göra det hemligt.) 

Joda, man får ikke diskriminere. Men man gjør det likevel. Og det med graviditeten, jeg gikk til sak og fikk erstatning. Men ble spurt på intervjuer hvor mange barn jeg hadde også. Et spørsmål man ikke hadde tenkt over å spørre en mann. (og nå har man vel ikke lov å spørre heller).  Må legge til at dette var for 20 år siden. Men når jeg ser på kvinner og slike saker i dag, så ser jeg at det har ikke skjedd en altfor stor holdningsendring på det området dessverre. 

Men nå snakker vi ikke om helt det samme. Vi snakker om vi skal innføre kvotering i styrer eller ikke. Jeg syns ikke vi skal innføre kvotering. Men vi må finne andre måter å vurdere eventuelle styremedlemmer på enn det gjøres i dag, som hindrer diskriminering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe mer å tilføye, kilden din er din egen antagelse. Det er notert.

Ja det er venstresidens ide om at forskjellen mellom menn og kvinner er en sosialkonstruksjon. Logikk er ikke en styrke hos dere.

Jeg mener hvem er det du spør etter ekspertise hos som f.eks jakt av hjort? Moren din som aldri har jaktet hjort, eller faren din som har jaktet hjort, dette er så enkelt, fordi inget menneske blir født med denne kunnskapen dette er en lært egenskap.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
leticia skrev (27 minutter siden):

Så sant man ikke søker på en jobb som surrogatmor så har ikke det at man har muligheten for å bli gravid noe i en vurdering av kompetanse for jobben å gjøre nei. 

Kompetanse for jobben? Nei.

Mulighet til å fullføre jobben innen samme tidsrom som en annen kandidat? Ja.

Om man ikke skulle "diskriminere" her så er det vel mannfolk som måtte få mere fri fra jobben?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, leticia said:

Yeah, right. 

 

Nei, du forstår meg ikke rett på dette. Jeg kom bare med et eksempel på at dette skjer. Altså at kvinner blir diskriminerte hvis de er gravide eller har barn hjemme. Men at det i samme grad ikke skjer med en mann som er i samme situasjon som kvinnen (bortsett fra graviditeten da). Jeg sier ikke at kvinner ikke velger teknologi pga det. Man merker / tenker ikke over at man blir diskriminert før man faktisk blir det. 

 

I en offentlig stilling så må man velge den med mest kompetanse. Dvs at hvis det er kvinnen i 8. måned som har mest kompetanse og hun skal ut i permisjon så må man ansette henne, men så må man samtidig få tak i en vikar til henne når hun skal ut i permisjon. Når det er 2 som har samme kompetanse blir det litt vanskeligere å vurdere. 

 

 Nå brukte jeg ingeniører kun som et eksempel fordi det virker som det er det du helst kan relatere deg til. Men det var egentlig økonom som var det opplevde tilfellet. Nå vet ikke jeg om du siden du skriver svensk bor i Norge. Men i Norge så er det vanlig at damene tar mer permisjon enn menn (selv om det ikke var sånn i vårt hjem). 

 

Joda, man får ikke diskriminere. Men man gjør det likevel. Og det med graviditeten, jeg gikk til sak og fikk erstatning. Men ble spurt på intervjuer hvor mange barn jeg hadde også. Et spørsmål man ikke hadde tenkt over å spørre en mann. (og nå har man vel ikke lov å spørre heller).  Må legge til at dette var for 20 år siden. Men når jeg ser på kvinner og slike saker i dag, så ser jeg at det har ikke skjedd en altfor stor holdningsendring på det området dessverre. 

Men nå snakker vi ikke om helt det samme. Vi snakker om vi skal innføre kvotering i styrer eller ikke. Jeg syns ikke vi skal innføre kvotering. Men vi må finne andre måter å vurdere eventuelle styremedlemmer på enn det gjøres i dag, som hindrer diskriminering. 

Jag er lite imponerad av hur skråsikker du er. Är ju faktiskt möjligt att något har ändrat sig på 20 år eller att teknologi företag som jag har erfarenhet av er mer jämställda än de som jobbar med ekonomi som du verkar ha erfarenhet av. Hur vet du att man ikke spör män om hur många barn de har? Jag tror jag har blivit spurt det. 

Der jag har jobbar har i alla fall både kvinner och med varit långvarig hemma med barn och båda grupperna er regelbundet hemma med sykt barn. Det är också så att kvinnor faktiskt är väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden. 

Men familj och barn är självklart ett litet problem för arbetsgivaren.  De vill ju att folk ska jobba och inte vara hemma. Det är nog ett större problem för kvinnor men eftersom män faktiskt också är hemma med barnen så borde väl arbetsgivarna förstå det efter ett tag. 

Vikarier finns knappt i teknologi bedrifter så alternativet är att oftast att bruke konsulenter vilket kostar en hel del.

Vad detta har att göra med val av utbildning förstår jag inte och framförallt inte eftersom kvinner er så eftertraktade i ikke kvinne yrker. 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Jag er lite imponerad av hur skråsikker du er. Är ju faktiskt möjligt att något har ändrat sig på 20 år eller att teknologi företag som jag har erfarenhet av er mer jämställda än de som jobbar med ekonomi som du verkar ha erfarenhet av. Hur vet du att man ikke spör män om hur många barn de har? Jag tror jag har blivit spurt det. 

Der jag har jobbar har i alla fall både kvinner och med varit långvarig hemma med barn och båda grupperna er regelbundet hemma med sykt barn. Det är också så att kvinnor faktiskt är väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden. 

Men familj och barn är självklart ett litet problem för arbetsgivaren.  De vill ju att folk ska jobba och inte vara hemma. Det är nog ett större problem för kvinnor men eftersom män faktiskt också är hemma med barnen så borde väl arbetsgivarna förstå det efter ett tag. 

Vikarier finns knappt i teknologi bedrifter så alternativet är att oftast att bruke konsulenter vilket kostar en hel del.

Vad detta har att göra med val av utbildning förstår jag inte och framförallt inte eftersom kvinner er så eftertraktade i ikke kvinne yrker. 

 

 

Ja, det er mulig at det har skjedd en endring på 20 år. F.eks så kan det hende at arbeidsgivere har blitt flinkere til å omgå regelverket ved å skylde på andre ting. At de ikke er like tydelige på at det er på grunn av graviditet eller omsorg for barn som er årsaken. Det kan også hende det har skjedd en holdningsendring, altså at tilfellene enda skjer, men at det er mer sjeldent enn det var for 20 år siden. Det kan også hende, som du sier, at det er forskjeller innen teknologi og økonomi. Så hvis du har erfaringen med at det ikke er så ille forskjellsbehandling innen teknologi og jeg har erfaring med at det er ille forskjellsbehandling innen økonomi så blir det vanskelig å se hverandres synspunkt. Jeg vet at menn ikke har blitt spurt, fordi jeg kjenner menn som var jobbsøkere med barn på samme tid som meg. Om det betyr at ingen menn har blitt spurt kan jeg jo ikke vite. Men når man har holdningen om at kvinner i mye større grad enn menn blir hjemme med barn så føles det kanskje ikke like nødvendig å spørre menn heller. 

https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/diskriminering-av-gravide-i-arbeidslivet/

Fint at du kan vedkjenne at det nok er vanskeligere for kvinner enn menn når man det kommer til å ha barn. Vi har nok ikke kommet så langt enda at arbeidsgivere innser at menn kan være like mye hjemme med barn. Klart det er også noe sannsynlighetsberegning inni dette her. Hva er sannsynligheten for at en kvinne blir mer borte enn en mann... - denne sannsynlighetsberegningen går dessverre ut over kvinner de som faller utenfor mønsteret om hva som er mest sannsynlig. 

Det har ikke noe direkte med utdanning å gjøre. Men akkurat når det gjelder det å være et kjønn som er i sterkt mindretall på en arbeidsplass så er det større sannsynlighet for å bli utsatt for sextrakassering (gjelder både kvinner i mannsdominerte og menn i kvinnedominerte yrker). Det, i tillegg til (redsel for ) latterliggjøring / utestenging i arbeidsmiljøet o.l. kan føre til at man velger et annet yrke. Men først og fremst så velger nok folk utdanning etter hva de er interessert i å jobbe med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (1 time siden):

Jeg mener hvem er det du spør etter ekspertise hos som f.eks jakt av hjort? Moren din som aldri har jaktet hjort, eller faren din som har jaktet hjort, dette er så enkelt, fordi inget menneske blir født med denne kunnskapen dette er en lært egenskap.

Og hva hvis det er moren din som har jaktet hjort, du spør fremdeles far fordi han burde jo vite det bedre enn mor siden han er mann????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...