Gå til innhold

Nå skal minst 40% av styrene i store og mellomstore selskaper være kvinner


Anbefalte innlegg

Neffi skrev (2 timer siden):

Et styres første og fremste oppgave er å sørge for at aksjeloven og alle andre lover og regler blir fulgt. Trenger ikke ingeniører til det, samme hvilken bransje selskapet er innenfor. 

Kongsberg Gruppen ASA - 943753709 - Firmapresentasjon (purehelp.no)

Her har du en norsk bedrift innen teknologi, med et styre på 11 menn og 6 kompetente kvinner. Styreleder, kjæreste Eivind Reiten, er utdannet sosialøkonom. Eivind Reiten – Wikipedia

Ikke ingeniør.

Nestlederen, Per A. Sørlie er utdannet siviløkonom. Per A. Sørlie - Borregaard

Heller ikke ingeniør.

Må jeg fortsette gjennom hele styret?

Det trenger du ikke. Enhver fornuftig person forstår at de beste styremedlemmer er økonomer og advokater :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (9 minutter siden):

Løsningen er at investorer ikke forskjellsbehandler kvinner og menn. For å starte en bedrift må man gjerne ha kapital på plass. 

Gjør de nå egentlig det? 

 

leticia skrev (11 minutter siden):

Det trenger du ikke. Enhver fornuftig person forstår at de beste styremedlemmer er økonomer og advokater :)

Litt arrogant her, kanskje? Merkelig at de to som kan tenkes er kvinner i denne tråden et de som et desidert syrligst. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, AtterEnBruker said:

Da prøver jeg igjen.

"Likestilling ødelegger makt. og jeg liker makt. Derfor liker jeg ikke likestilling."

 

grunnen til at folk er imot dette lovforslaget er altså ikke fordi lovforslaget strider mot "fornuft", men at det strider mot makt.

Kanskje for noen, men eg er ikke overbevist om at dette er grunne til at folk er i mot. Det berører ikke meg, men eg er likevel i  mot sånn kvotering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Litt arrogant her, kanskje? Merkelig at de to som kan tenkes er kvinner i denne tråden et de som et desidert syrligst. 

Litt arrogant å klage over kvinnekvotering i styrer og påstå at kvinner mangler kompetanse, og dere ikke engang har kompetanse på hva et styre er. Hva forventer du blir resultatet? At kvinner blir sjarmert av små menn med komplekser?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (50 minutter siden):

Gjør de nå egentlig det? 

 

Ja det gjør de. Det har jeg lagt ut link til tidligere i tråden.

 

Sjørøver skrev (50 minutter siden):

Litt arrogant her, kanskje? Merkelig at de to som kan tenkes er kvinner i denne tråden et de som et desidert syrligst. 

Absolutt ikke. Men kanskje litt merkelig at de to som kan tenkes er kvinner i denne tråden er de som forstår hva som er viktig kompetanse i styrer. Hm... - kanskje ikke kvotering av kompetente kvinner var så dumt likevel da. (Var jeg arrogant nok for deg nå)?

EDIT: Jeg syns det er trist at man har så lite gode poenger for sitt eget syn at man ser seg nødt til å begynne å diskutere " de 2 personer som kan tenkes å være kvinner" i stedet for å holde seg til sakens tema. Men det flytter hvertfall fokus over fra sak til person for en liten stund, slik at man kanskje ikke føler seg like avkledd i diskusjonen som man ville gjort om man skulle prøvd å argumentere saklig. 

 

 

Endret av leticia
tilført tekst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Men kanskje litt merkelig at de to som kan tenkes er kvinner i denne tråden er de som forstår hva som er viktig kompetanse i styrer.

Det viktige er rett kompetanse, og ikke hvilket kjønn som besitter kompetansen. Da burde det heller være kompetansekvotering. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

"Vi vil ha likestilling men bare når det passer oss". Nei, det kalles for særskilt behandling, kjære. 

Du får ikke både likestilling og særskilt behandling samtidig. Positiv diskriminering mot noen er negativ diskriminering mot andre og i det tilfellet med at 40% av et styre skal være kvinner så diskrimineres det mot menn som ellers kunne hatt den posisjonen. Dette er enten 10,000 IQ(idioti) eller ideologi som kryper seg inn, og ut ifra trenden andre steder så vil jeg si ideologi da Norge spesielt har en tendens til å dasse etter andre land flere år senere. Som på veldig mange andre fronter har folk blitt advart. Mon tro hvor mange ganger det tar å ta feil før noen innser at de er på feil side av en sak?

Er som utsagnet "Være obs på hva du ønsker, du vil kanskje faktisk få det".

Lenke til kommentar
Neffi skrev (5 timer siden):

Nei, aksjonærene ligger i forsterstilling å gråter, fordi styrene ikke har kompetansen de trenger så lenge de bare er for menn.

Jasså?
"Menn eier 79,1 prosent av de private aksjeverdiene på Oslo Børs. Verdiene til kvinner utgjør 21 prosent."
Kanskje hvis kvinner begynte å investere mer de kunne gråte sammen med menn om hvor ille det står til.
Inntil da så får menn som eier 80% av verdiene (som er et fritt marked og ikke diskriminerer på hvem sine
penger det er) gråte mest på grunn av kun 52% økning i investert kapital (eks utbytte) de siste 5 årene.
 

spacer.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (2 timer siden):

Litt arrogant å klage over kvinnekvotering i styrer og påstå at kvinner mangler kompetanse, og dere ikke engang har kompetanse på hva et styre er. Hva forventer du blir resultatet? At kvinner blir sjarmert av små menn med komplekser?

Menn (og de fleste kvinner) blir i hvert fall ikke sjarmert av holdninger til personer som deg.
"small dick energy", "små menn med komplekser" osv osv.
Du argumenterer/skriver på en måte som gjør det vanskelig for folk (begge kjønn) å ta det du skriver eller deg seriøst.
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
wampster skrev (5 minutter siden):

Jasså?
"Menn eier 79,1 prosent av de private aksjeverdiene på Oslo Børs. Verdiene til kvinner utgjør 21 prosent."
Kanskje hvis kvinner begynte å investere mer de kunne gråte sammen med menn om hvor ille det står til.
Inntil da så får menn som eier 80% av verdiene (som er et fritt marked og ikke diskriminerer på hvem sine
penger det er) gråte mest på grunn av kun 52% økning i investert kapital (eks utbytte) de siste 5 årene.
 

spacer.png

Jeg blir veldig glad om du støtter mitt forslag på at kvinner skal få skattefradrag på både lønn (tilsvarende lønnsgapet) og avkastning på investering til vi har tettet kapitalgapet på et helt statsbudsjett. For kvinner må jo få lønn før de kan investere. Det håper jeg du skjønner? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Er det noen problemstilling her? Jeg ser ingen ulemper med krav om 40% kvinner / 40% menn i styrer, kontra dagens situasjon.

Ja, man kan lure på hvordan ordlyden i trådtittelen ble til. For ordlyden er ikke et krav om 40% kvinner i styrer. 

Regjeringen vil innføre krav om minst 40 prosent av hvert kjønn i styrene til store og mellomstore selskaper, som aksjeselskaper, samvirkeforetak, boligbyggelag og stiftelser. Dette skal skje gradvis i fem trinn frem til 2028. Målet er å fremme innovasjon, arbeidsmiljø og verdiskapning.

Allikevel klages det her inne om miniputt selskap som må skifte kjønn for å overleve. Så syns de det er rart når man undrer seg over hvordan de har det med seg selv på innsiden. 🤷‍♀️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
14 hours ago, Brother Ursus said:

Hvorfor kvoteres ikke kvinner til å bli

  • Frontlinjesoldater
  • Dotømmere
  • Rørleggere
  • Linjemontører
  • Taktekkere
  • Tømrere
  • osv. osv. osv.

Pseudofeminister og enkelte blant minoriteter i Norge fremstår mer som sosioøkonomiske interessegrupper som er motivert av egen vinning. De ønsker seg som regel posisjoner de vet de mangler kvalifikasjonene til å besitte, eller som det er stor konkurranse om, og de vet det finnes bedre kandidater.

Det tar tid å bygge opp erfaring og kvalifikasjoner. Dersom tanken er at ingen er kvalifisert på bakgrunn av kjønn eller hudfarge, så går det heller ikke an å kreve at man legger meritokrati til side, og ansetter folk, basert på de tingene.

Det er definisjonen av rasisme og sexisme. Meritokratiet er fargeblindt og kjønnsblindt. Det bryr seg om å yte best og tjene mest.

Fordi likestillingskampen utelukkende handler om å skaffe seg FORDELER, og ingen av ulempene i skjevfordelingen mellom kjønnene. Gjerne å skaffe seg fordeler uten å måtte jobbe like hardt fysiskt eller like mange arbeidstimer i døgnet som menn og så videre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Snikpellik said:

Er det noen problemstilling her? Jeg ser ingen ulemper med krav om 40% kvinner / 40% menn i styrer, kontra dagens situasjon.

Det er vel like store ulemper med tvang om% menn i styrer i firmaer hvor menn stort sett ikke har innsikt i produkter og markeder som innen sminke, som det er et problem med tvang om % kvinner i styrer i firmaer hvor kvinner stort sett ikke har innsikt i produkter og markeder som innen IT for å nevne eksempler som er trukket frem her tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (24 minutter siden):

Jeg blir veldig glad om du støtter mitt forslag på at kvinner skal få skattefradrag på både lønn (tilsvarende lønnsgapet) og avkastning på investering til vi har tettet kapitalgapet på et helt statsbudsjett. For kvinner må jo få lønn før de kan investere. Det håper jeg du skjønner? 

😂😂😂
Hvis det må til for at du skal bli/være glad må du nok gå gjennom livet ulykkelig/trist.
Har du lyst på mer lønn/inntekt er det ingen annen enn deg selv som hindrer deg.

Ut av kuriositet, hvor mye har du investert i markedet og hvilken del av markedet?
 

Endret av wampster
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (15 minutter siden):

Jeg blir veldig glad om du støtter mitt forslag på at kvinner skal få skattefradrag på både lønn (tilsvarende lønnsgapet) og avkastning på investering til vi har tettet kapitalgapet på et helt statsbudsjett. For kvinner må jo få lønn før de kan investere. Det håper jeg du skjønner? 

Lønnsgapet kan tettes, hvis kvinner velger flere fysiske jobber, skal vi bare tette lønnsgapet uten grunn så må jo nødvendigvis lønna høynes i de mer fysiske jobbene, ja de jobbene med tillegg. Status quo med andre ord. En slipper ikke unna det faktum at enkelte jobber er hardere, farligere enn enkelte andre, og menn er ofte overrepresentert i de hardere, farligere jobbene.

Hva med alle andre som tjener mindre enn gjennomsnittslønna til en mann, skal  alle få skattelette til de alle tjener det samme i gjennomsnitt ? Eller mener du at det er enkelte jobber som fortjener mer i lønn, og enkelte andre typer jobber som fortjener mindre lønn ? 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (Akkurat nå):

😂😂😂
Hvis det må til for at du skal blir/være glad må du nok gå gjennom livet ulykkelig/trist.
Har du lyst på mer lønn/inntekt er det ingen annen enn deg selv som hindrer deg.

Spørs om du ler like høyt når det blir innført skattefradrag til kvinner.

wampster skrev (Akkurat nå):

Ut av kuriositet, hvor mye har du investert i markedet og hvilken del av markedet?

Jeg invisterer utelukkende i selskaper som har en respektabel andel kvinner i både styre og ledelse. Det utelukker mange.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...