Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stikkontakt i motorrom


Luddep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Har kjøpt en bruktbil, og med den fulgte det DEFA-kabel. Inni motorrommet har jeg en stikkontakt(?) rett ved siden av batteriet, men ingenting er koblet i der. Hva er denne til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Elektrisk motorvarmer antageligvis. https://www.bildeler.no/defa-warmup/g/1867

Takk for svar! Bilen har Webasto motorvarmer som går på Diesel. Er det vanlig å montere dobbelt opp?  Og hva skal plugges inn i denne stikkontakten i motorrommet? 🤣 Tenkte det var vanlig å ha disse inni kupeen med kupevarmer? 

Skrevet

Nå legger jeg merke til at du skriver 'rett ved siden av batteriet'. Kanskje det er til en lader. Er det en vanlig schuko-stikk? Da er det et litt merkelig oppsett.

Skrevet

Legg ut et bilde, så kanskje du får et bedre svar. :)
Det normale om det er lagt opp til Defa motor- og kupevarmer er nemlig å ha stikket inni kupeen, under dashbordet.
På biler fra rundt 2000-tallet er dette normalt, men på senere opplegg bruker Defa egen kontakt ikke schuko til dette.

Ikke uvanlig at man har både Webasto og Defa. Ikke alle vil ha Webastoen gående i garasjen, da den lager eksos når den går.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Takk for svar! Skal få tatt bilde :) Forrige eier har ikke eid den veldig lenge. Bilen har opprinnelig vært HC-bil med ekstra batteri under førersete hvis dette har noe å si. 

20231206_155833.jpg

20231206_155853.jpg

20231206_160013.jpg

20231206_155912.jpg

Skrevet

Uansett er denne kontakttypen ikke tenkt å bli montert i motorrommet men i kupeen.

Se bare hvor nedslitt den er.

Skulle ikke forundre med at den produserer jordfeil omgående etter en kjøretur i våt vær.

  • Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (17 timer siden):

En kan sikkert med fordel tette kontakten med tape om den ikke er i bruk.

Eller bare fjerne den. Merkelig plassering, disse skal normalt være inni bilen. I monteringsanvisningen til DEFA står det at disse skal monteres inni kupeen, så høyt over gulvet at de ikke kan fylles med vann ved lekkasje. Halvveis mellom Defa-pluggen i front og dette stikket er det en Y-kobling, der den andre biten går til motorvarmeren.

 

Skrevet
Luddep skrev (På 5.12.2023 den 11:37 PM):

Hei! 
Har kjøpt en bruktbil, og med den fulgte det DEFA-kabel. Inni motorrommet har jeg en stikkontakt(?) rett ved siden av batteriet, men ingenting er koblet i der. Hva er denne til?

Den har nok antagelig vært til en bunnpannevarmer en gang i tiden.

Skrevet (endret)

Takk for mange gode svar! Da skal jeg få tatt ut stikkontakten. Bilen har opprinnelig vært HC-bil hvis dette er av relevans.

Utnytter muligheten nå når det er så mange flinke folk som svarer:

Webastoen kutter etter variabel tid, noen ganger etter få sekunder, noen ganger etter flere minutter. Hvis bilen har fremdrift på motoren erfarer jeg at den holder seg påslått, og ofte etter flere tenningsforsøk (hvis det kan kalles dette etter et par minutter i drift). VW Caravelle 08, Thermo Top C med styring i taket om dette har noe å si. Kjøring er en kald fornøyelse om dagen. Tanker eller erfarigner? :)

Endret av Luddep
Skrevet
Luddep skrev (På 6.12.2023 den 1:09 AM):

Takk for svar! Bilen har Webasto motorvarmer som går på Diesel. Er det vanlig å montere dobbelt opp?  Og hva skal plugges inn i denne stikkontakten i motorrommet? 🤣 Tenkte det var vanlig å ha disse inni kupeen med kupevarmer? 

Jeg hadde en 2013 Audi A4 Allroad påmontert Defa motorvarmer og kupevarmer i tillegg til Webasto. 

Muligens for parkeringshus osv. der eksos kan bli problem som andre skriver.

Skrevet

At brenneren slår seg av kan sikkert ha flere årsaker, men det vanlige er at de er programmert til å ikke tappe batteriet under en viss spenning, f.eks 12.0 volt sånn at du fortsatt skal få start. Webasto-en bruker jo strøm til brenner, vifte og pumpe uten at den lager noe strøm, så batteriet vil tappes når du varmer bilen. Enkelte biler har ekstra batteri pga dette. 

Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

At brenneren slår seg av kan sikkert ha flere årsaker, men det vanlige er at de er programmert til å ikke tappe batteriet under en viss spenning, f.eks 12.0 volt sånn at du fortsatt skal få start. Webasto-en bruker jo strøm til brenner, vifte og pumpe uten at den lager noe strøm, så batteriet vil tappes når du varmer bilen. Enkelte biler har ekstra batteri pga dette. 

Vil et billig multimeter være for lite nøyaktig til å påvise dette? Vi har prøvd å måle batteri under sete under belastning, men det dropper ikke under 12,5V som vi kan se. Har også testet batterihelsen ved hjelp av billig batteritester fra jula, den sier at det er "good". Men det kan vel hende at det holder dårligere på strøm nå pga. alder?  Har tenkt i disse baner selv siden varmeren fungerer greit så lenge det er framdrift i motoren, og batteriet er nok gammelt. Ser at denne typen batteri ligger på 3500-4000 kr, så vil være relativt sikker før jeg investerer i det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...