Gå til innhold

Tesla saksøker den svenske staten


Anbefalte innlegg

Tesla saksøker den Svenske Staten pga diskriminering uten hjemmel i loven, da de ikke får utlevert skilter pga sympatistreik.

https://www.tv2.no/broom/ny-utvikling-tesla-saksoker-den-svenske-staten/16254966/

Det hadde jeg egentlig forventet. Selv om det er streik i fagforbund, så må vel den Svenske Stat oppfylle sine oppgaver på ikke-diskriminerende vis. Enten må det gjelde alle, ellers så må de sørge for å gjøre sine plikter.

Er jo litt sjokkerende at Sverige kan gå i fullstendig stå mot en enkelt aktør, når det ikke er påvist noe klart lovbrudd.

Edit:


Splittet utifra Tesla Kafeen.

Endret av Uderzo
sp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Tesla forsøker seg åpenbart på fagforeningsknusing i Sverige.

Vi har lover i Norge som hindrer diskriminering. Sympatistreik som bare rammer en leverandør, tror jeg temmelig sikkert ville blitt erklært ulovlig i Norge.

Uavhengig av hva man selv synes om fagforeninger og rett til å kreve avtale, så er det noen ting som er grunnleggende i et samfunn, og det er at myndigheter ikke kan ta side i en konflikt, men levere tjenester uten unødig opphold.

Om det kan gå under "fagforeningsknusing" å reagere på at Staten på denne måten ikke oppfyller sin lovmessige plikt til å levere ut skilter, må man vel ha en viss "egeninteresse" for å mene, etter mitt synspunkt. Hvor er samfunnet på vei, når Staten bare rister på skulderne og lar diskriminering skje?

Hva om det hadde vært ditt selskap, men en annen grunn til at noen velger å streike mot deg/dere, selv om man ikke har brutt noen regler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Uavhengig av hva man selv synes om fagforeninger og rett til å kreve avtale, så er det noen ting som er grunnleggende i et samfunn, og det er at myndigheter ikke kan ta side i en konflikt, men levere tjenester uten unødig opphold.

Er det myndighetene som leverer post? Er ikke det satt ut til private?

Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Hva om det hadde vært ditt selskap, men en annen grunn til at noen velger å streike mot deg/dere, selv om man ikke har brutt noen regler?

De nekter de ansatte tariffavtale. Det er muligens lovlig men Tesla utsetter seg da for de øvrige fagforeningenes vrede.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Selv om jeg er enig i at det skulle være mulig med kollektive avtaler, så viser resten av bildet heller et forsøk på bedriftsknusing.

Overhodet ikke. Om Tesla hadde det minste snev av forståelse for samfunnet de velger å bedrive forretninger i så skjønner de at her er det bare å inngå avtale. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kahuna said:

Er det myndighetene som leverer post? Er ikke det satt ut til private?

Nå var det vel det at de nektet Tesla å hente skiltene selv på fabrikken. Slik at de aktivt hindret Tesla og få ut skiltene og isteden leverte de til PostNord som er i sympatiaksjon.
Retten har gitt Tesla midlertidig medhold heldigvis.

https://www.expressen.se/nyheter/tesla-far-ratt-mot-svenska-staten/

Streikerett er greit, og at man sympatistreiker er også greit. Men det får være grenser.

Det er lov å drive bedrift uten kollektiv avtale.

Tesla har også saksøkt PostNord i Sverige. Anførte etter et jeg skjønte at de er en statlig aktør som har tatt på seg et samtfunnskrisisk oppdrag. Og bør ikke ha adgang til å diskriminere navngitte firmaer. Så får vi se hvordan det går.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Er det myndighetene som leverer post? Er ikke det satt ut til private?

De nekter de ansatte tariffavtale. Det er muligens lovlig men Tesla utsetter seg da for de øvrige fagforeningenes vrede.

Om den de har avtale med bedriver diskriminerende oppførsel, så må Staten ha sanksjonsmuligheter eller alternativer for avhending.

Som sagt, jeg har ikke tenkt til å flagge side i striden, men det er faktisk ikke lovpålagt å akseptere avtale. Så dår det så være at det nok ikke er spesielt lurt, men det er altså ikke ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er da PostNord som sympati"aksjonerer" ved å nekte å frakte skilter til nye Tesla. Transportstyrelsen er vel da bundet til den avtalen.  

Og … PostNord er tildelt eneansvar for å levere skiltene, etter en avtale med myndighetsorganet Transportstyrelsen. 
 

Det kan da ikke være samfunnskritisk at noen Tesla kjøpere i privatmarkedet p.t ikke får utlevert bil.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Nå var det vel det at de nektet Tesla å hente skiltene selv på fabrikken. Slik at de aktivt hindret Tesla og få ut skiltene og isteden leverte de til PostNord som er i sympatiaksjon.
Retten har gitt Tesla midlertidig medhold heldigvis.

https://www.expressen.se/nyheter/tesla-far-ratt-mot-svenska-staten/

Streikerett er greit, og at man sympatistreiker er også greit. Men det får være grenser.

Det er lov å drive bedrift uten kollektiv avtale.

Tesla har også saksøkt PostNord i Sverige. Anførte etter et jeg skjønte at de er en statlig aktør som har tatt på seg et samtfunnskrisisk oppdrag. Og bør ikke ha adgang til å diskriminere navngitte firmaer. Så får vi se hvordan det går.

Gode poenger, og flott at retten her sørger for at myndighetene ikke stilltiende kan tillate diskrimineringen.

Ja, jeg klarer heller ikke se at Post-Nord skal ha rett til å stilltiende se på at ens ansatte begår diskriminering, og derved ikke gjennomfører det oppdraget de har tatt på seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Det er da PostNord som sympati"aksjonerer" ved å nekte å frakte skilter til nye Tesla. Transportstyrelsen er vel da bundet til den avtalen.  

Og … PostNord er tildelt eneansvar for å levere skiltene, etter en avtale med myndighetsorganet Transportstyrelsen. 

Det er ikke PostNord som aksjonerer, men forbundet til de ansatte i Post Nord. Mao er PostNord i en  force majoursituasjon og kan lite gjøre uten å være streikebrytere selv. Å saksøke PostNord er derfor et blindspor. Uansett kan Tresla veldig enkelt løse problemene selv vet å følge spillereglene i de landene de etablerer seg i .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Det er da PostNord som sympati"aksjonerer" ved å nekte å frakte skilter til nye Tesla. Transportstyrelsen er vel da bundet til den avtalen.  

Og … PostNord er tildelt eneansvar for å levere skiltene, etter en avtale med myndighetsorganet Transportstyrelsen. 
 

Det kan da ikke være samfunnskritisk at noen Tesla kjøpere i privatmarkedet p.t ikke får utlevert bil.

Tesla i dag, Easee i morgen og så kanskje Telenor? Hvor skal man sette grensen for å trenere myndighetenes krav til å opptre uselvisk og ikke-diskriminerende?

Jeg ser dette større enn bare striden om Tesla, men om samfunnets plikt til å levere lovmessige tjenester uten diskriminering.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Tesla i dag, Easee i morgen og så kanskje Telenor? Hvor skal man sette grensen for å trenere myndighetenes krav til å opptre uselvisk og ikke-diskriminerende?

Jeg ser dette større enn bare striden om Tesla, men om samfunnets plikt til å levere lovmessige tjenester uten diskriminering.

Tull og tøys. De tre sakene har da ingen som helst forbindelse. Streik er faktisk lovlig i Sverige, og streikeretten kan brukes for å legge press på enkeltaktører. Det er da ikke diskriminering. At Tesla da bør ha muligheten for å hente skiltene selv er en annen sak.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Det er ikke PostNord som aksjonerer, men forbundet til de ansatte i Post Nord. Mao er PostNord i en  force majoursituasjon og kan lite gjøre uten å være streikebrytere selv. Å saksøke PostNord er derfor et blindspor. Uansett kan Tresla veldig enkelt løse problemene selv vet å følge spillereglene i de landene de etablerer seg i .

Ok ,PostNord ansatte da ..
Amerikanerene saksøker "den svenske staten" er overskriftene.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Jeg ser dette større enn bare striden om Tesla, men om samfunnets plikt til å levere lovmessige tjenester uten diskriminering.

Hva med retten til å organisere seg? Så arbeidstakere kan beskytte seg mot at arbeidsgiverne utnytter dem?

Det handler ikjke om at Tesla blir diskriminert, det handler om at Tesla ypper til bråk mot fagbevegelsen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Hva med retten til å organisere seg? Så arbeidstakere kan beskytte seg mot at arbeidsgiverne utnytter dem?

Det handler ikjke om at Tesla blir diskriminert, det handler om at Tesla ypper til bråk mot fagbevegelsen.

Har Tesla nektet de å organisere seg? Jeg har bare sett at de ikke vil inngå avtale med forbundet. Om Tesla faktisk nekter de ansatte å organisere seg, så kan de selvsagt stevnes for Retten for dette. Regner med at Fagfurbundene er mer enn villig til å bruke penger på en slik rettssak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...