Gå til innhold

Tesla saksøker den svenske staten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Tesla gjør det surt for alle ansatte som organiserer seg. 

https://www.theguardian.com/technology/2023/feb/17/tesla-fires-workers-union-buffalo

Jeg er ikke blind for at Tesla ikke er spesielt glad i fagforeninger, men de må fremdeles følge lovene i landene de opererer i. Så om det er ulovlig å sparke folk for å organisere seg, er jeg helt for at de blir saksdøkt for slik oppførsel. Men som sagt, foreløpig er det vel ikke bevis for at dette har skjedd i Sverige. Der er det altså konflikten om avtale som er snakkisen, og årsaken til streik.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (7 minutter siden):

Har vi i det heletatt companytownvarianten av fagforeninger over her, sånn som Amerikanerne har?

Tesla (og Musk) har klart og tydelig uttalt og vist at de ikke ønsker å la seg styre/presse av fagforeninger og avtaler i sitt selskap. Når de etablerer virksomheter internasjonalt så smerter det vel å legge fra seg cowboyhatten og inrette seg. 

Det har ikke gått helt greit for seg i Tyskland heller  https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-rejects-union-claims-reports-health-safety-issues-german-plant-2023-10-10/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke blind for at Tesla ikke er spesielt glad i fagforeninger, men de må fremdeles følge lovene i landene de opererer i. Så om det er ulovlig å sparke folk for å organisere seg, er jeg helt for at de blir saksdøkt for slik oppførsel. Men som sagt, foreløpig er det vel ikke bevis for at dette har skjedd i Sverige. Der er det altså konflikten om avtale som er snakkisen, og årsaken til streik.

Det er nok få av de sparkede amerikanske fabrikkarbeidere som tør å gå til slike skritt.
Hørt om David mot Goliat og utmattelsestaktikk (de saksøker faktisk andre land/stater/myndigheter).

Endret av Syar-2003
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Tesla (og Musk) har klart og tydelig uttalt og vist at de ikke ønsker å la seg styre/presse av fagforeninger og avtaler i sitt selskap. Når de etablerer virksomheter internasjonalt så smerter det vel å legge fra seg cowboyhatten og inrette seg. 

Det har ikke gått helt greit for seg i Tyskland heller  https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-rejects-union-claims-reports-health-safety-issues-german-plant-2023-10-10/

Har Musk noengang blitt utfordret på dette i en av de mange podcaster/intervjuer han har vært med på? Hadde vært interessant å høre hva bakgrunnen hans er for dette. 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Syar-2003 said:

 

Kjedelig whataboutism du kom med. Så du svarer "Nei, Scandinavia har ikke den Amerikanske typen fagforeninger"
At Tesla sier de ikke vil la seg presse av den Amerikanskeorganisasjonsmafiaen gir nå mening.

Men jeg er spent om resten av dette beror seg på kulturelle misforståelser over lignende ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (7 minutter siden):

Kjedelig whataboutism du kom med. Så du svarer "Nei, Scandinavia har ikke den Amerikanske typen fagforeninger"
At Tesla sier de ikke vil la seg presse av den Amerikanskeorganisasjonsmafiaen gir nå mening.

Men jeg er spent om resten av dette beror seg på kulturelle misforståelser over lignende ord.

Det var en fin stråmann.
Du får heller rette spørsmålene dine til Tesla og dems representanter, om det faktisk er de som misforstår den Svenske og Tyske kulturen (eller ellers i Europa) og fagforeningskulturen og bedriftsutvikling i tospann med disse. Og om det er slik at de er farget av den amerikanske. 
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Det er nok få av de sparkede amerikanske fabrikkarbeidere som tør å gå til slike skritt.
Hørt om David mot Goliat og utmattelsestaktikk (de saksøker faktisk andre land/stater/myndigheter).

David og Goliat? Nei, det må være en verdensnyhet. Hvorfor har ikke folk flest hørt den storyen før? /Irony

Det er ingen uvane at amerikanske selskaper og bedriftseiere er svært lite positivt innstilt til fagforeninger. Og selvsagt er det ikke akkurat enkeltpersoner som har lyst til å ta kampen alene. Det er jo derfor man sørger for at det er fagforeningen og dems advokater som kjører sak, og ikke enkeltmedlemmet alene.

Men det er like selvsagt at selskaper må forholde seg til lover i de landene de opererer i. At noen av disse selskapene da må gjennom noen rettsaker før de får med seg hvordan dette fungerer i visse land, er vel ikke akkurat uvanlig. Så og må Tesla og EM, gjerne med hjelp av rettsapparatet, lære seg hvordan dette fungerer.

Men det er altså ikke slik at loven bare virker den ene veien. Den må og beskytte selskaper mot å bli diskriminert av Staten. Fagforeninger er selvsagt heller ikke unntatt fra å følge loven, ei heller selskapene som har fagforeningsmedlemmer som ansatte. Det betyr ikke at de må stilltiende se på at selskapet er uten mulighet for å levere tjenester de har påtatt seg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (24 minutter siden):

Hva er det de kan gjøre helt spesifikt?

De kan skrive under på avtaleverket som er satt opp mellom fagforening og arbeidsgiverorganisasjon. Tilsvarende det som i Norge heter Biloverenskomsten, som er en tariffavtale mellom Bilbransjeforbundet og Fellesforbundet. Deretter vil det også hjelpe med en bedre holdning ovenfor sine ansatte og at de slutter med sosial dumping.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Det er bare en grunn, penger. Ingenting annet, størst mulig overskudd trumfer absolutt alt. 

Tja, det tviler jeg faktisk veldig mye på. Det er enormt mange i Tesla som har god lønn. Hadde jeg hatt min stilling i Tesla mot selskapet jeg jobber i nå så hadde jeg tjent langt mer. 

I tillegg er ikke Elon den som lengter etter mer penger slik jeg ser det. Ryktene sier at han bor i tiny home og har solgt alle eiendommene som han en gang hadde. I tillegg har han satt seg selv personlig konkurs flere ganger for å drifte selskapene.

Altså, det handler nok noe om penger men jeg tror ikke dette er hele sannheten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, det tviler jeg faktisk veldig mye på. Det er enormt mange i Tesla som har god lønn. Hadde jeg hatt min stilling i Tesla mot selskapet jeg jobber i nå så hadde jeg tjent langt mer. 

I tillegg er ikke Elon den som lengter etter mer penger slik jeg ser det. Ryktene sier at han bor i tiny home og har solgt alle eiendommene som han en gang hadde. I tillegg har han satt seg selv personlig konkurs flere ganger for å drifte selskapene.

Altså, det handler nok noe om penger men jeg tror ikke dette er hele sannheten. 

Det er veldig mange som har rævva lønn også, men det handler ikke bare om lønn, det handler også om muligheten til å skvise ut de ansatte men tjener minst penger på for å erstatte de med mer profitable ansatte. Ellers er Musk i like stor grad i jakt på profitt som andre amerikansker næringslivsledere, og han er ikke et hår bedre enn feks Bezos når det kommer til å behandle folk dårlig. Har er kanskje ikke så opptatt av penger selv, men trenger standig mer penger for å finansiere andre aktiviteter. Forøvrig har jeg aldri hørt at Musk noengang har vært personlig konkurs. Iallefall ikke etter at han kjøpte seg inn i Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Av og til lurer jeg på om alle disse skandalene til Tesla er en del av markedsføringen deres. 'all PR er god PR' som de sier. Men jeg liker det ikke, de er virkelig ett love/hate forhold.

Tviler jeg sterkt på. At all pr er god pr gjelder nok ikke for så mange andre enn influensere. Det er nok ikke så mange oppegående mennesker i skandinavia som vil sympatisere med en slik oppførsel, selv om den harde kjernen i den svenske Teslaklubben forsøkte seg på en latterliggjøringskampanje mot fagforbundet.

Jeg tror rett og slett det handler om at Musk har jobbet seg syk og ikke er i stand til å håndtere selskapene sine på en god måte. X har tapt mye penger på hans spontane outbursts, og han virker å ha mistet interessen for Tesla for lenge siden. selv hans "hovedprosjekt" SpaceX hadde nok vært i hardt vær dersom det ikke hadde vært for Gwynne Shotwell som holder han i ørene og som styrer foretningssiden av driften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Syar-2003 said:

 

Så du sier ved andre ord:
Ja, Tesla tror Skandinaviske fagforeninger er som de Amerikanske. 

Mer ett mer spennende spørsmål: Er slik i Sverige at forhandlingene om tariff skal gå via LO for denne sektoren, altså via IF Metall, eller har man muligheten til å velge et av de 3 andre forbundene?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (Akkurat nå):

Så du sier ved andre ord:
Ja, Tesla tror Skandinaviske fagforeninger er som de Amerikanske. 

Mer ett mer spennende spørsmål: Er slik i Sverige at forhandlingene om tariff skal gå via LO for denne sektoren, altså via IF Metall, eller har man muligheten til å velge et av de 3 andre forbundene?

Ny stråmann.
Sier «du» at alle fagforeninger i usa er mafia.  

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Tviler jeg sterkt på. At all pr er god pr gjelder nok ikke for så mange andre enn influensere. Det er nok ikke så mange oppegående mennesker i skandinavia som vil sympatisere med en slik oppførsel, selv om den harde kjernen i den svenske Teslaklubben forsøkte seg på en latterliggjøringskampanje mot fagforbundet.

Jeg tror rett og slett det handler om at Musk har jobbet seg syk og ikke er i stand til å håndtere selskapene sine på en god måte. X har tapt mye penger på hans spontane outbursts, og han virker å ha mistet interessen for Tesla for lenge siden. selv hans "hovedprosjekt" SpaceX hadde nok vært i hardt vær dersom det ikke hadde vært for Gwynne Shotwell som holder han i ørene og som styrer foretningssiden av driften.

What, gjorde de virkelig det? Tesla klubben altså? 

At han har jobbet seg syk høres ut som en mulig ting, absolutt.

Lenke til kommentar

Premisset for replikkjeden var om "Har vi i det heletatt companytownvarianten av fagforeninger over her, sånn som Amerikanerne har?"
Skjønner at du ikke har interesse å svare, og får på autopilot for å hive på mer tekst. 

"er mafia"
Det blir også en tillagt antagelse fra din side. Jeg beskriver at USA sine fagforeninger ikke har organisasjonsfrihet utenfor sine bransjer eller regioner, såvidt jeg vet. Mens i Skandinavia kan du f.eks melde deg inn i f.eks Arbeidsmanden til tross for at du jobber utenfor deres kjerneområde. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...