Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heving av kjøp privat bilselger


MrNygaard

Anbefalte innlegg

En 15-16 år gammal bil som har gått langt over 200k for 55k?

Det som er det store spørsmålet som må svares på her er jo om selger har noen åpenbar skyld her, sånn i forliksrådets øyne mener jeg. Selger har solgt en bil som nylig var EU-godkjent og med det så kan det argumenteres med at bilen har blitt solgt "i god tro"

Situasjonen din er veldig kjip og jeg har selvfølgelig sympati, men føler ikke helt at selger bærer alt ansvar her. Mye ligger hos deg også, spesielt når det er snakk om privatkjøp og en så gammal bil. Saken hadde kanskje stilt seg annereldes dersom du hadde satt den på en NAF-test innen dem første ukene, fått avdekki alt som burde ha blitt skifta og så forsøkt å heve kjøpet.

Tror ikke du kommer noen vei, men jeg håper det ordner seg for deg.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (4 minutter siden):

En 15-16 år gammal bil som har gått langt over 200k for 55k?

Det som er det store spørsmålet som må svares på her er jo om selger har noen åpenbar skyld her, sånn i forliksrådets øyne mener jeg. Selger har solgt en bil som nylig var EU-godkjent og med det så kan det argumenteres med at bilen har blitt solgt "i god tro"

Situasjonen din er veldig kjip og jeg har selvfølgelig sympati, men føler ikke helt at selger bærer alt ansvar her. Mye ligger hos deg også, spesielt når det er snakk om privatkjøp og en så gammal bil. Saken hadde kanskje stilt seg annereldes dersom du hadde satt den på en NAF-test innen dem første ukene, fått avdekki alt som burde ha blitt skifta og så forsøkt å heve kjøpet.

Tror ikke du kommer noen vei, men jeg håper det ordner seg for deg.

 

Dette.

Minner meg om sist jeg solgte bruktbil , en gammel Vw Polo med makrell i tomat tak, som jeg ikke hadde hatt et eneste problem med, og som jeg satte inn på merkeverksted for tilstandsrapport/service/Eu kontroll før jeg solgte den; fikk rabiat kjøper på tråden etter tre måneder (girkassa hadde røket) og trusler om det ene etter det andre fordi jeg hadde "svindlet dem", men det fikk ingen konsekvenser (annet enn at jeg ikke orker det en gang til og dermed ikke selger bruktbil selv lengre). Advokaten i familien sa at jeg ikke hadde behøvd å anstrenge meg som jeg gjorde en gang, med tilstandsrapport ol. og at jeg bare kunnet dekket meg med sannheten (at jeg har begrenset peiling på bil). Kjøper man så gammel bruktbil må man være svært, svært forsiktig, og selv om jeg har mye empati med situasjonen til den uheldige (og dessverre, uforsiktige) kjøperen, kan jeg ikke se man kommer noen vei med klage her, da må man nesten kunne bevise at selger visste om feil og dekket dem over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flesteparten av delene som har blitt byttet er jo reine slitedeler, og de andre må man vel nesten forvente er slitt etter så mange år og så mange kilometer... 

Og hvis nivået av utsjekk før kjøp var så lavt at dere ikke merket at dekkene var langt under kravet for å kjøre på veien, så sier det også en god del om hvordan alt annet ble kontrollert. Sparket dere i det minste på hjulet og så at bilen ikke falt sammen før dere kjøpte? 

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (15 minutter siden):

Hos forhandler det da.

Hvis den var i dårlig stand så vil den bli solgt videre til en av disse bruktbil sjappene.

Mange forhandlere selger ikke bruktbiler som ikke er av deres merke. Tesla feks selger ikke non Tesla biler. Men en kan levere de inn i innbytte. Da går de direkte til bruksjappe. Dette er ganske normal praksis. Sett det hos Bavaria også når jeg tok innbytte der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Mange forhandlere selger ikke bruktbiler som ikke er av deres merke. Tesla feks selger ikke non Tesla biler. Men en kan levere de inn i innbytte. Da går de direkte til bruksjappe. Dette er ganske normal praksis. Sett det hos Bavaria også når jeg tok innbytte der.

Akkurat, mitt inntrykk er dog at merkeforhandlere også selger bruktbiler av alle merker og modeller. Men det kan så klart være unntak.

Onkelen min fikk hevet et kjøp(etter mye krangel) av en skoda octavia for noen år tilbake pga store problemer med blant annet rust, dette klarte  de ikke å stoppe pga sinkslipp.

Denne ble ikke forsøkt solgt videre av forhandleren, men overført til en slik bruktbil sjappe.

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (2 minutter siden):

Akkurat, mitt inntrykk er dog at merkeforhandlere også selger bruktbiler av alle merker og modeller. Men det kan så klart være unntak.

Sist jeg skiftet bil, fikk jeg klar melding fra selger da jeg nevnte innbytte av min 3 1/2 år gamle bil: "Din bil er over 3 år gammel, da tar vi den ikke inn i vår butikk. Vi ringer tre oppkjøpere, den som byr mest får den, og det er dette du får i innbyttet (etter at vår provisjon er trukket fra)". Jeg hadde en Mercedes-Benz, skulle kjøpe ny Audi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Sist jeg skiftet bil, fikk jeg klar melding fra selger da jeg nevnte innbytte av min 3 1/2 år gamle bil: "Din bil er over 3 år gammel, da tar vi den ikke inn i vår butikk. Vi ringer tre oppkjøpere, den som byr mest får den, og det er dette du får i innbyttet (etter at vår provisjon er trukket fra)". Jeg hadde en Mercedes-Benz, skulle kjøpe ny Audi.

De store merkeforhandlerene er som regel veldig kresne på hvilke bruktbiler de vil ha i butikken.

Lenke til kommentar
Plukk skrev (1 time siden):

Flesteparten av delene som har blitt byttet er jo reine slitedeler, og de andre må man vel nesten forvente er slitt etter så mange år og så mange kilometer... 

Og hvis nivået av utsjekk før kjøp var så lavt at dere ikke merket at dekkene var langt under kravet for å kjøre på veien, så sier det også en god del om hvordan alt annet ble kontrollert. Sparket dere i det minste på hjulet og så at bilen ikke falt sammen før dere kjøpte? 

Dekkene var greie både sommer som vinter ved kjøp, men så fort asfalten viste seg så slittes begge sett med dekk fort som hjuling. Selvfølgelig bestilte jeg deler og skiftet så fort det lot seg gjøre for så å bestille dekk og sette bil til firhjulskontroll. Alt var skjevt.

Etter å ha gått kvitteringer som fulgte hanskerom i bil litt mer i sømmene, så oppdaget vi at det i 2021 allerede var rådet om å ta firhjulskontroll pga høy slitasje av dekk. På en annen kvittering var det oppdaget olje inne i luftinntak til turbo som tydet på lekkasje fra et eller annet. Fant samtidig kvitteringer fra verksted på egenandel, og etter å ha forhørt meg fant ut at begge kom fra sammenstøt, altså kræsj. Ingenting av dette ble opplyst om ved salg.

Jeg anbefaler å lese seg opp på det som er skrevet istedet for å skumlese raskt igjennom for å finne noe å pirke på.

ja jeg vet det er en del å lese, og konsentrasjonen til mange er dertil at lesing av hele tekster er er en utfordring.

Jeg takker samtidig til alle som leser hele teksten, og kommer med konstruktiv tilbakemelding. Vit at jeg tar det til meg til en senere anledning :)

Lenke til kommentar
MrNygaard skrev (1 time siden):

Jeg takker samtidig til alle som leser hele teksten, og kommer med konstruktiv tilbakemelding. Vit at jeg tar det til meg til en senere anledning :)

Det er fint lite du kan bruke det som skrives her inne til ift en juridisk prosess. Det at noen anonyme forumdeltakere mener "ditt og datt" betyr ingenting. Skal du ha noe å slå i bordet med som kan føre fram i en konflikt med selger, så trenger du vurdering av anerkjent ekspertise. 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (7 minutter siden):

Det er fint lite du kan bruke det som skrives her inne til ift en juridisk prosess. Det at noen anonyme forumdeltakere mener "ditt og datt" betyr ingenting. Skal du ha noe å slå i bordet med som kan føre fram i en konflikt med selger, så trenger du vurdering av anerkjent ekspertise. 

Ingen planer om å bruke tilbakemeldinger herfra til noe juridisk i forhold til dette bilkjøpet.

Det jeg mente var at det er kommet gode råd i forhold til denne saken, og for fremtidige bilkjøp.

Lenke til kommentar

Voldsomt mye feil og klart mye som selger skulle opplyst om (kollisjonsskader, dårlige dekk, ulyder)  Men det er som du sier svært tidkrevende og usikkert om du kan få noen penger av selger.

Et lite tips siden en kollega nevnte det forleden er at Biltema faktisk har et middel som funker for å rense dieselpartikkelfilteret. Tilsettes dieselen og senker forbrenningstemp til soten der slik at den brennes bort https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/bensintilsetninger/dieselpartikkelfilterrens-2000037536   (Diesel må ellers ha noen lange turer for å holde soten borte... mye småkjøring og det kan gå tett...)

Dvs om det er derfor gul motorlampe tidvis lyser pga at filteret er tett av sot f.eks.. (tett eksos vil også gi bortfall av motorkraft... oppdaget jeg en usedvanlig kald vinter - kjørte oppover mot Ulsberg etter hele Østerdalen i -25C til -30C. Bilen var ny og skjønte ingenting.  Viste seg at kondens fra drivstoff frøs til is og tettet eksosen. Stod på stedet hvil en stund så det fikk tint uten fartsvinden og over fjellet til Trondheim hvor det heldigvis ble mildere...)

Men turbo og alt det andre, huff, dyrt - ville kanskje satt strek og kjøpt en bedre bruktbil.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=328972904  kjedelig bil men Toyota er kjent for få feil; Prius Exec 60K km '11 modell  92K kr

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324573999 Skoda Yeti litt høy km 117K km '13 modell  99K kr

 

Endret av Rune_says
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (39 minutter siden):

Voldsomt mye feil og klart mye som selger skulle opplyst om (kollisjonsskader, dårlige dekk, ulyder)  Men det er som du sier svært tidkrevende og usikkert om du kan få noen penger av selger.

Et lite tips siden en kollega nevnte det forleden er at Biltema faktisk har et middel som funker for å rense dieselpartikkelfilteret. Tilsettes dieselen og senker forbrenningstemp til soten der slik at den brennes bort https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/bensintilsetninger/dieselpartikkelfilterrens-2000037536   (Diesel må ellers ha noen lange turer for å holde soten borte... mye småkjøring og det kan gå tett...)

Dvs om det er derfor gul motorlampe tidvis lyser pga at filteret er tett av sot f.eks.. (tett eksos vil også gi bortfall av motorkraft... oppdaget jeg en usedvanlig kald vinter - kjørte oppover mot Ulsberg etter hele Østerdalen i -25C til -30C. Bilen var ny og skjønte ingenting.  Viste seg at kondens fra drivstoff frøs til is og tettet eksosen. Stod på stedet hvil en stund så det fikk tint uten fartsvinden og over fjellet til Trondheim hvor det heldigvis ble mildere...)

Men turbo og alt det andre, huff, dyrt - ville kanskje satt strek og kjøpt en bedre bruktbil.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=328972904  kjedelig bil men Toyota er kjent for få feil; Prius Exec 60K km '11 modell  92K kr

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324573999 Skoda Yeti litt høy km 117K km '13 modell  99K kr

 

Skulle jeg hatt en lavbudsjett bil hadde jeg vurdert en Mercedes E 250 diesel fra tidlig på 90 tallet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig kjipt å kjøpe katta i sekken, og man føler seg unektelig lurt.

Samtidig så er det noe ironisk over at du nesten forventer at vi skal bruke mer tid på å lese oss opp om bilen/saken på eksterne linker, enn tid du brukte på å undersøke bilen før du kjøpte den.

Kjøper man en bil som er 15 år gammel og som har vært en bruksbil i hele sin levetid, med 12 forskjellige eier, da kjøper du et problem. Det er realiteten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (11 minutter siden):

Det er selvfølgelig kjipt å kjøpe katta i sekken, og man føler seg unektelig lurt.

Samtidig så er det noe ironisk over at du nesten forventer at vi skal bruke mer tid på å lese oss opp om bilen/saken på eksterne linker, enn tid du brukte på å undersøke bilen før du kjøpte den.

Kjøper man en bil som er 15 år gammel og som har vært en bruksbil i hele sin levetid, med 12 forskjellige eier, da kjøper du et problem. Det er realiteten. 


Jeg takker for tilbakemelding, og ønsker samtidig å informere om at saken ligger på første side her i sin helhet. Den la jeg til i tredje innlegg her. Når det er sagt, så brukte vi mer enn et minutt før vi raste avgårde i blinde med bilen. 

Lenke til kommentar
MrNygaard skrev (3 minutter siden):


Når det er sagt, så brukte vi mer enn et minutt før vi raste avgårde i blinde med bilen. 

Ikke så mye mer, siden du ikke sier noe om hva du gjorde for å sjekke bilen i forkant, og nå sier hva du etter kjøp fant av dokumentasjon i bilens hanskerom. Det virker som om du forventer at en 15 år gammel bil kjørt over 200 kkm skal være som ny, og vedlikeholdsfri. Begge deler er feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mye snakk om en skal forvente at 15år og 200k gir en del feil, og det er jo riktig.

Men (nødvendige?*) reparasjoner for over 100k innen noen måneder av et kjøp tilsier at bilen var i dårligere stand enn kan burde forvente mtp selgers annonse, alder, kjørelengde etc. Det er en mangel mtp forb.kjøpsloven.

Dessuten har jo selger holdt tilbake informasjon. Han visste jo om oljelekkasje, skjevhet ++, og det er beviselig vha papirene som fulgte med bilen. Når selger skriver han han kun vet om en feil, så er det feil og utgjør en mangel. 

 

*Jeg ville fått dokumentasjon på at reparasjonene var nødvendig for å holde bilen på veien, og videresendt til klagesaken din, om du ikke har gjort det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Ikke så mye mer, siden du ikke sier noe om hva du gjorde for å sjekke bilen i forkant, og nå sier hva du etter kjøp fant av dokumentasjon i bilens hanskerom. Det virker som om du forventer at en 15 år gammel bil kjørt over 200 kkm skal være som ny, og vedlikeholdsfri. Begge deler er feil.

Igjen takker jeg for alles tilbakemeldinger, både hjelpfulle, og påpekning av hvordan vi håndterte bilkjøpet og våre forventninger til denne bilen.
Problemene åpenbarte seg ikke under prøvekjøringen vi utførte på vinterføre, og vi burde selvfølgelig ha gått igjennom alle kvitteringer som lå i hanskerom når vi var der. Da hadde vi oppdaget at der var diverse ved bilen som selger ikke hadde opplyst om. Vi var naive og overvurderte selve bilen, tatt i betraktning selgers skriftlige og verbale opplysninger, samt vår egen betraktning av bil under prøvekjøring. Lite visste vi at der var skjulte feil og mangler, så vi stolte både på selger og den EU-kontrollen som var utført. Når vi da i ettertid ser at der allerede før vi kjøpte bilen var feil ved bilen som vi verken ble opplyst om ved kjøp, eller la merke til under prøvekjøring (skjevt understell, høy dekkslitasje på asfalt, oljelekkasje i luftinntak turbo) på vinterføre, så er det selvfølgelig ikke til å unngå å skjønne at det bare er sånn med gamle biler at VELDIG mye forskjellig bare raser… samtidig.

Unnskyld

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...