Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Danmark, bot, må betale eller ikke?


Gjest 66c70...075

Anbefalte innlegg

Gjest 66c70...075

Hei. for noen uker siden var jeg i Danmark. Følge ville kjøre innom Aalborg å spise mat. 
Jeg har aldri vært i Danmark å var ikke klar over at det fantes slike lav utslipps soner i denne byen, men det lærte jeg noen dager etter at jeg kom hjem da jeg har fått bot i forbindelse med at jeg kjørte min bil i sentrum der det da er en slik sone, boten er ikke på all verdens ca 1500DK men jeg lurer rett og slett på om dette er noe jeg må betale? vurderer jo å sende "klage" men velger å høre her først. 
Jeg har jo tydeligvis brutt loven, men hadde mer enn nok med å finne fram i byen så la ikke merke til noe lav utslipps skilt. 

Anonymous poster hash: 66c70...075

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 66c70...075

H

mobile999 skrev (14 minutter siden):

Et annet relevant spørsmål er om bilen har dieselpartikkelfilter.

Har ikke dieselpartikkelfilter

Anonymous poster hash: 66c70...075

Lenke til kommentar
Gjest 66c70...075
krikkert skrev (1 time siden):

Er spørsmålet ditt om du må betale eller ikke fordi du lurer på om du har brutt dansk lov, eller om du kan slippe unna å betale fordi du bor i Norge? 

Spørsmålet er om jeg kan droppe å betale fordi jeg bor i Norge, men det ser ikke ut som det.. 

Anonymous poster hash: 66c70...075

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (6 timer siden):

Men er eier av bilen ansvarlig? I Norge så er det vel kun parkering hvor eier har ansvar? Resten går vel på sjåfør..

Siden boten kommer lenge etterpå så må vel noen finne ut hvem som er riktig sjåfør?

Er alltid eier av bil som er ansvarlig, så må en eventuell eier ta det videre med eventuelle personer som har kjørt bilen.

Fikk selv bot i Danmark for parkering for sikkert 10+ år siden, den boten betalte jeg da iallefall.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dragonlove said:

Er alltid eier av bil som er ansvarlig, så må en eventuell eier ta det videre med eventuelle personer som har kjørt bilen.

 

Du er sikker på at det er slik i Danmark? Det er ikke slik i Norge i hvert fall. Blir bilen du eier tatt i fotoboks, så er ikke det ditt problem.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (19 minutter siden):

Du er sikker på at det er slik i Danmark? Det er ikke slik i Norge i hvert fall. Blir bilen du eier tatt i fotoboks, så er ikke det ditt problem.

Du kan bli innkalt til avhør både hos politiet og i retten. I retten har du plikt til å forklare deg. Så kan man jo gamble på at politiet ikke vil bruke mye ressurser på saken og bare henlegger (selv om jeg mener at det er nettopp i slike saker at de bør ta det hele veien, siden vedkommende viser tegn på å kunne fortsette med lovbrudd, eller dekke over lovbrudd).

Lenke til kommentar
Gjest 66c70...075 skrev (11 timer siden):

Jeg har jo tydeligvis brutt loven, men hadde mer enn nok med å finne fram i byen så la ikke merke til noe lav utslipps skilt. 

"Jeg la ikke merke til" er dessverre ikke en gyldig unnskyldning, hadde det vært det så hadde alle brukt det. klag først, men funker det ikke er det like greit å bare betale, det blir bare dyrere om du ikke gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Markiii said:

Du kan bli innkalt til avhør både hos politiet og i retten. I retten har du plikt til å forklare deg. Så kan man jo gamble på at politiet ikke vil bruke mye ressurser på saken og bare henlegger (selv om jeg mener at det er nettopp i slike saker at de bør ta det hele veien, siden vedkommende viser tegn på å kunne fortsette med lovbrudd, eller dekke over lovbrudd).

Alle relevante personer kan bli avhørt, det betyr ikke at du er ansvarlig. Påstanden var at det alltid var eier av bilen som var ansvarlig. I Norge så er ikke eier av bilen ansvarlig for blant annet fartsbøter. Det er derfor vi har "foto" delen i en fotoboks. For å kunne fastslå hvem som er ansvarlig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...