Gå til innhold

Oppdrettsnæringen på tynn is?


Anbefalte innlegg

.berZerk skrev (3 timer siden):

Jeg og. De siste tyve årene har antall fisk på vestlandet gått drastisk ned, oksygen nivået i de innerste fjordene synker så alt dør ut, slik som ved Sørfjorden (Osterøy). Bunnforhold blir ødelagt, fisk rømmer, lus sprer seg utenfor anlegget, vanlig vill fisk spiser pellets, kjemikalie forurensing, plastikk forurensing, biologisk forurensing. Det er så mye skittent med oppdrettsnæringen at jeg vet ikke hvor jeg skal starte, flere ganger har jeg måttet gå på et oppdrettsanlegg å slippe hegrer løs fordi de ansatte ikke greier å feste overhenget skikkelig. Det er ikke et attraktivt syn og se hegrer hengt inni nettingen over "maten". Jeg er også direkte lei av å fiske vill fisk som har lus på seg, jeg må ut til Marsteinen for å komme meg vekk fra all den dyremishandlingen, og det skal de vittig nok femdoble innen 2050. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/AlllOz/fisk-forsvinner-bunnen-er-raatten-og-livloes-det-foregaar-noe-skummelt
https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/ferskvann/laks/

https://www.nord24.no/fiskeri-og-havbruk/lakselusi/havforskningsinstituttet/lusemiddel-drepte-reker-uten-a-etterlate-spor/s/5-32-77667

https://www.nrk.no/trondelag/oppdrettere-vil-skyte-fugler-rundt-anleggene-1.13910034

image.thumb.png.3a97d0fcfeb7b6cfc0fc636b19096f52.png

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/hav-og-kyst/fiskeoppdrett/

 

Derfor blir jeg ganske sur når det man gjør er å innføre en "grunnrenteskatt".

Det man BURDE gjort, var å legge høye avgifter på alle disse problemene.

Det hadde vært en vinn-vinn. Man hadde fått inn inntekter (i hvert fall til problemene blir fikset), og oppdretterne hadde fått et insentiv til å gjøre noe med dette slik at man på sikt hadde fått gjort noe med dette.

Nå slipper oppdretterne unna med all forurensingen, fordi det koster for mye å fikse opp i dette, og de blir ikke straffet for å forurense. 
Man har i Norge vært (til tider litt FOR) flink til å skattlegge alle andre typen utslipp, så fatter ikke hvorfor man ikke gjør det også innenfor oppdrettsnæringen.

Dette hadde vært mye mer fornuftig og forståelig enn den idiotiske "grunnrenteskatten" som i praksis bare er en misunnelsesskatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.berZerk skrev (22 timer siden):

Største problemet mitt med oppdrettsnæringen er at det ødelegger alt rundt, tar totalt knekken på fjordene våre og det blir knapt nevnt noen steder. MDG er for opptatt med sykkelveier, istedenfor å stå for en sak offentlig som faktisk betyr noe.

Det du beskriver er ødeleggelse av miljø.

MDG bryr seg ikke om miljø, bare klima.

For øvrig enig med deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 11/3/2023 at 8:20 PM, Windfarmer said:

Mitt poeng er at vi mennesker har mishandlet dyr i tusenvis av år, og at oppdrettsbransjen bare er en ny del av denne tradisjonen.

Ja, det er sant, men jeg forstår ikke nytteverdien av et slikt poeng.
Ja; Det er store etiske problemer knyttet til all industriell husdyrproduksjon.
Man vil jo likevel kunne trekke frem egenheter ved ulike variantene av denne næringen, uten at poenget dermed blir noe mer moot bare fordi næringen som helhet er problematisk.
At man har tradisjon for noe innebærer jo heller ikke en automatikk i at man bør fortsette en slik praksis, eller at det dermed er rettferdiggjort eller etisk.

Forøvrig mener jeg inntektene fra oppdrettsnæringen bør fordeles i et fond alá oljefondet all den tid industrien forringer fjordene som tilhører borgerne i form av felles naturressurser.
Aller helst skulle man latt være å ødelegge dem, men frem til da bør borgerne kompenseres for tap av natur hvis produksjonsevne og mangfold forringes. (Ref: Grunnloven paragraf 110b)

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som vanlig så er jo media ekstremt flinke til å hause opp. Jeg ser så mye feil info fra forumkrigerne i denne tråden at jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang... og er det i det hele tatt vits.

"Laks full av tungmetaller", "laks som blir avluset med kokende vann", "massiv forurensing under merder og ødelagte fjorder", "halvråtne kadaver i merder" og mer til. Uttalelser som dette viser hvor lite peiling forumkrigerne har på oppdrett og biologi.

Næringen har utfordringer ja, men disse jobbes det hardt med hver dag for å prøve å løse, både hos oppdretterne selv og hos forskningsmiljøer. Oppdretterne er ikke tjent med at fisk rømmer eller blir syk, eller får lusepåslag. Dette koster mye penger og er følgelig helt uønskelig. Hvis fjordene er forurenset og ødelagte (som noen her påstår), ja da kan man heller ikke bedrive lakseoppdrett der, da har man ødelagt grunnlaget for å kunne drive med biologi. 

Det virker også som at man glemmer av at næringen har strenge myndighetskrav som må følges i alle deler av produksjonen. Eksempelvis blir det tatt bunn undersøkelser ved oppdrettsanlegg jevnlig for å finne ut tilstanden på bunn og fjord i og rundt anlegget, hvis det er for høyt nivå av "forurensing" (kort fortalt), så må oppdretter brakklegge anlegget i en viss tid etter utslakting av fisk. Ny smolt kan ikke settes ut før bunnforholdene og fjorden sier i fra at dette er greit ved utførelse av nye undersøkelser.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, tempozzz said:

Som vanlig så er jo media ekstremt flinke til å hause opp. Jeg ser så mye feil info fra forumkrigerne i denne tråden at jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang... og er det i det hele tatt vits.

Og jeg gjetter du er ansatt på salmar, lerøy etc.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tempozzz skrev (5 timer siden):

Som vanlig så er jo media ekstremt flinke til å hause opp. Jeg ser så mye feil info fra forumkrigerne i denne tråden at jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang... og er det i det hele tatt vits.

"Laks full av tungmetaller", "laks som blir avluset med kokende vann", "massiv forurensing under merder og ødelagte fjorder", "halvråtne kadaver i merder" og mer til. Uttalelser som dette viser hvor lite peiling forumkrigerne har på oppdrett og biologi.

Næringen har utfordringer ja, men disse jobbes det hardt med hver dag for å prøve å løse, både hos oppdretterne selv og hos forskningsmiljøer. Oppdretterne er ikke tjent med at fisk rømmer eller blir syk, eller får lusepåslag. Dette koster mye penger og er følgelig helt uønskelig. Hvis fjordene er forurenset og ødelagte (som noen her påstår), ja da kan man heller ikke bedrive lakseoppdrett der, da har man ødelagt grunnlaget for å kunne drive med biologi. 

Det virker også som at man glemmer av at næringen har strenge myndighetskrav som må følges i alle deler av produksjonen. Eksempelvis blir det tatt bunn undersøkelser ved oppdrettsanlegg jevnlig for å finne ut tilstanden på bunn og fjord i og rundt anlegget, hvis det er for høyt nivå av "forurensing" (kort fortalt), så må oppdretter brakklegge anlegget i en viss tid etter utslakting av fisk. Ny smolt kan ikke settes ut før bunnforholdene og fjorden sier i fra at dette er greit ved utførelse av nye undersøkelser.

Har du lest noen av linkene som det er henvist til i denne tråden? Det er i alle fall flere bidragsytere her som forsøker å dokumentere påstandene sine. Du har foreløpig ikke gjort det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Du har heller ikke vært på brønnbåt forstår jeg. Men det koker ikke, men er veldig varmt

Jeg er kaptein på en av verdens største brønnbåter, og var en av de første til å benytte lunkent vann til avlusing. Lunkent vann er det beste av forskjellige onder, både hva gjelder miljø og fiskehelse.
 

Det du og mange med debattanter kommer med her i tråden har ikke rot i virkeligheten. Det er propaganda fra miljøvernere og dyrevernforkjempere. 


Så, da lurer jeg på hvilken bakgrunn du har, når du så bastant påstår at jeg ikke har vært på brønnbåt? Det er du som kommer med usannheter.

Lenke til kommentar
kåre b skrev (11 minutter siden):

Jeg er kaptein på en av verdens største brønnbåter, og var en av de første til å benytte lunkent vann til avlusing. Lunkent vann er det beste av forskjellige onder, både hva gjelder miljø og fiskehelse.
 

Det du og mange med debattanter kommer med her i tråden har ikke rot i virkeligheten. Det er propaganda fra miljøvernere og dyrevernforkjempere. 


Så, da lurer jeg på hvilken bakgrunn du har, når du så bastant påstår at jeg ikke har vært på brønnbåt? Det er du som kommer med usannheter.

Nok en gang påstander uten dokumentasjon. 

Termisk avlusing øker dødeligheten med opp til fem gangen: https://havpuls.no/2022/nyheter/avlusing-med-varmt-vann-ga-fem-ganger-sa-hoy-dodelighet/

Termisk avlusing er sannsynligvis smertefullt for laksen: https://forskning.no/fiskehelse-fiskesykdommer-havet/varmt-vann-for-a-fjerne-lus-gjor-vondt-for-laksen/1626007

Rådet for dyreetikk mener termisk avlusing er uakseptabelt: https://www.radetfordyreetikk.no/uttalelse-om-termisk-avlusning/

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, tempozzz said:

"massiv forurensing under merder og ødelagte fjorder", "halvråtne kadaver i merder" og mer til. Uttalelser som dette viser hvor lite peiling forumkrigerne har på oppdrett og biologi.

Du sikter til meg, og da kan du trykke quote og forklare mer om din kunnskap, jeg er spent. 

Er vi enig i terskelfjord + oppdrett = dårlig kombinasjon? 

Endret av .berZerk
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kåre b skrev (9 timer siden):

Jeg er kaptein på en av verdens største brønnbåter, og var en av de første til å benytte lunkent vann til avlusing. Lunkent vann er det beste av forskjellige onder, både hva gjelder miljø og fiskehelse.
 

Det du og mange med debattanter kommer med her i tråden har ikke rot i virkeligheten. Det er propaganda fra miljøvernere og dyrevernforkjempere. 


Så, da lurer jeg på hvilken bakgrunn du har, når du så bastant påstår at jeg ikke har vært på brønnbåt? Det er du som kommer med usannheter.

Lol det er ikke propaganda, du innrømmer det selv. Det brukes varmt vann og fiskene smeller rundt i banene. Har ikke kommet med en eneste usannhet.

Jeg har bakgrunn fra automasjon og har jobbet lenge som service ingeniør, og noe tid på feks brønnbåt og smolt anlegg.

 

Edit: her er litt forskning for deg, Captain https://forskning.no/fisk/avlusning-i-varmt-vann-kan-gjore-vondt-for-laksen/275053

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Lol det er ikke propaganda, du innrømmer det selv. Det brukes varmt vann og fiskene smeller rundt i banene. Har ikke kommet med en eneste usannhet.

Vel, nå var det jo innledningsvis snakk om kokende vann her så jeg skjønner godt påstanden om at dette er propaganda da når samtlige artikler som er lenket snakker om vann som holder ca 70 grader mindre enn kokepunktet. Det er en forskjell på å skolde dyret og sette det i varmt vann. 

 

Men jeg savner informasjon om hvilke andre løsninger det er der ute, annet enn medisinsk siden det og virker til å være utelukket grunnet resistens og miljøpåvirkningene dette har. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (59 minutter siden):

Vel, nå var det jo innledningsvis snakk om kokende vann her så jeg skjønner godt påstanden om at dette er propaganda da når samtlige artikler som er lenket snakker om vann som holder ca 70 grader mindre enn kokepunktet. Det er en forskjell på å skolde dyret og sette det i varmt vann. 

 

Men jeg savner informasjon om hvilke andre løsninger det er der ute, annet enn medisinsk siden det og virker til å være utelukket grunnet resistens og miljøpåvirkningene dette har. 

Ja det var absolutt en overdrivelse fra min side, og det nevnte jeg i mellom disse postene også. 

Som en ser fra forskning.no fører det til skade og død. Delta temperaturen er høy.

Lenke til kommentar

NRK er tydelig på tokt, og det er ikke pent hva som dukker opp...

Laks vurdert vraket til dyrefôr – ble i stedet solgt som premium­vare – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Storkontroll av sjømatsjåfører – 100 bruksforbud – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio

Det er jo skremmende at disse laksebaronene som ikke lenger har råd til å bo i Norge gir fullstendig F i hvordan butikken forvaltes mens de sutrer over beskatningen?

For min del kommer jeg aldri til å spise norsk oppdrettsfisk igjen! 💩

 

Endret av trn100
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også samme problem i Skottland, hvor Lerøy og Mowi har store andeler av totalproduksjonen. 

"Some of Scotland's biggest salmon farms have reported significant and continuing "biological"' problems."

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-66596452

Kan se ut som snøballen har begynt å rulle. Nå melder KIWI at de også er bekymret: https://www.nrk.no/vestland/norgesgruppen-er-bekymret-for-dyrevelferd-etter-lakseavsloringer-1.16638977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (4 minutter siden):

Det er også samme problem i Skottland, hvor Lerøy og Mowi har store andeler av totalproduksjonen. 

"Some of Scotland's biggest salmon farms have reported significant and continuing "biological"' problems."

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-66596452

Kan se ut som snøballen har begynt å rulle. Nå melder KIWI at de også er bekymret: https://www.nrk.no/vestland/norgesgruppen-er-bekymret-for-dyrevelferd-etter-lakseavsloringer-1.16638977

Tenke seg til at for noen år siden ble vi nesten fornærmet da russerne sa rett ut at norsk oppdrettsnæring var helseskadelig... De var ikke langt unna sannheten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...