Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med "sovemedisin"


Gjest 2eefd...6bc

Anbefalte innlegg

Gjest 2eefd...6bc

Jeg har slitt med dårlig søvn en god stund etter noen kjipe opplevelser for en tid siden. Nå nylig toppet det seg litt med noen nye "belastninger", og søvnen gikk fra veldig lett og forstyrret til nesten fraværende. Snakket med en lege og fikk resept på zopitin (zopiklon) 7,5 mg. 1/2 eller 1 tab før leggetid etter behov. Med 1/2 tab så sov jeg merkbart bedre og hadde raskere innsoving. Jeg tror fortsatt jeg sov lett med en del oppvåkninger, men der jeg før ville våknet helt og ikke fått sove igjen så kunne jeg bare fortsette å sove nå. Var ihvertfall mindre vrak på morgenen.

Noen andre som har prøvd denne medisinen eller andre typer? Jeg syns å huske jeg har lest en del advarsler mot å bruke sovemedisin i det hele tatt, men jeg kan ikke huske om problemet var avhengighet eller ettervirkninger eller hva det var for noe. Kan det være uheldig å bruke over tid?

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne spørsmål er det legen din som skal svare på. Ikke et tilfeldig forum på internett. Da kan du få veldig mye rare svar. Ring legen din og spør.

Ellers kan du slå opp medisinen i Felleskatalogen, det er et trygt sted, men det beste er å høre med legen da hen kan utbrodere litt mer med "vanlige ord" hva det betyr i praksis.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Brukte quetiapin en liten periode. Fungerte bra og hjalp med trøtthetsfølelsen veldig fort, gjorde det nesten umulig å holde øynene åpne etter 10 minutter. 

Eneste ettervirkningen jeg merket var at det var enda vanskeligere å sovne etter at jeg sluttet med de enn før jeg prøvde de. Men det gikk over etter noen dager og alt var tilbake som "normalt" etter det. 

Lenke til kommentar
Gjest 2eefd...6bc
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Sånne spørsmål er det legen din som skal svare på. Ikke et tilfeldig forum på internett. Da kan du få veldig mye rare svar. Ring legen din og spør.

Ellers kan du slå opp medisinen i Felleskatalogen, det er et trygt sted, men det beste er å høre med legen da hen kan utbrodere litt mer med "vanlige ord" hva det betyr i praksis.

Delvis enig i det. Jeg vet allerede hva legen sier og hva felleskatalogen sier. Men jeg er fortsatt interessert i å høre fra andre som har faktiske erfaringer.

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Lenke til kommentar

zopiklon er først og fremst ment for kort tids behandling av søvnproblemer, inntil 2-3 uker. En bygger seg fort opp tolleranse til stoffet og vil trenge større og større doser for å opprettholde samme effekt, fysisk og psykisk avhengighet er og en fare. Jeg har vært gjennom en nedtrapping og seponering fra zopiklon og kan si at det ikke er noen gøy opplevelse med lite til ingen søvn og abstinenser.

Det er et legemiddel som er til god hjelp for å komme seg gjennom tøffe perioder og kanskje justere inn søvnmønster, men jeg vil ikke anbefale noen å gå inn for å gå fast på dette legemiddelet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 73f84...f16

Jeg har brukt zopiklon en god del. Om du bruker det jevnt så er det vanskeligere å sovne uten etterhvert. Har sikkert misbrukt det til å bare få sovne i stressende tider der man allerede er i mangel på søvn og ikke har tid til å ligge våken. På det verste ble det et litt for tilgjengelig middel.

Fikk roet ned og synes etterhvert innsovning uten var greit, så hadde jeg heller 1/2 zopiklone tilgjengelig om jeg våkna midt på natta så jeg kunne få sovne igjen i stedet for å ligge våken til jeg måtte stå opp.

Nå bruker jeg ikke noe medisin til innsovning. Så det går an å slutte med etterhvert selv om du har behov for det nå. 

Ta det nå som du trenger det og har fått det av legen; vanskelig å gjøre noe fornuftig med livet uten søvn. Men ha i bakhodet at det er noe du skal slutte med igjen på sikt og ikke en permanent løsning.

Anonymous poster hash: 73f84...f16

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Tobeass said:

Brukte quetiapin en liten periode. Fungerte bra og hjalp med trøtthetsfølelsen veldig fort, gjorde det nesten umulig å holde øynene åpne etter 10 minutter. 

Eneste ettervirkningen jeg merket var at det var enda vanskeligere å sovne etter at jeg sluttet med de enn før jeg prøvde de. Men det gikk over etter noen dager og alt var tilbake som "normalt" etter det. 

Fikk dette jeg også. Det fungerte ikke i nærheten av dedikerte innsovningspreparater og ga den ugne følelsen av å være bakfull i timesvis etter oppvåkning. Prøvde en uke og det var det. 

Lenke til kommentar
Gjest 2eefd...6bc

Har brukt det tre kvelder nå. Tok en hel 7,5 mg i går kveld. Tok den rundt kl 22 på kvelden og sovnet sikkert litt over 23. Og sov godt på natten. Dyp søvn med drømmer. Det har vært veldig sjelden kost for meg på lang tid. Men våknet tidlig. 0530 kanskje, og da var det slutt på søvnen. En time før vekkerklokken skal ringe. Så jeg er fortsatt trøtt i dag. Jeg har noen store helsemessige bekymringer hengende over meg som gjør at jeg er full av angst og spenning hele dagen. Det er sikkert ikke noen god idé å ta noe mer på natt eller tidlig morgen hvis jeg våkner før jeg skal, siden jeg da skal opp og på jobb og prøve å fungere.

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Lenke til kommentar
Gjest 2eefd...6bc skrev (På 24.10.2023 den 1:25 PM):

zopitin (zopiklon) 7,5 mg. 1/2 eller 1 tab før leggetid etter behov.

Vet ikke om du fikk beskjed om hvordan du skulle bruke dette?
Zopiklon er et innsovingsmiddel som du bør vente med å ta til du har lagt deg og roet deg ned. Da tar du det som legen har foreskrevet, slår av lys og lukker øya!
Som du har funnet ut virker ikke dette ut over natta.
Og ja, du blir hovedsaklig psykisk avhengig veldig fort.
Har du problemer med ekkel (metallisk) smak i munnen etter bruk (rundt 25% får dette) så skift til Apodorm. 
Vær obs på at det er veldig vanlig å ta FLERE tabletter uten at du egentlig selv forstår dette, så oppbevar tablettene langt unna senga, ta med deg kun en!
Jeg gikk forøvrig flere år på begge de nevnte før jeg gikk over til tabletter som også varer hele natta.

Lenke til kommentar
Gjest 2eefd...6bc

Både legen og apotekaren fortalte litt. Jeg spurte legen når jeg skulle ta og han sa en halvtimes tid før legging var fint. Jeg følte selv i går at en stund etter at jeg tok den så ble jeg litt susete så da gikk jeg til køys. Men litt av problemet mitt nå er tankekjør og helseangst knyttet til forestående prøvesvar så det er veldig vanskelig å slukke lyset og ta kvelden før jeg er veldig klar for å sovne. Jeg har ikke tatt de på sengen, men tenkte kanskje det kunne være greit å ha noe der hvis det var lurt å fylle på i løpet av natten, men det har jeg ikke gjort enda. Jeg skal ikke kjøre bil eller noe sånt på morgenen men jeg skal opp og komme meg til jobb og fungere så jeg vet ikke hvor lurt noe sånt er.

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 2eefd...6bc said:

Men våknet tidlig. 0530 kanskje, og da var det slutt på søvnen. En time før vekkerklokken skal ringe. Så jeg er fortsatt trøtt i dag.

Zopiklon er for innsovning. Aldri ta en til selv om du våkner tidlig. Om du har fått 6,5 timers søvn så er det rimelig bra, da tror jeg det er best å tenke at det var mye bedre enn før, og stå opp, heller enn å bekymre deg for at du får for lite søvn.

For å sove lenger på morgen kan du prøve noe som heter Vallergan, som egentlig var en allergimedisin, men som folk ble så trøtte av at den nå kun blir brukt som sovemedisin afaik. Du blir mindre avhengig av den en zopiklone. Om du kombinerer de kan du bli veldig plaget av tørr munn om natten, så ta mindre doser.

Edit: Om du tar en halv om kvelden kan du spare en halv til natten om du våkner tidlig og ikke får sove igjen, men det bør være før 04:30 i så fall. 

Jeg tror det beste nå er å tenke at nå får du mye mer søvn enn før, så dette fungerte bra. Gi det litt tid.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Fikk resept på zopiklon 7,5mg for mange år tilbake etter et par blackouts pga søvnmangel. Fikk beskjed av legen om å ta det maks 4-5 dager i strekk for å hente meg litt inn i ekstreme perioder. Opplevde mange ganger at den ikke hadde noen effekt og at jeg våknet etter en times tid. I nyere tid har jeg fått resept på melatonin 3mg + at jeg av å til bruker spikermatte i tillegg, opplever nå å til tider kan få opptil 5 timer søvn totalt men skjelden sammenhengende, det er uansett en kraftig forbedring sammenlignet med tidligere år.

Lenke til kommentar

Har brukt zopiklon kortvarig for noen år siden, etter en uke med svært lite søvn. Resepten lød på en halv til en hel tablett per natt.

Første natten prøvde jeg en hel tablett fordi jeg var desperat etter søvn, deretter var jeg fullstendig slått ut i 10 timer, og helt zombie/ubrukelig utover dagen derpå.

Deretter gikk jeg ned til halve tabletter, hvorpå jeg var fullstendig slått ut i 5 timer, og så bråvåknet jeg. Litt trett, men fullt i stand til å jobbe. Dette gjentok seg dag etter dag til jeg etter hvert kom inn i normal søvnrytme igjen.

Jeg kan ikke vite om den zombietilstanden den første dagen var forårsaket av å bruke en hel tablett vs en halv, eller om det hang sammen med at jeg så lenge hadde gått nesten uten søvn, men det var i hvert fall ikke noe trivelig. Da foretrekker jeg klart halve tabletter og heller bare være litt trett.

Lenke til kommentar
Gjest 2eefd...6bc

Legen som skrev den ut sa opp til 5 dagers tid, så det var liksom anbefalt varighet. Han sa ikke noe sånt som at jeg ikke måtte finne på å fortsette lenger enn det men han så sikkert for seg at det ikke var behov lenger enn 5 dager heller. Men det kan det fort hende at det er. Skal snakke med lege både i dag og mandag så får høre hva de sier. Jeg tok halv tablett to første nettene og har en hel de to siste nettene. Ikke merket noe annet med en hel enn at det har gitt bedre søvn. Sov fra rundt 23 og noenlunde til klokken ringte i dag. Så sånn sett så gjør den akkurat det den skal.

 

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Lenke til kommentar
Gjest 2eefd...6bc skrev (50 minutter siden):

Legen som skrev den ut sa opp til 5 dagers tid, så det var liksom anbefalt varighet. Han sa ikke noe sånt som at jeg ikke måtte finne på å fortsette lenger enn det men han så sikkert for seg at det ikke var behov lenger enn 5 dager heller. Men det kan det fort hende at det er. Skal snakke med lege både i dag og mandag så får høre hva de sier. Jeg tok halv tablett to første nettene og har en hel de to siste nettene. Ikke merket noe annet med en hel enn at det har gitt bedre søvn. Sov fra rundt 23 og noenlunde til klokken ringte i dag. Så sånn sett så gjør den akkurat det den skal.

 

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Når det gjelder zopiklon så sa legen min at det var pga at det var vanedannende at det maks skulle brukes 4-5dager i strekk. Et alternativ kan være å gå over til melatonin etter den tidsperioden men det må du diskutere med legen din.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 2eefd...6bc

Jeg sluttet å ta zopiklonen siden anbefalingen var å ikke ta den over en for lang periode. Men jeg fikk også sobril for å få vekk angsten når den var som verst. Og grunnen til at jeg ikke får til å sovne på kvelden er angsten. Så siste to ukene sånn omtrent (ikke alle dagene, men de fleste) så har jeg tatt en sobril (15 mg) for å dempe angsten på kvelden, for det er da den blir litt heftig å håndtere. Instruksen for sobrilen er 1 tab opp til 4 ganger om dagen. Anbefalingen fra felleskatalogen for sobril er ikke å overskride 4 uker hvis brukt som hypnotikum/for søvn og 2-3 måneder når det brukes som anxiolytikum/som angstdempende. Jeg er langt unna dette, og såvidt jeg forstår så er dosen min ganske lav når jeg bare tar én om dagen. Og jeg tar den for å dempe angst. At den gjør at jeg får sove er en bonus, men en tilsiktet bonus siden jeg jo trenger noe for å sovne, eller det hjelper ihvertfall merkbart. Har time hos legen om en uke, så jeg vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre enn å fortsette sånn som nå frem til da, med mindre noe endrer seg og jeg får angsten mer under kontroll på kvelden.

Skulle ønske tilbudet fra legen/det offentlige var litt bedre. Jeg har vært i en vanskelig livssituasjon over lang tid og er ganske nedbrutt av det, så at jeg nå har fått meg en knekk var egentlig uunngåelig. Det hadde sikkert vært bedre med samtaleterapi hos en psykolog eller noe sånt før det ble så ille som det er nå, men det virker fullstendig umulig å få tilgang til uten å betale for det selv.

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Lenke til kommentar

Generelt så bør man unngå slike medisiner annet enn til kortvarige akutte problemer og ikke som primærterapi.

Det finnes også mildere måter å behandle på som er litt snillere.

Vet f.eks at UNN bruker/brukte Melatonin sammen med Vallergan. Nå er Vallergan tatt ut av salg, men en kan vel bruke de gamle typene antihistaminer som virker sløvende og derfor er søvndyssende. Dette er noe du kan spørre legen om.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Min erfaring med sovemedisin har vært en stor skuffelse, for det tok ikke lang tid før jeg ble immun. Zopiklon hjalp meg heller ikke med å sovne, men jeg sov litt dypere. Thats it!

Det er utrolig irriterende at man utvikler toleranse for medisiner. Tar nå Paralgin Forte og de begynner jeg også å utvikle toleranse for. Helt utrolig at man ikke klarer å utvikle medisiner som funker 100% uten at kroppen tilpasser seg. Hva jeg ikke hadde gitt for en pille som jeg kunne ta før jeg la meg og som bare "skrudde av lyset", eller en pille som lindret ryggproblemene uten at jeg fikk toleranse :(

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (5 minutter siden):

Min erfaring med sovemedisin har vært en stor skuffelse, for det tok ikke lang tid før jeg ble immun. Zopiklon hjalp meg heller ikke med å sovne, men jeg sov litt dypere. Thats it!

Det er utrolig irriterende at man utvikler toleranse for medisiner. Tar nå Paralgin Forte og de begynner jeg også å utvikle toleranse for. Helt utrolig at man ikke klarer å utvikle medisiner som funker 100% uten at kroppen tilpasser seg. Hva jeg ikke hadde gitt for en pille som jeg kunne ta før jeg la meg og som bare "skrudde av lyset", eller en pille som lindret ryggproblemene uten at jeg fikk toleranse :(

Alle medisiner har bivirkninger hvis de brukes lenge.

»Vidunderpiller» finnes dessverre ikke, selv om legemiddelbransjen forsøker å fortelle oss noe annet.
Men så tjener de også uhorvelig mengder med penger på ethvert nytt produkt…..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...