Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med "sovemedisin"


Gjest 2eefd...6bc

Anbefalte innlegg

20 minutes ago, Inspector said:

Alle medisiner har bivirkninger hvis de brukes lenge.

»Vidunderpiller» finnes dessverre ikke, selv om legemiddelbransjen forsøker å fortelle oss noe annet.
Men så tjener de også uhorvelig mengder med penger på ethvert nytt produkt…..

Ja, jeg vet. Jeg synes bare det er rart at det ikke finnes bedre medisiner. Vi har hatt genterapi i flere år, vi har CRISPR, vi har proteser som styres av hjernen, vi har påvist Higgs-boson og gravitasjonsbølger, også har vi fortsatt ikke medisiner som funker bedre? Skuffa, for å si det mildt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (44 minutter siden):

Ja, jeg vet. Jeg synes bare det er rart at det ikke finnes bedre medisiner. Vi har hatt genterapi i flere år, vi har CRISPR, vi har proteser som styres av hjernen, vi har påvist Higgs-boson og gravitasjonsbølger, også har vi fortsatt ikke medisiner som funker bedre? Skuffa, for å si det mildt.

Legemidler har patentbeskyttelse kun i en begrenset periode. Produsenter har generelt ingen interesse av noe som varer «evig». Da sager man av sin egen gren….

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Inspector said:

Men så tjener de også uhorvelig mengder med penger på ethvert nytt produkt…..

Men det koster også uhorvelig mye penger før de får lov å selge medisinen med alle kliniske tester osv.

Det er en grunn for hvorfor legemidler (og plantevernmidler) kan få år med ekstra patentbeskyttelse (SPC) utover de 20 år som er maks for alle andre patenterbare produkter - årevis med testing på produsentens bekostning etter at produktet egentlig er ferdig

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Zolpidem, som skal gjøre det lettere å sovne, men de siste gangene jeg har brukt det så har det ikke hatt noen virkning i det hele tatt.
Trenger det kun 1-2 ganger i måneden for å sovne når jeg skal tidlig opp.

Skal se om jeg får noe annet til våren, da jeg ikke har noe jeg trenger å våkne til før da. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 2eefd...6bc skrev (På 24.10.2023 den 1:25 PM):

Jeg har slitt med dårlig søvn en god stund etter noen kjipe opplevelser for en tid siden. Nå nylig toppet det seg litt med noen nye "belastninger", og søvnen gikk fra veldig lett og forstyrret til nesten fraværende. Snakket med en lege og fikk resept på zopitin (zopiklon) 7,5 mg. 1/2 eller 1 tab før leggetid etter behov. Med 1/2 tab så sov jeg merkbart bedre og hadde raskere innsoving. Jeg tror fortsatt jeg sov lett med en del oppvåkninger, men der jeg før ville våknet helt og ikke fått sove igjen så kunne jeg bare fortsette å sove nå. Var ihvertfall mindre vrak på morgenen.

Noen andre som har prøvd denne medisinen eller andre typer? Jeg syns å huske jeg har lest en del advarsler mot å bruke sovemedisin i det hele tatt, men jeg kan ikke huske om problemet var avhengighet eller ettervirkninger eller hva det var for noe. Kan det være uheldig å bruke over tid?

Anonymous poster hash: 2eefd...6bc

Jeg har slitt med dårlig og for det meste total fraværende søvn i mange år pga tidligere misbruk. For at jeg skulle få sove måtte jeg ta 6stk Truxal pluss 100mg quetiapin, da fikk jeg sove godt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...