Gå til innhold

EUs fantastiske «skrukorkdirektiv»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Skrevet
Smule8o skrev (28 minutter siden):

Hvordan skal panteordning eller ikke på noen som helst vis påvirke om korka havner i naturen eller ikke? Pant får man med eller uten kork

Ved at flaskene (med kork) havner i eit system for gjenvinning der tomflaskene blir tatt godt vare på. Flasker som havner i restavfall og tilfeldige søppelbøtter har lettare for å kome på avvege også etter at flaska har blitt kasta. Mange land har også eit kvasi-pantesystem der ein kan samle korker og bytte inn korkene i rabattar og premier. Dette forsterker faren for at flaske og kork blir kasta kvar for seg. 

Ideelt sett burde det vært krav om at flaska skal pantast med kork for å få utbetalt panten, men dette er heilt unødvendig ettersom nesten alle flasker som blir panta i Norge uansett blir panta med kork. 

Formålet med kravet om at korka skal henge fast er at det er den harde plasten i korka som utgjorde største mikroplastproblematikken ved at denne plasten vart tatt opp av dyre og sjøliv. Plasten i sjølve flaska er mindre problematisk men det er lettare å sikre at korka ikkje kjem på avvege sidan flaska er større og lettare å fange opp. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min venninne river av korken og løser inn kodene. Det ligger korker strødd både her og der.

Det er likevel ikke et problem. Flaskekorkene havner til slutt i den store sekken for innsamling av plast.

Endret av BadCat
Skrevet
trikola skrev (11 timer siden):

For ikke å snakke om all den energien du har lagt inn i din EU-kamp. Og hva har du oppnådd? 🙂

Nåja, vi er fortsatt ikke blitt et totalt lydrike under Brussel og kunnskapen om hva som er drivkraften bak Brussels mange dustedirektiver har ikke akkurat blitt mindre hos folk flest.
«Nærhetsprinsippet» er avslørt som desinformasjon og demokratiets levekår har ikke akkurat blitt bedre.
Hva som skjer når EU lokker tidligere østblokkland inn i det fremtidige «stor-riket» er også blitt tydeligere.
En utvikling som er dokumentert og faktabasert.

Det er fortsatt et stort informasjonsbehov for de likegyldige, blinde og døve som enda ikke har lært om hva skjer når små suverene stater gir bort lillefingeren og EU tar hele armen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så glad som jeg er i belgisk øl, kunne jeg likevel tenkt meg å se hele landet bombet til ei steinrøys. Det er ikke meninga at mentalt oppegående individer skal godta slike tanketomme pålegg.

Mengden av innført byråkrati og direktiver gjør det vanskeligere og verre å leve, ikke bedre.

Hvis man ikke detaljstyrer alt fra sentralt hold, har folk en tendens til å finne løsninger som fungerer lokalt. Jeg har ikke, kommer ikke til å få og har aldri hatt troa på å kjøre alt på en lest, uavhengig av lokale forhold og praksiser.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...