The Avatar Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Smule8o skrev (28 minutter siden): Hvordan skal panteordning eller ikke på noen som helst vis påvirke om korka havner i naturen eller ikke? Pant får man med eller uten kork Ved at flaskene (med kork) havner i eit system for gjenvinning der tomflaskene blir tatt godt vare på. Flasker som havner i restavfall og tilfeldige søppelbøtter har lettare for å kome på avvege også etter at flaska har blitt kasta. Mange land har også eit kvasi-pantesystem der ein kan samle korker og bytte inn korkene i rabattar og premier. Dette forsterker faren for at flaske og kork blir kasta kvar for seg. Ideelt sett burde det vært krav om at flaska skal pantast med kork for å få utbetalt panten, men dette er heilt unødvendig ettersom nesten alle flasker som blir panta i Norge uansett blir panta med kork. Formålet med kravet om at korka skal henge fast er at det er den harde plasten i korka som utgjorde største mikroplastproblematikken ved at denne plasten vart tatt opp av dyre og sjøliv. Plasten i sjølve flaska er mindre problematisk men det er lettare å sikre at korka ikkje kjem på avvege sidan flaska er større og lettare å fange opp.
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni (endret) Min venninne river av korken og løser inn kodene. Det ligger korker strødd både her og der. Det er likevel ikke et problem. Flaskekorkene havner til slutt i den store sekken for innsamling av plast. Endret 20. juni av BadCat
Vokteren Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni trikola skrev (11 timer siden): For ikke å snakke om all den energien du har lagt inn i din EU-kamp. Og hva har du oppnådd? 🙂 Nåja, vi er fortsatt ikke blitt et totalt lydrike under Brussel og kunnskapen om hva som er drivkraften bak Brussels mange dustedirektiver har ikke akkurat blitt mindre hos folk flest. «Nærhetsprinsippet» er avslørt som desinformasjon og demokratiets levekår har ikke akkurat blitt bedre. Hva som skjer når EU lokker tidligere østblokkland inn i det fremtidige «stor-riket» er også blitt tydeligere. En utvikling som er dokumentert og faktabasert. Det er fortsatt et stort informasjonsbehov for de likegyldige, blinde og døve som enda ikke har lært om hva skjer når små suverene stater gir bort lillefingeren og EU tar hele armen. 2
BadCat Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni (endret) Så glad som jeg er i belgisk øl, kunne jeg likevel tenkt meg å se hele landet bombet til ei steinrøys. Det er ikke meninga at mentalt oppegående individer skal godta slike tanketomme pålegg. Mengden av innført byråkrati og direktiver gjør det vanskeligere og verre å leve, ikke bedre. Hvis man ikke detaljstyrer alt fra sentralt hold, har folk en tendens til å finne løsninger som fungerer lokalt. Jeg har ikke, kommer ikke til å få og har aldri hatt troa på å kjøre alt på en lest, uavhengig av lokale forhold og praksiser. Endret 20. juni av BadCat
Vokteren Skrevet søndag kl 13:40 Skrevet søndag kl 13:40 (endret) Vokteren skrev (På 15.5.2025 den 6.51): Jeg deltar tidvis i skjærgårdsrydding hvor vi rydder strandsoner og holmer for søppel. De flaskene vi finner er svært ofte av gammel utenlandsk opprinnelse uten skrukorklås, og de aller fleste har skrukorken på. Skrukorkdirektivet har begynt i feil ende. En panteordning som den vi har i Norge, ville vært mye mer effektivt. Vurderte å bruke en dag i ferien til å rydde noe svaberg, men ga opp da jeg så renovasjonspraksisen i feriekommunen. Her skulle søppelet sorteres etter rigide regler, i egne små poser og fraktes til et sentralt leveringssted. Ikke pokker om jeg koster på 4 forskjellige poser, drasse på disse i timer og bruke bilen for å frakte søppelet kilometervis. Søppelet som har kommet inn de siste månedene ble liggende der det var i påvente av en offentlig aksjon…… Endret søndag kl 13:41 av Vokteren 1
Neptun1 Skrevet søndag kl 13:53 Skrevet søndag kl 13:53 Og folket har stemt nei til EU-diktatur - to ganger. Kan vi da si at vi har folkestyre i Norge? Ønsker fortrinnsvis kommentarer fra ikke-hjernevaskede. 3 1
Dubious Skrevet søndag kl 14:19 Skrevet søndag kl 14:19 Vokteren skrev (38 minutter siden): Søppelet som har kommet inn de siste månedene ble liggende der det var i påvente av en offentlig aksjon…… Mange som prøver det også, men de må også betale for å levere. Så dermed blir lite gjort.
Iki Skrevet søndag kl 16:35 Skrevet søndag kl 16:35 Neptun1 skrev (2 timer siden): Kan vi da si at vi har folkestyre i Norge? Vi kan fint ha deler av EU sitt regelverk uten å være medlem i EU. Det er ganske nyttig enkelte ganger. 1
Neptun1 Skrevet søndag kl 19:44 Skrevet søndag kl 19:44 Iki skrev (3 timer siden): Vi kan fint ha deler av EU sitt regelverk uten å være medlem i EU. Det er ganske nyttig enkelte ganger. Men folket har sagt nei til overnasjonal styring fra EU ved to folkeavstemminger. Betyr det ingenting for globalister og EU-tilhengere? 3
SpecialForce Skrevet søndag kl 20:20 Skrevet søndag kl 20:20 Vokteren skrev (På 15.5.2025 den 6.51): En panteordning som den vi har i Norge, ville vært mye mer effektivt. Helt riktig. Men jeg ville veldig gjerne hatt en ordning der man får en krone per utenlandsk boks/flaske som pantes. Det kunne blitt finansiert gjennom en post hos Miljødirektoratet f.eks. 1
freedomseeker Skrevet søndag kl 20:35 Skrevet søndag kl 20:35 Når man følger alle regler og direktivene, ja til og med mer enn mange faktsike EU land så kan man ikke benekte for at vi ble meldt inn i EU bakveien gjennom EØS avtalen. 2 1
FrihetensRegn Skrevet søndag kl 20:36 Skrevet søndag kl 20:36 BadCat skrev (På 20.6.2025 den 9.21): Så glad som jeg er i belgisk øl, kunne jeg likevel tenkt meg å se hele landet bombet til ei steinrøys. Det er ikke meninga at mentalt oppegående individer skal godta slike tanketomme pålegg. Mengden av innført byråkrati og direktiver gjør det vanskeligere og verre å leve, ikke bedre. Hvis man ikke detaljstyrer alt fra sentralt hold, har folk en tendens til å finne løsninger som fungerer lokalt. Jeg har ikke, kommer ikke til å få og har aldri hatt troa på å kjøre alt på en lest, uavhengig av lokale forhold og praksiser. Det er mange i Belgia med sunn fornuft, spesielt blant flamlendere. Dessverre er det mye idioti i det europeiske styresettet og mens amerikanerne og kineserne stadig har fremgang i teknologi, økonomi og en bedre fremtid for sine innbyggere, satser Europa på mer byråkrati og masseinnvandring fra den tredje verden. En giftig kombinasjon for fremtidig destruksjon. Nvidia, Amazon, Apple og Tesla hadde aldri fått til den suksessen de har i dag om de hadde startet opp i Norge eller andre steder i Europa.
BadCat Skrevet søndag kl 21:05 Skrevet søndag kl 21:05 (endret) 29 minutes ago, FrihetensRegn said: Det er mange i Belgia med sunn fornuft, spesielt blant flamlendere. Dessverre er det mye idioti i det europeiske styresettet og mens amerikanerne og kineserne stadig har fremgang i teknologi, økonomi og en bedre fremtid for sine innbyggere, satser Europa på mer byråkrati og masseinnvandring fra den tredje verden. En giftig kombinasjon for fremtidig destruksjon. Nvidia, Amazon, Apple og Tesla hadde aldri fått til den suksessen de har i dag om de hadde startet opp i Norge eller andre steder i Europa. Apropros bombing til steinrøys. Ikke alvorlig ment, mer som et uttrykk for frustrasjon. Det er for mye byråkrati i Europa. Det trenger ikke å være regler og struktur for hver minste detal, nedfelt fra sentralt hold. Det må være rom for lokale variasjoner. Den regelen om USB-C på alle enheter som skal lade, har noen fordeler, men det er også ei hindring for innovasjon, siden alle blir å gjøre det som allerede er etablert. Det kunne være interessant å vite om sugerør i papp og gaffel eller skje i tre eller papp har brakt noe godt med seg i det hele tatt. For min del har det ført til at jeg ikke lenger kjøper iskaffe, milkshake, yoghurt, osv. når man skal streve med bestikket eller sugerør. Ferdigsalater og fisk og chips utgår også på grunn av tregaffel. Snakk om å ødelegge konsepter som har funket så lenge man kan huske. Jeg skal ikke kaste avfallet på havet og da trenger jeg ikke å bli pålagt løsninger jeg ikke vil ha. Endret søndag kl 21:08 av BadCat
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 21:17 Skrevet søndag kl 21:17 USB-C er den beste standarden, ikke engang Apple Lightning er like bra, mtp. holdbarhet. Den kontakten som raskest slites og ødelegges er i telefonen, ikke kabelen. USB-C er laget så kabelen blir ødelagt før telefonen, og ny kabel er billigere enn ny telefon. USB-C er best på alle måter. Om USB-C hindrer innovasjon, skulle jeg likt å se hva vi ville hatt uten EU-direktivet. Min erfaring fra tidlig 2000-tall er at alle produsintene ville oppfunnet nye mobilladere med annenhver nye modell. Skrukorker som lekker og sitter fast (tør ikke oppbevare åpnet melk liggende), masseimport av trygdede kriminelle, innføringen av strømkrise, og papp-sugerør som kollapser og blir vasstrukne og potensielt avgir kreftfremkallende kjemikalier til brusen idet de oppløses, er ikke på samme nivå. USB-C viser at EU kan gjøre noe nyttig av og til.
Dubious Skrevet søndag kl 22:31 Skrevet søndag kl 22:31 Mannen med ljåen skrev (1 time siden): og papp-sugerør som kollapser Det mest komiske er at papp sugerør skal kastes i restavfallet. De i plast kunne kastest i plast avfallet. 1
SpecialForce Skrevet søndag kl 22:42 Skrevet søndag kl 22:42 freedomseeker skrev (2 timer siden): Når man følger alle regler og direktivene, ja til og med mer enn mange faktsike EU land så kan man ikke benekte for at vi ble meldt inn i EU bakveien gjennom EØS avtalen. Formelt sett blir ikke det riktig. Avtalen regulerer forhold knyttet svært mange sektorer. Men vi har ikke parlamentarisk makt. Men jeg skulle sett at større deler ble reforhandlet. 1
Smule8o Skrevet søndag kl 22:55 Skrevet søndag kl 22:55 3 hours ago, Neptun1 said: Men folket har sagt nei til overnasjonal styring fra EU ved to folkeavstemminger. Betyr det ingenting for globalister og EU-tilhengere? Flertallet av har stemt på EØS-vennlige parti hvert eneste stortingsvalg siden den gang, og meningsmålinger gir en klar indikasjon på at flertallet av befolkningen er for EØS. Betyr det ingenting for nasjonalister og EU-motstandere?
Neptun1 Skrevet søndag kl 23:11 Skrevet søndag kl 23:11 (endret) Smule8o skrev (21 minutter siden): Flertallet av har stemt på EØS-vennlige parti hvert eneste stortingsvalg siden den gang, og meningsmålinger gir en klar indikasjon på at flertallet av befolkningen er for EØS. Betyr det ingenting for nasjonalister og EU-motstandere? Jaså du, EØS-avtalen ble fremforhandlet av Gro H Brundtland før folkeavstemmingen i 94. som en forberedelse til det forventede ja'et fra folket. Det var ikke måte på hvor ille det ville gå oss om vi stemte nei. Men nei ble det. https://neitileu.no/aktuelt/gaven-fra-gro Etter nei'et ble EØS-avtalen solgt inn som en "snill handelsavtale". Historien viser derimot at Norge er det mest ivrige "medlemmet" av alle. Vi er først med å innføre alle EU's diktatoriske direktiver. Akkurat hva folket stemte nei til. Folkestyre er ikke noe for deg, skjønner jeg. Endret søndag kl 23:17 av Neptun1 2 1
Smule8o Skrevet søndag kl 23:17 Skrevet søndag kl 23:17 3 minutes ago, Neptun1 said: Jaså du, EØS-avtalen ble fremforhandlet av Gro H Brundtland før folkeavstemmingen i 94. som en forberedelse til det forventede ja'et fra folket. Det var ikke måte på hvor ille det ville gå oss om vi stemte nei. Men nei ble det. https://neitileu.no/aktuelt/gaven-fra-gro Flere eventyr du vil fortelle? Og ved hvert eneste stortingsvalg siden har befolkningen stemt på parti som har hatt støtte til denne avtalen i programmet sitt. Og meg bekjent finnes det knapt en eneste meningsmåling siden som viser at et flertall av folket er mot EØS. Fakta er fakta samme om du ikke liker det.
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 23:20 Skrevet søndag kl 23:20 EØS-avtalen blir jo stadig mer omfattende. At vi må ha strømkrise er nytt, for eksempel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå