Gå til innhold

Mottar ikke faktura for strømforbruk


WPX

Anbefalte innlegg

Hei. Har i over et år purret på strømselskap om at jeg ikke mottar faktura på forbruk. Dette skjedde også i fjor, og plutselig fikk jeg en regning på tusenvis en tilfeldig dato mot slutten av året med vanlig kort betalingsfrist. Dette ønsker jeg ikke skal skje igjen, noe jeg har formidlet skriftlig og over telefon. Jeg ønsker å motta regning månedlig. Beskjeden hver gang er at de skal se på det og fikse problemet. Men jeg mottar fremdeles ingenting. 

Har jeg noen som helst rettigheter i denne forbindelse? Eller kan de styre på slik de vil uten konsekvenser? Selskapet leverer vannbåren varme og har monopol, så å bytte selskap er ikke en mulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det står i innlegget at å bytte strømselskap ikke er en mulighet, så er innlegg som ikke inneholder noe mer enn "bytt strømselskap" verdiløse. 

Fakturering av sluttforbrukere reguleres av energiloven og kraftomsetningsforskriften. Forskriften § 7-1b bestemmer at den som leverer kraft skal sørge for at fakturering av elektrisk energi til forbrukere skjer iht. forskriften. 

Forskriftens vilkår er i korte trekk at kraft skal faktureres etterskuddsvis minst hver tredje måned, men leverandøren kan fakturere inntil 10 uker på forskudd. En kraftregning kan derfor være på maksimalt 3 måneders etterskuddsavregning og 10 ukers forskudd, eller ca. 22 uker til sammen. 

Du har klagerett til Elklagenemnda, og dette skal fremgå av fakturaen. Denne klageretten er imidlertid verdiløs. Elklagenemndas uttalelser er kun rådgivende, og konsekvensene av brudd på reglene om fakturering får ikke som konsekvens at man slipper å betale. Det kan være nyttigere å klage til tilsynsmyndighetene (NVE), som kan vurdere om konsesjonen deres skal inndras. 

Endret av krikkert
  • Liker 6
Lenke til kommentar
krikkert skrev (7 minutter siden):

Når det står i innlegget at å bytte strømselskap ikke er en mulighet, så er innlegg som ikke inneholder noe mer enn "bytt strømselskap" verdiløse. 

Fakturering av sluttforbrukere reguleres av energiloven og kraftomsetningsforskriften. Forskriften § 7-1b bestemmer at den som leverer kraft skal sørge for at fakturering av elektrisk energi til forbrukere skjer iht. forskriften. 

Forskriftens vilkår er i korte trekk at kraft skal faktureres etterskuddsvis minst hver tredje måned, men leverandøren kan fakturere inntil 10 uker på forskudd. En kraftregning kan derfor være på maksimalt 3 måneders etterskuddsavregning og 10 ukers forskudd, eller ca. 22 uker til sammen. 

Du har klagerett til Elklagenemnda, og dette skal fremgå av fakturaen. Denne klageretten er imidlertid verdiløs. Elklagenemndas uttalelser er kun rådgivende, og konsekvensene av brudd på reglene om fakturering får ikke som konsekvens at man slipper å betale. Det kan være nyttigere å klage til tilsynsmyndighetene (NVE), som kan vurdere om konsesjonen deres skal inndras. 

Ja det tar jeg på min kappe, jeg overså den detaljen i første innlegg. Sorry TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (25 minutter siden):

Når det står i innlegget at å bytte strømselskap ikke er en mulighet, så er innlegg som ikke inneholder noe mer enn "bytt strømselskap" verdiløse. 

Fakturering av sluttforbrukere reguleres av energiloven og kraftomsetningsforskriften. Forskriften § 7-1b bestemmer at den som leverer kraft skal sørge for at fakturering av elektrisk energi til forbrukere skjer iht. forskriften. 

Forskriftens vilkår er i korte trekk at kraft skal faktureres etterskuddsvis minst hver tredje måned, men leverandøren kan fakturere inntil 10 uker på forskudd. En kraftregning kan derfor være på maksimalt 3 måneders etterskuddsavregning og 10 ukers forskudd, eller ca. 22 uker til sammen. 

Du har klagerett til Elklagenemnda, og dette skal fremgå av fakturaen. Denne klageretten er imidlertid verdiløs. Elklagenemndas uttalelser er kun rådgivende, og konsekvensene av brudd på reglene om fakturering får ikke som konsekvens at man slipper å betale. Det kan være nyttigere å klage til tilsynsmyndighetene (NVE), som kan vurdere om konsesjonen deres skal inndras. 

Takker. Da prøve jeg klage til NVE. 

 

Til dere som sier jeg bare kan legge av beløp - flyttet til en større bolig i mars (samme leverandør på vannbåren varme som før), så jeg er usikker på hva forbruket er. Har ikke mottatt faktura siden flytting. Kan selvsagt legge av et beløp, men jeg forventer mer av et selskap enn cowboyvirksomhet som aldri skal få konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Fjernvarme kan bli dyrt da de selger varme til samme pris som strøm, uten at du får strømstøtte. 

Bare noe å tenke på, og at du dermed kan bytte strømleverandør. 

Det stemmer heldigvis ikke.

Sitat

I energiloven står det at prisen for fjernvarme ikke skal overstige prisen for elektrisk oppvarming i vedkommende forsyningsområde. Da strømstønadsloven ble vedtatt i fjor ble det slått fast at maksprisen på fjernvarme til husholdninger reduseres tilsvarende strømstønaden.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Det stemmer heldigvis ikke.

 

Det er likevel en litt spennende problemstilling, men nå går vi off topic.

Strømstøtten beregnes fra og med 1. september i år per time. Strømstøtten håndterer nå mye bedre unormalt høye priser på enkeltdager eller enkelt timer.

Fjernvarme leses etter det jeg kjenner ikke av hver time, slik at det vil være noe forskjeller på måten strømstøtten slår inn på elektrisk energi kontra fjernvarme.

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (1 time siden):

Det er likevel en litt spennende problemstilling, men nå går vi off topic.

Strømstøtten beregnes fra og med 1. september i år per time. Strømstøtten håndterer nå mye bedre unormalt høye priser på enkeltdager eller enkelt timer.

Fjernvarme leses etter det jeg kjenner ikke av hver time, slik at det vil være noe forskjeller på måten strømstøtten slår inn på elektrisk energi kontra fjernvarme.

Beklager TS for avsporingen.

Ja, jeg kan se hvor mye varmtvann jeg forbruker, i kWh, men kun per dag, ikke per time. Så det kan være at det heller ikke måles per time, men ville ha blitt overrasket om ikke fjernvarme leverandøren ikke kan avlese mer eller mindre i sanntid.
Har ikke funnet noe dokumentasjon på hvor ofte disse målingene gjøres(Smartly).

Men slik energiloven er utformet så ser det ikke ut som de altså kan fakturere mer enn hva strøm koster, hvordan de eventuelt løser det vet jeg ikke. Men det kan være fordelaktig å følge med så man eventuelt kan klage hvis det viser seg at prisen man ender opp med å betale er for høy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
zanta skrev (På 14.10.2023 den 8:27 PM):

Uten å ha et svar på dette er det vanskelig å gi råd.

Beklager sent svar. Det er fjernvarmeleverandør, Eviny. Jeg får vannbåren varme og varmt tappevann fra dem. Finner ærlig talt ingen avtale, jeg har meldt inn målernr til dem og de har bekreftet at dette er registrert og at jeg vil motta faktura. Dette var i juni etter jeg hadde flyttet. Ser på mine sider at jeg har to avtaler, en for vannbåren varme og en for varmt tappevann, men intet utdypet utover dette.

På mine sider ser jeg forbruk i kWh ser jeg nå, men kostnadsoversikten har "ingen datagrunnlag". Bare i år har jeg kontaktet dem fire ganger, og hver gang er svaret at dette er nå ordnet og jeg selvfølgelig vil motta faktura månedlig, men ingenting skjer.

Lenke til kommentar
WPX skrev (22 timer siden):

Det er fjernvarmeleverandør, Eviny.

Hvorfor har du da stømleverandør i din trådtittel? Hvorfor har du ikke fått avtalen du har med din leverandør? Er dette en privat avtale, eller gjennom borettslag/sameie/grendelag elns?

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...