Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (24 minutter siden):

Nei, det er kun hvis araberne/palestinerne vinner noen av krigene de selv har startet at vi skal tillate at krig har noen konsekvenser.

Vi må komme bort fra tanken på at det var fred og harmoni før 7 oktober. hadde det vært det så hadde jeg tildels vært enige med dere. men det var okkupasjon, overgrep og flere hundre drepte paslestinere årlig.

 

Hadde det vært fred om palestina okkuperte deler av israel. israelere bodde i flyktningeleire og var under stadige angrep?

Endret av leifeinar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leifeinar skrev (1 minutt siden):

... men det var okkupasjon, overgrep og flere hudre drepte paslestinere årlig.


Sist det var okkupasjon av Gaza var i 2005, og sist Israel drepte palestinere i Gaza, var i 2014.

Det var fred i Gaza før 7. oktober.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Samtidig ser Hamas på dette som et steg i riktig retning for at de kommer seirende ut av dette, og står på krava.

 

As in previous attempts to reach a deal for a temporary truce and the release of hostages, Hamas is demanding the full withdrawal of Israeli forces, a permanent ceasefire, the return of displaced Palestinians to northern Gaza and a substantial increase in the quantity of humanitarian aid that is allowed to enter the Strip.

In addition, Hamas has demanded the release of an unspecified number of Palestinian prisoners in exchange for the release of the 130 hostages it has held in captivity since October 7.

Despite presenting the same demands it has previously, at least publicly, Hamdan claimed that the terror group is being flexible and that Israel is to blame for the lack of progress.

https://www.timesofisrael.com/hamas-official-seems-to-reject-latest-hostage-deal-offer-demands-full-israeli-pullout/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"....reports on the IDF’s investigation following the World Central Kitchen incident:

First, the IDF will be augmenting the rules of engagement for air support, which will now require the approval of a general.

The IDF’s chief of staff rebuked the Chief of the IDF’s Southern Command, the commander of the 162nd Division and the Nahal battalion.

Additionally, the chief of staff of the Nahal Brigade was removed."

__
 

Rapporten er ikke offentliggjort enda, men det ser ut som en del av lederne i IDF blir reprimandert, og det kreves nå at en general godkjenner flystøtte til styrker på bakken osv.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Israel åpner grenseovergangen ved Erez, i nordlige Gaza.
Det er i hovedsak en overgang kun for personer, men det er mulig å kjøre inn der med biler.

De vil samtidig tillate transport av nødhjelp inn til havna i Ashdod, som ligger ved grenseovergangen.
Det vil da bli mulig å sende nødhjelp sjøveien til Asdod i Israel, for å kjøre det derfra og inn i nordlige Gaza


 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (58 minutter siden):

Vi må komme bort fra tanken på at det var fred og harmoni før 7 oktober. hadde det vært det så hadde jeg tildels vært enige med dere. men det var okkupasjon, overgrep og flere hundre drepte paslestinere årlig.

 

Hadde det vært fred om palestina okkuperte deler av israel. israelere bodde i flyktningeleire og var under stadige angrep?

Du har rett i at det ikke var fred og harmoni før 7.oktober, men det var ikke sort/hvitt heller. Det meste av min kritikk mot Israel skyldes forhold på vestbredden. Bosettinger, plasseringen til muren/gjerdet osv. Når det kommer til Gaza så synes jeg faktisk man har utvist en tålmodighet med disse stadige rakettangrepene som nok få vestlige land ville tolerert. Rakettskjold, tilfluktsrom og gode varslingssystem er fint men.. Jeg har også en forståelse for at man har en blokkade for å forsøke å begrense Hamas tilgang til våpen som de viser at de misbruker. Hvordan man håndterer en slik terrorgruppe som har som politikk at alle israelere er okkupanter og at staten Israel har ingen rett til å eksistere vet jeg ikke, det virker håpløst.

Men jeg står litt på mitt her, det største problemet trass i alle israels feil er palestinske ledere sine katastrofale valg på vegne av sitt folk over mange tiår. Nå nylig med et helt meningsløst terrorangrep den 7.oktober som det ikke kunne komme noe godt av.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (24 minutter siden):



"Gazalighting."

Først angriper man og så manipulerer man de nyttige idiotenes virkelighetsoppfatning når man møter konsekvensene av handlingene sine ved å late som om man er offer. Mens virkeligheten er at Hamas har gått til krig, og deretter bruker sine egne sivile som skjold.

Genialt begrep, skal bruke det selv 👍

Og ja, det er sinnssykt hvor lette mange er å manipulere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Flere objekter er sett i luften over Khuzestan, Iran.
Siste observasjon er Tuz Khurma, Irak.

Det betyr at retningen er mot Syria, men det er mulig de kun flyr den veien for å unngå jordansk luftrom, for deretter å snu mot Israel etter hvert?

Ingen vet foreløpig hva dette er dog?
 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

Iranske raketter på vei mot israelske mål.


På bedre videoer fra Irak ser det ut til å være meteoritter?

Det er jo litt av et tidspunkt for en uventet meteoritt, og lagde en del oppstandelse i sosiale medier.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ikke direkte relatert til innholdet i tweetene over, men "OSINTdefender" er en konto det kan være lurt å være forsiktig med. Har spredt masser av desinformasjon, egne spekulasjoner og usannheter om Ukraina-krigen som presenteres som fakta. Iblant poster kontoen også typisk russiske talepunkter. Så det kan være lurt å kryssjekke innhold derfra med seriøse OSINT-kontoer eller andre nyhetskilder.

Lengre gjennomgang:

Sitat

OSINTdefender is a user of the social network X, which was previously known as Twitter. His posts often contain pro-Russian propaganda or blatant lies. Some of his publications have been a concern for many readers. For example, the story about Ukrainians being accused of a war crime for throwing a grenade at Russians or his praise of Russia's power and its geopolitical influence,

Elon Musk endorsed this "analyst". In social network X, misinformation spreads like wildfire. The fact that Musk supports such propagandist accounts is particularly alarming. Analysts at the "Molfar" agency decided to investigate OSINTdefender's activities. They uncovered his intriguing details, including his name, workplace, and interests. We'll delve deeper into this shortly.

https://molfar.com/en/blog/viiskovyi-z-ssha-rozpovsyudzhuvav-propagandu-pid-maskoyu-osint-analityka

Jeg har omtalt diverse anti-ukrainsk møl fra den kontoen her på forumet tidligere.

Snikpellik skrev (På 19.7.2023 den 12:11 PM):

Mer fullstendig svada fra kontoen "OSINTdefender", som hevder at ukrainske tjenestemenn uttalte at russiske styrker kanskje forbereder seg på en større offensiv rettet mot byen Kharkiv. Ingen ukrainske tjenestemenn har sagt dette. Kharkiv by og Kharkiv Oblast er to fundamentalt forskjellige ting.

  Vis skjult innhold

F1Ux-0DaEAATs0p?format=jpg&name=large

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, 0laf said:


På bedre videoer fra Irak ser det ut til å være meteoritter?

Det er jo litt av et tidspunkt for en uventet meteoritt, og lagde en del oppstandelse i sosiale medier.



Meteoritter faller jo ned hver dag. Det var vel ikke så veldig lenge siden det fallt noen på Kyiv heller.

Eventuelt kan det kanskje være ballistiske raketter som bryter opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Lengre gjennomgang:

https://molfar.com/en/blog/viiskovyi-z-ssha-rozpovsyudzhuvav-propagandu-pid-maskoyu-osint-analityka

Jeg har omtalt diverse anti-ukrainsk møl fra den kontoen her på forumet tidligere.


Tja, man skal være noe skepstisk til alt som postes på nettet, også fra Molfar, som jo er et ukrainsk selskap som samarbeider med ukrainske myndigheter.

Her har de tydeligvis lagt ned en del jobb i å doxe en stakkar fra USA, med noe ullne bevis for at han faktisk står bak denne kontoen, og kun fordi de oppfatter han som pro-russisk.

Clash Report er vel en tyrkisk pro-Erdogan konto, som støtter det muslimske brorskapet, så ville kanskje vært litt skeptisk til den også?



 

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
0laf skrev (17 minutter siden):

Tja, man skal være noe skepstisk til alt som postes på nettet, også fra Molfar, som jo er et ukrainsk selskap som samarbeider med ukrainske myndigheter.

Her har de tydeligvis lagt ned en del jobb i å doxe en stakkar fra USA, med noe ullne bevis for at han faktisk står bak denne kontoen, og kun fordi de oppfatter han som pro-russisk.

Clash Report er vel en tyrkisk pro-Erdogan konto, som støtter det muslimske brorskapet, så ville kanskje vært litt skeptisk til den også?

Jeg ser null grunn til å være skeptisk til ukrainske myndigheter. Jeg er dog svært skeptisk til folk som med overlegg sprer russisk desinformasjon til millioner av mennesker på nettet, og blokkerer seriøse OSINT-kontoer som påpeker det.

Absolutt skeptisk til Clash Report også ja. De har postet mye feilinformasjon opp gjennom, blant annet om Ukraina-krigen de også. De har dog en fin oppsummering av OSINTdefender og gjøken som står bak kontoen. Han er neppe pro-russisk, men han poster gladelig russisk desinformasjon for å få treff, fordi intensjonen med kontoen er å grifte. Det er derfor jeg synes det kan være lurt å være varsom med den og andre slike kontoer fremfor mer seriøse folk og nyhetskilder.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (55 minutter siden):

Jeg ser null grunn til å være skeptisk til ukrainske myndigheter. Jeg er dog svært skeptisk til folk som med overlegg sprer russisk desinformasjon til millioner av mennesker på nettet, og blokkerer seriøse OSINT-kontoer som påpeker det.


Ukrainske myndigheter er part i konflikten, og har åpenbart en agenda.
Å tro noe annet er naivt.
Ukrainske selskaper og personer som bidrar med støtte til Ukraina, har åpenbart også en agenda.

Det ser man her, når de går til slike lengder for å doxe en anonym konto på X/Twitter, fordi de ikke liker innholdet.

Mye av det de har funnet ser ut til å være helt ubekreftet, og de hevder det er en fyr i USA som står bak kontoen OSINTdefender, med sprikende bevis de ikke helt klarer å forklare, men de forsvarer det så med at han kanskje er en "nyttig idiot" for Russland osv. ettersom det er ikke er noen tegn på at vedkommende er knyttet til Russland.

Ukraina har ført en særdeles vellykket mediekampanje i vesten, så hatten av for innsatsen, men en agenda har de likevel, selv om den agendaen åpenbart er å vinne krigen mot Russland.

For orden skyld, så støtter jeg åpenbart Ukrainas rett til å forsvare seg mot Russland, i en krig russerne har startet, men å hevde at en Twitter-konto drevet av det de tror er en amerikaner, skal drive med noen form for utstrakt russisk propaganda, når de selv utviser en drøy bias ved å forsøke å doxe alle de ikke liker, blir noe tåpelig.

Jeg er kritisk til alt som postes, uansett hvem som kommer med informasjonen, men som regel blir viktige nyheter bekreftet av andre kilder etterhvert, selv om den opprinnelige kilden ofte er den samme, og kan være feilaktig.

Man må bare regne med at en del av det som meldes, både i ordinære medier, og på sosiale medier, kan være feil, og at alle stort sett har en bias en eller annen vei, men det er millioner av mennesker som følger med, og som oftest så oppdages det relativt raskt.

Skal man forsøke å finne kun de som er "upartiske" i alle mulige større konflikter, så kan man like gjerne selge EDB-apparatet på Finn i morgen, å slutte lese nyheter på nettet.

Dette er jo et greit eksempel på det, hvor du benytter særdeles partiske kilder, og en Twitter-konto som støtter det Muslimske Brorskapet, for å komme med helt ubekreftet informasjon om at en eller annen stakkars 25-åring i USA liksom er rene propagandaminsteren for Russland, og står bak en OSINT-konto på Twitter som disse ukrainerne ikke liker.

Med den lille informasjon de har, og de ytterst marginale bevisen de legger frem for at kontoen bedriver feilinformasjon, så burde de vel heller bare holde kjeft, å gått etter "større fisk".
 

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...