Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

The Very End skrev (2 minutter siden):

Å hold nå tåta. Du juger så det renner av deg, noe som skinner igjennom. Du poster masse innlegg på rekke og rad om off topic tullball fra upålitelige folk på Twitter - ja tom. Visegrad som er kjent spreder av falske nyheter, mens du på samme tid tolker alt på en forvrengt måte slik at uansett hvor forjævelig noe er så er det rett og rimelig med kollektiv avstraffelse av uskyldige. Jeg sa forrige gang at det var siste innlegget mitt til deg, men denne gangen gjør jeg alvor. For et grusomt menneske du er.

Legger ut masse tweets fra upålitelig personer og kilder, samt avfeier alle pålitelige kilder, personer og organisasjoner i samme slengen. Alt for å forsvare det grusomme Israel holder på med. Jeg forstår det virkelig ikke! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, 0laf said:


Nei, de må bare lage maten...


"Liri moved between houses. She had to cook for the family with whom she was staying, take care of their children, and clean their house. The hostages had to prepare food, but they themselves could not eat..."

https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-792557

Dette er hva en mor tror at datteren går gjennom. 

men jeg forstår at de heller vil ha oppmerksomhet på dette enn det faktum at tre av fire israelere vil bruke sult som våpen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


La oss hypotetisk si det er totalt antall biler med nødhjelp.

Så langt har omtrent 70% av nødhjelpen vært mat, så da blir det 10 kilo mat, per dag, per innbygger, uten at det er noe bedre.

  


Da kan du vel poste de her, ettersom jeg må ha gått glipp av det?

Du sitter faktisk å tror du vet bedre hva Gaza trenger og ikke, enn de som jobber med dette!?! 

Hvorfor skal noen I det heletatt gi deg kilder på noe som helst, alt du tror på er israelsk propaganda. Samme hva man legger ut, du avfeier det med den ene merkelige forklaringen etter den andre. 

Jeg har lagt ved kilder tidligere. Du kan også Google Breaking the Silence. Hvis du svarer på spørsmålene jeg har stilt deg, kan jeg være snill å legge ved kilder til deg som jeg har gjort før. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
10 minutes ago, 0laf said:

La oss hypotetisk si det er totalt antall biler med nødhjelp.

Så langt har omtrent 70% av nødhjelpen vært mat, så da blir det 10 kilo mat, per dag, per innbygger, uten at det er noe bedre.

Nå må du slutte med desinformasjonene din.

500 lastebiler daglig er en rimelig antakelse. Det er 2 liter rent vann og 500 g mat per menneske, altså 6 250 tonn, eller 12,5 tonn per lastebil på 500 lastebiler, som er nyttelasten på en stor lastebil.

Når den britiske utenriksministeren sier noe slikt, kan vi anta at det ikke er helt på tryne.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (49 minutter siden):

Du sitter faktisk å tror du vet bedre hva Gaza trenger og ikke, enn de som jobber med dette!?! 


Jeg tror ingenting, jeg utfører enkel matematikk.

500 biler med nødhjelp, med nyttelast på 60 tonn, er 30 000 tonn med nødhjelp.
70% er mat, som er 21 000 tonn med mat hver dag.
Det er ca. 2 millioner innbyggere i Gaza, slik at det blir 10 kilo med mat, per innbygger, per dag.

Hva de trenger vet ikke jeg, kun at det høres mye ut, særlig når halvparten er barn.

  

Ørjanø skrev (49 minutter siden):

Hvorfor skal noen I det heletatt gi deg kilder på noe som helst, alt du tror på er israelsk propaganda.


Tja. heller det enn å tro på Hamas.
 

Ørjanø skrev (49 minutter siden):

Jeg har lagt ved kilder tidligere. Du kan også Google Breaking the Silence.


Jo takk, jeg vet hva Breaking the Silence er, men det er jo igjen kun en nettside drevet av en tidligere Haaretz-journalist, med påstander som angivelig kommer fra anonyme IDF-soldater.

Det er vanskelig å sette særlig stor lit til anonyme soldater, som kommer med svært oppsiktsvekkende uttalelser.
Det kan godt være det er reellt, men det er av åpenbare grunner ikke en særlig god kilde.

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

12,5 tonn per lastebil på 500 lastebiler, som er nyttelasten på en stor lastebil.


... får man ikke mer enn 12.5 tonn på en semitrailer, så er det på tide å omgruppere?

Det går nok riktignok ikke 60 tonn på en slik bil, det er vel den nye maksimale vektgrensen i Norge, men det går betydelig mer enn 12.5 tonn, de har nok nyttelast på i hvert fall 30 tonn.

Screenshot-2023-10-20-at-18.18.29.png

Vanlige tall over det som kommer inn i Gaza er ...

coga.jpg.05d492a5ce357c86eebd9f9442ba21ff.jpg


164 biler med mat, av totalt 239 biler, er ca. 70% mat.
Her kan man forøvrig også se at gjennomsnittlig har bilene med seg 22.3 tonn med mat.

500 lastebiler, hvorav 70% har med 22.3 tonn mat, utgjør 4 kilo mat per innbygger.

((500 lastebiler * 70%) * 22 300 kilo per bil ) / 2 000 000 innbyggere = 3.9 kilo per innbygger)

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, 0laf said:


... får man ikke mer enn 12.5 tonn på en semitrailer, så er det på tide å omgruppere?

Det går nok riktignok ikke 60 tonn på en slik bil, det er vel den nye maksimale vektgrensen i Norge, men det går betydelig mer enn 12.5 tonn, de har nok nyttelast på i hvert fall 30 tonn.

Screenshot-2023-10-20-at-18.18.29.png

Vanlige tall over det som kommer inn i Gaza er ...

coga.jpg.05d492a5ce357c86eebd9f9442ba21ff.jpg


164 biler med mat, av totalt 239 biler, er ca. 70% mat.
Her kan man forøvrig også se at gjennomsnittlig har bilene med seg 22.3 tonn med mat.

 

Du fant ikke noe bilder med vogntog også, da? 220 tonn vann er for øvrig hele 1 dl per person.

Som sagt, poenget er at den britiske utenriksministeren nevnte 500 lastebiler. Men, jo, akkurat som Biden, Borrel og Guterres er det sikkert bare antisemittisk propaganda.

Ellers tror jeg like mye på tallene du kommer med, som du tror på tapstallene i Gaza.

 

20israel-hamas-gaza-aid-qpkw-superJumbo.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

220 tonn vann er for øvrig hele 1 dl per person.


Det virker noe unødvendig å kjøre enorme mengder vann over grensen, når avsaltningsanlegget i Rafah er i drift, i tillegg til at UAE drifter et anlegg på den egyptiske siden som leverer 4.5 millioner liter per dag.

Det vannet som kommer inn på lastebilene, går stort sett til de få som er igjen i nordlige Gaza.

Endret av 0laf
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (26 minutter siden):

Jeg tror ingenting, jeg utfører enkel matematikk.

500 biler med nødhjelp, med nyttelast på 60 tonn, er 30 000 tonn med nødhjelp.
70% er mat, som er 21 000 tonn med mat hver dag.
Det er ca. 2 millioner innbyggere i Gaza, slik at det blir 10 kilo med mat, per innbygger, per dag.

Hva de trenger vet ikke jeg, kun at det høres mye ut, særlig når halvparten er barn.

Du skrev omlag 70% HAR vært mat hittil (kilde takk!). Det betyr ikke at 70% av de 500 trailerene skal være mat også sant? De mangler masse medisinsk utstyr mm. 

Nei, helt riktig. Du vet ikke hva de trenger og bør da holde deg for god til å påstå det også. At Gaza trenger minst 500 trailere pr dag er det flere som sier, og dette kommer fra folk som har peiling! Dette blir for dumt! 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (31 minutter siden):

jeg vet hva Breaking the Silence er, men det er jo igjen kun en nettside drevet av en tidligere Haaretz-journalist, med påstander som angivelig kommer fra anonyme IDF-soldater.

😂 Seriøst? Er det BN som har sagt det? Kilde takk! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (7 minutter siden):

At Gaza trenger minst 500 trailere pr dag er det flere som sier, og dette kommer fra folk som har peiling! Dette blir for dumt! 


Jeg vet dessverre ikke hvorvidt David Cameron er ekspert på nødhjelp, så det kan jeg ikke svare på.

Det kommer altså allerede i dag inn 2 kilo mat per innbygger.
500 biler per dag, er det samme som kom inn før krigen, når brorparten var betong, mobiltelefoner, sigaretter og alt mulig annet.

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (9 minutter siden):

😂 Seriøst? Er det BN som har sagt det? Kilde takk! 


Er ikke du kjent med nettsiden deres?

Den drives av Miki Kratsman, tidligere journalist i Haaretz.
Kildene oppgis normalt ikke, med noen få unntak, som er publiserte videoer.

Du finner alt på nettsidene deres, blant annet 

"Our obligation is first and foremost to the soldiers who choose to break the silence. Therefore, as long as it’s up to us, we will do everything in our power to keep their identities confidential.

Our organization’s work depends on the willingness of soldiers to take a moral stand, assume responsibility, and provide testimonies, trusting our commitment to protect their identities for as long as they wish. "

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (21 timer siden):

Noe de fleste pro Israel er godt kjent med og mye brukt, selv mot en hel folkegruppe. 

Men du er jo "ikke pro det ene eller det andre" sier du, så da er det vel ikke noe problem? (Selv om du bare kverrulerer mot Israel, 100% av tiden da.)

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (18 minutter siden):

Du skrev omlag 70% HAR vært mat hittil (kilde takk!). Det betyr ikke at 70% av de 500 trailerene skal være mat også sant? De mangler masse medisinsk utstyr mm. 

Nei, helt riktig. Du vet ikke hva de trenger og bør da holde deg for god til å påstå det også. At Gaza trenger minst 500 trailere pr dag er det flere som sier, og dette kommer fra folk som har peiling! Dette blir for dumt! 

Det er også bakeri som lager over 2 millioner pitabrød på gaza per dag. (Altså alene mer enn det gislene får i dagsrasjon). Så NOE er helt eller delvis selvforsynt også! 

Og så kuppes mye av nødhjelpen som kommer inn av Hamas, selv norske medier har skrevet et og annet om det. Noe selges på svartebørs til uhørte priser, noe tar vel Hamas og lagrer opp. Da er det ikke så mye å gjøre med det. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (18 minutter siden):


Er ikke du kjent med nettsiden deres?

Den drives av Miki Kratsman, tidligere journalist i Haaretz.
Kildene oppgis normalt ikke, med noen få unntak, som er publiserte videoer.

Du finner alt på nettsidene deres, blant annet 

"Our obligation is first and foremost to the soldiers who choose to break the silence. Therefore, as long as it’s up to us, we will do everything in our power to keep their identities confidential.

Our organization’s work depends on the willingness of soldiers to take a moral stand, assume responsibility, and provide testimonies, trusting our commitment to protect their identities for as long as they wish. "

Kilde på dette takk! 

0laf skrev (57 minutter siden):

Jo takk, jeg vet hva Breaking the Silence er, men det er jo igjen kun en nettside drevet av en tidligere Haaretz-journalist, med påstander som angivelig kommer fra anonyme IDF-soldater.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (21 minutter siden):

Hvor mange lastebil-lass med mat sendte vi europeere (og amerikanere) inn per dag til befolkningen vi er i krig med i våre kriger? I snitt?

Dette er Hamas sin krig, du må nesten fortelle dem at det får konsekvenser å starte en krig, tape en krig og så nekte å kapitulere selv om slaget er tapt.. Grunnen til kapitulasjon er blant annet å SPARE DE SIVILE. For normalt sett så bryr en arme seg om sine sivile, skjønner du? Hamas er ikke normalt. Hamas VELGER at dette skal gå utover de sivile, i et siste håp om at fordømmelsene mot Israel skal bli kraftige nok til at de overlever som organisasjon på Gaza og kan fortsette som før - så vi alle kan vente på neste 7.oktober. Denne skitne taktikken er deres eneste håp og jeg kommer ikke til å bifalle den!

Kanskje begynne å holde noen andre enn bare den part som ble angrepet ansvarlig for noe snart? Dette begynner bli patetisk. Islamistene som har som mål å drepe alle jødene i regionen er ikke alltid offeret, ingen tror noe på det lenger - sorry.

Det som er patetisk er et land som fremstiller seg som demokratisk og sivilisert oppfører seg like ille eller verre enn disse terroristene. Enda mer patetisk er det når folk sitter å forsvarer Israel, ser bort fra fakta, avskriver alle andre og overser at Israel er jævelige mot palestinere og vært det i 75 år. Tenker at Israel kan gjøre akkurat hva de vil, ikke forholde seg til folkeretten, lyve, drepe, skade, sulte, ødelegge akkurat som de vil - å legge skylden på Hamas. Er Israel så tilbakestående at de ikke kan ta ansvar mener du? 

Hamas må bort, men det må jaggu BN og regjeringen også. Men dere ser bare den ene siden. Legitimiteter drap på sivile der det kunne ha blitt unngått, legitimiteter eller avkrefter at mange palestinere sulter etc etc. 

Tror du virkelig at Israel/idf er et offer for Hamas strategi? De er ikke smartere enn som så? Du kan jo snu det andre veien at Israel VELGER å gå i fella til Hamas ved å drepe, sulte og torturere 2,2 millioner mennesker. 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...