Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shin Bet har tatt ut Faiq Mabhuoch i operasjonen mot al-Shifa sykehuset.

Mabhuoch var leder for Hamas "internal Security", og deltok angivelig i planleggingen av 7. oktober.


"Following IDF and Shin Bet intelligence indicating the presence of senior Hamas terrorists in the Shifa hospital in Gaza City, IDF and Shin Bet security forces conducting precise operational activity in the compound eliminated Faiq Mabhuoch, head of the Operations Directorate of Hamas' Internal Security.

He was also responsible for coordination of Hamas terrorist activities in the Gaza Strip. Mabhouh was eliminated in an encounter with the troops while armed and hiding in a compound at the Shifa hospital, from which he operated and advanced terrorist activity. Numerous weapons were located in the room adjacent to where he was eliminated" - YNet

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
0laf skrev (20 minutter siden):

 

 

Tenk å få seg til å skrive noe så grotesk. Helt sykt.

Tilgang til humanitær hjelp er en grunnleggende menneskerettighet, ikke et forhandlingskort i krig, og det er ikke en byttehandel eller pris uskyldige sivile og barn skal måtte betale for løslatelse av gislene som terroristene har tatt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Tenk å få seg til å skrive noe så grotesk. Helt sykt.


Det er vel kun en faktaopplysning.

At du vrir det til noe "sykt", eller at du tror Israel skulle holde igjen nødhjelp for å få ut gisler, noe de ikke gjør, får være ditt problem.

Denne personen på X/Twitter har åpenbart heller ingen myndighet til å bytte noe som helst, så litt usikker på hva du fyrer deg opp over?

Endret av 0laf
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
0laf skrev (6 minutter siden):

Det er vel kun en faktaopplysning.

At du vrir det til noe "sykt", eller at du tror Israel skulle holde igjen nødhjelp for å få ut gisler, noe de ikke gjør, får være ditt problem.

Jeg tror man skal være bra blåøyd om man tror den tweeten bare er ment som en faktaopplysning. Den er nok mer ment som et retorisk poeng. Hun setter de to tingene opp mot hverandre, som om det var en slags handel. Personlig synes jeg det er grotesk og uempatisk, spesielt nå som situasjonen er slik at små barn underernæres og til og med sulter ihjel. Humanitær hjelp er ikke et forhandlingskort og det er ikke barn og sivile sin feil at terroristene i Hamas ikke har frigitt flere gisler.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Jeg tror man skal være bra blåøyd om man tror den tweeten bare er ment som en faktaopplysning. Den er nok mer ment som et retorisk poeng. 


Det er åpenbart et retorisk poeng.
Store mengder hjelp kommer inn til Gaza, men ingen gisler kommer ut.

Resten spinner du sammen selv, hvor du plutselig tror at poenget er at nødhjelp bør stanses for å få ut gisler eller lignende.

Da leser du ting som ikke står der, og produserer et poeng som ikke finnes, hverken bokstavelig eller mellom linjene.

Når du så setter dette i sammenheng med små barn som sulter, forhandlingskort, og hva som er siviles feil, så er liksom stråmannen din komplett, og du argumenterer mot ting som ikke finnes, og aldri har blitt skrevet.

Det blir som om jeg plutselig snur det hele, og kommer med irrelevante argumenter, som at ditt angrep på "0 gisler kom ut..." betyr at du ikke ønsker at gislene skal slippes fri, og at du støtter Hamas sin gisseltaking, og at du mener det er sykt at andre vil at gisler skal frigis ... <- ... see what I did there ,. samme som deg.

Endret av 0laf
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (44 minutter siden):


Jeg mener absolutt ikke at alle på Vestbredden er terrorister, de aller fleste er sivile.

Det finnes likevel en stor mengde terrorister på Vestbredden, som planlegger og utfører terror.
Generelt sett er IDFs mål å ta disse, ikke sivile palestinere.

Dersom de "beskytter" seg mot israelske soldater, ved å å havne i skuddveksling med IDF, forsøke å utføre bombeangrep og lignende, så er de per definisjon ikke "sivile palestinere" lengre.

Det virker som om du mener alle terrorister er journalister og leger, stakkarslige uskyldige ... litt det samme som Hamas mener.

Jeg vet ikke bedre enn IDF-soldater, men disse operasjonene til IDF rapporteres om i de fleste medier og fra IDF.

Kan ikke huske at IDF har gått inn på Vestbredden og brutalt slaktet ned over tusen mennesker, inkludert kvinner, barn og eldre .... brent levende, halshugget, voldatt osv.

Men jeg antar at du nok en gang sikter til anonyme "Breaking the Silence".

Det tar bare noen minutter å sette opp en nettside med "anonyme" IDF-soldater som hevder IDF er rene hjelpeorganisasjonen og aldri har skutt mot en eneste palestiner ... basert på anonyme soldater selvfølgelig. Det er ikke en troverdig kilde.

Du mener faktisk breaking the silence er fake? Og nei, alle er ikke anonyme. Men flere er det pga de er redde. Det sier sitt. 

Så nå har du avskrevet selv idf soldater......sivile israelere som sier det samme er vel fake de også! Eller møtene til Breaking the Silence! 

Det er bare israelsk propaganda som er riktig! Saklig! 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):


Det er åpenbart et retorisk poeng.
Store mengder hjelp kommer inn til Gaza, men ingen gisler kommer ut.

Resten spinner du sammen selv, hvor du plutselig tror at poenget er at nødhjelp bør stanses for å få ut gisler eller lignende.

Da leser du ting som ikke står der, og produserer et poeng som ikke finnes, hverken bokstavelig eller mellom linjene.

Når du så setter dette i sammenheng med små barn som sulter, forhandlingskort, og hva som er siviles feil, så er liksom stråmannen din komplett, og du argumenterer mot ting som ikke finnes, og aldri har blitt skrevet.

Det blir som om jeg plutselig snur det hele, og kommer med irrelevante argumenter, som at ditt angrep på "0 gisler kom ut..." betyr at du ikke ønsker at gislene skal slippes fri, og at du støtter Hamas sin gisseltaking, og at du mener det er sykt at andre vil at gisler skal frigis ... <- ... see what I did there ,. samme som deg.

Her synes jeg du leser veldig mye inn i ganske lite.

Jeg synes som sagt bare det er grotesk å sette humanitær hjelp opp mot frigjøring av gislene når situasjonen er så fæl som den er for sivile og barn. Jeg opplever derfor tweeten som veldig uempatisk, og noe man kan holde seg for god for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Jeg synes som sagt bare det er grotesk å sette humanitær hjelp opp mot frigjøring av gislene ...


Den eneste som har gjort det, er deg?
 

239 lastebiler med nødhjelp kom inn i Gaza i går.
Ingen gisler kom ut.

At du koker suppe på dette, med de sultende barna, mat i bytte for gisler, og annet vås, er strengt tatt ditt problem.

Det er ingen restriksjoner på mengden nødhjelp inn i Gaza.
Det er ingen (andre enn deg) som har hevdet gisler skal byttes for mat.
 

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (4 minutter siden):

Du mener faktisk breaking the silence er fake? Og nei, alle er ikke anonyme. Men flere er det pga de er redde. Det sier sitt. 

Så nå har du avskrevet selv idf soldater......sivile israelere som sier det samme er vel fake de også! Eller møtene til Breaking the Silence! 


Supert, kom med kilder ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
0laf skrev (11 minutter siden):

Den eneste som har gjort det, er deg?

"239 trucks of humanitarian aid went into Gaza yesterday. 0 hostages came out."

Synes ikke den tweeten kan leses på så mange andre måter enn at humanitær hjelp og frigjøring av gisler settes opp mot hverandre, som om det bør ha en sammenheng. At når man sender inn nødhjelp bør man få noe i retur. Men det går sikkert an å tolke det til noe helt annet også.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Synes ikke den tweeten kan leses på så mange andre måter enn at humanitær hjelp og frigjøring av gisler settes opp mot hverandre ...


Jeg mener også de settes opp mot hverandre, men at poenget nok var at Israel hjelper sivile i de palestinske områdene med nødhjelp, mens Hamas holder en haug med sivile israelere som gisler.

Jeg tok ikke det samme poenget som deg, at mat til sultende barn bør stoppes, inntil gislene frigis, og tror heller ikke det var derfor de to tingene ble nevnt i samme innlegg.

Jeg mener du argumenterer mot noe som ikke verken er skrevet, eller som var meningen her, men som du selv har konstruert.

Det er fremdeles en faktaopplysning. Store mengder nødhjelp sendes inn i Gaza, for å hjelpe sivile. Ingen sivile israelske gisler blir sluppet ut.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
17 minutes ago, 0laf said:

Jeg mener du argumenterer mot noe som ikke verken er skrevet, eller som var meningen her, men som du selv har konstruert

Det er vel ikke helt riktig. Det er folk som demonstrerer mot at hjelp kommer inn i Gaza, så dette er ikke noe hen har konstruert. Det er snakk om en tolkning og den er troverdig.

Men dette er strengt tatt uvesentligheter i et ubetydelig diskusjonsforum.

Det som betyr noe er at hele 72% av israelerne vil stoppe nødhjelp inn til Gaza inntil gislene frigis (men gisler spiser vel de også...).

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 0laf said:


At du også har et så forvaklet menneskesyn at du klarte å tillegge dette innlegget den meningen, kommer ikke som en overraskelse.

Du juger så det renner av deg, noe som skinner igjennom. Du poster masse innlegg på rekke og rad om off topic tullball fra upålitelige folk på Twitter - ja tom. Visegrad som er kjent spreder av falske nyheter, mens du på samme tid tolker alt på en forvrengt måte slik at uansett hvor forjævelig noe er så er det rett og rimelig med kollektiv avstraffelse av uskyldige. Medmenneskelighet koster svært lite!

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Folk som David Cameron har hevdet at behovet er 500 biler hver dag

"David Cameron has called for 500 aid trucks a day to prevent famine in Gaza"

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/cameron-500-aid-trucks-gaza-germany-b2508871.html

_
Nyttelast på et norsk vogntog er 60 tonn.
Det er 30 000 tonn med mat, hver dag, dersom 500 biler kommer med mat til Gaza.

Med andre ord mener Cameron at palestinere trenger 15 kilo med mat, per innbygger, per dag, også alle de små barna.
______________________

 

 

Kvalmt! Sier nok om menneskesynet hennes. Unødvendig innlegg og ingen relevans. 

500 lastebiler med mat? Eller 500 lastebiler med nødhjelp inkl mat? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (3 minutter siden):

500 lastebiler med mat? Eller 500 lastebiler med nødhjelp inkl mat? 


La oss hypotetisk si det er totalt antall biler med nødhjelp.

Så langt har omtrent 70% av nødhjelpen vært mat, så da blir det 10 kilo mat, per dag, per innbygger, uten at det er noe bedre.

  

Ørjanø skrev (7 minutter siden):

Ja, se bakover. Du kan også Google dem. 


Da kan du vel poste de her, ettersom jeg må ha gått glipp av det?

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...