Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Sjokkeffekten var større enn de materielle resultatene så langt, bare et enslig angrep var registrert helt ut i det indiske havet så langt. Ifølge amerikanerne traff de 90 % av alle målene, men ifølge to kilder fra Pentagon var det kalkulert med at de vil bare ta ut den synlige delen, dvs. infrastruktur som garasjeanlegg og lageranlegg og i beste fall ta ut 30 % av houthienes arsenalet ettersom kryssermissilene og BM (ballistiske missil) er på rampekjøretøyer mens dronefly derimot har ikke egne transport, da disse må fraktes med technicals eller lastebiler og settes sammen på avfyringslokaliteten. 

Dette i seg selv er ikke overraskende. Men ettersom angrepene traff akkurat der man vanligvis hadde sine våpnene og benyttet disse for angrep på skipstrafikken, mener det for houthiene at angloamerikanerne vet hvordan disse opererte under deres angrepene.

"My guess is that the Houthis are trying to figure things out on the ground and trying to determine what capabilities still exist for them," Sims II said. "I would expect that they will attempt some sort of retaliation."

De hadde i forveien prøvd å angripe britiske og amerikanske krigsskip med svært lite hell, de krysserstore destroyere fra USA har ABM-kapasitet mens andre er kapabelt for å skyte ned dronefly på lang hold, mens kampflyene fra "Eisenhower" kan både skyte ned kryssermissiler og spore dem ned til avfyringslokalitetene. Og i Rødehavet har det vært en mystisk episode som er holdt hemmelig for offentligheten, som muligens skremmer houthiene; et amerikansk krigsskip praiet et fartøy og sendt en båt med Navy SEAL soldater for å ta den; to menn falt i vannet og forsvant. Men båten var sannsynlig tatt - og den kan være et smuglerskip fra Iran til Jemen. Dette viser at amerikanerne mener alvor ved å sette Nord-Jemen under blokade. All våpen houthiene har er fra Iran. 

Dessuten er det mystiske eksplosjoner to dager på rad uten at angloamerikanerne er involvert, muligens er IAF fra Israel kommet inn i bildet. Med F-15 og F-35 med tankflyassistanse er det ikke store vansker for israelerne å angripe houthiene i Jemen. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Israelerne hevder de har drepte over 10,000 palestinske militante så langt i Hamaskrigen og angrepet 30,000 mål med luftbårne våpen, av disse er 3,400 i taktisk nærstøtte for egne bakkestyrker i direkte trefninger. Siden innmarsjen startet mistet israelerne 188 drepte og 1,113 skadde soldater. 

Det er "stille" i Nord-Gaza der israelerne snu opp-ned på hver eneste stein og finne de gjenværende militante som trolig er bare få hundre på det minste, tusener på det meste. I sør er det derimot kraftige trefninger i Khan Yunis hvor israelerne snuble over militærsgraderte mål hele tiden fra forlatte angrepsrifler til tunnelkomplekser og HQ-lokaliteter.

Det er kommet ut at israelerne vil for første gang ha sivilkontroll, for de vil avansere fra Khan Younis så snart det er rensket, inn i Rafah for å overta kontrollen over grensen mot Egypt. I ledd med dette vil de lede ut sivilistene inn i Khan Younis-området hvor man kan ha disse under kontroll. Dette kan ta flere uker fordi det er flere hundretusener der, mens IDF bare har et par titusener soldater. Og for å gjøre det må de bringe sivilfunksjonene under egne kontroll, som er lettere sagt enn gjort. Likevel; hvis israelerne skal ta Rafah, må de få sivilistene ut og regelrett ha disse i "arrest" mens militæroperasjonene foregår. Da må de ha humanitære organisasjoner med i arbeidet. 

Idet minst er det tegn på at Netanyahu har innsett at en fordrivelse av den gazapalestinske befolkningen er umulig fordi arabermaktene vil ikke tillate dette mens Biden hentet hjem et hangarskip for å signalisere USAs alvor. Det flyr nå amerikanske dronefly over Sør-Gaza - hver dag. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Israel falt fra 23. plass til 29. plass på lista i 2022. Ingen vestlige land falt mer.

Fordi andre land i en helt annen situasjon hadde god utvikling. Israel hadde en helt marginal korreksjon, fra 7.97 til 7.93. Det er ikke noe drastisk, og det er svært nærme "den magiske grensen" 8.00. 

For ordens skyld: dagens regjering er for langt til høyre, jeg har ikke sansen for religiøse tullinger i regjering. Heller ikke ultraortodokse. Netanyahu er vel en slags kriminell uten at jeg har satt meg inn i akkurat den saken eller sett bevisene mot han. Men demokratiet er på ingen måte på vei utenfor stupet. Ellers i midtøsten derimot... lite eller ingen skritt i riktig retning.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Palestinere er ikke israelere. Palestinere er utlendinger. Apartheid er rettet mot et lands egne innbyggere. Ellers er også Norge en apartheidstat.

Igjen, det er per definisjon galt. Apartheid må være rettet mot et lands egne innbyggere, ellers er alle stater i verden apartheidstater siden alle forskjellsbehandler utlendinger.

Er du og de fire åtte (!) som har trykket liker på innlegget seriøs nå? Hva skal man en gang svare på et innlegg som dette? Jeg nekter å tro at du ikke vet noe så grunnleggende om sammensetningen av Israels befolkning og det som er store deler av årsaken til denne konflikten, og likevel er så påståelig. Utrolig.

Du kan godt være uenig eller enig i at Israel bryter apartheidkonvensjonen, selv er jeg ikke av noen bastant mening der, men når så mange i tråden ikke har virkelighetsgrunnlag for å en gang synse om et slikt spørsmål så blir det bare… rart?

Først «Hamas-Støre» og så fablinger om at Norge er en apartheid-stat? Mye merkelige forestillinger den siste siden av denne tråden må jeg si. Denne konflikten får frem det rareste.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Er du og de fire som har trykket liker på innlegget seriøs nå? Hva skal man en gang svare på et innlegg som dette? Jeg nekter å tro at du ikke vet noe så grunnleggende om sammensetningen av Israels befolkning og det som er store deler av årsaken til denne konflikten, og likevel er så påståelig. Utrolig.

Du kan godt være uenig eller enig i at Israel bryter apartheidkonvensjonen, selv er jeg ikke av noen bastant mening der, men når du ikke har samme virkelighetsgrunnlag for å en gang synse om et slikt spørsmål så blir det bare… rart?

Først «Hamas-Støre» og så fablinger om at Norge er en apartheid-stat? Mye merkelige forestillinger den siste siden av denne tråden må jeg si. Denne konflikten får frem det rareste.

Se svar #2 fra meg for bedre redegjørelse hva jeg mente.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (24 minutter siden):

Tror du snakker for døve ører her, da historien omskrives av noen få høylytte individer her inne. Litt som med strømpris-debatten eller vindmøller, så er det kun de meste ekstreme som er igjen. Du kan hive så mange kilder og fakta du vil på dem, men til syvende og sist blir det svar tilbake om at det er 1) feil, 2) man ikke tror på det, 3) andre subjektive misforståelser eller 4) regelrette løgner (som hvertfall en her inne ukritisk får spre).

Anbefaler konstruktive vesen som deg om å la tråden enten dø ut eller bli en form for bunker hvor all gallen samler seg på sted fremfor å lekke ut i andre steder av forumet. 

Jeg synes det er lagt ut en masse interessante kilder i tråden jeg da, men. Har lært masse nytt i denne tråden, som i Ukraina-tråden. Mye informasjon jeg ikke hadde funnet selv. Så jeg er takknemlig for de som bidrar i tråden, helst med annet enn "alle som er her er dritt utenom de jeg er enige med". 

Men kildene som er lagt ut i tråden har da ikke akkurat bekreftet ditt syn på det, da. Hamas og hamas-styrte myndigheter er en av mange kilder, men det er jo en relativt dårlig kilde uten spesiell troverdighet. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (7 timer siden):

Norge har sidan 1993 leda den internasjonale giverlandsgruppa som gir bistand til Palestina og er ein pådriver for forsatt bistand til Palestina. At Norge såleis har villeda/påvirka andre lands givermengd er eit punkt eg utelot, men fint at du minna meg på det. 

Her fremstiller du dette nærmest som at Norge villeder eller tvinger resten av verden til å gi humanitær bistand til palestinerne, bare fordi vi ble valgt til å lede AHLC som del av Oslo-avtalen.

Fakta er at selv Israel er del av samme givergruppe, og også gir bistand til palestinerne. Helt frivillig.

Det samme gjelder USA, Canada, EU, Japan, Storbritannia etc. som gir palestinerne bistand både gjennom AHLC og også gjennom andre kanaler. Av egen helt fri vilje.

Likevel reduserer du dette til bare en slags norsk greie, der du mener Norge "finansierer terror", at politikerne våre bør "straffes" og peker så ut Jonas Gahr Støre av alle som den store fæle "Hamas-Støre" som "støtter Hamas".

Dette får du for deg selv om dette har vært Norges politikk med bred støtte i Stortinget i over 30 år, og det samme hos våre allierte land.

USA ga eksempelvis 1 milliard i bistand til palestinerne i oktober. Biden gikk ut i høst og har bedt om fortsatt bistand til palestinerne flere ganger. Da må vi vel begynne å si "Hamas-Biden", ikke sant?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (10 timer siden):

Det er opptil hvert enkelt land hvem de vil gi støtte til.  Norge  er et av de land som gir bistand til en rekke land og folkegrupper der det ser ut for at pengene går rett i terrorsluket. 

Skal man følge logikken din her (som ser ut til å være populær her i tråden) så er det USA, som har brukt mest penger på humanitær infrastruktur og tiltak i palestinske områder, som er årsaken til terroren.

Dere kan prøve å legge skylda på Norge, USA og vesten så mye dere vil, men det er ikke vi som har skylda for Hamas og terroren deres fordi vi gir bistand til palestinerne. Det er Hamas selv som har skylda, det er ingen grunn til å prøve å legge ansvaret hos noen andre. Sånt overlater vi til russerne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

@The Very End Ikke særlig konstruktivt å se ned på de du debatterer i mot. Ufint

Det fordrer at det faktisk er en samtale ut i fra virkeligheten, som@Snikpellik påpeker.

Videre tenker jeg det faller litt under det du skrev til meg for noen sider siden; at dette gjelder de mest ekstreme. Det er ikke det at man er uenig i seg selv eller vet bedre, men når noen bevisst utelater nøkkelelementer fra en historie, lenke eller innhold for å villede og skape et falsk narrativ om konflikten. Derfor er slike umodererte tråder også skumle, fordi når det ikke stilles noen krav til innlegg eller kildene (og den slår i begge retninger), så villeder man debattmiljøet siden det like mye er en informasjonskrig vi står ovenfor. I en krig er tross alt sannheten det første som forsvinner, og sannheten er så viktig slik at vi lærer og ikke omskriver historien - uten at jeg skal pårope meg retten til å definere denne. Eneste jeg står fast på er at det er aktører her inne som med vilje forsøker å omskrive denne, og det mener jeg ikke bør stå uimotsagt eller ignoreres hvis førstnevnte ikke er realistisk / mulig. 

Jeg kan ta selvkritikk for at jeg for dårlig formulerte hvem dette gjalt fremfor generalisering, men om jeg skriver et brukernavn konkret så blir det et brudd på retningslinjene for forumet og jeg blir da nødt til å generalisere. Beklager (oppriktig ment, og du er absolutt ikke en av de jeg tenker på her). 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...