Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (10 minutter siden): Det er fred nå så vidt jeg har fått med meg. PKK har lagt ned våpnene og vil jobbe politisk. Nå djaø Hamas legge ned våpnene, så da et vel alt greit eller?eller? 4 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Rhabagatz skrev (57 minutter siden): et kan være antisemittisme Ja, når forsvant den norske antisemittismen mener du? Den var høyst levende i oppgjøret etter krigen ihvertfall. Den var høyst levende da grunnloven le fattet. Så når forsvant antisemittismen i den norske befolkningen? Aldri, vi ser det ift israel, vi ser det ift norske jøder, og det er ikke bare muslimer som står for det, langt ifra, de verste innleggene på Facebook kommer fra nordmenn Norske media er ekstreme i å pushe boikott, systematisk, på en helt annen måte enn andre land Så når forsvant den siden den ikle wr relevant? Norge har en antisemittisk historie, og vi er det mest antiisraelske landet I Europa. Og det er bare tilfeldig? Nei det tror jeg ikke på Endret 1 time siden av Tussi 2 1
ParadiseCity Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (39 minutter siden): Netanyahu kan ikke fjernes før valget i Israel om ett år, så da må man fjerne ugresset man kan ta først: Hamas. Hvis israelerne ikke får fjernet han før det er det da uansett lite sjanse for langvarig fred uansett om Hamas er borte eller ikke. Milosevic skulle egentlig sitte frem til 2001 eller 2002. Han måtte gå av som en følge av store demonstrasjoner. Netanyahu er mislikt av en stor andel israelere. Mye kan skje på ett år. 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) ParadiseCity skrev (13 minutter siden): Hvis israelerne ikke får fjernet han før det er det da uansett lite sjanse for langvarig fred uansett om Hamas er borte eller ikke. Hva mener du? Fredsplanen sikrer at Hamas fjernes fra makten og at Israel trekker seg ut av Gaza. En nytt styre vil oppnevnes, en internasjonal styrke vil stå for sikkerheten og penger vil komme inn for nødhjelp og oppbygging. Så vil Israel avholde et valg, og med mindre de velger en høyreekstrem bosetter som vil rive avtalen i to er freden mellom Israel og Gaza sikret. Endret 1 time siden av VifteKopp 4
ParadiseCity Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (6 minutter siden): Ja, når forsvant den norske antisemittismen mener du? Den var høyst levende i oppgjøret etter krigen ihvertfall. Den var høyst levende da grunnloven le fattet. Så når forsvant antisemittismen i den norske befolkningen? Aldri, vi ser det ift israel, vi ser det ift norske jøder, og det er ikke bare muslimer som står for det, langt ifra, de verste innleggene på Facebook kommer fra nordmenn Så når forsvant den siden den ikle wr relevant? Norge har en antisemittisk historie, og vi er det mest antiisraelske landet I Europa. Og det er bare tilfeldig? Nei det tror jeg ikke på Det er litt fascinerende å lese slike innlegg fra folk jeg anså tidligere som langt mer moderate, men som har latt seg åpenbart radikaliseres i takt med at verden og vesten (uten USA) stadig mer fordømmer, isolerer og vender Israel ryggen. ,æAt man ikke klarer å innfinne seg i det og hvorfor Israel står i den posisjonen, og istedenfor konkluderer med at «alle er jødehatere bortsett fra meg» kan ikke være sunt i lengden. 2
ParadiseCity Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Fredsplanen sikrer at Hamas fjernes fra makten og at Israel trekker seg ut av Gaza. En nytt styre vil oppnevnes, en internasjonal styrke vil stå for sikkerheten og penger vil komme inn for nødhjelp og oppbygging. Så vil Israel avholde et valg, og med mindre de velger en høyreekstrem bosetter som vil rive avtalen i to er freden mellom Israel og Gaza sikret. Jeg mener at jeg ikke tror Netanyahu vil følge fredsplanen. Premisset for avtalen er jo at begge parter ønsker fred. Hvorfor skal Netanyahu gå med på fredsplanen når det på ingen måte gagner han. Tvert imot kan det ta livet av hans hele politiske karriere. Jeg vil bli veldig positivt overrasket hvis han kommer til å følge fredsplanen til punkt og prikke. Det er derfor jeg også mener han må fjernes for å sikre freden. 2
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Tussi skrev (37 minutter siden): Tyrkia okkuperer framdeles kurdiske byer i Syria, de okkuperer fremdeles nord-kypros, de har fremdeles en humanitær blokkade av kurdiske områder i Syria. En blokkade mye berre enn Gaza før 2023. De blokkerer fortsatt vann og elektrisitet i området. Og dessverre fint lite å lese om det i norske medier. Jeg har 2 kurdere jeg leverer varer til (jobber som lastebilsjåfør) og de er verdens snilleste mennesker. De tilbyr meg mat og drikke hver gang jeg er der(!), har nesten ikke samvittighet til å takke ja. Da jeg spurte hvor de var fra så sa de "Kurdistan. Men dere kaller det Irak" 😂 Veldig flotte mennesker, synes det er en stor skam at ikke norske medier dekker kurdernes sak minst like mye som palestinernes Endret 1 time siden av DukeNukem3d 2 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden ParadiseCity skrev (4 minutter siden): Jeg mener at jeg ikke tror Netanyahu vil følge fredsplanen. Premisset for avtalen er jo at begge parter ønsker fred. Hvorfor skal Netanyahu gå med på fredsplanen når det på ingen måte gagner han. Tvert imot kan det ta livet av hans hele politiske karriere. Jeg vil bli veldig positivt overrasket hvis han kommer til å følge fredsplanen til punkt og prikke. Det er derfor jeg også mener han må fjernes for å sikre freden. Fredsplanen gavner da Netanyahu? Han får fjernet Hamas, som var hovedmålet med krigen. 3 1
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 35 minutes ago, Tussi said: Nå djaø Hamas legge ned våpnene, så da et vel alt greit eller?eller? Nei. Det er fortsatt sakene med tostatsløsningen, mishandlingen av palestinere og dessuten utlevering av krigsforbrytere til Haag. 2
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 5 minutes ago, DukeNukem3d said: Og dessverre fint lite å lese om det i norske medier. Jeg har 2 kurdere jeg leverer varer til (jobber som lastebilsjåfør) og de er verdens snilleste mennesker. De tilbyr meg mat og drikke hver gang jeg er der(!), har nesten ikke samvittighet til å takke ja. Da jeg spurte hvor de var fra så sa de "Kurdistan. Men dere kaller det Irak" 😂 Veldig flotte mennesker, synes det er en stor skam at ikke norske medier dekker kurdernes sak minst like mye som palestinernes Det er klart det er mye urett og grusomhet som foregår i verden og mye å ta tak i for den som er opptatt av menneskerettigheter. 2
ParadiseCity Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (5 minutter siden): Fredsplanen gavner da Netanyahu? Han får fjernet Hamas, som var hovedmålet med krigen. Genuint spørsmål, følger du med noe særlig på Israelsk politikk? At for eksempel flere partier i regjeringen til Netanyahu truer med å velte regjeringen hvis han går med på fredsavtalen? Hvordan gagner det Netanyahu hvis hans politiske karriere er over hvis han signerer avtalen? 2 1
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 36 minutes ago, Tussi said: Ja, når forsvant den norske antisemittismen mener du? Den var høyst levende i oppgjøret etter krigen ihvertfall. Den var høyst levende da grunnloven le fattet. Så når forsvant antisemittismen i den norske befolkningen? Aldri, vi ser det ift israel, vi ser det ift norske jøder, og det er ikke bare muslimer som står for det, langt ifra, de verste innleggene på Facebook kommer fra nordmenn Norske media er ekstreme i å pushe boikott, systematisk, på en helt annen måte enn andre land Så når forsvant den siden den ikle wr relevant? Norge har en antisemittisk historie, og vi er det mest antiisraelske landet I Europa. Og det er bare tilfeldig? Nei det tror jeg ikke på At vi er så antiisraelske er jeg ikke enig i. Regjeringen er noen puslinger i forhold til å kritisere og sanksjonere Israel. På høyresiden finner du stort sett Israelvenner. 1
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden ParadiseCity skrev (Akkurat nå): At for eksempel flere partier i regjeringen til Netanyahu truer med å velte regjeringen hvis han går med på fredsavtalen? Flere partier? Var det ikke disse ultraortodokse? Israel har takket ja til avtalen, en masse viktige arabiske land oppfordrer Hamas til å gå med på den. Hamas har enda ikke takket ja, det virker uforståelig. Er det Putin/Iran som lurer i kulissene? 1
Sir Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (1 time siden): Og Tyrkias okkupasjon av Kypros, deler av Syria og Irak er annerledes fordi? Deres etniske rensing er annerledes fordi? Tyrkere som bor på Kypros er annerledes settlere fordi? Arabere og palestinere (sic) sol or i kurdiske boliger og ødelegger kurdiske olivenlunder er annerledes fordi? Eneste forskjellen er at Israel okkuperte områdene etter gjentatte angrep fra ataberland, mens Tyrka gikk inn i Syria for å bevisst fordrive en etnisk gruppe og erstatte dem.med andre mer lojale mennesker. Jeg kunne fortsatt lenge Tyrkia er verre enn Israel Forskjellen er vel at tyrkerne etnisk renser de stedene de okkuperer, så det ikke er igjen noen til å yte motstand. Israel gjør ikke det, derfor blir de beskyldt for nettopp det, fordi det er igjen folk som gjør motstand. Også er det ikke til å stikke under en stol at Israel/Palestina er en yndling i media. Det er en «perfekt» venstre-høyre polariserende historie, med den imperialistiske USA-brikken midt i det helligste Midtøsten, okkupant av fattige bønder i et kollektivistisk samfunn som ikke kan beskytte seg selv mot kapitalistmaskinen. Dette er bare en forvridd fortsettelse av de samme verdiene som sto bak klassekampen i tidligere tider. Er jo ikke uten grunn at Das Kapital og Palestinaskjerf går igjen i de samme gruppene. Jeg er ikke sikker på om det egentlig er jødehat som ligger inne i dette, eller om det er hat mot eliten, og jøder er ikke tilfeldigvis en del av eliten. Det har de vært nesten fra starten, fordi de var utdannede. Ikke misforstå, de ble forfulgt fra start også, men noe av «antisemittismen» tror jeg bare handler om elite/rikinghat. 2 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) ParadiseCity skrev (12 minutter siden): Genuint spørsmål, følger du med noe særlig på Israelsk politikk? At for eksempel flere partier i regjeringen til Netanyahu truer med å velte regjeringen hvis han går med på fredsavtalen? Hvordan gagner det Netanyahu hvis hans politiske karriere er over hvis han signerer avtalen? Jeg følger israelsk politikk ganske tett, og jeg er ikke enig i at Netanyahus politiske karriere nødvendigvis er over hvis han signerer avtalen. For det første kan det hende truslene fra disse partiene er tomme. Ikke bare veltes Netanyahus regjering, deres egen regjering veltes, og det er de ikke sikkert egentlig vil. Her kan det skje mange politiske hestehandler på bakrommet. Men hvis disse partiene derimot gjør alvor av truslene sine, kan Netanyahu alltids lete etter andre regjeringspartnere, inkludert de som trakk seg fra regjeringen tidligere i år. Hans egen popularitet vil trolig også være ganske høy, siden han nå har blitt mannen som fjernet trusselen fra Hamas en gang for alle. Husk at krigen ikke er veldig populær i Israel. Hvis det kommer frem at Hamas var klare til å legge ned våpnene og returnere gislene, og Netanyahu nektet, vil han mest sannsylig oppleve et politisk blodbad ved neste valg. Endret 1 time siden av VifteKopp 2 1
Ballalaika Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (12 minutter siden): Det er klart det er mye urett og grusomhet som foregår i verden og mye å ta tak i for den som er opptatt av menneskerettigheter. Og 99% skal forbigåes i stillhet fordi denne saken skal ha all oppmerksomhet. Det fremstår kanskje ikke som det er opptatthet av urett og grusomhet som driver engasjementet. 1 1
Imaginacíon Skrevet 46 minutter siden Skrevet 46 minutter siden Greta Thunberg holdt en gnistrende tale i Hellas. Hun ville ikke snakke så mye om at hun ble mishandlet og torturert i Israel, men nøyde seg med å si at hun kunne ha snakket mye om det. Det kommer vel frem i et intervju en gang. https://x.com/Oye_Chihaya/status/1975273221000995015 1
Snikpellik Skrevet 39 minutter siden Forfatter Skrevet 39 minutter siden Tussi skrev (2 timer siden): Alle vet at antisenmttismen mot jøder farger mye av verdens syn på Israel. Åpenbart, men jeg spurte hvorfor du mener det er antisemittisme å ville utestenge Israel fra den internasjonale fotballen. Synes det er en merkelig påstand. 1 1
DukeNukem3d Skrevet 37 minutter siden Skrevet 37 minutter siden Skal man nå utestenge Israel fordi Hamas ikke vil gå med på en fredsavtale? Alle andre er med, inkludert mektige arabiske nasjoner og land som egentlig er allierte av Hamas (Qatar). Det ville jo vært absurd å utestenge Israel hvis det ble en fredsavtale, så hvorfor skal man da straffe Israel for at Hamas ikke går med på det og heller vil hjelpe Putin? 2
Snikpellik Skrevet 29 minutter siden Forfatter Skrevet 29 minutter siden (endret) DukeNukem3d skrev (13 minutter siden): Skal man nå utestenge Israel fordi Hamas ikke vil gå med på en fredsavtale? Alle andre er med, inkludert mektige arabiske nasjoner og land som egentlig er allierte av Hamas (Qatar). Det ville jo vært absurd å utestenge Israel hvis det ble en fredsavtale, så hvorfor skal man da straffe Israel for at Hamas ikke går med på det og heller vil hjelpe Putin? Mye rart her, glemt konteksten? Årsaken til at mange nasjonale forbund i UEFA snudde og vil utestenge Israel er rapporten som konkluderte med at Israel begår folkemord. En av anbefalingene i rapporten er at FIFA og UEFA gjør grep. Før den rapporten var ikke dette noen stor debatt i den europeiske fotballen. Uefa vurderer å suspendere Israel fra europeisk fotball etter FN-rapport om folkemord i Gaza, ifølge The Times. Flertallet i Uefas styre støtter utestengelse, ifølge avisen. FN-eksperter har oppfordret både Fifa og Uefa til å suspendere Israel. https://www.vg.no/sport/i/AvjXLn/the-times-uefa-moete-om-aa-stenge-ute-israel-neste-uke Så har flere medier siden meldt at USAs fredsplan har satt UEFAs avstemming på vent. Endret 22 minutter siden av Snikpellik 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå