Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sir skrev (2 timer siden):

Ja det er riktig, etter store troppeansamlinger fra Syria, Jordan, og Egypt ved grensene til Israel. Israel var omringet med pistolen rettet mot seg, og ville ikke vente på at at det ble trykket på avtrekkeren. Men det er ikke å starte en krig, det er å svare på den.

Det vist seg i ettertiden at den arabiske mobiliseringen og styrkeoppbyggingen var en utilsiktet overreaksjon spesielt av Nasser som presset Jordan med seg, og valgt å hjelpe ut Syria som hadde et irrasjonalt regime den gang - uten å være klar for krig, han hadde i begynnelsen ønsket å skremme og skape et press på israelerne, men etter hvert mistet selvkontroll og regelrett pratet seg inn i en krig - som selv Trump (så langt) ikke hadde gjort. I slutten innså Nasser at han hadde satt i gang noe som ikke kunne stanses, og begynte å miste fatningen mens strategene og rådgivere rundt ham var helt fra seg (de hadde prøvd å snakke ham til fornuft). På israelsk hold hadde man konkludert med at det ikke lenge er mulig å unngå krig, de ser at Nasser hadde mistet kontrollen - og at de har fått en enestående sjanse som vil aldri komme tilbake. 

Resten var historie; Nasser tok hans død av det, og den israelske dominansen hadde blitt etablert. Nå ser vi at noe liknende er i ferd med å skje omkring Khamenei og Iran, siden Suleimanis død hadde ayatollahen som oppriktig trodd han var en god strateg (det var han ikke, Khomeini måtte reddet ham fra allmenn fordømmelse ved å gjøre ham til sin etterfølger!) fulgt en strategisk plan utpønsket av en hjemmefødt sivilterrorist uten anlegg for statsmannskap eller militærmakt. Som har på bare to år ødelagt alt for Iran, gjort Hamas utrydningstruet og deretter satt palestinerne meget sterkt tilbake. De simpelt ignorere den amerikanske deltagelsen - som i seg selv var en fatal feil. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (7 timer siden):

Det er jeg ikke enig i. Ikke med situasjonen i Vestbanken. Vi blir aldri enige, det kan du bare glemme.

Har jeg uttalt meg om "Vestbanken" i det siste? Jeg er en av de i tråden som er kritisk til at det bygges bosettinger der, jeg synes i det minste det bør pauses helt inntil videre. Så skjønner ikke hva du prater om der.

Men så har det lite med Hamas å gjøre da de uansett ser på alle israelere som settlere. Om de bor på okkupert land eller ikke. Alt israelsk land er jo "okkupert" og de drepte bare "settlere" 7.oktober sier de jo. Så hva har det med denne krigen å gjøre? Ingenting.

Endret av DukeNukem3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...