Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
8 minutes ago, Tussi said:

Det er helt forenlig å mene Israel er en stat for de av verdens jøder som ønsker å bo der, og ha like rettigheter for andre statsborgere.

Å være sionist er å støtte en jødisk nasjonalstat for alle verdens jøder, ikke en mulitetnisk stat der også jøder kan bo. 

Det kan løses i en føderasjon, men det blir et litt annet spørsmål. Sionistene vil ha Israel som jødisk stat, og da er alle andre i realiteten minoriteter.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

være sionist er å støtte en jødisk nasjonalstat for alle verdens jøder, ikke en mulitetnisk stat der også jøder kan bo

Dette blir en falsk dikotomi. Det er ikke uforenlig å være en jødisk stat samtidig som man er en multietnisk stat med like rettigheter for alle. Noe sitatene fra artikkelen viser at Mamdani er fullt klar over. 

Det enkleste eksempelet vil være Israel proper som nettopp er en jødisk stat men og multietnisk med like rettigheter.

• Liker 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (34 minutter siden):

Å være sionist er å støtte en jødisk nasjonalstat for alle verdens jøder, ikke en mulitetnisk stat der også jøder kan bo. 

Det kan løses i en føderasjon, men det blir et litt annet spørsmål. Sionistene vil ha Israel som jødisk stat, og da er alle andre i realiteten minoriteter.

Ja, men å være minoritet er ikke second class så lenge man har like rettigheter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har Mamdani sagt at han er sionist? Eller at han mener Israel bør være en jødisk stat?

Kan man være sionist hvis man ikke mener at Israel bør være en jødisk stat?

• Liker 2
Skrevet
UglaSukk skrev (7 minutter siden):

Har Mamdani sagt at han er sionist? Eller at han mener Israel bør være en jødisk stat?

Kan man være sionist hvis man ikke mener at Israel bør være en jødisk stat?

Vet ikke om han har brukt benevnelsen 'sionist', om det var det du mente.

Skrevet
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om han har brukt benevnelsen 'sionist', om det var det du mente.

Og han har vel heller ikke sagt at Israel bør være en jødisk stat...

• Liker 2
Skrevet
UglaSukk skrev (5 minutter siden):

Og han har vel heller ikke sagt at Israel bør være en jødisk stat...

Jeg henger meg ikke så opp i "bør" jeg for min del. 

Sitat

During the long mayoral primary campaign, Mamdani repeatedly said that Israel has a right to exist

Når han sier at Israel har rett til å eksistere så blir det nært nok selv om han ikke mener de bør eksistere.

Skrevet
Ballalaika skrev (4 minutter siden):

Når han sier at Israel har rett til å eksistere så blir det nært nok selv om han ikke mener de bør eksistere.

Jeg tror han mener at Israel bør få eksistere, mens alle gode krefter jobber med å omskape Israel fra en jødisk stat til noe helt annet, og bedre.

• Liker 2
Skrevet (endret)
UglaSukk skrev (8 minutter siden):

Jeg tror han mener at Israel bør få eksistere, mens alle gode krefter jobber med å omskape Israel fra en jødisk stat til noe helt annet, og bedre.

Israel er en jødisk stat. 'Israel' gir ingen mening annet enn som en jødisk stat. Det betyr ikke at den ikke har forbedringspotensiale, men premisset vil alltid være at det er en jødisk stat, dvs om ikke kan man ikke si at 'Israel eksisterer'.

Endret av Ballalaika
  • Liker 1
Skrevet
UglaSukk skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke han tenker sånn.

Jeg vil si det går ganske klart frem ut fra det han sier i artikkelen. 

Det vil si, hva man tenker vet jo ingen, men etter det han sier så.

Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (11 minutter siden):

Jeg vil si det går ganske klart frem ut fra det han sier i artikkelen. 

Det vil si, hva man tenker vet jo ingen, men etter det han sier så.

OK. Du mener han har sagt han er sionist. Helt greit. Vi får se om det blir klarere hvis han eventuelt får stillingen.

Endret av UglaSukk
  • Liker 1
Skrevet
UglaSukk skrev (Akkurat nå):

OK. Du mener han er sionist. Helt greit. Vi får se om det blir klarere hvis han eventuelt får stillingen.

Jeg mener først og fremst at han sier at han er det.

At han egentlig ikke er det, og at masken glipper når han er kommet inn i varmen er sikkert godt mulig.

Poenget var egentlig at når selv en såpass radikal figur ikke kan erklære seg antisionist om han vil slippe inn i varmen så er fortsatt antisionisme fortsatt et lengre stykke unna å være mainstream enn Hamas og vennene deres hadde håpet på.

Skrevet
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Jeg mener først og fremst at han sier at han er det.

.

Ja, jeg endret posten min etter etter ti-femten sekunder. Men for sent.

• Liker 1
Skrevet (endret)
56 minutes ago, UglaSukk said:

Jobber alle gode krefter med å omskape land som Bahrain eller Egypt fra å være en muslimsk arabisk land til noe helt annet også? Bahrain er jo mye mer etnostat enn Israel, spesielt med tanke på lovene for immigrasjon.

Bare lurer på om Israel er det eneste landet som ikke har lov til å være en etnostat i regionen.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
shockorshot skrev (15 minutter siden):

Jobber alle gode krefter med å omskape land som Bahrain eller Egypt 

Det gjør de. Men også her tar det jo fryktelig lang tid da.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, UglaSukk said:

Det gjør de. Men også her tar det jo fryktelig lang tid da.

Synes du det er like viktig i de resterende landene i Midtøsten som er de facto eller de jure etnostater slik som Israel?

Forsåvidt lurer jeg i tillegg på samme spørsmål angående de fleste landene i Europa også.

Endret av shockorshot
Skrevet
shockorshot skrev (3 timer siden):

Jobber alle gode krefter med å omskape land som Bahrain eller Egypt fra å være en muslimsk arabisk land til noe helt annet også? Bahrain er jo mye mer etnostat enn Israel, spesielt med tanke på lovene for immigrasjon.

Bare lurer på om Israel er det eneste landet som ikke har lov til å være en etnostat i regionen.

Egypt er et lappeteppe med masse forskjellige etnisiteter og religioner. Som også hele midtøsten er.

Bahrain er mer eller mindre en internasjonal bystat. Som på ingen måte er en etnostat. 

Det er derfor det sionistiske prosjektet er  dømt til kontinuerlig krig , fordrivelse og folkemord da de har bygget og fortsetter å bygge en etnonasjonalistisk stat på et område bebodd  av masse forskjellige etnisiteter og religioner som ikke passer inn i det sionistiske prosjektet. 
Måten dagens israelske regjering bruker sionisme basert både på deres krigsforbrytelser og retorikk,  mener jeg er sammenlignbart med Generalplan Ost 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...