Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Arex_x skrev (16 timer siden):

Takk.
Og jeg er egentlig enig. Men det er det folk gjør. Det er det mange enkeltmennesker, organisasjoner og etater osv gjør.
Også FN.
For et par måneder siden halverte FN sitt estimat på antall drepte kvinner og barn på Gaza. 
FNs kontor for koordinering av humanitær innsats, som publiserte disse tallene ga ingen forklaring på denne halveringen.
Tallene før halveringen kom fra Hamas' mediakontor.
Tallene etter halveringen stemte overens med tallene fra Palestinian Ministry of Health Gaza som også er kontrollert av Hamas.
Det er flere eksempler på det som kan se ut som bevisst juks med disse tallene.
Pluss at vi har dette med ambiguiteten med sivil eller stridende.

Men alikevel blir disse tallene rapportert som fakta.

Jeg ser på Palestina/Israel-konflikten som der proxykriger møtes. En smeltedigel for stormaktenes interesser. En smeltedigel for store internasjonale selskaper og ikke  minst mediehus sine interesser. Til ufattelige lidelser for de som bor på dette lille geografiske området i midtøsten. Fakta er flytende og formbar i hendene på alle som har interesser i konflikten.
Fakta, det er krig og unødvendig lidelse. Og det må stoppes nå.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 hours ago, Snikpellik said:

Det stemmer ikke at tallene er halvert, og det stemmer heller ikke at det ikke er forklart. Det stemmer heller ikke at FN «jukser med tallene». FN justerer fra tid til annen ut fra antall fullt identifisere dødsofre.

Forklaringen finner du her, fra en av gangene det ble gjort i 2024:

Fact Check: Did UN Halve Gaza Death Toll?
https://www.newsweek.com/fact-check-did-un-halve-gaza-death-toll-1900325

(…) In the May 8 release, the number of identified women and children casualties was 4,959 and 7,797, respectively. This was interpreted to mean that the U.N. had halved its estimates.

However, at a press conference on Monday, U.N. spokesperson Faran Haq said there had been no change in the overall number of fatalities but that new information had been shared about the number of deaths that had been formally and fully identified.

"The overall number of fatalities that's been tallied by the Ministry of Health in Gaza, which is our counterpart on dealing with the death tolls, that number remains unchanged and it's at more than 35,000 people since October 7," Haq said.

"What's changed is the Ministry of Health in Gaza has updated the breakdown of
fatalities for whom full details have been documented

"So what they recently published was that they gave figures for 24,686 out of 34,622 overall fatalities recorded in Gaza, and those 24,686 people are the ones for whom full details have been documented. In other words, people who have been fully identified.

Det samme gjelder for eksempel tallene for drepte i Ukraina, der FNs tall er langt lavere enn det reelle antallet drepte, fordi de inkluderer kun fullt identifiserte ofre. Både Russland, Israel og deres støttespillere bruker dessverre slike ting som dette til å så tvil, og spre desinformasjon om antallet drepte sivile.

Washington Post har en liste med navn og ID på alle de drepte barna opp til 17 år:

60.000 Gazans have been killed. 18,500 were children. These are their names
https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2025/israel-gaza-war-children-death-toll/

Når tallene plutselig er halve fra det de var før, ja da er det en halvering.

Når tallene plutselig halverte var det ingen forklaring vedsiden av.

Man forventer at antall døde i en konflikt går opp. Ikke ned.

At de senere vil forklare seg, det er greit. Det er det såklart ingen som klager på.

Til og med i artikkelen du linket til innrømmer de at dette faktisk skjedde.

Dette er et FN kontor. Folk hører på FN. Vi forventer at det som blir publisert av FN er pålitelig. 

Jeg spurte Copilot: (Jeg er stort sett fornøyd med Microsoft.)

"

Is it true thast one UN office earlier this year suddenly halved the number of dead women and children in Gaza?

Yes, it's true. Earlier this year, the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) significantly revised its estimates of the number of women and children killed in Gaza during the Israel-Hamas conflict.

📉 What Changed?

Between May 6 and May 8, 2024, the UN updated its figures:

Previous estimate: Over 9,500 women and 14,500 children killed.

Revised estimate: 4,959 women and 7,797 children killed2.

🧾 Why the Revision?

The UN clarified that its figures are based on data from the Gaza Ministry of Health, which is controlled by Hamas.

The updated numbers reflect “identified” fatalities—those with complete documentation (name, ID, date of birth, etc.).

Over 10,000 deaths remain categorized as “missing or under the rubble”, and many others are unverified or undocumented3.

⚠️ Context and Controversy

The initial figures were widely cited, including by global leaders and media outlets.

Critics argue that the original numbers may have been inflated or based on unreliable sources.

The revision has sparked debate over the credibility of casualty reporting in conflict zones, especially when data originates from parties involved in the conflict.

"

Også, jeg sa ikke at FN jukser med tallene. Jeg sa det er bevis som peker dit at Hamas bevisst jukser med antall døde.

Jeg mente i alle fall det :)

• Liker 2
Skrevet
15 minutes ago, Arex_x said:

Når tallene plutselig er halve fra det de var før, ja da er det en halvering.

Når tallene plutselig halverte var det ingen forklaring vedsiden av.

Man forventer at antall døde i en konflikt går opp. Ikke ned.

At de senere vil forklare seg, det er greit. Det er det såklart ingen som klager på.

Til og med i artikkelen du linket til innrømmer de at dette faktisk skjedde.

Dette er et FN kontor. Folk hører på FN. Vi forventer at det som blir publisert av FN er pålitelig. 

Jeg spurte Copilot: (Jeg er stort sett fornøyd med Microsoft.)

"

Is it true thast one UN office earlier this year suddenly halved the number of dead women and children in Gaza?

Yes, it's true. Earlier this year, the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) significantly revised its estimates of the number of women and children killed in Gaza during the Israel-Hamas conflict.

📉 What Changed?

Between May 6 and May 8, 2024, the UN updated its figures:

Previous estimate: Over 9,500 women and 14,500 children killed.

Revised estimate: 4,959 women and 7,797 children killed2.

🧾 Why the Revision?

The UN clarified that its figures are based on data from the Gaza Ministry of Health, which is controlled by Hamas.

The updated numbers reflect “identified” fatalities—those with complete documentation (name, ID, date of birth, etc.).

Over 10,000 deaths remain categorized as “missing or under the rubble”, and many others are unverified or undocumented3.

⚠️ Context and Controversy

The initial figures were widely cited, including by global leaders and media outlets.

Critics argue that the original numbers may have been inflated or based on unreliable sources.

The revision has sparked debate over the credibility of casualty reporting in conflict zones, especially when data originates from parties involved in the conflict.

"

Også, jeg sa ikke at FN jukser med tallene. Jeg sa det er bevis som peker dit at Hamas bevisst jukser med antall døde.

Jeg mente i alle fall det :)

Spennende tankegang. Drepte som ikke er fullt ut identifisert, er altså ikke døde.

350 lik er uidentifiserbare etter 7. oktober. Det er fordi de her helt forkullede. Man kan spørre seg hvordan det skjedde.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

En annen fakta er at Palestinerne står foran en overlegen militærmakt som (om de ville det), rent fysisk kunne gjennomført "from the river to the sea". Palestinerne kan bare romantisere og drømme om det.

Kan bare håpe den israelske regjeringen innser nok er nok. De har for lengst bevist sin militære overlegenhet. Hamas som militær trussel er histore. Deres mest ytterligående fraksjon valgte trolig martyrdøden i frustrasjon og maktesløshet (en annen tolkning klarere jeg ikke se gir mening, annet en ondskap. Men jeg forstår kanksje ikke martyrdøden fullt ut). For de som bor på Gaza har ikke dette vært noe annet enn en katastrofe. Uforståelig om de skulle fortsette å støtte Hamas som til de grader bidro til dette utfallet. Men igjen forstår jeg ikke fullt ut deres kultur og tankesett rundt Hamas, som har hatt flere roller i det sivile livet til palestinerne. Men jeg stiller likevel spørsmålet, hvilken rett hadde Hamas til å sette sivilbefokningen i denne situasjone. Ingen kjenner Israelerne bedre enn Palestinerne i denne konflikten. Dette er ikke et forsøk på skyldfordeling. Men Hamas visste hva de gjorde 7.april. De visste konsekvensene umiddelbart ville bli brutale. Israel har jevnet boligblokker og angrepet sykehus før.  Det er modus operandi å ødelegge sivil infrastruktur. Hele verdenssamfunnet visste dette ville bli stygt. Og vi klarte ikke, og klarer ikke stoppe det.

Det er mange meninger for og om en løsning for en stat for palestinerne. Ideelt sett for alle parter, er om palestinerne får sin egen stat. Men det fordrer at Israel avstår større bebodde landarealer til palestinerne, slik at Gaza og Vestbredden kan slås sammen og fungere som en geografisk og administrativt enhet. Men pr i dag praktisk talt umulig å implementere uten omfattende forhandlinger, kompromisser og bred støtte fra spesielt den israelske befolkningen. Det krever at palestinske ledere offisielt anerkjenner Israels rett til å eksistere innenfor sine grenser. Og visa versa.

Det at Gaza og Vestbredden er fysisk adskilt med hundretusener av israelere boende i landområdet i mellom tror jeg gjør denne ideen urealistisk i nær fremtid. Tostatsløsning kan vedtas som en overordnet ide, men utopisk uten omfattende årelang utøvelse av politiske og diplomatiske mesterstykker verden ikke har settt maken til.

De som makter løse denne floken løser trolig en hel mange andre konflikter i kjølvannet. Dette er i grunn en oppgave hele verden må ta ansvar for å få løst. Hvem, hva, hvordan, når? Aner ikke. Men vi alle har et ansvar for å engasjere oss. Ringvirkningene er globale, dette er vel så viktig å løse som utfordringene med klimaet.

• Liker 3
Skrevet

Svære demonstrasjoner mot Netanyahu, utvidelsen av krigen og den humanitære situasjonen på Gazastripen i Israel i kveld.

As masses rally for hostages, speakers urge soldiers to refuse to carry out Gaza City takeover
https://www.timesofisrael.com/liveblog-august-9-2025/

With tens of thousands protesting, captive’s mom says PM’s ‘hands will be stained by blood’ if hostages killed in operation.

Speakers at the anti-government, pro-hostage deal protest in front of the Begin Street entrance to the IDF headquarters in Tel Aviv urge soldiers to refuse to serve in the expanded fighting in Gaza following the cabinet’s decision to take over Gaza City.

Along with a separate protest at Hostages Square, tens of thousands of Israelis are reportedly in the streets of Tel Aviv this evening.

“The mission you’ll be given is participation in the killing of hostages,” says Shai Mozes, nephew of former hostage Gadi Mozes, in a speech before thousands of people at the demonstration. “In this situation, there is no other choice but to refuse.”

The mother of a combat officer in the IDF reserves, introduced only as Bat-El, says soldiers are wasting away physically and mentally and are deprived of proper defensive equipment. She says the Gaza City takeover plan “puts Israel on the sure path to a forever war that will cause the death of the hostages, cause the deaths of hundreds of soldiers, cause the destruction of Israel’s image.”

“Don’t agree to enter Gaza,” she says. “Refuse to participate in an overtly illegal war.”

The speakers do not mention the humanitarian crisis in Gaza as a reason to refuse to fight there, though some protesters hold up signs calling on soldiers to refuse to serve for that reason as well.

Following the speeches, some protesters hoist flaming torches as they prepare to march around the IDF headquarters to protest the cabinet plan, alongside thousands more people coming from the Hostages Square rally a block away.

WhatsApp-Image-2025-08-09-at-20.36.36-64

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
pølsemaker skrev (9 timer siden):

or de som bor på Gaza har ikke dette vært noe annet enn en katastrofe. Uforståelig om de skulle fortsette å støtte Hamas som til de grader bidro til dette utfallet. Men igjen forstår jeg ikke fullt ut deres kultur og tankesett rundt Hamas, som har hatt flere roller i det sivile livet til palestinerne. Men jeg stiller likevel spørsmålet, hvilken rett hadde Hamas til å sette sivilbefokningen i denne situasjone.

Jeg tror at du må forstå at i islam er martyrdøden en sikker vei til Paradis. Således ofrer ikke Hamas sine egne, de sikrer dem en evig plass i paradis. Det betyr at for Hamas er det ikke noen moralsk problem å ofre sivile, fordi dette livet kun er en forberedelse på det neste. Det er grunnen tiø at islamister sier at Vesten (og israel) elsker livet, men de elsker døden. 

De fleste muslimer tenker ikke slik, men hardbarkede jihadister gjør. Dette er også en av årsakene til at jihafister i Syria drepte en gruppe tvangskonvertitter for å sikre at de ikke konverterte tilbake. I deres øyne hjalp de dem. 

Men å spørre de sivile først, om DE ønsker dette, det er ikke i deres ideologi. 

Det er også årsaken til at i Hamas Charter står det at Palestina er "an islamic waqf", som skal bevares for fremtidige generasjoner muslimer, ikke palestinere, men muslimer. 

Men det er jo helt åpenbart idiotisk av Israel å spille hmretrninn u hendene på Hamas. For selv om Hamas ikke bryr seg om sivile, vet de at verden gjør det. Og de visste nok godt hvordan Israel ville reagere, uten at det fratar Israel noe ansvar 

Det finnes forøvrig også relativt sekulære palestinske grupper som ikke tenker slik,.Men at Hamas er villig til å ofre hele befolkningen i Gaza heller enn å overgi seg, det er jeg overhodet ikke i tvil om, og det er ikke fordi de ikke bryr seg, men fordi de genuint tror (antar jeg) at de er vunnet for evigheten ved martyrdøden, så på en sånn måte så bryr de seg jo

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
N|troXx skrev (På 5.8.2025 den 9:39 AM):

Men men: Var ikke nettopp Jordan som skulle være Arabernes stat ut i fra Mandatet til "mandatory palestine"? 

Så løftet ble overholdt, også ser det ut som at noen har snudd på flisa og ikke sakt seg enig i deling Israel/Jordan

Beklager sent svar, men...

Palestina skulle være palestinerene sitt land;
Folket som bodde der skulle få fortsette å bo der.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandatory_Palestine

Hvem som styrer er mindre relevant og klart, og det samme er flagget de forventes å heise -- men det var aldri fra britisk side implisert ovenfor befolkningen at de skulle fjernes for å gi lebensraum for andre, tvert i mot ble de stadig lovet det motsatte.

Da Storbritannia og franske adelige og overklasse drømte om å skape en jødisk stat, delvis for å oppfylle religiøse profetier, og delvis for å fiske støtte blant jøder i Europa politisk, og kom med Balfour-erklæringen, så var det aldri snakk om at ikkejødiske folk skulle flytte for å gi rom for jøder, det ble erklært i Balfour-erklæringen spesifikt at så ikke var tiltenkt å være tilfelle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration

Selv ikke FN sin delingsplan innebar etnisk rensing:
De muslimske palestinerene i den jødiske staten skulle være ofre for apartheid og bo i et diktatur styrt av jøder.
En jødisk stat palestinere eide majoriteten av land på, og var majoritet i.

Som er del av grunnen til at de ikke kunne akseptere denne planen -- uten at det betyr at de frasa seg sin folkerett, som jo åpenbart fremdeles gjaldt dem.

https://fn.no/tema/konflikt-og-fred/folkerett

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Skrevet

Hamas truer med å drepe gislene hvis Israel inntar Gaza by, men all kritikken er mot Israel, ingen har kritisert Hamas for disse truslene. Ingen fokus på at det er en krigsforbrytelse. Det er nesten som om man gir Hamas fritt spillerom, pg jeg begynner å lure på hvorfor man ikke ønsker å fjerne Hamas fra de områdene de fortsatt kontrollerer

Hvordan ser verden for seg at denne krigen skal ende egentlig? Er det et hemmelig ønske om at Hamas skal overleve?

Jeg er selvsagt imot en fordrivelse av befolkningen i Gaza by,  men ikke imot at Hamas drives ut derifra. 

Screenshot_20250810_110121_Chrome.jpg

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (3 minutter siden):

Hvordan ser verden for seg at denne krigen skal ende egentlig? Er det et hemmelig ønske om at Hamas skal overleve?

Det er vel ikke derfor verden er kritiske til Milosevic Jr sine planer, at de ønsker at Hamas skal overleve. De er kritiske på grunn at det vil medføre enda grovere krigsforbrytelser og massedrap av sivile. Du har jo kontinuerlig avfeid og ignorert Israelske krigsforbrytelser og massedrap og fortsetter med «Hva med Hamas» pjattet samtidig som israelske mitraljøser åpner ild mot palestinske folkemengder og sulter ut 2 millioner mennesker. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Tussi said:

Hamas truer med å drepe gislene hvis Israel inntar Gaza by, men all kritikken er mot Israel, ingen har kritisert Hamas for disse truslene. Ingen fokus på at det er en krigsforbrytelse. Det er nesten som om man gir Hamas fritt spillerom, pg jeg begynner å lure på hvorfor man ikke ønsker å fjerne Hamas fra de områdene de fortsatt kontrollerer

Jeg er selvsagt imot en fordrivelse av befolkningen i Gaza by,  men ikke imot at Hamas drives ut derifra. 

Screenshot_20250810_110121_Chrome.jpg

Jeg tror det er samme årsak som lå bak at kirken ikke eksplisitt nevnte gislene. Man må være ekstremt forsiktig med å unnskylde eller rettferdiggjøre et folkemord.

Ingen forsvarer en potesniell henrettelse av uskyldige, men per i dag er den faktiske utsultingen og tvangsfordrivningen som er den store menneskelige katastrofen.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det er samme årsak som lå bak at kirken ikke eksplisitt nevnte gislene. Man må være ekstremt forsiktig med å unnskylde eller rettferdiggjøre et folkemord.

Ingen forsvarer en potesniell henrettelse av uskyldige, men per i dag er den faktiske utsultingen og tvangsfordrivningen som er den store menneskelige katastrofen.

Å fordømme trusler om å henrette gisler fremmer ikke Israels handlinger på koe som helst vis, ved å u neste å fordømme disse truslene lar man Hamas slippe unna med alt, og dette går inn i et svært kjent mønster, der Hamas får en slapp på hånden

• Liker 3
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (13 minutter siden):

ingen forsvarer en potesniell henrettelse av uskyldige, men per i dag er den faktiske utsultingen og tvangsfordrivningen som er den store menneskelige katastrofen.

Det er et kjent sitat fra Nietzsche : “Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster."

Her har jo Netanyahu og hans gjeng blitt et mangedobbelt værre monster. Men fortsatt er det de som ikke kan se det.

Endret av UglaSukk
  • Liker 3
Skrevet

Tror man skal tenke nøye over hvorfor Israel i mange år driter I hva FN sier, nemlig at angrepene mot dem selv aldri fordømmes i FN, mens de selv fordømmes over en lav sko. Det medfører at selv når Israel fordømmes med rette drites det i

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kommentar fra Times of Israels juridiske ekspert-skribent. Han slakter statens juridiske rådgivere for å lukke øynene for krigsforbrytelsene mot befolkningen på Gazastripen, til tross for at et samlet fagmiljø i Israel har konkludert med dette.

Israel is committing war crimes – and its legal heads remain silent
https://www.timesofisrael.com/israel-is-committing-war-crimes-and-its-legal-heads-remain-silent/

The silence of Israel’s three senior legal officials charged with ensuring that Israel’s military operations comply with the rules of international law is indefensible.

(...) Close to twenty experts in international law and legal theory from law faculties in Israel’s universities sent a letter on Wednesday to Prime Minister Benjamin Netanyahu, in light of Israel’s plans to expand the fighting in the Gaza Strip, conquer it entirely or in part, and carry out what is described as “encouraging voluntary migration.”

The experts’ conclusion is unequivocal: the continuation of the war in the Gaza Strip – and certainly its expansion – has become illegal and may even be considered an “act of aggression” that entails criminal liability for senior Israeli officials.

“After nearly two years of fighting, when most of Gaza’s infrastructure has been destroyed, hundreds of thousands of people have been repeatedly displaced from their homes, medical services have collapsed, and tens of thousands are suffering from malnutrition and hunger, the marginal addition to state security that could be gained, if at all, from continuing the fighting – let alone expanding it – is not proportionate,” the legal scholars wrote.

“The use of force that exceeds the bounds of proportionality and cannot achieve the aim of self-defense is unlawful, and in certain circumstances even a crime, under the most severe categories of the laws governing the use of force and international criminal law,” they added.

This is a harsh legal opinion, certainly not one that will be embraced by the prime minister, the heads of the military, and members of the security cabinet. But the letter’s signatories see it as their duty to state the matter plainly and reflect Israel’s true position under the rules of international law.

But the sad fact is that it should not have been law professors who placed this legal opinion on the decision-makers’ desks. That they are compelled to do so is the result of a grave and ongoing failure, in which the three most senior legal officials in public service responsible for this field are conspicuously absent: The Israel Defense Forces’ chief military advocate general, Maj. Gen. Yifat Tomer-Yerushalmi, the deputy attorney general for international law, Dr. Gilad Noam, and above them all – the attorney general, Gali Baharav-Miara.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Tussi said:

Å fordømme trusler om å henrette gisler fremmer ikke Israels handlinger på koe som helst vis, ved å u neste å fordømme disse truslene lar man Hamas slippe unna med alt, og dette går inn i et svært kjent mønster, der Hamas får en slapp på hånden

men likevel fremmes det krav om fordømmelse hver eneste gang man kritiserer Israel.

• Liker 3
Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

men likevel fremmes det krav om fordømmelse hver eneste gang man kritiserer Israel.

FN har enda ikke fordømt 7 oktober-angrepet såvidt jeg vet, det sier vel egentlig alt. Nesten to år tok det før den arabiske liga gjorde det. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Tussi said:

FN har enda ikke fordømt 7 oktober-angrepet såvidt jeg vet, det sier vel egentlig alt. Nesten to år tok det før den arabiske liga gjorde det. 

Det er allerede debunket. At du ikke vet noe, betyr ikke at det ikke har skjedd.

Skjønner ikke helt hvorfor du skal ta opp disse proisraelske talkingpoints, når du vet hva som skjer.

https://news.un.org/en/story/2024/10/1155396

Endret av Rhabagatz
  • Liker 6
Skrevet (endret)
Tussi skrev (14 timer siden):

Jeg tror at du må forstå at i islam er martyrdøden en sikker vei til Paradis. Således ofrer ikke Hamas sine egne, de sikrer dem en evig plass i paradis. Det betyr at for Hamas er det ikke noen moralsk problem å ofre sivile, fordi dette livet kun er en forberedelse på det neste. Det er grunnen tiø at islamister sier at Vesten (og israel) elsker livet, men de elsker døden. 

De fleste muslimer tenker ikke slik, men hardbarkede jihadister gjør. Dette er også en av årsakene til at jihafister i Syria drepte en gruppe tvangskonvertitter for å sikre at de ikke konverterte tilbake. I deres øyne hjalp de dem. 

Men å spørre de sivile først, om DE ønsker dette, det er ikke i deres ideologi. 

Det er også årsaken til at i Hamas Charter står det at Palestina er "an islamic waqf", som skal bevares for fremtidige generasjoner muslimer, ikke palestinere, men muslimer. 

Men det er jo helt åpenbart idiotisk av Israel å spille hmretrninn u hendene på Hamas. For selv om Hamas ikke bryr seg om sivile, vet de at verden gjør det. Og de visste nok godt hvordan Israel ville reagere, uten at det fratar Israel noe ansvar 

Det finnes forøvrig også relativt sekulære palestinske grupper som ikke tenker slik,.Men at Hamas er villig til å ofre hele befolkningen i Gaza heller enn å overgi seg, det er jeg overhodet ikke i tvil om, og det er ikke fordi de ikke bryr seg, men fordi de genuint tror (antar jeg) at de er vunnet for evigheten ved martyrdøden, så på en sånn måte så bryr de seg jo

En litt glemt krig i vesten er den algeriske frigjøringskrigen(oppmot Frankrike) på begynnelsen av 60-tallet. Vi trekker typisk frem Vietnam og Afghanistan når vi skal sammenligne.

I deler av Midtøsten trekkes Algerie frem. Den blir sett på som den eneste suksessfulle arabiske krigen mot europeisk kolonialisme.

Krigen kostet 3 millioner algerere livet, mesteparten sivile, dette blir sett på som Benchmarken for hva som er et nødvendig offer og hva som skal til for å oppnå suksess og få jagd ut kolonistene.

Litt greit å ha i mente for de som vil vente litt med å avvikle Hamas - en helt legitim motstandsbevegelsen(sic) - til de har oppnådd rettferdighet, dette er hva Hamas og de antisionistiske vennene deres legger opp til de neste tiårene.

En sentral del av gravitasjonssenteranalysen deres er da altså at Israel er en kolonistat.

Det er godt mulig de forregner seg her.

Hva Hamas med venner gjør når 3 millioner palestinere er døde og Israel og jødene står stedfast i levanten fortsatt er jo et godt spørsmål.

Endret av Ballalaika
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (40 minutter siden):

Hamas truer med å drepe gislene hvis Israel inntar Gaza by,

Er det virkelig noen som tror at hvis Hamas frigir samtlige gisler så opphører overgrepet fra Israel sin side?

Jeg har ett svar; "PØH"...

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...