Atib Azzad Skrevet torsdag kl 13:12 Skrevet torsdag kl 13:12 49 minutes ago, VifteKopp said: Hvis disse tallene stemmer er det først og fremst dårlig nytt for palestinerne, som vil måtte håndtere en stadig mer konservativ og høyrevridd israelisk demografi (sekulære jøder har en fødselsrate på 2.1, ultaortodokse hele 6.9) Jeg aner ikke antallet, men det er ikke nødvendigvis gitt at ultraordodokse jøder er zionister, Israel skal tross alt i følge skriften ikke grunnlegges før messias er vendt tilbake. 2
VifteKopp Skrevet torsdag kl 13:40 Skrevet torsdag kl 13:40 Atib Azzad skrev (22 minutter siden): Jeg aner ikke antallet, men det er ikke nødvendigvis gitt at ultraordodokse jøder er zionister, Israel skal tross alt i følge skriften ikke grunnlegges før messias er vendt tilbake. Jepp. Man har også Satmar. Fascinerende grupper. Men disse gruppene har så og si null politisk innflytelse i Israel.
ParadiseCity Skrevet torsdag kl 13:59 Skrevet torsdag kl 13:59 VifteKopp skrev (16 minutter siden): Jepp. Man har også Satmar. Fascinerende grupper. Men disse gruppene har så og si null politisk innflytelse i Israel. Jeg så et klipp på Instagram av at den israelske sikkerhetsministeren med en haug av politibetjenter på slep dro til et av disse nabolagene i Tel Aviv og fysisk angrep de. Samtidig som kona hans filma og spytta på de. Hyggelig folk. 1 2
Ballalaika Skrevet torsdag kl 14:44 Skrevet torsdag kl 14:44 ParadiseCity skrev (41 minutter siden): Jeg så et klipp på Instagram av at den israelske sikkerhetsministeren med en haug av politibetjenter på slep dro til et av disse nabolagene i Tel Aviv og fysisk angrep de. Samtidig som kona hans filma og spytta på de. Hyggelig folk. Sitat As such, it does not recognize Israel or the two-state solution, and has pursued relationships with entities throughout West Asia that seek to destroy Israel. Til sammenligning så tipper jeg om man hadde religiøse sekter som samarbeidet med fremmede makter om å ødelegge Norge så ville sannsynligheten vært stor for at de ble spyttet på. Sånn minst. 2
VifteKopp Skrevet torsdag kl 14:51 Skrevet torsdag kl 14:51 Ballalaika skrev (4 minutter siden): Til sammenligning så tipper jeg om man hadde religiøse sekter som samarbeidet med fremmede makter om å ødelegge Norge så ville sannsynligheten vært stor for at de ble spyttet på. Sånn minst. Ja, dette er jødiske grupper som av religiøse grunner mener at Israel ikke burde eksistere, så de finner felles allierte med prestestyret i Iran og Hamas.
ParadiseCity Skrevet torsdag kl 15:09 Skrevet torsdag kl 15:09 VifteKopp skrev (13 minutter siden): Ja, dette er jødiske grupper som av religiøse grunner mener at Israel ikke burde eksistere, så de finner felles allierte med prestestyret i Iran og Hamas. De er da ikke allierte med prestestyret i Iran og Hamas? Første gang jeg har hørt det. Hvorfor skulle de samarbeide med Hamas? Hamas vil jo fordrive jødene. Det er ikke slik at de mener jøder ikke skal bo i det hellig land, de mener bare at Israel per dags dato og Sionisme går i mot de hellige skrifter og ikke bør eksistere. 2
Ballalaika Skrevet torsdag kl 15:17 Skrevet torsdag kl 15:17 ParadiseCity skrev (7 minutter siden): De er da ikke allierte med prestestyret i Iran og Hamas? Første gang jeg har hørt det. Hvorfor skulle de samarbeide med Hamas? Hamas vil jo fordrive jødene. Det er ikke slik at de mener jøder ikke skal bo i det hellig land, de mener bare at Israel per dags dato og Sionisme går i mot de hellige skrifter og ikke bør eksistere. https://www.gulf-times.com/article/687870/qatar/jewish-group-neturei-karta-partakes-in-haniyeh-funeral 2
VifteKopp Skrevet torsdag kl 16:17 Skrevet torsdag kl 16:17 ParadiseCity skrev (1 time siden): De er da ikke allierte med prestestyret i Iran og Hamas? Første gang jeg har hørt det. Hvorfor skulle de samarbeide med Hamas? Hamas vil jo fordrive jødene. Det er ikke slik at de mener jøder ikke skal bo i det hellig land, de mener bare at Israel per dags dato og Sionisme går i mot de hellige skrifter og ikke bør eksistere. Altså, det er ikke et direkte samarbeid med faste månedlige møter og diskutering av strategier, men de er enige med Hamas og Iran om at Israel ikke skal eksistere.
ParadiseCity Skrevet torsdag kl 16:35 Skrevet torsdag kl 16:35 VifteKopp skrev (11 minutter siden): Altså, det er ikke et direkte samarbeid med faste månedlige møter og diskutering av strategier, men de er enige med Hamas og Iran om at Israel ikke skal eksistere. Det er da virkelig helt to forskjellige ting da, så veldig misvisende å påstå at de er alliert med Hamas. De er vel ikke helt enige med Hamas heller vil jeg tro, da Hamas vil ha både Israel og jøder vekk. Uansett så er det hinsides å prøve å forsvare eller rettferdiggjøre atferden til Itamar Ben-Gvir. 1
Ballalaika Skrevet torsdag kl 16:39 Skrevet torsdag kl 16:39 (endret) ParadiseCity skrev (20 minutter siden): Det er da virkelig helt to forskjellige ting da, så veldig misvisende å påstå at de er alliert med Hamas. De er vel ikke helt enige med Hamas heller vil jeg tro, da Hamas vil ha både Israel og jøder vekk. Uansett så er det hinsides å prøve å forsvare eller rettferdiggjøre atferden til Itamar Ben-Gvir. Misvisende fordi du får deg ikke til å tro det selv om du får servert kilder? Forklar oss hvordan adferden hadde vært mot religiøse grupperinger i Norge som samarbeidet med utenlandske aktører med forsett om å ødelegge Norge. Uansett, det er en ørliten gruppering med ca 1000 medlemmer. De har ingen betydning utover å drive med reklame for antisionister. Endret torsdag kl 16:57 av Ballalaika 4
VifteKopp Skrevet torsdag kl 17:04 Skrevet torsdag kl 17:04 (endret) ParadiseCity skrev (29 minutter siden): Det er da virkelig helt to forskjellige ting da, så veldig misvisende å påstå at de er alliert med Hamas. De er vel ikke helt enige med Hamas heller vil jeg tro, da Hamas vil ha både Israel og jøder vekk. Uansett så er det hinsides å prøve å forsvare eller rettferdiggjøre atferden til Itamar Ben-Gvir. Man kan være formelt alliert, som i at man samarbeider tett strategisk og har juridiske forpliktelser ovenfor hverandre. Og så kan man være ideologisk alliert, som i at man deler en eller flere ideologiske mål. Jeg antok at det var åpenbart at jeg mente det siste. Men dette er uansett et sidespor til det egentlige poenget mitt som er at Israel demografisk blir mer religiøst, og dermed mer konservativt, selv om det finnes enkelte ortodokse grupper som deler Hamas og Irans mål om å annulere staten Israel. Endret torsdag kl 17:05 av VifteKopp 1
ParadiseCity Skrevet torsdag kl 18:57 Skrevet torsdag kl 18:57 VifteKopp skrev (1 time siden): Man kan være formelt alliert, som i at man samarbeider tett strategisk og har juridiske forpliktelser ovenfor hverandre. Og så kan man være ideologisk alliert, som i at man deler en eller flere ideologiske mål. Jeg antok at det var åpenbart at jeg mente det siste. Men dette er uansett et sidespor til det egentlige poenget mitt som er at Israel demografisk blir mer religiøst, og dermed mer konservativt, selv om det finnes enkelte ortodokse grupper som deler Hamas og Irans mål om å annulere staten Israel. Mye roing her… Hva med Itamar Ben-Gvir? Hva mener du om han og ideologien han fronter? 3
VifteKopp Skrevet torsdag kl 19:40 Skrevet torsdag kl 19:40 ParadiseCity skrev (37 minutter siden): Mye roing her… Hva med Itamar Ben-Gvir? Hva mener du om han og ideologien han fronter? Roing? Jeg forklarer deg hvordan Hamas og Neturei Karta er ideologisk allierte når det kommer til deres syn på staten Israel. Jeg er åpenbart ikke en tilhenger av religiøse høyreekstremister som Ben-Gvir, uten at jeg helt skjønner hvorfor du bryr deg om min mening om ham? 3
UglaSukk Skrevet torsdag kl 20:08 Skrevet torsdag kl 20:08 (endret) Ser det blir sagt at den nye Supermann-filmen handler om at Supermann stanser et folkemord som blir begått av et amerikansk-alliert høyteknologisk land, der hvite mennesker bor, mot et lutfattig naboland, der mennesker med mer arabisk utseende bor. Interessant. Endret torsdag kl 20:09 av UglaSukk 1
ParadiseCity Skrevet i går, 07:25 Skrevet i går, 07:25 VifteKopp skrev (11 timer siden): Roing? Jeg forklarer deg hvordan Hamas og Neturei Karta er ideologisk allierte når det kommer til deres syn på staten Israel. Jeg er åpenbart ikke en tilhenger av religiøse høyreekstremister som Ben-Gvir, uten at jeg helt skjønner hvorfor du bryr deg om min mening om ham? . Minister drar inn i et nabolag og fysisk angriper beboere der. Du sier da at de er Hamas allierte. Derfor jeg lurer på hva du mener om han fordi du prøver å unnskylde at han denger løs på folk i deres egne nabolag ved å påstå at de folka er allierte med Iran og Hamas. Du ror deg vekk ved å påstå at de er ideologisk allierte, men det er også feil og misvisende. Da det eneste de har til felles er antisionisme. Da er vi på tynn is, hvis det å være i mot det som har blitt mer eller mindre en amerikansk kolonistat er nok for å være i dine øyne ideologisk alliert med en terrorgruppe og et autoritært prestestyre. Da har vi mange allierte av Hamas i Norge også med den logikken. 2 1
UglaSukk Skrevet i går, 08:58 Skrevet i går, 08:58 "Israel says it ‘deeply regrets’ strike on Gaza’s only Catholic church, pledges investigation." https://www.cnn.com/2025/07/17/middleeast/pope-leo-israel-strike-gaza-church-intl?cid=external-feeds_iluminar_msn 2
Ballalaika Skrevet i går, 08:59 Skrevet i går, 08:59 ParadiseCity skrev (1 time siden): Da har vi mange allierte av Hamas i Norge også med den logikken Tviler ikke. 2
VifteKopp Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden ParadiseCity skrev (3 timer siden): Minister drar inn i et nabolag og fysisk angriper beboere der. Du sier da at de er Hamas allierte. Derfor jeg lurer på hva du mener om han fordi du prøver å unnskylde at han denger løs på folk i deres egne nabolag ved å påstå at de folka er allierte med Iran og Hamas. Hvor har jeg forsøkt å unnskylde at Ben-Gvir denger løs på Neturei Karta-medlemmer? Jeg synes ikke politikere skal denge løs på noen som helst, verken sionister, anti-sionister, islamister, nazister eller kommunister. Sitat Du ror deg vekk ved å påstå at de er ideologisk allierte, men det er også feil og misvisende. Da det eneste de har til felles er antisionisme. Da er vi på tynn is, hvis det å være i mot det som har blitt mer eller mindre en amerikansk kolonistat er nok for å være i dine øyne ideologisk alliert med en terrorgruppe og et autoritært prestestyre. Da har vi mange allierte av Hamas i Norge også med den logikken. Neturei Karta er ikke bare anti-sionister (hva enn det betyr for deg), lederen deres har tidligere støttet Ahmadinejads uttalelser om å utslette Israel og har deltatt på en holocaust-fornektende konferanse i Tehran. Så på det punktet er de og prestestyret ideologisk allierte, selv om det er ulike religiøse motivasjoner som har ledet til denne konklusjonen. 3
VifteKopp Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) UglaSukk skrev (15 timer siden): Ser det blir sagt at den nye Supermann-filmen handler om at Supermann stanser et folkemord som blir begått av et amerikansk-alliert høyteknologisk land, der hvite mennesker bor, mot et lutfattig naboland, der mennesker med mer arabisk utseende bor. Interessant. Tenkte det samme, bortsett fra at Boravia er mer fremstilt som Russland enn Israel. Befolkningen i Jahranpur ligner på en blanding av arabere og indere. Geografisk gir det ingen mening, men det er neppe tilfeldig. Endret 22 timer siden av VifteKopp 1
ParadiseCity Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden VifteKopp skrev (38 minutter siden): Hvor har jeg forsøkt å unnskylde at Ben-Gvir denger løs på Neturei Karta-medlemmer? Jeg synes ikke politikere skal denge løs på noen som helst, verken sionister, anti-sionister, islamister, nazister eller kommunister. Tja, da misforsto jeg. For du var raskt ute med å poengtere at ofrene for voldsutøvelsen var allierte av Hamas uten at du brukte et sekund på å fordømme den voldsutøvende. Derfor jeg er reagerte. VifteKopp skrev (42 minutter siden): Neturei Karta er ikke bare anti-sionister (hva enn det betyr for deg), lederen deres har tidligere støttet Ahmadinejads uttalelser om å utslette Israel og har deltatt på en holocaust-fornektende konferanse i Tehran. Så på det punktet er de og prestestyret ideologisk allierte, selv om det er ulike religiøse motivasjoner som har ledet til denne konklusjonen. Jeg vet ikke hvilken sekt de tilhørte, det finnes veldig mange forskjellige jødiske ortodokse sekter, med masse forskjellige ideologier. Uansett så var poenget mitt at man har en israelsk minister som på fritiden flyr rundt i disse nabolagene og denger løs på folk. Om de i det nabolaget tror på julenissen eller mener Hitler var en messiah er likegyldig for meg egentlig. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå