Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura fra rørlegger


Synnøve

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ansatte en rørlegger etter å få oppgitt pris for tjenesten over telefon med firmaet. Nå har jeg fått en faktura hvor mva har kommet i tillegg til prisen, altså 25% mer for tjenesten enn det som ble oppgitt over telefon. Er det ikke sånn at du er lovpålagt å oppgi pris som inkluderer mva? Setter pris på hjelp. :)

 

Mvh Synnøve

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er påbudt å oppgi totalsummen ink. skatter og avgifter ved forbrukerkjøp, så summen skal inkludere mva.

Dette er forøvrig grunnen til at det er viktig å få slike bestillinger skriftlig, saken er vesentlig enklere å klare opp i, dersom det er skrevet. 

Like fullt har du en sak, dog noe vrien å bevise. 

Lykke til! 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Håndverkertjenesteloven:

Quote

 

§ 32.Fastsetting av prisen.
(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.
(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.
(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.
(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.

§ 33.Pristillegg.
Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for

a.    tilleggsarbeid, når det godtgjøres at arbeidet ikke omfattes av oppdraget og er utført i samsvar med § 9,
b.    ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side.

https://lovdata.no/lov/1989-06-16-63/§32

 

En prisangivelse omfatter i utgangspunktet merverdiavgift.

Hvis det var et prisoverslag (i motsetning til en uforpliktende prisantydning) kan prisen ikke gå over med mer enn 15%. Det gjelder ikke hvis annet er avtalt eller håndverkeren har krav på tillegg etter § 33.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Markedsføringsloven § 10 bestemmer at den som selger tjenester til forbrukere skal så langt det er praktisk mulig informere om sine priser, slik at de lett kan sees av kundene. "Pris" i denne sammenheng vil si "den endelige pris til forbruker", som må "inkludere de avgifter som kunden skal betale, for eksempel merverdiavgift", dette står også eksplisitt i prisopplysningsforskriften § 3. Plikten gjelder også ved muntlige prisopplysninger, se prisopplysningsforskriften § 10 femte ledd. 

Alle prisangivelser, prisantydninger, prisoverslag, - muntlige og skriftlige - skal inkludere merverdiavgift med mindre forbrukeren visste at avgiften ikke var inkludert. Bevisbyrden ligger på den næringsdrivende. 

Hvis du har fått spesifisert regning er du bundet av den oppførte prisen hvis ikke du protesterer innen rimelig tid, se håndverkertjenesteloven § 36 tredje ledd. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

"Viser til faktura med fakturanummer xxxx. Denne har feil beløp ut fra det som var avtalt på forhånd. I henhold til Markedsføringsloven §10 skal pris oppgitt til forbruker inkludere alle avgifter som kunden skal betale, også mva. Her er mva lagt til beløpet som ble avtalt. Avtalt beløp blir betalt innen forfall, vennligst krediter overskytende beløp."

Endret av Llandari
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var selv nettopp i en lignende situasjon med Røhne Selmer, hvor de ringte meg da bilen var på EU-kontroll og fortalte at frontlys måtte byttes og at prisen ble (litt ove) 16.000. Dette fikk jeg kun på telefon, men var ikke i tvil om summen, siden jeg jo synets dette var veldig dyrt for et lys, og nevnte det til både kollegaer og venner.

Da jeg to uker senere fikk byttet lyset og skulle hente bilen, var regningen på over 20.000, siden første pris jeg fikk oppgitt, tydeligvis ikke var inkludert moms. Jeg klagde selvsagt, men hadde der og da valget mellom å betale 20.000 eller ikke få med meg bilen, så jeg valgte å betale, og ble lovt å bli ringt opp av sjefen for verkstedet dagen etter.

Sjefen ringte, vi hadde en grundig lang prat, som endte med at han skulle snakke med han som hadde oppgitt prisen til meg, og så ringte han tilbake 5 minutter senere og sa at jeg skulle få tilbakebetalt de (drøyt) 4000. 😀

Så det går faktisk an å få den opprinnelige prisen når firmaet har sagt feil, selv uten skriftlig bevis - men det krever jo at du formulerer deg godt, og at firmaet er redelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (6 timer siden):

Da jeg to uker senere fikk byttet lyset og skulle hente bilen, var regningen på over 20.000, siden første pris jeg fikk oppgitt, tydeligvis ikke var inkludert moms. Jeg klagde selvsagt, men hadde der og da valget mellom å betale 20.000 eller ikke få med meg bilen, så jeg valgte å betale, og ble lovt å bli ringt opp av sjefen for verkstedet dagen etter.

Da truer en med å ringe til politiet og sier at de driver med utpressing. 

Siste utvei er å melde den stjålet. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Da truer en med å ringe til politiet og sier at de driver med utpressing. 

Siste utvei er å melde den stjålet. 

Hvorfor skal jeg dumme meg ut ved å true med å ringe til politiet og lyve eller komme med tulle-anmeldelse?

Dette var komplett idiotiske råd, som bare vil garantere at firmaet blir irritert på deg, og ikke være interessert i å hjelpe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (14 timer siden):

De tjente nok godt på det uansett, noen deler solgt av merkeforhandler blir 2 eller 3 ganget fra innkjøpsprisen og til kunde.

Det betyr ikke at de tjener på det.

Jeg jobber i en annen bransje, men med en del likheter. Vi tar mellom 12 % og 20 % påslag på varer og videreformidling av tjenester. Går vi ut i fra tallene fra 2022 så trenger vi i snitt 17 % overskudd på hvert prosjekt for å dekke adm-kostnadene og dermed gå i 0.

Har vi et prosjekt der vi ikke gjør annet enn å bestille arbeid av noen andre og tar 12 % påslag til kunde, har vi faktisk ikke tjent noe, om vi ser bort i fra at det øker omsetningen og på den måten kan hjelpe på forholdet mellom omsetning og adm-kost.

Og når det kommer til det tråden handler om, så har jeg ikke klart å dumme meg ut på den måten ennå. Vi jobber stort sett opp mot stat, kommune eller andre firma. Privatkunder er unntaket, og det er derfor lett for å bomme når en oppgir pris. Vi har ingen prosedyre på dette, men jeg ville lagt meg flat og justert prisen til det som var avtalt, og jeg er sikker på de over meg ikke ville hengt meg med mindre jeg gjorde en vane ut av det.

Endret av Dr. Brodsky
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...