Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Psykake said:

Jeg er litt forvirret om jeg skal diskreditere avisen fordi den er venstreorientert eller fordi den publiserer en artikkel som representerer hva vanlige Israelere mener om Netanyahu 


Lov å ha flere tanker i hodet på én gang heldigvis. Nyanser. Og absolutter.

Netanyahu er en forbryter. Han er høyreradikal selvopptatt klovn som Trump. Men det har ingenting med HAMAS sitt angrep på Israel å gjøre. Det er ikke sånn at det er mer legitmt å drepe israelske sivile fordi Netanyahu er statsminister.

EDIT: I klartekst, det ene har ikke nødvendigvis noe med det andre å gjøre.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (17 minutter siden):

Det som blir diskreditert er at artikkelen representerer hva vanlige Israelere mener om Netanyahu.

Mange vanlige israelere hater Netanyahu, og de fleste misliker han sterkt nå etter korrupsjonen og det nye lovforslaget. Han ligger som regel på mellom 20-30% approval. Min familie i Israel vil jeg kanskje ikke si at hater han, men de misliker han sterkt. Mange ser på han som en slags wannabe diktator.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):


Lov å ha flere tanker i hodet på én gang heldigvis. Nyanser. Og absolutter.

Netanyahu er en forbryter. Han er høyreradikal selvopptatt klovn som Trump. Men det har ingenting med HAMAS sitt angrep på Israel å gjøre. Det er ikke sånn at det er mer legitmt å drepe israelske sivile fordi Netanyahu er statsminister.

Jeg var oppriktig nysgjerrig. Jeg kjenner ikke til avisen. Jeg leste en artikkel og syntes den var interessant.

Jeg har ikke sagt et ord om Netanyahu. Forstår ikke hvorfor du må gå i detalj om han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

Jeg var oppriktig nysgjerrig. Jeg kjenner ikke til avisen. Jeg leste en artikkel og syntes den var interessant.

Jeg har ikke sagt et ord om Netanyahu. Forstår ikke hvorfor du må gå i detalj om han.



Aha, da beklager jeg. Fikk et annet inntrykk. I de fleste demokratier er det jo gjerne slik at tilnærmet halve befolkningen er for eller imot den sittende lederen. Det er tilfellet i både f.eks USA og Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dugg said:

Vet noen noe mer om de stakkars gislene som ble ført til Gaza? Er det grunn til å tro at de fremdeles lever? 


Hamas har oppgitt at noen av dem døde i et angrep. Det er jo på ingen måte usansynelig. Samtidig skulle man tro at Hamas var smarte nok til ikke å holde dem ved militære mål dersom målet deres er å bruke dem til å forhandle med senere.

Noen kilder oppgir at det fortsatt er snakk om 30 gisler. Andre 130.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (23 minutter siden):

"Belligerent occupied", det er en mellomting. Først og fremst er det en blokkade. Og vi har jo sett hvorfor den er nødvendig, Hamas med fullstendig frie tøyler kan ingen ta sjansen på. Tror også andre naboland enn Israel hadde reagert på det.

 

Nei, det er ikke noe mellomting. FN ser på Gaza-stripen som en del av okkupert palestinsk territorium.

 


Hva som er "nødvendig" er vel alltid et spørsmål om perspektiv. Stjeler man landet til en million mennesker blir de alltid litt hissige etterpå. Det er et fenomen som vi finner igjen selv fra eldgammel historieskrivning, men for å ta noen nokså moderne eksempler. Britene så det i Irland, nybyggerne så det i Amerika, Tyrkia så det i Armenia, Europeerne så det i Afrika. Alle fant det nødvendig med konsentrasjonsleirer og massakrer for å disiplinere de mest obsternasige innfødte.


 

 

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Mange vanlige israelere hater Netanyahu, og de fleste misliker han sterkt nå etter korrupsjonen og det nye lovforslaget. Han ligger som regel på mellom 20-30% approval. Min familie i Israel vil jeg kanskje ikke si at hater han, men de misliker han sterkt. Mange ser på han som en slags wannabe diktator.

De fleste Israelere er mer høyrevridde enn Haaretz så de har andre grunner til at de ikke liker Netanyahu.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

Israelske jagerfly bomber nå ved Rafah Crossing Point på grensa mellom Gaza/Egypt, ingen kommer hverken ut eller inn. Masse folk der med bagasje osv. Ser på Al Jazeera

Den var lur. Spørre palestinerne om å forlate Gaza (selv om alle grensene er stengt som følge av Israels avtale med Egypt om å ikke slippe folk ut). Så når folk hoper seg opp i en klynge ved den stengte grenseovergangen, slipp noen raketter midt i køen. 

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Hamas varsler på Telegram at de iverksetter «et stort missilangrep med hundrevis av missiler» mot byen Ashkelon, som ligger sør i Israel.

Angrepet startet for en stund siden, og det har utspilt seg direkte på tv den siste timen. Bilder nå, og videoer i sosiale medier (ubekreftede) viser nedslag og branner flere steder i Ashkelon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Terroristene i Hamas sin nedslakting 7 Oktober 2023 må ikke glemmes. Her i tekstform. Video ovenfor.

cc: Støre, Huitfeldt, Tveit, Egeland og co.

https://www.reuters.com/world/middle-east/bodies-residents-militants-lie-grounds-ravaged-israeli-kibbutz-2023-10-10/

Bodies of residents and militants lie in the grounds of ravaged Israeli kibbutz,

By Maayan Lubell

KFAR AZA, Israel (Reuters) - Bodies of Israeli residents and Hamas militants lay in the grounds of the Kfar Aza kibbutz among burned out houses, strewn furniture and torched cars, as Israeli soldiers went from house to house to take away the dead.

Israeli Defence Forces took the foreign press through the site, one of the hardest hit areas when Hamas militants attacked Israel from the Gaza Strip, on Tuesday.

The stench of bodies was heavy in the air as reporters walked the paths of the kibbutz.

"You see the babies, the mothers, the fathers, in their bedrooms, in their protection rooms and how the terrorist kills them. It's not a war, it's not a battlefield. It's a massacre, it's a terror activity," said Israeli Major General Itai Veruv.

"It is something that I never saw in my life. It's something that we used to imagine from our grandfathers, grandmothers in the pogrom in Europe and other places. It's not something that happens in new history."

Outside one of the small houses of the kibbutz the body of a resident was covered by a purple sheet with a bare foot protruding. A pillow and other objects from the house lay scattered.

Elsewhere bodies of the gunmen lay face down on the ground. A destroyed gate at the perimeter of the kibbutz showed where the gunmen had entered.

The militants went on a rampage, killing hundreds of Israelis and taking dozens hostage in places like Kfar Aza, near Sderot. Some of the houses had been almost totally destroyed in the attack with collapsed, burned walls.

Israeli troops were going house to house to retrieve civilian bodies in body bags. They had not been able to take them before as they were still fighting gunmen and working through booby-traps.

One soldier shouted: "Tell the world what you saw here."

Soldiers were still securing the paths of the kibbutz, which had single-storey houses with verandas, palm trees and banana plants, as bursts of gunfire and explosions could be heard in the distance. Jets could be heard above and smoke could be seen rising from Gaza. Sirens warned of incoming rockets intercepted overhead.

A military spokesperson said the death toll from the Hamas attacks had climbed to 900, mostly civilians gunned down in their homes, on the streets or at a dance party, dwarfing the scale of any past attack by Islamists apart from 9/11. Scores of Israelis were taken to Gaza as hostages, with some paraded through the streets.

At least 770 Gazans have since been killed in Israeli strikes, according to Gaza officials, while whole districts in Gaza have been flattened.

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (29 minutter siden):


Hamas har oppgitt at noen av dem døde i et angrep. Det er jo på ingen måte usansynelig. Samtidig skulle man tro at Hamas var smarte nok til ikke å holde dem ved militære mål dersom målet deres er å bruke dem til å forhandle med senere.

Noen kilder oppgir at det fortsatt er snakk om 30 gisler. Andre 130.

Hva slags behandling kan vi forvente at de får? Fikk helt vondt av å se barn, eldre og det som er bli ført vekk med makt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snikpellik said:

Dette innslaget fra israelsk tv forklarer litt hvorfor dødstallene på israelsk side fremdeles øker. Det blir fortsatt oppdaget boligområder som terroristene har herjet seg gjennom og drept alle.

 

Reporteren sier at soldatene fant "babies with their head cut off". Jeg har ikke ord.

Hun sier videre at det fortsatt er terrorister i området og at soldatene ikke har tenkt å ta de levende. 
 
Ansvaret for disse forbrytelsene mot menneskeheten må taes til topps nå når Israel går i gang med jobben å fjerne Hamas og Islamic Jihad. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...