Gå til innhold

Kan vi ta mennesker på flukt seriøst?


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Ser du forskjellen på noen få flyktninger med legitimt beskyttelsesbehov, og flere tusen økonomiske migranter i året?

Ser du at sistnevnte er et stort problem?

Jeg er tilhenger av at vi skal ta imot asylsøkere som er i fare, men ikke i dagens vanvittige kvanta. Og de skal ut når det er trygt, ikke få statsborgerskap nesten automatisk når de søker etter fem år.

Dette blir en avsporing fra det jeg opprinnelig kommenterte. 

At det kun er noen få flyktninger med et legitimt beskyttelsesbehov har jeg vanskeligheter med å tro på. 

At det er et stort problem med økonomiske migranter rettferdiggjør ikke å sammenligne flyktninger som kreftceller.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, Psykake said:

Det jeg skrev, bokstavelig talt,  er at det er ikke heldig å sammenligne flyktninger med hverken bakterier eller kreftceller. 

Det gir ingen mening å rettferdiggjøre det å kalle flyktninger for kreftceller fordi noen startet en ødeleggende politikk. Gir dette mening er man hjernevasket av fremmedhat.

Jeg forstår at du mener vi har en enorm utfordring med innvandring. Jeg forstår ikke hvordan det å kalle flyktninger for kreftceller skal løse noe.

Du har et vridd syn på verden hvis du tror noen ting her har effekt på resten av verden.
At jeg kaller innvandringspolitikken for en kreft skader faktisk ikke en flue engang..
Forresten mener jeg det er du som er hjernevasket.
For ikke et eneste land har knekt koden med integrering av afrikanere og folk fra midt-østen. For det er ingen kode å knekke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trontron said:

At jeg kaller innvandringspolitikken for en kreft skader faktisk ikke en flue engang..
Forresten mener jeg det er du som er hjernevasket.

Jo det gjør det, fordi du høres ut som en som har null empati og som bare vil krangle for kranglingens skyld. Å stigmatisere (i form av å latterliggjøre innvandringspolitikken som baserer seg på empati og beskyttelsesbehov) og setter grupper opp mot hverandre med å hevde at noen er bedre enn andre er er roten til mye utfordring (spesielt integreringspolitikken) vi ser i dag. 

Endret av The Very End
Fjernet noe usaklig språkbruk
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Men nå var det ikke helt det du gjorde. Du sammenlignet flyktninger med kreftceller.

Det er det faktisk bare du som sammenligner flyktninger med bakterier og kreft i et stråmannsforsøk på å avspore og sementere debatten. 

Vi andre snakker om konsekvenser av en kompetanseløs innvandringspolitikk og om mulige løsninger for å komme ut av uføret. Her har både du og svensker noe å lære.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Men nå var det ikke helt det du gjorde. Du sammenlignet flyktninger med kreftceller.

The Very End skrev (9 minutter siden):

Jo det gjør det, fordi du høres ut som en kødd som har null empati og som bare vil krangle for kranglingens skyld. Å stigmatisere og setter grupper opp mot hverandre med å hevde at noen er bedre enn andre er stort sett roten til det meste som er vondt i verden i dag. 

Det er jo dere som fremstår som noen moralistiske kødder som leser bibel som fanden og skal tillegge andre meninger og kverulere på det, når utsagnet helt klart sikter til at samfunnet tar skade av type og mengde innvandring. Hva er målet? Føle dere litt bedre? Æsj.

Endret av KalleKlovn
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (21 minutter siden):

Det er det faktisk bare du som sammenligner flyktninger med bakterier og kreft i et stråmannsforsøk på å avspore og sementere debatten. 

Vi andre snakker om konsekvenser av en kompetanseløs innvandringspolitikk og om mulige løsninger for å komme ut av uføret. Her har både du og svensker noe å lære.

Nei?

Jeg skrev at din analogi med antibiotika indirekte sier at flyktninger er bakterier som må bekjempes og at det burde være lett å finne på en bedre analogi. Dette for å unngå unødvendig dehumanisering.

Trontron skriver ordrett at flyktninger er som kreftceller. 

Forstår ikke hvordan du får dette til å være stråmenn.

Endret av Psykake
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når man slipper opp for argumenter, grin og skrik "dere tillegger meg meninger". Forøvrig klarer de helt fint å tillegge seg meninger sjøl.

Folk som "stiller spørsmål" ved innvandring" kommer ikke med noen konstruktive løsninger utover "fuck dem, oss først". Ingen forslag til integreringsprosesser, holdningskampanjer eller organisasjoner. Hvis det er noen anekdoter jeg har gått glipp av, informer meg.

Ang. det økonomiske aspektet som f.eks trygd og velferd. Innvandring er langt ifra den eneste trusselene. Det burde jobbes for å tilpasse det økonomiske systemet for alle, ikke bare for "oss først". Sånt blir det regimer av. Folk klager høylytt over konsekvenser av kapitalisme, men forsvarer den med nebb og klør...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 6
Lenke til kommentar
KalleKlovn skrev (12 minutter siden):

Det er jo dere som fremstår som noen moralistiske kødder som leser bibel som fanden og skal tillegge andre meninger og kverulere på det, når utsagnet helt klart sikter til at samfunnet tar skade av type og mengde innvandring. Hva er målet? Føle dere litt bedre? Æsj.

Fordi jeg mener det er feil å fremstille flyktninger som kreftceller for samfunnet er jeg en moralistisk kødd. 

Da vil jeg ikke vite hvor ditt moralske kompass befinner seg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor klarer du ikke å skille mellom flyktninger, som har legitimt beskyttelsesbehov, og dagens nær ubegrensede innvandring fra Afrika og Midtøsten? Førstnevnte er nødvendig, sistnevnte er et stort problem.

En løsning som har vært foreslått mange ganger er å begrense innvandringen til de som faktisk har et legitimt beskyttelsesbehov, ikke dele ut statsborgerskap som godteri, og sende dem ut når hjemlandet er trygt, 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nesten ingen av asylsøkerne som kommer sjøveien som er ekte asylsøkere. Nesten ingen kommer fra land i krig, nesten ingen av dem er i noen reell fare foruten kanskje noen syrere og noen afghanske kvinner, og ingen av dem har noe i Europa å gjøre. Saudi Arabia har f.eks 0 flyktninger og rom til over 1,5 million til en hvilken som helst tid.

 

 

Untitled.thumb.jpg.d06c3fdd474aa9dbbd7e5cf4d6c8b692.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Hvorfor klarer du ikke å skille mellom flyktninger, som har legitimt beskyttelsesbehov, og dagens nær ubegrensede innvandring fra Afrika og Midtøsten? Førstnevnte er nødvendig, sistnevnte er et stort problem.

En løsning som har vært foreslått mange ganger er å begrense innvandringen til de som faktisk har et legitimt beskyttelsesbehov, ikke dele ut statsborgerskap som godteri, og sende dem ut når hjemlandet er trygt, 

Hvorfor antar du at jeg ikke greier å skille mellom disse gruppene? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Nei?

Jeg skrev at din analogi med antibiotika indirekte sier at flyktninger er bakterier som må bekjempes og at det burde være lett å finne på en bedre analogi. Dette for å unngå unødvendig dehumanisering.

Trontron skriver ordrett at flyktninger er som kreftceller. 

Forstår ikke hvordan du får dette til å være stråmenn.

Hvis du synes analogien min var vanskelig å forstå, er disse kanskje enklere :

Fortsetter du å vedlikeholde grusveien på overflaten hver vår hvis veien går over en myr  ?
Fortsetter du å male huset ditt hvert år hvis kledningen er råtten ?
Reparerer du bilrust med stålplast ?

Det er rimelig naivt, kortsiktig, kostbart og kompetanseløst å behandle et problem uten å se på bakenforliggende årsaker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 minutt siden):

Hvis du synes analogien min var vanskelig å forstå, er disse kanskje enklere :

Fortsetter du å vedlikeholde grusveien på overflaten hver vår hvis veien går over en myr  ?
Fortsetter du å male huset ditt hvert år hvis kledningen er råtten ?
Reparerer du bilrust med stålplast ?

Det er rimelig naivt, kortsiktig, kostbart og kompetanseløst å behandle et problem uten å se på bakenforliggende årsaker.

 

Jeg hadde ikke vanskeligheter med å forstå. Jeg tror heller ikke du hadde noen intensjon om å sammenligne med bakterier. Derfor jeg poengterte  det var indirekte. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden):

Fordi du hele tiden anklager meningsmotstandere for å sammenlikne flyktninger med bakterier og kreft?

Jeg anklager ingen. Jeg skrev at sammenligningen med bakterier var indirekte. 

Det ble skrevet ordrett at flyktninger er som kreftceller så jeg har naturligvis ikke anklaget noen for noe som er såpass åpenbart. 

Endret av Psykake
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Masseinnvandring virker ikke og skaper kulturkonflikter. Masseimmigrasjon uten eller med lite integrering skaper problemer så det ljomer. 

Det er en grunn til at tilstandene i Sverige blir kalt "de svenske tilstandene". 

Ifølge FN sine egne tall og definisjoner så oppfyller ikke de aller fleste "migrantene"(kalles for migranter fordi de vil ikke skille mellom immigrant, flykting/asylmottaker, og økononisk migrant) kriteriene for hverken immigrasjon eller flyktning. Folk kjøper det ikke lenger. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Psykake said:

Jeg anklager ingen. Jeg skrev at sammenligningen med bakterier var indirekte. 

Det ble skrevet ordrett at flyktninger er som kreftceller så jeg har naturligvis ikke anklaget noen for noe som er såpass åpenbart. 

Merkelig at du skriver ordrett når det ikke var ordrett
Sitat: "Innvandringen vi har hatt siste to tiår og spesielt det siste tiåret har vist seg å være en kreftcelle. Det er ikke individene separat som er skyld i det, men massen samlet."
Sitat slutt
Lurer på om du er helt blendet av sinne slik at du ikke forstår forskjell på hva som er ordrett og hva du har laget av mening selv i eget hode.

Innvandringen som helhet er en kreftcelle. En sykdom. Og landet Norge er kroppen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trontron skrev (5 minutter siden):

Merkelig at du skriver ordrett når det ikke var ordrett
Sitat: "Innvandringen vi har hatt siste to tiår og spesielt det siste tiåret har vist seg å være en kreftcelle. Det er ikke individene separat som er skyld i det, men massen samlet."
Sitat slutt
Lurer på om du er helt blendet av sinne slik at du ikke forstår forskjell på hva som er ordrett og hva du har laget av mening selv i eget hode.

Innvandringen som helhet er en kreftcelle. En sykdom. Og landet Norge er kroppen.

Så den samlede massen med flyktninger er kreftceller for kroppen Norge, men på individnivå er de ikke kreftceller. 

Det gir jo mening. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...