Gå til innhold

Kan vi ta mennesker på flukt seriøst?


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Setninger av typen "Så du mener at..." er sjelden hva meningsmotstanderen mener. Bare en tåpelig hersketeknikk.

Kan du ikke heller påpeke konkret hva du refererer til istedet for å kaste ut setninger i øst og vest?

Så kan man forklare deg slik at du slipper å anta det ene og det andre?

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Det var du som skrev en stråmann som startet med "Så...".

 

Hvis det er feil må det gjerne utdypes nærmere av den som kom med påstanden slik at jeg forstår det korrekt.

Brukeren har forøvrig ytret et ønske om at sivile flyktningsbåter skal skytes i stykker. At tvilen skal få komme brukeren til gode, vedrørende kreftcelle sammenligningen, blir kontraintuitivt.

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Psykake said:

Hvis det er feil må det gjerne utdypes nærmere av den som kom med påstanden slik at jeg forstår det korrekt.

Brukeren har forøvrig ytret et ønske om at sivile flyktningsbåter skal skytes i stykker. At tvilen skal få komme brukeren til gode, vedrørende kreftcelle sammenligningen, blir kontraintuitivt.

Du må ikke misforstå et vanskelig pest eller kolera valg med det å være blodtørstig.
Jeg finnes ikke blodtørstig, men å skremme vekk massene ville reddet mange flere i lengden.

Lenke til kommentar
Trontron skrev (24 minutter siden):

Du må ikke misforstå et vanskelig pest eller kolera valg med det å være blodtørstig.
Jeg finnes ikke blodtørstig, men å skremme vekk massene ville reddet mange flere i lengden.

Det eneste jeg tolker ut av dette er grandiose vrangforestillinger fra en person som har overbevist seg selv om hva som er den etablerte sannhet

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Psykake said:

Det eneste jeg tolker ut av dette er grandiose vrangforestillinger fra en person som har overbevist seg selv om hva som er den etablerte sannhet

Hehe, jeg ser ikke annet enn projisering fra deg gang på gang på gang.
Det finnes ingen etablert sannhet.
Annet enn at hvem enn som var FOR masseinnvandring i 2015 fortjener å falle stygt på sykkel.

Endret av Trontron
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvilken merkelig tittel på tråden. Det er klart at migrasjonspolitikken må tas på alvor, da den påvirker livene til både de som kommer hit og de som allerede bor i landet. Både på kort og lang sikt. Da må du prøve å ha en rimelig fornuftig diskusjon som ikke resulterer i at den ene gruppen er ''ond'' og den andre gruppen er ''hyklere''.

For det er en balanse mellom ønsket om å gi mennesker som har råd til å betale en menneskesmugler et bedre liv, og muligheten til å fortsette å ha et fungerende samfunn. Fordi jo flere mennesker fra et land du mottar, jo større blir pull-faktoren. Mange oppsøker land der det er mulig å finne en stor gruppe av sine landsmenn.

Personlig er jeg bekymret for at flere europeiske land i økende grad vil etterligne landene flyktningene flyktet fra. I Sverige er det allerede systemtruende kriminalitet, der for mange grenser allerede er krysset. De siste ukene har tre barn blitt henrettet og dumpet i skogen. Motivet for to av ofrene skal være at de ikke lenger ønsket å gjennomføre et kontraktsdrap.

Mordet på Mohamad, 14, kopplas till gäng i Jordbro (aftonbladet.se)

13-årige Milo hittades död – kopplas till gängkonflikt (aftonbladet.se)

Eller hvordan en SIS-ansatt (et behandlingssenter for unge kriminelle) fikk porten sprengt da han nektet å la en innsatt bruke mobiltelefonen sin. Kort tid etter sa han opp jobben. Tilsvarende har skjedd i sosialtjenesten, der hver tredje ansatt skal ha mottatt trusler rettet mot den ansattes hjem og familie.

Uppgifter: Sprängdåd i Södertälja riktat mot Sis-anställd (aftonbladet.se)

Var tredje anmälan från socialsekreterare gäller hot utanför jobbet - Högskolan i Gävle (hig.se)

Men jeg antar at det er en normaliseringsprosess på gang. I både Mexico og Colombia er det akseptert at hvis du ikke vil at barnet ditt skal bli trukket inn i en kriminell gjeng eller truet, må du betale for en privatskole. Hvis det ikke er penger, kan du endelig gå inn i gjeld eller homeschool barnet ditt, som har blitt en voksende trend i disse landene. Så lenge man har penger, er det lett å snakke om empati og åpne grenser.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trontron skrev (6 minutter siden):

Hehe, jeg ser ikke annet enn projisering fra deg gang på gang på gang.
Det finnes ingen etablert sannhet.
Annet enn at hvem enn som var FOR masseinnvandring i 2015 fortjener å falle stygt sykkel.

Å påstå at jeg projiserer er like tafatt som logikken din. 

Du påstår at ved å skyte i stykker flyktninger på havet vil man få stoppet flyktningmassene fra å komme.

Det fremstår som at du har etablert dette som en sannhet/fakta/åpenbar konsekvens. 

Hva du baserer dette på er en annen sak, derav grandiose vrangforestillinger.

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Du påstår at ved å skyte i stykker flyktninger på havet vil man få stoppet flyktningmassene fra å komme.

Det fremstår som at du har etablert dette som en sannhet/fakta/åpenbar konsekvens. 

Hva du baserer det på er en annen sak, derav grandiose vrangforestillinger.

Det er grunnet effekten av at Europa sa "nå er det nok" i slutten av 2015, og migrantstrømmen ble kraftig strupet.
Ord sprer seg raskt, og samtlige av migrantene har smarttelefon som du og jeg.
Betyr ikke at det er opplyst og vedtatt, men jeg ville gitt det en 70% sjanse for stor effekt. 20% sjanse for noe effekt og 10% sjanse for ingen effekt.

Lenke til kommentar
Trontron skrev (13 minutter siden):

Ord sprer seg raskt, og samtlige av migrantene har smarttelefon som du og jeg.
Betyr ikke at det er opplyst og vedatt, men jeg ville gitt det en 70% sjanse for stor effekt. 20% sjanse for noe effekt og 10% sjanse for ingen effekt.

Du formulerer deg på en måte som gir inntrykk av at dette er sannhet.

Dette er altså prosenter du tar ut av løse luften som åpenbart ikke er verdt noenting. 

I tillegg er premisset ditt for å lande på nettopp disse prosentene, at en nasjon aktivt skal skyte ubevæpnede, sivile flyktninger på havet.

Vet ikke om du troller eller faktisk er så langt inni vrangforestillingene at dette gir mening.

 

 

Bare for å illustrere:

Italia setter opp en konsentrasjonsleir og gasser båtflyktninger ved ankomst. DeT vIl garRanTerT SkrEmMe rEsTeN.

Endret av Psykake
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Du formulerer deg på en måte som gir inntrykk av at dette er sannhet.

Dette er altså prosenter du tar ut av løse luften som åpenbart ikke er verdt noenting. 

I tillegg er premisset ditt for å lande på nettopp disse prosentene, at en nasjon aktivt skal skyte ubevæpnede, sivile flyktninger på havet.

Vet ikke om du troller eller faktisk er så langt inni vrangforestillingene at dette gir mening.

Det heter risikostyring.
Og det bestemmer f.eks hvor mye penger jeg ville satt på den ene eller andre hesten her i en reell situasjon.
Noe tilsvarende vurdering jeg gjorde da jeg satte penger på at Trump skulle vinne i 2016. 
Jeg så på det som ca. 50%, men siden avkastningen var flere ganger høyere på ene enn andre siden så var det verdt å legge inn noen lapper på det.
I risikostyring er det ingenting man kan sette et 0% på, for det vil alltid være kunnskap man ikke sitter med.

Fra mine "vrangforestillinger" til dine vrangforestillinger.
Mener du at man skal fortsette med masseinnvandring som tidligere?

Lenke til kommentar

"Do gooders" som sier at vi selvsagt må ta imot alle de som "trenger beskyttelse" vet ikke hva de snakker. Aksept for denne type uansvarlig migrasjon bridrar til ufattelige lidelser. Det er nå 700,000 migranter i Libya som venter "på tur til Europa". De blir utnyttet på det groveste av menneskesmuglere med slavearbeid, utpressing, tortur, voldtekt. Mange vil drukne på vei over midelhavet. Ansvarlige i EU og Norge er medskyldig i disse lidelsene så lenge de har som policy at alle som overlever turen over middelhavet er hjertlig velkommen. Da blir det aldri stopp. Menneskesmugglere vil se på det som en oppfordring til å fortsette med sine "crimes against humanity". 

In March 2023, a UN fact-finding mission claimed that migrant exploitation in Libya was in violation of international law, with evidence that both armed militias and state actors had committed crimes against humanity. The report pointed to the fact that the “the smuggling, trafficking, enslavement, forced labour, imprisonment, and extortion of migrants generated significant revenue for individuals, armed groups, and State institutions,” including Libyan state entities that receive significant EU funding to combat irregular migration.

https://carnegieendowment.org/sada/90361

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (2 minutter siden):

Fra mine "vrangforestillinger" til dine vrangforestillinger.
Mener du at man skal fortsette med masseinnvandring som tidligere?

Hvis man mener at det å skyte flyktninger på havet er en effektiv taktikk mot innvandring, har man en virkelighetsforståelse som er utenfor normalen. Også kjent som en vrangforestilling. 

 

Hva mener du er mine vrangforestillinger? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 minutter siden):

"Do gooders" som sier at vi selvsagt må ta imot alle de som "trenger beskyttelse" vet ikke hva de snakker.

Nå pålegger du veldig mange meninger de ikke har gitt utrykk for, kun basert på ditt ekstremt polariserte verdensbilde. 

Enten med oss ellers mener dere at fri innvandring er løsningen. 

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke galt å ha kystvakt, tollvesen, grensevakter og politi.

Disse har som oppgave å håndheve bl.a. hvem som får komme til landet.

Jeg ønsker ikke å skyte migranter eller sette dem i gasskammer, men de må kunne avvises på grensen. Og vi må gjøre noe med den oppfatningen om at alle som overlever båtturen automatisk er velkommen. De må kunne sendes tilbake i langt større grad enn i dag.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke galt å ha kystvakt, tollvesen, grensevakter og politi.

Disse har som oppgave å håndheve bl.a. hvem som får komme til landet.

Jeg ønsker ikke å skyte migranter eller dette den i gasskammer, men de må kunne avvises på grensen. Og vi må gjøre noe med den oppfatningen om at alle som overlever båtturen automatisk er velkommen. De må kunne sendes tilbake i langt større grad enn i dag.

Hvordan presterer du det mentale krumspringet å føle det er nødvendig å påpeke at det ikke er galt å ha tollvesen, grensevakter og politi, når premisset er at det å skyte båtflyktinger er effektiv innvandringspolitikk? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Psykake said:

Hvordan presterer du det mentale krumspringet å føle det er nødvendig å påpeke at det ikke er galt å ha tollvesen, grensevakter og politi, når premisset er at det å skyte båtflyktinger er effektiv innvandringspolitikk? 

Det ville vært effektivt da.
Men ikke humant. Eller lovlig for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...