Gå til innhold

Kan vi ta mennesker på flukt seriøst?


Anbefalte innlegg

Det var i 2013 ifølge UNHCR 50 millioner på flukt, i 2023 er det over 100 millioner, til tross for at Vestlige land har tatt inn rekordmange, og er på randen av velferds-kollaps. Enkelte på venstresiden sier stadig ''50 er ikke nok'' ''dråpen i havet'', ''vi må ta flere'', man må snart akseptere at å huse flyktninger i Europa ikke er noe i nærheten av en løsning, det har heller skapt mer forakt for både flyktninger og venstresiden. Spesielt med tanke på at institusjoners retningslinjer, menneskerettigheter, og lovverk gjør at asyl i landet gir folk krav på permanent opphold og statsborgerskap bare de oppfyller noen få kriterier, og deretter familiegjenforening.

Det hadde vært fint om vi kunne sammen tatt mennesker på flukt litt mer seriøst, i hele perioden EU har tatt inn rekordmange flyktninger, så har antallet mennesker på flukt utenfor EU vokst med flere millioner hvert år, nå er det over 100 000 000, skal vi bruke tusenvis av milliarder på å hjelpe noen få millioner, samtidig som vi med det destabiliserer og koloniserer våre hjemland, eller burde disse resursene gå til å gi levbare liv til ALLE de 100 000 000? 
UNHCR kan hjelpe alle, de trenger bare penger, de hjelper allerede millioner, og de kan utmerket fint skalere opp.
Private og statlige donasjoner gir allerede mat og medisin til enormt mange millioner.
Overraskende nok er dette også nå blitt AP(voksne AP) sitt syn, men jeg vil at ALLE skal være om bord.
Det må gå an å få til ett nasjonalt eller Europeisk forlik.
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle land som tar inn mer enn de har kapasitet til å intergrere vil havne i trøbbel før eller siden. Når det gjelder u-hjelp så er det som symptombehandling å regne så lenge myndighetene i de aktuelle landene ikke gjør jobben sin eller ikke har midlene og kunnskapen til å gjøre jobben sin. Det har på sikt kanskje hatt mer for seg å brukt ressurser på et internasjonalt samarbeid med myndighetene i de landene som sliter mest for å bedre kår med tanke på økonomi og helse for befolkningen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Historieløsheten hos de som fortsatt er begeistret for den økende flyktningstrømmen er påtagelig.

Gjennom historien er det mange eksempler på store folkevandringer som har skapt uro, konflikter og krig.

Vi krangler gjerne om symptomer, konsekvenser og «medisin», men få tør/klarer å gjøre noe forebyggende for å hindre at problemer oppstår.  Rasisme, kulturkonflikter eller religionsmotsetninger er egentlig underordnet.
Dagens løsning blir som å bruke antibiotika uhemmet inntil antibiotikaresistensen tar overhånd.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Problemet er alle dei som utnytter flyktningsstatusen som skalkeskjul for innvandring, og som verken har behov for beskyttelse eller planar om å returnere heim når faren er over. Det er blant anna derfor mange flyktningar er papirlause fordi dei lyg på seg nasjonaliteten til eit land i krig for å få opphald som flyktning. 

Så kan ein sjølvsagt løyse dette ved å låse inne alle flyktningar på institusjonar slik at dei får opphald og beskyttelse, men utan andre rettigheiter som gjer det fristande å være der med mindre ein er i livsfare heime. Men så var det dette med å behandle folk som heilt uforskylt er på flukt på ein ordentlig måte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):


Jeg angriper de bakenforliggende årsakene, handlingslammelsen, ansvarsfraskrivelsen, men dehumaniserer ingen.
Psykakes stråmann viser bare frem berøringsangsten og skyttergravsmentaliteten som hindrer konstruktive løsninger.

Jeg påpeker kun at analogien din med antibiotika får det til å virke som at det er en bakterieinfeksjon som skal bekjempes. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er det noe det er berøringsangst over, er det faktum at mange av de samme giftige ideologiene som mennesker flykter fra, og som ofte blir knyttet til flyktningers karakteristikker, er ofte de samme ideologiene som anti-flyktningsbevegelser ønsker å fremme, bare i en annen innpakning.

En slags "bekjemp ild med ild", bare at det eneste man oppnår er å gjøre bålet enda større...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Psykake said:

En god start kan være å ikke indirekte dehumanisere flyktninger i den grad at de sammenlignes med bakterier. 

Tror ikke det er særlig vanskelig å finne en bedre analogi.

Men når man ser det med makro-øyne så er det en grei sammenligning likevel.
I mitt hode er jeg selv et individ, men for alle andre som ikke kjenner meg er jeg en del av en masse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (1 minutt siden):

Men når man ser det med makro-øyne så er det en grei sammenligning likevel.
I mitt hode er jeg selv et individ, men for alle andre som ikke kjenner meg er jeg en del av en masse.

Ja, det er greit å sammenligne flyktninger med bakterier hvis man ønsker å fremstille de som mindre menneskelige. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, AtterEnBruker said:

Er det noe det er berøringsangst over, er det faktum at mange av de samme giftige ideologiene som mennesker flykter fra, og som ofte blir knyttet til flyktningers karakteristikker, er ofte de samme ideologiene som anti-flyktningsbevegelser ønsker å fremme, bare i en annen innpakning.

En slags "bekjemp ild med ild", bare at det eneste man oppnår er å gjøre bålet enda større...

Høres ut som om du lett kunne giftet deg med Stalin fordi han var imot Hitler.
Ikke la "Fienders fiender er min venn" være det som grunnleggende styrer deg her i verden...

1 minute ago, Psykake said:

Ja, det er greit å sammenligne flyktninger med bakterier hvis man ønsker å fremstille de som mindre menneskelige. 

Innvandringen vi har hatt siste to tiår og spesielt det siste tiåret har vist seg å være en kreftcelle. Det er ikke individene separat som er skyld i det, men massen samlet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Psykake said:

Skal videreformidle til de nye ukrainske vennene mine at enkelte forstyrrende individer sammenligner de med kreftceller. 

Leseforståelse er kanskje ikke din største styrke?
Som individ er de ikke kreftceller, men om de blir her og begynner å lage en adskilt kultur med minimalt integrering så er de en del av problemet også.
Jeg tviler derimot på at det blir tilfellet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (18 minutter siden):

Leseforståelse er kanskje ikke din største styrke?
Som individ er de ikke kreftceller, men om de blir her og begynner å lage en adskilt kultur med minimalt integrering så er de en del av problemet også.
Jeg tviler derimot på at det blir tilfellet.

Hvordan du skal unngå å sammenligne de reelle flyktingene, som integrerer seg, med kreftceller? 

Når narrativet er blitt til at massen med flyktninger er kreftceller for samfunnet. 

Tror du Ola Nordmann tar seg til å reflektere over dette eller er det enkelt å konkludere med at en mørk person som snakker dårlig norsk er en kreftcelle for samfunnet som stjeler norsk velferd? 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Psykake said:

Hvordan du skal unngå å sammenligne de reelle flyktingene, som integrerer seg, med kreftceller? 

Når narrativet er blitt til at massen med flyktninger er kreftceller for samfunnet. 

Tror du Ola Nordmann tar seg til å reflektere over dette eller er det enkelt å konkludere med at en mørk person som snakker dårlig norsk er en kreftcelle for samfunnet som stjeler norsk velferd? 

Det skulle man tenkt på før man startet med slik ødeleggende politikk. Igjen er det ikke individene, men sluttresultatet av totalen som er skylden.
You reap what you sow.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kaster du bare beskyldninger rundt deg uten å vurdere om de passer.

Vi er på vei til å bli som Sverige, på grunn av masseinnvandring fra Afrika og Midtøsten. Det finnes sikkert noen bra mennesker blant dem, men totalen er en byrde med trygdemisbruk og kriminalitet. Vi slipper inn langt flere enn vi kan ta imot, og langt flere enn de som egentlig har behov.

De som har noe imot dette er hjernevasket av fremmedhat?

De nye ukrainske vennene dine kom til Norge på grunn av krigen. Svært mange av de andre migrantene er økonomiske lykkejegere.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Nå kaster du bare beskyldninger rundt deg uten å vurdere om de passer.

Vi er på vei til å bli som Sverige, på grunn av masseinnvandring fra Afrika og Midtøsten. Det finnes sikkert noen bra mennesker blant dem, men totalen er en byrde med trygdemisbruk og kriminalitet. Vi slipper inn langt flere enn vi kan ta imot, og langt flere enn de som egentlig har behov.

De som har noe imot dette er hjernevasket av fremmedhat?

De nye ukrainske vennene dine kom til Norge på grunn av krigen. Svært mange av de andre migrantene er økonomiske lykkejegere.

 

Det jeg skrev, bokstavelig talt,  er at det er ikke heldig å sammenligne flyktninger med hverken bakterier eller kreftceller. 

Det gir ingen mening å rettferdiggjøre det å kalle flyktninger for kreftceller fordi noen startet en ødeleggende politikk. Gir dette mening er man hjernevasket av fremmedhat.

 

Jeg forstår at du mener vi har en enorm utfordring med innvandring. Jeg forstår ikke hvordan det å kalle flyktninger for kreftceller skal løse noe.

Endret av Psykake
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser du forskjellen på noen få flyktninger med legitimt beskyttelsesbehov, og flere tusen økonomiske migranter i året?

Ser du at sistnevnte er et stort problem?

Jeg er tilhenger av at vi skal ta imot asylsøkere som er i fare, men ikke i dagens vanvittige kvanta. Og de skal ut når det er trygt, ikke få statsborgerskap nesten automatisk når de søker etter fem år.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...