Gå til innhold

Atle Antonsen er tilbake i Kongen Befaler


Anbefalte innlegg

Etter det ble kjent at Atle Antonsen hadde uttalt seg rasistisk i 2022 forsvant han fra TV-programmet Kongen Befaler. Han ble erstattet av Bård Ylvisåker i sesong 7, men nå er han tilbake som kongen i høstens sesong. Folk har sikkert forskjellige meninger om dette, så denne tråden er for de som vil diskutere "comebacket".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gubben var ufyselig, dum, og alt det der. Jepp. Udiskutabelt!

Svært fornuftig at han trakk seg, da det stormet som verst.

Dette er dog lenge siden. Trodde du at han aldri skulle tilbake på TV? 

Folk har gjort idiotiske ting siden tidenes morgen. Det betyr ikke at vi skal akseptere det. For det skal vi ikke! Men å utestenge noen for resten av livet, er heller ikke rett medisin.

Ut over dette har jeg få meninger. Vi kan like eller hate Atle så mye vi orker. Men at han før eller siden dukket opp i TV-ruta hjemme hos deg, var vel ikke noe sjokk?

Synd du det var for tidlig @dørmatte? Når ville det eventuelt vært ok å ha han tilbake? Etter tre år? Fem år? Ti år?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Gubben var ufyselig, dum, og alt det der. Jepp. Udiskutabelt!

Svært fornuftig at han trakk seg, da det stormet som verst.

Dette er dog lenge siden. Trodde du at han aldri skulle tilbake på TV? 

Folk har gjort idiotiske ting siden tidenes morgen. Det betyr ikke at vi skal akseptere det. For det skal vi ikke! Men å utestenge noen for resten av livet, er heller ikke rett medisin.

Ut over dette har jeg få meninger. Vi kan like eller hate Atle så mye vi orker. Men at han før eller siden dukket opp i TV-ruta hjemme hos deg, var vel ikke noe sjokk?

Synd du det var for tidlig @dørmatte? Når ville det eventuelt vært ok å ha han tilbake? Etter tre år? Fem år? Ti år?

Jeg er glad for at han er tilbake. Har ikke noe problem med ham. Det er ikke derfor jeg laget denne tråden

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, qualbeen said:

 

Folk har gjort idiotiske ting siden tidenes morgen. Det betyr ikke at vi skal akseptere det. For det skal vi ikke! Men å utestenge noen for resten av livet, er heller ikke rett medisin.
...

Når ville det eventuelt vært ok å ha han tilbake? Etter tre år? Fem år? Ti år?

Det er ikke snakk om å "utestenge" noen. Han, og stort sett alle andre innen underholdning, selger seg selv som et produkt. Dersom mange nok ikke lenger liker produktet, så faller produktet i verdig. Dersom prisen på produktet (hans lønn) er høyere enn verdien av produktet (markedsverdien for produsenten), så går man for en annen løsning.

Atle har ALL rett til å være en ufyselig type om han vil det ( så lenge han ikke gjør noe ulovlig) og publikum har ALL rett til å ikke synes noe om han lenger. 

Mitt inntrykk av Atle Antonsen har ikke endret seg nevneverdig av denne saken. Mitt inntrykk har alltid vært at han er en brautende halv vulgær bajas, det er inntrykket fremdeles.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Du er heller ikke av de som må leve med hans personlige sider.

Vi har istedenfor andre som vi må forholde oss til. På TV skjermen syns jeg han er helt grei. Jeg syns ikke han burde være "cancelled" for alltid, som noen trodde. Misforståelser kan hende når man gjør for mange antagelser 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dørmatte skrev (4 minutter siden):

Vi har istedenfor andre som vi må forholde oss til. På TV skjermen syns jeg han er helt grei. Jeg syns ikke han burde være "cancelled" for alltid, som noen trodde. Misforståelser kan hende når man gjør for mange antagelser 

Tenker det er bedre å lytte til de som kjenner Atle Antonsen personlig enn å sitte her og dømme han basert på hva du har sett av han på TV. Av og til bør man bare erkjenne sin begrensede erfaring og ikke ytre seg, sånn apropos "antagelser".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Tenker det er bedre å lytte til de som kjenner Atle Antonsen personlig enn å sitte her og dømme han basert på hva du har sett av han på TV. Av og til bør man bare erkjenne sin begrensede erfaring og ikke ytre seg, sånn apropos "antagelser".

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. @qualbeen spurte om jeg syns det var for tidlig at Atle var tilbake på skjermen. Jeg syns ikke det. Men kan ikke du si hva DU syns, når du først er her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Tenker det er bedre å lytte til de som kjenner Atle Antonsen personlig enn å sitte her og dømme han basert på hva du har sett av han på TV. Av og til bør man bare erkjenne sin begrensede erfaring og ikke ytre seg, sånn apropos "antagelser".

De fleste har hverken interesse av eller anledning til å kjenne AA personlig. Jeg er kun interessert i hva han kan levere av underholdning, og han har dessverre alltid vært litt slitsom og umorsom i Kongen Befaler. Greg Davies og Alex Horne i Taskmaster er både morsommere og skarpere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dørmatte skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. @qualbeen spurte om jeg syns det var for tidlig at Atle var tilbake på skjermen. Jeg syns ikke det. Men kan ikke du si hva DU syns, når du først er her?

Svarte jeg ikke årsaken til din formening?

Sitat

Har ikke noe problem med ham.

 

jon67 skrev (Akkurat nå):

De fleste har hverken interesse av eller anledning til å kjenne AA personlig. Jeg er kun interessert i hva han kan levere av underholdning, og han har dessverre alltid vært litt slitsom og umorsom i Kongen Befaler. Greg Davies og Alex Horne i Taskmaster er både morsommere og skarpere. 

Jeg ber ikke alle om å ta stilling til saken, men det gjør nå TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett så mye av det programmet, men synes  det jeg så var gøy og synes stort sett Atle er en morsom komiker.
Jeg er dog litt skuffet over at fadesen på baren kokte bort til en diskusjon om hvorvidt Atle burde utestenges, hvorvidt Atle er rasist, hvorvidt det ikke er greit nå som Atle har sagt unnskyld, hvorvidt domstolen synes Atle er rasist etc.

En dag håper jeg vi kan ha en diskusjon om hvorfor folk som Sumaya Jirde nesten må belage seg på slike kommentarer når folk er fulle. Hva det innebærer å gå på bar (og utenfor bar) som ikke-hvit og hvorfor det må være på den måten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Atib Azzad said:

En dag håper jeg vi kan ha en diskusjon om hvorfor folk som Sumaya Jirde nesten må belage seg på slike kommentarer når folk er fulle. Hva det innebærer å gå på bar (og utenfor bar) som ikke-hvit og hvorfor det må være på den måten.

Jeg ville nesten tatt det et skritt lenger og sett litt på hva som gjør at de med mørkere hudfarge enn gjennomsnittet tar kommentarer så hardt. Det er jo i utgangspunktet ikke noe galt med å være være mørk i huden.

Dersom du er man og 1,80 høy, og noen kaller deg "din høye jævel", så er vel ikke det noe man hadde ofret mye tanke. Inntrykket er at om jeg kaller noen "Din stygge, illeluktende, fete, idiotiske, svarting", så er det "svarting" som er den "forferdelige" delen, men i sannhet så er jo det egentlige den "irrelevant" delen. Det er jo stygg, fet, illeluktende og dum som er negativt og hudfarge er nøytralt. 

Jeg håper vi kommer oss ditt at hudfarge er så irrelevant som det burde være, men jeg er ikke sikker på om vi beveger oss i riktig retning for å komme dit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, WiiBoy said:

Jeg håper vi kommer oss ditt at hudfarge er så irrelevant som det burde være, men jeg er ikke sikker på om vi beveger oss i riktig retning for å komme dit. 

Dersom det skal være mulig tror jeg vi må ha en bedre diskusjon om hudfarge i Norge.
Sumaya Jirde tenkte kanskje å hjelpe til med å løfte denne hendelsen opp til felles granskning, da den ikke kunne avskrives som levert av noen no-names som ikke representerer en norsk normal, eller mistenkeliggjøres ved at en selv hadde satt seg i en eller annen situasjon, angripes for å være gapestokking av vanlig folk som dreit seg ut, eller dra tvil i om det ikke bare er oppspinn fra folk som ser rasisme overalt.
Hvis Atle Antonsen er en elsket norsk komiker, så skulle det vel være mulig å diskutere hans utsagn med tilhørende tendenser uten at det snus tilbake til den som tok opp problemet? Det var det desverre ikke.

Alle som opplever daglig oppmerksomhet rundt at deres hudfarge ikke er hvit skulle selvsagt ønske at hudfarge var like irrelevant som det føles for de andre, og har selvsagt blitt bedt om, og forsøkt å ikke fokusere så voldsomt på det.
Man har fått seg fortalt at det er akkurat det samme som at folk gjør narr av deg for høyden din, fedmen din, eller rødhåret ditt.

Hudfarge er i prinsippet nøytralt, det er bra at det er så etablert som et prinsipp, men forholder det seg slik i praksis?
Jeg tror det er ganske etablert at Atle forsøkte seg på en slags rasist-satire, og at man med godvilje kan si at hensikten var å inkludere Sumaya i fellesskapet med hjelp av humor, rane rasismen for sin kraft via latterliggjøring, og det er jo et velmenende grep, men etterhvert så er det vanskelig å se forskjellen på de som roper neger ironisk og de som mener at du ikke fortjener å være her. Og etterhvert synes denne distinksjonen nesten uviktig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

En dag håper jeg vi kan ha en diskusjon om hvorfor folk som Sumaya Jirde nesten må belage seg på slike kommentarer når folk er fulle.

Strengt tatt må vi alle tåle slike kommentarer fra fulle folk, det er det som er greia med fulle folk, de har ikke kontroll på seg selv eller hva de sier. Rasisme, fordommer, intoleranse osv er ikke den hvite manns syke den rammer oss alle. 

 

Atib Azzad skrev (8 minutter siden):

Man har fått seg fortalt at det er akkurat det samme som at folk gjør narr av deg for høyden din, fedmen din, eller rødhåret ditt.

Jeg tror at de som gjennom hele livet er blitt utsatt for trakassering å mobbing pga disse tingene så er det nok fint lite forskjell, når alt kommer til alt handler rasisme nå til dags mye om å mobbe folk for utseendet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, skaftetryne32 said:

Jeg tror at de som gjennom hele livet er blitt utsatt for trakassering å mobbing pga disse tingene så er det nok fint lite forskjell, når alt kommer til alt handler rasisme nå til dags mye om å mobbe folk for utseendet. 

Ja, det tror jeg du har rett í, selv om alle antagelig har sine eiendommeligheter.
Dersom man mobbes hele livet for å være tykk vil man antagelig få kjenne på hvor snevert ideal man har for akseptabel kroppsfasong, og hvor hardt man straffes for å befinne seg utenfor dette idealet.
Samtidig som man kanskje i mindre grad forventes å svare for tykke personer i andre land, og får kjenne på utryggheten som kommer med det å ikke være velkommen i sitt eget land.
Ikke som et forsøk på å måle lidelser opp mot hverandre, bare for å belyse at disse tingene er forskjellig samtidig som de er veldig like, mobbing er utrolig ødeleggende for den som utsettes for det uavhengig av grunnen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
dørmatte skrev (13 timer siden):

Folk har sikkert forskjellige meninger om dette, så denne tråden er for de som vil diskutere "comebacket".

Jeg vet ikke om det virkelig er så delte meninger om dette, hvis vi tar utgangspunkt i hva statsadvokaten og riksadvokaten har lagt til grunn: At dette var en mislykket vits/satire.

Jeg håper de færreste mener man skal miste jobben permanent fordi man tråkket i salaten i et forsøk på å være morsom. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/antonsen-klage-henlagt-pa-nytt/15406205/

 

Screenshot_20230915_132935_Samsung Internet.jpg

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...