Gå til innhold

iPhone 15-tråden


zanta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (7 timer siden):

Utrolig irriterende når man har noe med mye hvitt på skjermen (som feks diskusjon.no) og ligger så man ser skjermen underfra. Da har ca halve skjermen blå tint.

Vet du om du er sensitiv for sånne ting? Det er jo mange sånne ting som er veldig individuelle og som ikke alle legger merke til like mye. Så det kan jo være at skjermen faktisk bare er sånn. Men det er jo en god telefon og god skjerm, så du burde jo egentlig visst om dette i forkant hvis du er spesielt sensitiv for det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 timer siden):

Nei, 15 plus.

Nei, dette er helt klart noe "fysisk". Utrolig irriterende når man har noe med mye hvitt på skjermen (som feks diskusjon.no) og ligger så man ser skjermen underfra. Da har ca halve skjermen blå tint. Telefonen går helt klart i retur. Spørsmålet er igrunn bare om man skal prøve på en ny av samme sort, eller om man må kjøpe noe annet 

Det at det virker som at det er så mye og at du sier at det er ca halve skjermen er to ting som tyder på at dette bare er på den telefonen du har, og ikke på modellen generelt. Det beste var om du sammenlignet med andre Apple mobiler med OLED, eller en annen 15 plus.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

Vet du om du er sensitiv for sånne ting? Det er jo mange sånne ting som er veldig individuelle og som ikke alle legger merke til like mye. Så det kan jo være at skjermen faktisk bare er sånn. Men det er jo en god telefon og god skjerm, så du burde jo egentlig visst om dette i forkant hvis du er spesielt sensitiv for det.

Hvordan i alle dager skulle jeg visst om dette når jeg aldri har sett det på en OLED-skjerm før? Da hverken på den myyye større OLED skjermen i stua eller samboerens Pixel. Og for meg er slik irritasjon helt unødvendig på en telefon til over 13 laken. Er ikke brukeropplevelsen top notch finnes det langt rimeligere alternativ.

 

6 minutes ago, Svein M said:

Det at det virker som at det er så mye og at du sier at det er ca halve skjermen er to ting som tyder på at dette bare er på den telefonen du har, og ikke på modellen generelt. Det beste var om du sammenlignet med andre Apple mobiler med OLED, eller en annen 15 plus.

Japps. Får ta med en tur i en butikk å sammenligne.

Lenke til kommentar

Innsynsvinkel på 15 Pro Max, 13 Pro Max og 12 Pro har i mitt eie vært perfekt, kan nærmest se på skjermen helt fra siden uten noe betydlige color shift eller lystap som ser på skjermer med dårlig innsynsvinkel. Det er enkelte skjermbeskyttere som dog fullstendig ødlegger innsynsvinkel, enkelte som gjør det med vilje, såkalte privacy skjermbeskyttere, så har en de som bare er av ræva kvalitet 🫠

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Hvordan i alle dager skulle jeg visst om dette når jeg aldri har sett det på en OLED-skjerm før? Da hverken på den myyye større OLED skjermen i stua eller samboerens Pixel. Og for meg er slik irritasjon helt unødvendig på en telefon til over 13 laken. Er ikke brukeropplevelsen top notch finnes det langt rimeligere alternativ.

 

Japps. Får ta med en tur i en butikk å sammenligne.

 

Bjerknez skrev (1 time siden):

Kan det være skjermbeskyttelse som gjør dette?


Det lurer jeg også på. Har ikke noe problem på min uten. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (14 timer siden):

Hvordan i alle dager skulle jeg visst om dette når jeg aldri har sett det på en OLED-skjerm før?

Med å sjekke andre skjermer? Det virker ikke som du er noe sensitiv på det da. Hva med å bare sjekke ustillingsmodeller på andre like mobiler da? Da ser du fort om du har et mandagsprodukt.

Lenke til kommentar

I dag får jeg omsider min nye iPhone 15 Pro Max i posten. :) 

Ikke for at det blir dem voldsomme forandringene for min del som har en 14 Pro Max fra før, men jeg solgte min 14 Pro Max for 12.500 kroner og telefonen har derfor kostet meg ca. 2500 kroner og eie det året jeg har hatt den. 

det jeg ser mest frem til med 15 Pro Max er den nye action knappen på siden, USB-C lading og et noe bedre kamera. Resten er vel relativt likt. 

Nå må jeg bare finne meg et deksel som jeg liker. 

Jeg er ikke spesielt fan av disse flip dekslene som man lukker igjen. Det ser så kleint ut når man sitter på fest eller på bussen etc. og skal ta en snap hvor man liksom må holde dette lokket åpent når man tar bilde etc. Så jeg foretrekker et vanlig bakdeksel uten lokk. 

Jeg har vært veldig fornøyd med mitt silikondeksel i fargen sort. Ligger godt i hånden og sklir ikke etc. Men denne gangen er det faktisk første gang jeg IKKE har bestilt en "titanium grey" iPhone men en "Natural titanium". Så jeg er egentlig ute etter et gjennomsiktig deksel for å vise baksiden av telefonen mer. Bakdelen er at jeg har lest at disse dekselene blir fort stygge og missfarget?

Noen her som har noen bilder av eget deksel som kan komme med noen erfaringer? 

PS! Jeg er IKKE ute etter å kapsle inn telefonen med disse svindyre dekslene med skjermbeskytter og feite kanter som er droptestet fra Mount Everest. Jeg skal ha noe som er subtilt som viser telefonen og ikke gjemmer den. :) 
 

Siden jeg er litt sent ute med kjøp av deksel, så er det et absolutt pluss at dem har sette på Elkjøp/Eplehuset/Power etc. altså en fysisk butikk da jeg helst vil kjøpe dette etter jobben i morgen. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg var litt i samme situasjon. Oppgraderte fra 14 Pro til 15 Pro. Dekslet jeg hadde til 14 Pro var et i skinn fra RyanLondon. Noe jeg var veldig fornøyd med. Mye bedre kvalitet enn det som har vært levert fra Apple sine i de siste årene, pluss at nå har jo Apple sluttet med skinn totalt. Jeg har bestilt et slikt til min 15 Pro også. De har ulike farger men jeg gikk for denne i saddle brown:

image.png.ae77a5ced63f076d64e9e0893384b485.png

Problemet er at de er ikke klare helt enda, de sendes i Januar 2024. Så i mellomtiden skaffet jeg meg et helt enkelt blankt et med magsafe. Sånn ca noe tilsvarende dette, men husker ikke nøyaktig hvilket merke det var:
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltilbehor/mobildeksel/iphone-15-pro-max-gjennomsiktig-deksel-med-magsafe/673345

Så da blir det den til januar og så skinndeksel etterpå.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (51 minutter siden):

Jeg var litt i samme situasjon. Oppgraderte fra 14 Pro til 15 Pro. Dekslet jeg hadde til 14 Pro var et i skinn fra RyanLondon. Noe jeg var veldig fornøyd med. Mye bedre kvalitet enn det som har vært levert fra Apple sine i de siste årene, pluss at nå har jo Apple sluttet med skinn totalt. Jeg har bestilt et slikt til min 15 Pro også. De har ulike farger men jeg gikk for denne i saddle brown:

image.png.ae77a5ced63f076d64e9e0893384b485.png

Problemet er at de er ikke klare helt enda, de sendes i Januar 2024. Så i mellomtiden skaffet jeg meg et helt enkelt blankt et med magsafe. Sånn ca noe tilsvarende dette, men husker ikke nøyaktig hvilket merke det var:
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltilbehor/mobildeksel/iphone-15-pro-max-gjennomsiktig-deksel-med-magsafe/673345

Så da blir det den til januar og så skinndeksel etterpå.

Jeg sikter nok mer til et blankt deksel. Ikke for at dekselet i seg selv er så råflott, men fordi telefonen er det og det er den jeg vil vise. Jeg har ikke spesielt lyst til å betale mer for å gjemme telefonen i et dyrere deksel. :) 

men jeg må uansett kjøpe dekselet i morgen etter jobb, så det blir nok et gjennomsiktig deksel av noe slag som jeg kan røske med meg fra enten Eplehuset, elkjip eller Power etc. kjlrer forbi en rekke bitikker som potensielt har deksler på vei hjem i morgen uansett. 

Jeg har til gode så langt å ødelegge en mobiltelefon eller knuse en skjerm. Mobiltelefonen skal brukes. Jeg har sett flere som er livredde for telefonen. Dem tør knapt å ta den frem i frykt for å miste den. Jeg satt ved siden av en yngre herremann på bussen for noen uker siden som jeg kjente. (Sønnen til en kompis) og han er vel rundt 20 år. Han hadde allerede fått sin 15 Pro Max så jeg fikk testet den litt. 

Men telefonen hadde slik tykt deksel fremme og bak og den var ganske klumpete. Til og med touchskjermen virket veldig laggete, sikkert grunnet beskyttelsesfilmen. 

I mitt stille sinn så tenkte jeg at her hadde han brukt hele månedslønnen på en telefon han ikke hadde råd til å miste og eller ikke turte og bruke slik den er tiltenkt grunnet frykt for å få riper etc... Slike deksler synes jeg ikke noe om. 

Lenke til kommentar

Jeg synes skinndekselet har en myye mer premium følelse enn disse i plast/gummi/silikon. Plasten gjør også at det pene designet skjules. Litt som å ha plasttrekk på en fin sofa, eller som de som bruker sånn "usynlig tannregulering".

Da er valget heller å gå uten deksel eller bruke et flott et.

Ser heller ikke problemet med å ha tykke deksler for de som vil ha det. Folk flest kjøper ikke telefonen pga utseendet men pga funksjonene, spesielt siden mange bruker deksel. Det har ingenting å gjøre med å bruke telefonen slik den er tiltenkt.

Jeg har det på fordi jeg ikke har lyst til å ødelegge gjensalgsverdien. Det er mye av grunnen til at jeg faktisk kan oppgraderer ofte, fordi jeg tar godt vare på de. Hadde jeg ikke hatt deksel på min 14 pro hadde jeg nok hatt nok riper til at jeg ikke hadde orket å oppgradere i år.

Og med skinndeksel får jeg fortsatt en premium opplevelse. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Jeg synes skinndekselet har en myye mer premium følelse enn disse i plast/gummi/silikon. Plasten gjør også at det pene designet skjules. Litt som å ha plasttrekk på en fin sofa, eller som de som bruker sånn "usynlig tannregulering".

Da er valget heller å gå uten deksel eller bruke et flott et.

Ser heller ikke problemet med å ha tykke deksler for de som vil ha det. Folk flest kjøper ikke telefonen pga utseendet men pga funksjonene, spesielt siden mange bruker deksel.

Jeg har det på fordi jeg ikke har lyst til å ødelegge gjensalgsverdien. Og med skinndeksel får jeg fortsatt en premium opplevelse. 

Vi har litt forskjellige meninger der, å det er jo greit. 

du har rett i at et gjennomsiktig plastdeksel ikke er pent i seg selv. Det er tross alt kun plast. Selvsagt er skinndekselet du sikter til langt flottere å se på. MEN det skjuler jo telefonen som jeg mener er et smykke i seg selv. 

Så min sammenligning blir heller slik:

Å ha et dyrt skinndeksel på en iPhone blir som å legge folie av en annen farge på en Bugatti Veyron. En gjennomsiktig transparent folie derimot viser i det minste hvordan Bugattien egentlig skal se ut. 

Uansett dødfødt og starte en diskusjon rundt dette da smaken er som er baken. Men vi kan være enige om at begge løsningene er stilige på hver sin måte... kanskje? :) 

Lenke til kommentar

Et gjennomsiktig deksel som ikke er for klumpete og ikke gjør så mye ut av seg viser jo mer av telefonen. Derimot blir disse blanke dekslene fort stygge og ripete og da har dem jo motsatt effekt. 

Jeg kan til dels være enig med deg, men jeg liker designet på iPhone såpass godt at jeg heller vil vise frem det enn et skinnetui. 

Men som sagt, dette er en diskusjon jeg gjerne skulle tatt over en pils sommerstid med måkeskrik i solen, men kanskje ikke her på forumet 😅

Jeg vet dog ikke hvilket deksel jeg ender opp med i dag. Om ikke jeg finner et jeg virkelig liker så kjøper jeg det jeg liker best som et midlertidig deksel om ikke annet. 

Det jeg hater med deksel med lokk er at man på en måte må holde telefonen åpen som en bok når man tar bilder etc. Det ser så innmari dumt ut og er ikke spesielt subtilt. 

Men jeg skal kikke litt i dag på noen deksler å se hva jeg ender opp med. Det KAN hende jeg prøver noe helt annet eller får andre ideer når jeg faktisk ser deksler i virkeligheten :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...