Gå til innhold

iPhone 15-tråden


zanta

Anbefalte innlegg

Apropos tilbehør. En ting som er litt undervurdert, kanskje spesielt for de med Max-telefonene, er magsafe popsocket. Gjør det lettere å holde kontroll på de store telefonene. Har et par familiemedlemmer som har disse og er veldig fornøyd.

Som det her f.eks.
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltilbehor/mobilholder/popsockets-popgrip-for-magsafe-svart/365533

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Apropos tilbehør. En ting som er litt undervurdert, kanskje spesielt for de med Max-telefonene, er magsafe popsocket. Gjør det lettere å holde kontroll på de store telefonene. Har et par familiemedlemmer som har disse og er veldig fornøyd.

Som det her f.eks.
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltilbehor/mobilholder/popsockets-popgrip-for-magsafe-svart/365533

Er kanskje ikke så dum den der, siden den kan "slås sammen". Men det avhenger vel av en ganske sterk magnet. Jeg ser det er stor forskjell på hvor sterk dem magsafe magneten er på forskjellige deksel. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (52 minutter siden):

Ja det er mye variasjon på dekslene. Jeg ville nok tatt en litt heavy duty test i trygge omgivelser for å vite nøyaktig hvor mye den tåler

Ja. Men den var faktisk ikke dum denne. Spesielt siden den kan foldes inn når man ikke skal bruke den, eller evt. bare tas av og legges hjemme. Tror jeg skal kjøpe en slik :)

iPhone 15 Pro Max er AKKURAT litt for stor til at jeg klarer og skrive naturlig med en hånd. Med en slik vil jeg tro det blir enklere. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg hentet telefonen og det ble til at jeg kjøpte et gjennomsiktig deksel i forbifarten. Jeg så på en del slike skinndeksel å jeg synes det var for tykke og så litt dølle ut... faktisk. Dem hadde trolig ikke dem feiteste dekslene i butikken skal sies, men dem kostet 5-600 kroner da... Ikke verdt det spør du meg. 

Det gjennomsiktige dekselet kostet 299 å jeg liker at iphone synes. Ser liksom mer minimalistisk ut. 

Så får vi set om jeg på sikt ramler over andre deksler som frister. Mest trolig beholder jeg det jeg kjøpte :) 

Lenke til kommentar

Ellers er jo telefonen så og si identisk med 14 Pro Max som jeg hadde. Action knappen på siden og USB-C porten er vel det som er den største forskjellen i positiv grad. Kameraet har jeg ikke testet enda, men dette er vel også tilnærmet likt det på 14 Pro max, dog med høyere oppløsning. 

skal se om jeg får knipset noen raw bilder på vei til jobb i dag :) 

Lenke til kommentar

Det er noen punkter på listen som gjør at jeg liker oppgraderingen godt:

  • USB-C
  • Kamera-oppgraderinger
    • Automatisk portrait mode på vanlige bilder. Er en ganske big deal iblant!
    • Apple Log. Gøy å komme rundt den prosesseringen som skjer på vanlig video når man skal være litt kreativ
    • 24 mp er fint det, men usikker på om det faktisk er noe skarpere enn vanlig egentlig
  • Action Button! Bruker den hver eneste dag
  • Rundere kanter. Ikke like skarpt å holde uten deksel.
  • Lavere vekt

Siste punktet er undervurdert. Jeg har ikke blitt 'vant' til vekten enda, det vil si jeg merker fortsatt at den er lettere, og det er ganske deilig.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Det er noen punkter på listen som gjør at jeg liker oppgraderingen godt:

  • USB-C
  • Kamera-oppgraderinger
    • Automatisk portrait mode på vanlige bilder. Er en ganske big deal iblant!
    • Apple Log. Gøy å komme rundt den prosesseringen som skjer på vanlig video når man skal være litt kreativ
    • 24 mp er fint det, men usikker på om det faktisk er noe skarpere enn vanlig egentlig
  • Action Button! Bruker den hver eneste dag
  • Rundere kanter. Ikke like skarpt å holde uten deksel.
  • Lavere vekt

Siste punktet er undervurdert. Jeg har ikke blitt 'vant' til vekten enda, det vil si jeg merker fortsatt at den er lettere, og det er ganske deilig.

Det er noen gode oppgraderinger, men strengt tatt ikke nok til at folk flest bør brenne av 16 laken på denne hvis dem allerede har en 14 Pro max. 

For folk flest tror jeg forskjellene er forsvinnende små. 

Hva mener du med "automatisk portrait mode på vanlige bilder"?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Det er noen gode oppgraderinger, men strengt tatt ikke nok til at folk flest bør brenne av 16 laken på denne hvis dem allerede har en 14 Pro max. 

For folk flest tror jeg forskjellene er forsvinnende små. 

Er egentlig helt enig, avhengig av situasjonen man er i. For min del får jeg bidrag til ny telefon av jobb annethvert år. Så hvis jeg oppgraderer årlig og selger min telefon så blir mellomlegget ca det samme totalt over 2 år. Kanskje litt mer. Men da er det snakk om 1-2k ekstra i året for å ha ny hvert år kontra annethvert år.

Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med "automatisk portrait mode på vanlige bilder"?

Du trenger ikke gå på en egen "portrett" modus for å ta portrett-bilder. Hvis telefonen merker mennesker eller dyr i bildet så vil den automatisk samle inn dybde-informasjon. Du kan også aktivere den manuelt med å trykke på et objekt så vil den ofte klare å legge det til selv da også.  Det vil dukke opp en liten f (for f-stop) nede i hjørnet så du kan velge å få forhåndsvisningen når du tar bildet også, men det letteste er å bare ta bildet og justere det i etterkant.

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

For folk flest tror jeg forskjellene er forsvinnende små

For min del, med engang æ holdt telefonen var det verdt oppgraderingen :) 

Både vekt , og de bitte små forskjellene på rundt om… såpass at æ ikke vil ha deksel på min..

usb-c greit, Men nå må æ ha to forskjellige kabler med i hver tid. 

Gikk fra 13 pro da, så eneste som æ personlig ikke er blitt helt vant med er øya oppe .. 

Endret av bbios
Lenke til kommentar
bbios skrev (7 minutter siden):

For min del, med engang æ holdt telefonen var det verdt oppgraderingen :) 

Både vekt , og de bitte små forskjellene på rundt om… såpass at æ ikke vil ha deksel på min..

usb-c greit, Men nå må æ ha to forskjellige kabler med i hver tid. 

Gikk fra 13 pro da, så eneste som æ personlig ikke er blitt helt vant med er øya oppe .. 

Okay. 13 pro har jeg ikke hatt. jeg har hatt 10 (X), 11, 12, 14 og nå 15 Pro, men 13 hoppet jeg faktisk over, hehe. 

Nå mangler jeg bare AirPods Pro med USB-C port, så kan jeg kassere alt jeg har av ligning kabler slengende rundt. Nå er det USB-C til det meste :)

Lenke til kommentar
Robotix skrev (På 9.11.2023 den 9:45 PM):

Jeg har sjekket min skjermbeskytter. Den har "personvern anti-spion".

Så da fant vi årsaken til at jeg har litt dårlig innsynsvinkel 😆

Da har jeg byttet skjermbeskytter og nå har jeg ingen problemer med innsynsvinkelen. Min egen feil da jeg ukritisk og forhastet kjøpte skjermbeskytter i forveien av lansering av iPhone 15 Pro Max. Sånn at jeg skulle ha den klar i tide til telefonen kom. For å slippe unna luftbobler under skjermbeskytteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med deksel til denne telefonen ble en liten utfordring med mye prøving og feiling. Tidligere har jeg bare gått for apple sine skinndeksler og vært fornøyd med de, denne gangen gikk jeg for woven dekselet til apple som bare føltes billig og kjipt ut, gjorde en del research og gikk for pitaka magez pro 4 for neste runde men her syns jeg kantene på dekselet var alt for skarpe og mobilen ble generelt kjip å holde i. Så da ble det en ny runde for å prøve å finne det perfekte dekselet og endte nå til slutt opp med et Latercase Cyber Edition deksel, det er veldig tynt så beskytter nok ikke all verden annet enn mot riper, men gud så digg mobilen er å holde med det, nesten som å ikke ha noe deksel på i det heletatt. Armidfiberen har og en fin tekstur som gir litt ekstra grep, kan absolutt anbefales om en er ute etter ett litt mer minimalt deksel. Skal dog nevnes at det ikke har en egen magsafe magnet i seg, men er såpass tynt at det meste av magsafe tilbehør fungerer fint, men sitter ikke like godt som ett deksel med innebygd magneter selvsagt.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Mulig de er kanon, sett på de før. Synd at man er med å støtte Unbox Therapy / Lou. For min del er det en dealbreaker, men skjønner at ikke alle bryr seg om han. Hvis du vurderer skinndeksel igjen så anbefaler jeg, som nevnt her over, Ryan London. Føler at det dekker nok. Eneste er at at de ikke dekker 100% nede ved porten, men det gjør det mye mer behagelig å swipe opp så er vel et kompromiss.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Apple Log. Gøy å komme rundt den prosesseringen som skjer på vanlig video når man skal være litt kreativ

Beste markedsføringstrikset jeg har sett på lenge. En endring som knapt 0,01% har bruk for, men som svært mange vet noe om fordi de har klart å kommunisere dette ut til YouTubere og testere.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Mulig de er kanon, sett på de før. Synd at man er med å støtte Unbox Therapy / Lou. For min del er det en dealbreaker, men skjønner at ikke alle bryr seg om han.

Har ikke noe forhold til han eller kanalen hans da jeg finner det meste han gjør gørr kjedlig så var ikke noe jeg tenkte over, men husker det var noe drama for en del år siden når han faket noe giveaway greier. Alternativet var Pitaka sine tynne armidfiber deksler, men likte bedre hvordan dekselet på latercase kapslet inne kamera modulen. Men jeg hadde kanskje hatt samme standpunkt som deg om jeg viste mer om Unbox Therapy/ Lou.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Beste markedsføringstrikset jeg har sett på lenge. En endring som knapt 0,01% har bruk for, men som svært mange vet noe om fordi de har klart å kommunisere dette ut til YouTubere og testere.

Er det virkelig et markedsføringstriks? Vet ikke hvor mange 'vanlige' brukere som ble overbevist av det. Ganske tydelig i presentasjonen hvem det var for, altså spesielt interesserte. Jeg synes Apple Log er kjempeflott og har allerede fått mye bedre resultater med det enn jeg gjør med den vanlige modusen. Det er også nå ProRes faktisk ble nyttig. Uten apple log synes jeg det var ganske skuffende. Måten de prosesserer video på når man velger å bruke Apple Log gjør at man slipper den kunstige sharpening-effekten som skjer til vanlig, og slipper den "HDR" looken.

Jeg har ikke sett at Apple Log er markedsført noe særlig til vanlige brukere. Mulig de har det og jeg ikke har sett det, jeg har tross alt ad-blockers overalt, men for de som har video som hobby eller jobber profesjonelt med det så er Apple Log veldig kult og det gir reel verdi. Det er ikke en gimmick.

Jeg er helt enig i prosentandelen som faktisk blir å bruke det. Kanskje enda lavere til og med. Men det er en av de få faktisk "Pro" features på en "Pro" telefon.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...