Gå til innhold

iPhone 15-tråden


zanta

Anbefalte innlegg

Den 12. september ble iPhone 15 og 15 Pro lansert

Etter å ha sett presentasjonen fra Apple, er min raske oppsummering:

  • Raskere prosessorer
  • Bedre skjermer, mer lyssterke
  • Bedre beskyttelse av skjerm mot riper etc
  • Bedre kameraløsninger
  • Smalere skjermkanter gir mindre telefon med samme skjermareal
  • Forbedret Dynamic Island, nå på alle modeller
  • Bruk av titan gir lavere vekt og enda bedre slitestyrke for Pro-modellene
  • Lydløs-bryter erstattet med programmerbar Action Button på Pro-modellene
  • USB-C på alle modeller

Ingen store enkeltforbedringer, men for meg fremstår iPhone 15 som et attraktivt produkt, som (i USA) er priset omtrent som tilsvarende iphone 14-modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det blir (som vanlig) en iPhone 15 Pro Max 512 GB på meg. Fargen blir blå i år, men falt egentlig ikke for noen av fargene.

Har pleid å bruke lærdeksel fra Apple, nå som den æraen er over så blir det å prøve ut et såkalt "finvev"-deksel. Bestilte ett i dag tidlig som kommer i morgen.

Deksel.jpg.996621de1432dec69e2bed5343f3283d.jpg

Om jeg ikke liker følelsen det nye dekselet gir så går det nok i retur og jeg handlet er lærdeksel fra en tredjeparts-produsent (Nomad, Decoded, Andar).

Blir greit å gå over til USB-C så man kan klare seg med en kabel til både mobil og laptop på (jobb)reiser o.l., men må nok fortsatt leve med Lightning en stund til grunnet Airpods Pro 2'ene må lades innimellom. 

Brukte Samsung S23 Ultra i to måneder og noe av det jeg savnet mest når jeg gikk tilbake til 14 Pro Max'en var zoom-kameraet, så blir fint å få litt mer zoom i år, men syntes de kunne klart mer enn 5X når andre produsenter har hatt 10X med grei kvalitet i flere år allerede. Håper på fortsatt forbedringer i innendørs- og natt-bilder men forventer ikke noe revolusjon fra 14 til 15-serien.

Det jeg likte veldig godt med de nye modellene er at kameraet tar med dataene når man knipser biilder som trengs å endre bildet til portrettmodus i ettertid, jeg tar nesten aldri bilder i den modusen og i ettertid skjer det at jeg angrer på at jeg ikke gikk for portrett. Nå kan det fikses som om jeg faktisk tok bildet i den modusen, og ikke bare ved å bruke photoshop-effekter.

 

 

Lenke til kommentar

Flott at det ble laget ny tråd for iPhone 15, det trengte vi nå.

Her blir det Pro Max, men skulle gjerne hatt den i rødt, da lommebok etuiet jeg har bestilt er vin-rødt. Det var lenge antydet at Pro Max skulle komme i fargen "Deep red", men det har jeg ikke sett noe av ved lanseringen.

Forsto det sånn at 15 kan bestilles på fredag den "15" September.

Lenke til kommentar
Robotix skrev (53 minutter siden):

 

Forsto det sånn at 15 kan bestilles på fredag den "15" September.

Stemmer det, forhåndsbestillinger begynner klokken 14 på fredag og så begynner de å levere i slutten av neste uke.

Andre små ting som er positive med 15 Pro-modellene vs 14 er lavere vekt og jeg liker muligheten for å bruke "Action"-knappen til å eksempelvis hurtigstarte kameraet. Syntes dog den knappen kunne hatt flere enn en funksjon om gangen, men dette tipper jeg vil utvides i software på sikt. 

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Irriterende at de ikke får med kamera zoom i vanlig pro. Har 14 pro Max nå, men den er for stor så jeg vil tilbake på vanlig pro, men ser ikke poenget med å oppgradere når den ikke fikk skikkelig zoom.. Er mer eller mindre ingenting man vil merke i daglig bruk fra fjorårets modell utover zoom kamera slik jeg tolket det?

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Nei er det enkle svaret. Apple og Dhl funker hver bidige gang. 

Det er også min erfaring.

Jeg hadde egentlig planer før eventen om å oppgradere fra 14 Pro til 15 Pro, men jo mer tid som går jo mer føler jeg at det ikke er verdt det. Da er det større oppgradering å gå fra Apple Watch S6 til S9, så jeg vurderer det i stedet.

Men fram til de erstatter flere produkter med USB-C så er jeg fortsatt stuck med lightning (Airpods max, magic keyboard og trackpad). 

Tror jeg venter og heller kjøper hvis det kommer noe power-tilbud og sniker til meg 15% rabatt

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (15 minutter siden):

Om eg tenkte å kjøpe en iPhone 14 pro no, er det slik at eg heller kan kjøpe en vanlig 15, og gå en bedre tlf?

Eller vil den være dårligere enn 14 pro?

15 vil være dårligere enn 14 Pro ja. Om den er god nok eller ikke får være opp til deg selv.

15 har ikke 120 hz skjerm, og den har kun 2 kamera (ikke telefoto). I tillegg så er det kun pro-modellene som har ProRaw (raw-bilder, ganske nice) og ProRes (bedre video, men ikke verdt den ekstra plassen). Mener også at Pro-skjermene har bedre/sterkere glass enn non-pro. "Ceramic shield" eller hva de kaller det.

Så jeg ville gått for enten 14 Pro (hvis den er billig nok) eller 15 Pro.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (23 minutter siden):

15 vil være dårligere enn 14 Pro ja. Om den er god nok eller ikke får være opp til deg selv.

15 har ikke 120 hz skjerm, og den har kun 2 kamera (ikke telefoto). I tillegg så er det kun pro-modellene som har ProRaw (raw-bilder, ganske nice) og ProRes (bedre video, men ikke verdt den ekstra plassen). Mener også at Pro-skjermene har bedre/sterkere glass enn non-pro. "Ceramic shield" eller hva de kaller det.

Så jeg ville gått for enten 14 Pro (hvis den er billig nok) eller 15 Pro.

Takk for svar.

Hva tenker du er en 'billig" 14 pro da etter at 15 er begynt å selge?

 

 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (2 timer siden):

Takk for svar.

Hva tenker du er en 'billig" 14 pro da etter at 15 er begynt å selge?

Hvor billig den eventuelt blir plutselig det aner jeg ikke. Personlig ville jeg nok ikke kjøpt en 14 Pro med mindre jeg fikk den til 11-12 (eller lavere selvsagt). Er du på 12+ så er du såpass nært 15 Pro at da hadde jeg hoppet opp, gitt at man skal ha den en stund.

Lenke til kommentar
minim skrev (22 timer siden):

Irriterende at de ikke får med kamera zoom i vanlig pro. Har 14 pro Max nå, men den er for stor så jeg vil tilbake på vanlig pro, men ser ikke poenget med å oppgradere når den ikke fikk skikkelig zoom.. Er mer eller mindre ingenting man vil merke i daglig bruk fra fjorårets modell utover zoom kamera slik jeg tolket det?

Er vel oppgraderinger på portrettmodus, samt enklere å bytte mellom ulike brennvidder.

HDR-prosesseringen skulle vel også være forbedret. De er jo voldsomt overmettet nå.

Og som alltid, vil en ny og raskere prosessor kunne utgjøre stor forskjell på hvordan landets behandler bildene.

Er som deg mest gira på 5x zoom, men Nav velger Pro likevel på grunn av størrelse.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg fått det nye dekselet fra Apple med såkalt finvev i hende og jeg liker ikke følelsen når jeg holder i det. Virker også ganske som noe som fort vil bli fullt av skitt, fett fra fingrene med mer og føler ikke det er verdt 800 kroner. Kan hende det er mer solid i bruk over tid enn det føltes men jeg er ikke overbevist når det gjelder førsteinntrykket.

Så er stor sjanse for at det går i retur til Apple og jeg heller bestiller skinndeksel fra Andar siden de har godt rykte og minimalt med produktmerking, så får jeg heller bite i det sure eplet at det blir et kostbart deksel inkludert frakt og mva.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (17 timer siden):

Hvor billig den eventuelt blir plutselig det aner jeg ikke. Personlig ville jeg nok ikke kjøpt en 14 Pro med mindre jeg fikk den til 11-12 (eller lavere selvsagt). Er du på 12+ så er du såpass nært 15 Pro at da hadde jeg hoppet opp, gitt at man skal ha den en stund.

Takker,og bukker. Da har eg noe å gå etter👌

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (10 timer siden):

Er vel oppgraderinger på portrettmodus, samt enklere å bytte mellom ulike brennvidder.

HDR-prosesseringen skulle vel også være forbedret. De er jo voldsomt overmettet nå.

Og som alltid, vil en ny og raskere prosessor kunne utgjøre stor forskjell på hvordan landets behandler bildene.

Er som deg mest gira på 5x zoom, men Nav velger Pro likevel på grunn av størrelse.

Dette får vel sikkert 14 pro også? Er det egentlig mulig å gjøre det enklere enn i dag? 

Igjen, følger vel ios? 

5X zoom var egentlig eneste spennende ja, men jeg hadde håpet på 10x når de først gikk for periskop for å være helt ærlig. S

Selv med en så skuffende lansering så blir det vel årets telefon igjen. Forklaringen på så skuffende lansering er vel enkelt og greit at de er så langt forran konkurentene på det meste at det ikke er incentiver for å pushe grenser dessverre. Vi trenger en konkurent med faceid, flat skjerm og apple-brukeropplevelse på UI så kanskje de må begynne å strekke seg igjen :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Villfaren said:

Takker,og bukker. Da har eg noe å gå etter👌

Men iPhone 14 pro får man ikke kjøpt via Apple lenger vel? Tenker dere den kanskje kommer ut på Elkjøp osv til billigere pris da evt? Skal kjøpe den som gave til noen tenker jeg, om den blir tilgjengelig til noen tusenlapper billigere enn 15 pro som nevnt her over 

Selv tenker jeg å forhåndsbestille iPhone 15 Pro i morgen, gleder meg litt til å teste Action Button og håper nye chippen gir litt bedre batteritid enn 14 Pro. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...