Gå til innhold

iPhone 15-tråden


zanta

Anbefalte innlegg

Apple log ble vel ikke veldig mye markedsført følte jeg heller, men det er gull verdt for videoskapere som vil colorgrade selv eller bruke egne LUTs for å få samme "feelen" over flere forskjellige enheter. Har ikke dykket så dypt i det selv på iPhone, men er en aspirerende amatør når det kommer til videoskaping så er nok noe jeg kommer til å teste ut litt mer fremover

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På apple sine developer-sider så finnes det en offisiell LUT som man kan laste ned gratis for å transforme det til Rec 709 for å gjøre det litt lettere å jobbe med. I tillegg så er det jo en haug av YouTubers som (såklart) lager både gratis og betalte LUTs man kan velge å bruke. Final Cut Pro har innebygd LUT for å håndtere det, men DaVinci Resolve og Premiere Pro kan bruke den man laster ned.

Har redigert et par videoer med Apple Log allerede og har vært veldig fornøyd. Jeg er også bare hobbyist, men har holdt på med foto og video store deler av livet så har plukket opp litt her og der.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Er det virkelig et markedsføringstriks? Vet ikke hvor mange 'vanlige' brukere som ble overbevist av det. Ganske tydelig i presentasjonen hvem det var for, altså spesielt interesserte.

Ja, det synes jeg definitivt det er.

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sett at Apple Log er markedsført noe særlig til vanlige brukere. Mulig de har det og jeg ikke har sett det, jeg har tross alt ad-blockers overalt, men for de som har video som hobby eller jobber profesjonelt med det så er Apple Log veldig kult og det gir reel verdi. Det er ikke en gimmick.

Som jeg sa, du ser ikke en eneste anmeldelse uten at dette tas opp. Selv om dette kun er relevant for 0,01% av brukerne der ute. For dem som leser eller ser på anmeldelser så kommer du ikke utenom det, selv om det har null effekt på annet enn proffe. De leverte jo en storstilt reklamevideo rett etter selve apple eventet hvor de snakket om det. Du ser jo også her inne hvor ofte det nevnes. Definitivt ikke en gimmick, men en feature som egentlig kun er for spesielt interesserte.

 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Som jeg sa, du ser ikke en eneste anmeldelse uten at dette tas opp. Selv om dette kun er relevant for 0,01% av brukerne der ute. For dem som leser eller ser på anmeldelser så kommer du ikke utenom det, selv om det har null effekt på annet enn proffe.

Det er jo ikke Apple sin feil. De markedsførte det på en måte som ikke levner tvil om hvem som får nytte av det.

Det at YouTubere nevner det må jo være fordi de selv er interessert i det. Om de feiler å nevne at det kun er for spesielt interesserte er det jo deres problem. Og det burde jo nevnes i en anmeldelse. Massevis av features som kun er for spesielt interesserte. 

Nimrad skrev (8 minutter siden):

De leverte jo en storstilt reklamevideo rett etter selve apple eventet hvor de snakket om det. Du ser jo også her inne hvor ofte det nevnes. Definitivt ikke en gimmick, men en feature som egentlig kun er for spesielt interesserte.

Ja. Og den videoen er for oss som faktisk er interessert i Apple Log. De har jo ikke pushet den til folk som ikke har noen interesse for dette.

Mulig det er noen spesifikke reviews du mener som har oversolgt Apple Log, men jeg har ikke sett noe som peker på at Apple Log har blitt markedsført mot noen andre enn de spesielt interesserte, som faktisk er interessert.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke Apple sin feil. De markedsførte det på en måte som ikke levner tvil om hvem som får nytte av det.

Det at YouTubere nevner det må jo være fordi de selv er interessert i det. Om de feiler å nevne at det kun er for spesielt interesserte er det jo deres problem. Og det burde jo nevnes i en anmeldelse. Massevis av features som kun er for spesielt interesserte. 

Hva er det du vil frem til egentlig? Jeg er jo enig i alt du sier, skjønner ikke hvorfor det skal være noen sin feil. Jeg synes bare det var et overraskende bra markedsføringstriks å slippe den videoen rett etterpå. Har jo skapt ganske masse blest. MKBHD gjør det jo til snakkis blant mannen i gata. Kom til og med opp i lunsjen på jobb her at nye telefonen vi skal få blant annet ble brukt til å filme hele apple-konferansen i proffkvalitet.

Comma Chameleon skrev (10 minutter siden):

Ja. Og den videoen er for oss som faktisk er interessert i Apple Log. De har jo ikke pushet den til folk som ikke har noen interesse for dette.

De har postet den åpent på YouTube rett etterpå, det er klart de ønsker at flest mulig skal se det. Apple LOG er en ting, men hele trikset her er at de fremstiller det som om iPhone faktisk kan gjøre profesjonelle studioopptak nå, blant annet pga Apple LOG.

Lenke til kommentar

Mulig jeg feiltolket det originale innlegget ditt, så beklager hvis det er tilfellet. Det virket som om du mente at hele greia rundt Apple Log er et markedsføringstriks.

For jeg mener det er mye mer enn det. At de klarte å filme eventen på en telefon uten at folk merket det før rulleteksten kom er imponerendeDet er ikke et markedsføringstriks vil jeg si, det er en maktdemonstrasjon.

Uansett hvilket kamera de skulle brukt så ville jo resten av lyssetting og kraner vært brukt. Men at de brukte en iPhone uten noen tredjeparts-linser utenpå var veldig overraskende. Og når man ser hvor mye Apple Log kan levere kontra den vanlige outputen så er det mye mer enn et markedsføringstriks.

Men jeg er enig i at de har klart å få flere folk til å høre om det. Kanonbra markedsføring. Jeg ville bare påpeke at de ikke har markedsført Apple Log mot noen andre eller fått det til å framstå som at alle burde/kan bruke det.

Lenke til kommentar

Har nok bare snakket forbi hverandre. Med markedsføringstriks mente jeg ikke noe til forkleinelse for Apple Log. Det er jo åpenbart bra. Poenget var jo at det er bra for veldig få, men har skapt blest for mange flere. Det er god markedsføring, eller markedsføringstriks om du vil. Ikke Apple Log i seg selv. Jeg har ikke peiling på det, men åpenbart er flinke folk veldig happy med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, fort gjort.

De er eksperter på markedsføring. Av og til irriterende så. Og måter de klarer å unngå enkelte trender på, eller gjøre de til sine egne, er veldig smart. Som når de snakker om "transformer models" så prater de om det samme som alle andre lanserer, men bare uten å høres ut som et ekko ved å bruke "AI" og "LLM" hele tiden. Små detaljer, men som gjør at de skiller seg ut.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

En av de mer irriterende triksene deres var det de begynt på fra iPhone 13 Pro telefonene med å låse 4k ProRes til minimum 256 gb utgavene. Jeg kjøper for all del argumentet rundt at 128 gb ble for lite siden videofilene var så massive, men da burde en kanskje ikke ha tilbydt 128 gb som et alternativ til Pro telefonene i det heletatt.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Enig. Nå har jeg ikke sjekket da jeg gikk for 256 selv, men er denne begrensningen der selv om man kun lagrer til ekstern ssd? Det er jo i så fall latterlig.

Var ikke begrensningen der primært fordi 128gb varianten ikke hadde rask nok, lagring til å håndtere dette? Det kunne kjørt en android variant å latt folk filme det med 128gb med tilhørende problemer/bugs også, men her er det gjennomført som vanlig :)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 timer siden):

Hvis du har et helt plain gjennomsiktig deksel uten magneter i så ville jeg aldri brukt denne her. Du må ha magsafe-kompatibelt deksel, altså et deksel med egne magneter i tillegg.

Er det noen som har erfaring med skjermbeskyttere her? Hva bør jeg satse på?

Jeg har nemlig lest om enkelte både her inne og ellers som opplever lagging når dem beveger fingeren på skjermen og eller fargeskifting etc. 

Vurderer å teste å kjøpe en god skjermbeskytter på Power eller Elkjøp. Det blir evt. den første gangen jeg tester noe slikt... 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med skjermbeskyttere her? Hva bør jeg satse på?

Jeg har nemlig lest om enkelte både her inne og ellers som opplever lagging når dem beveger fingeren på skjermen og eller fargeskifting etc. 

Vurderer å teste å kjøpe en god skjermbeskytter på Power eller Elkjøp. Det blir evt. den første gangen jeg tester noe slikt... 

 

Jeg er en klums som har knust 3 skjermbeskyttere siden september så har noen erfaringer. Første var Belkin UltraGlass 2, god skjermbeskytter, ingen lag men er ikke edge to edge så det er en liten lippe rundt skjermen som er litt kjip å føle på om du swiper oppenfra og ned og huker fingeren på "lippen" med ett normalt deksel som bygger litt opp så merker en det ikke, og er sikkert laget slik for å kunne støtte så mange deksel som mulig.

Min neste skjermbeskytter var en sandstrøm "safir" beskytter, styr unna.


Nå siste skjermbeskytteren jeg hadde var en faktisk safir beskytter fra Shellrus https://shellrus.com/products/sapphire-screen-protector-for-iphone-15-series-2023, var noe knot å installere siden det ble bobler uansett, men fikk det til noenlunde til slutt. Flott kvalitet og krystallklar beskytter som en ikke klarte å ripe om en så prøvde. Men den knuste ganske lett når mobilen datt ut av lomma og ned på betong når jeg steg ut av bilen :(

Nå har jeg innsett at jeg er for klumsette til glassbeskyttere og har fått installert en beskyttelsesfilm fra Mobile outfitters av typen Fusion. Lokal elkjøp her som legger på de filmene og gir livstidsgaranti på de så om filmen blir skadet så er det bare å stikke innom å få lagt på en ny gratis. Viste meg og en demonstrasjon hvor han delja løst på en eldre iphone med en fastnøkkel og et skrujern uten skjermen knuste. Føles ikke like smooth ut som en glassbeskytter men har vendt meg til det relativt kjapt og er så langt fornøyd :)

Lenke til kommentar

Jeg har regelrett aldri noensinne siden smarttelefonenes inntog aldri brukt skjermbeskytter og jegbhar heller faktisk aldri knust en skjerm så langt i livet. Men noen få riper har jeg fått. Men ikke de siste årene med de mer moderne skjermene. 

Jeg solgte min 12 Pro Max for et par år siden og den var helt ripefri. Det samme gjaldt min siste 14 Pro Max. Helt prestine skjerm uten merker og riper. Denne har jeg dratt opp og ned av bulselomme flere ganger om dagen i ett år. Jeg har liksom brukt den som vanlig, men legger den selvsagt ikke i lommer hvor jeg har nøkler eller andre skarpe gjenstander. 

Ved normal bruk trenger man ikke skjermbeskytter tror jeg. 

Skulle man miste telefonen i bakken og skjermen knuses så har jeg forsikring som dekker dette uansett. 

Men å ha telefonen i et såkalt deksel uten lokk er innafor synes jeg hvis det ikke blir for klumpete. 

Jeg har sett en del youtube videoer og det ser ut til at disse skjermbeskytterne er ganske tykke og at det synes ganske godt. Dessuten betaler man jo også en noen hundrelapper for en god skjermbeskytter.... 

Så jeg tror jeg dropper det :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Jeg har sett en del youtube videoer og det ser ut til at disse skjermbeskytterne er ganske tykke og at det synes ganske godt.

Jeg har prøvd flere skjermbeskyttere, og det er stor forskjell på dem. Noen er nesten ikke merkbare, mens andre ødelegger touchfunksjonen så mye at jeg får flashback til HTC-mobiler fra ca 2005. Den ene jeg prøvde rev jeg av og kastet etter en halv dag.

Lenke til kommentar

Det er det intrykket jeg sitter med også. Så jeg dropper den driten der :) 

SÅ redd for telefonen er jeg ikke at jeg må polstre den inn i alt mulig beskyttelse, med de følger det evt har. Et bakdeksel er greit fordi det giør at jeg får bedre og mer behagelig grep rundt telefonen samt at den ikke sklir like bra på glatt underlag etc. 

Men utover det tenker jeg at det faktisk "bare" er en telefon og den skal brukes. :)

Lenke til kommentar

Alle har vel ulike prioriteringer. Jeg har brukt telefoner uten skjermbeskytter før, og selv om den klarer seg bra mot støt så er det mye "micro scratches" som blir plagsomme etterhvert. 

Og telefonen er til for å brukes, men i mitt tilfelle også til for å gjenbrukes. Og er noen lapper å spare om man tar godt vare på telefonen. Min 14 Pro ser helt ny ut etter et år. Ikke et merke noen sted. Uten at jeg har passet på den noe mer enn å bare slenge på deksel og glass.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Alle har vel ulike prioriteringer. Jeg har brukt telefoner uten skjermbeskytter før, og selv om den klarer seg bra mot støt så er det mye "micro scratches" som blir plagsomme etterhvert. 

Og telefonen er til for å brukes, men i mitt tilfelle også til for å gjenbrukes. Og er noen lapper å spare om man tar godt vare på telefonen. Min 14 Pro ser helt ny ut etter et år. Ikke et merke noen sted. Uten at jeg har passet på den noe mer enn å bare slenge på deksel og glass.

Har solgt flere telefoner med microscratches av eldre årgang uten at jeg har fått noe særlig mindre enn andre. De få hundrelappene jeg får mindre for telefonen har jeg evt. spart på og ikke kjøpe skjermbeskytter. 

For min del blir dette småpenger i det store og hele. Jeg vil heller ha en funksjonell telefon med noen få mikroriper etter noen år enn en telefon med dårligere funksjon og perfekt skjerm. 

Jeg hadde swap avtale på min første telefon. Den hadde skjermbeskytter fra den var ny. Men når jeg sendte den inn for bytte så fikk jeg beskjed om at telefonen var skadet. Dem fant et bittelite hakk i siden som jeg måtte ha lupe for å se selv. Gikk ikke ann å gjenskape med vanlig kamera. Jeg fikk beskjed om at dem kunne fikse dette for meg mot en egenadel på 2.500 kroner. 

Jeg valgte å ta tilbake telefonen og solgte den til markedspris via finn. Den nye kjøperen så eller nevnte aldri den skaden å jeg tjente 4.000 kroner på og gjøre det. 

dessuten har jeg skjermforsikring og akt det der, så nei, for min del dropper jeg skjermbeskyttelsen :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...