Gå til innhold

vurderer el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Så hvor starter jeg? jeg kan lite om det.

- er det abonnement man trenger for påfyll/lading på el-bil? kan jeg gå til hvilken som helst lade stasjon? eller er det hjemme man skal lade bilen?

- pris under 100.000 kr, kan jeg forvente å kunne og kjøpe bil til den pris klassen?

- besparelse på fossil drivstoff vs. å lade på stasjon?

- og et batteri, er det myte at det koster 250.000 kr per stykk?

- bør man velge tysk el-bil? 

- hvilke bilmerke har best pris på deler til bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, stamkunde said:

Så hvor starter jeg? jeg kan lite om det.

- er det abonnement man trenger for påfyll/lading på el-bil? kan jeg gå til hvilken som helst lade stasjon? eller er det hjemme man skal lade bilen?

- pris under 100.000 kr, kan jeg forvente å kunne og kjøpe bil til den pris klassen?

- besparelse på fossil drivstoff vs. å lade på stasjon?

- og et batteri, er det myte at det koster 250.000 kr per stykk?

- bør man velge tysk el-bil? 

- hvilke bilmerke har best pris på deler til bil?

1. Nei du må ikke ha noe abonnement, men hvis du hurtiglader veldig ofte så finnes det abonnementer som gir deg litt rabatt.

2. Ja, men det kommer an på hva slags forventninger du har til rekkevidde f.eks - Finnes mange Leaf og Zoe f.eks i den prisklassen

3. Hurtiglading er omtrent samme pris som fossilt drivstoff hvis du har sammenligner med en dieselbil som går på under halvliteren, eller litt billigere (har ikke sjekket etter den siste prisnedsettelsen) - Kommer jo også an på strømforbruket på elbilen din. - i motsetning så er det jo med dagens strømpris nesten "gratis" å lade hjemme

4. Det kommer an på hvor stort batteriet er. - Men fra 90-150k må du nok foreløpig regne med - ellers så dukker det opp firmaer som reparerer batterier nå etterhvert ser jeg. (bytter ut bare de cellene som er skadet)

5. Det kommer an på hva du prioriterer, bortsett fra at det vel ikke finnes særlig tyske elbiler i den prisklassen du indikerer. - Legger du meste vekt på komfort så er f.eks BMW og Mercedes kanskje det rette valget, mens hvis du er mer opptatt av software og teknologi så er det Tesla eller Sørkorea som er best (eventuelt muligens de nyere kinesiske premium-bilene.)

6. Det er nok litt up in the air foreløpig, men følger nok stort sett pristrendene fra fossilbil - men til de eldre modellene finnes det vel noe bruk etterhvert. (eks leaf)

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (6 minutter siden):

1. Nei du må ikke ha noe abonnement, men hvis du hurtiglader veldig ofte så finnes det abonnementer som gir deg litt rabatt.

2. Ja, men det kommer an på hva slags forventninger du har til rekkevidde f.eks - Finnes mange Leaf og Zoe f.eks i den prisklassen

3. Hurtiglading er omtrent samme pris som fossilt drivstoff hvis du har sammenligner med en dieselbil som går på under halvliteren, eller litt billigere (har ikke sjekket etter den siste prisnedsettelsen) - Kommer jo også an på strømforbruket på elbilen din. - i motsetning så er det jo med dagens strømpris nesten "gratis" å lade hjemme

4. Det kommer an på hvor stort batteriet er. - Men fra 90-150k må du nok foreløpig regne med - ellers så dukker det opp firmaer som reparerer batterier nå etterhvert ser jeg. (bytter ut bare de cellene som er skadet)

5. Det kommer an på hva du prioriterer, bortsett fra at det vel ikke finnes særlig tyske elbiler i den prisklassen du indikerer. - Legger du meste vekt på komfort så er f.eks BMW og Mercedes kanskje det rette valget, mens hvis du er mer opptatt av software og teknologi så er det Tesla eller Sørkorea som er best (eventuelt muligens de nyere kinesiske premium-bilene.)

6. Det er nok litt up in the air foreløpig - men til de eldre modellene finnes det vel noe bruk etterhvert. (eks leaf)

Fantastisk, takk for respons. Svaret er veldig betydningsfull for meg. 

👍

Lenke til kommentar

4. Hvor langt, lenge kan man kjøre med et batteri? jeg leser i noen annonser at batteri indikator forteller at batteriet har status 10/12. Så det betyr man kan iallfall kjøre en god stund med det. Dessuten når man lader bilen, stopper laderen å lade når batteriet er fullt?

1. Da forstår jeg at det er kun hjemme lading som gjelder. Og til det trenger man vel å installere "bil stikkontakt" i veggen?

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Så hvor starter jeg? jeg kan lite om det.

- er det abonnement man trenger for påfyll/lading på el-bil? kan jeg gå til hvilken som helst lade stasjon? eller er det hjemme man skal lade bilen?

- pris under 100.000 kr, kan jeg forvente å kunne og kjøpe bil til den pris klassen?

- besparelse på fossil drivstoff vs. å lade på stasjon?

- og et batteri, er det myte at det koster 250.000 kr per stykk?

- bør man velge tysk el-bil? 

- hvilke bilmerke har best pris på deler til bil?

Hva er behovene dine?

Hvor langt kjører du daglig og hvordan er lademulighetene dine hjemme og på jobb?

Hvor stor må bilen være?

Under 100k gir deg ikke mange valgmuligheter. Mitt beste tips blir å se på Leaf 2.generasjon og Ioniq fra 2018.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (13 minutter siden):

Hva er behovene dine?

Hvor langt kjører du daglig og hvordan er lademulighetene dine hjemme og på jobb?

Hvor stor må bilen være?

Under 100k gir deg ikke mange valgmuligheter. Mitt beste tips blir å se på Leaf 2.generasjon og Ioniq fra 2018.

Behovet er å få kostnad på bil, at jeg kan kjøre til jobb daglig, og lade hjemme. Det er lade mulighet på jobb. Bilen trenger ikke å være stor, her handler det om å kunne frakte seg selv fra A til B, og plass til en handle pose. 

Hvilken sum bør jeg gå opp til? å kjøpe ett til to år gammel bil? Jeg kastet ut en sum. 

Det virker som man bør vite hva kostnad på et batteri er elementært før man kjøper, regner med det er stor forskjell ved kjøp av Leaf og Mercedes. 

Hvor mange km holder ett batteri før det er dødt?

Lenke til kommentar

Hvor langt er det fra hjemmet til jobben? Vil tippe at 100% av elbilene til under 100 000 rekker det uten problemer for deg. Det er når du eventuelt skal på langtur at du merker at du har elbil med begrenset rekkevidde.

Jeg hadde fint greid meg med 2 gen leaf, men så har vi en hytte 150km unna, og om vinteren blir rekkevidden redusert så gikk for en diesel bil. Men i det dagligdagse hadde leafen holdt.

 

Opel Ampera er vel en hybrid? Det du ikke får da er elbil fordelene med redusert bompenger etc. Selv om fordelene er nesten ingenting i forhold til hva det var i 2014 når jeg gikk for elbil

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (46 minutter siden):

Hvor langt er det fra hjemmet til jobben? Vil tippe at 100% av elbilene til under 100 000 rekker det uten problemer for deg. Det er når du eventuelt skal på langtur at du merker at du har elbil med begrenset rekkevidde.

Jeg hadde fint greid meg med 2 gen leaf, men så har vi en hytte 150km unna, og om vinteren blir rekkevidden redusert så gikk for en diesel bil. Men i det dagligdagse hadde leafen holdt.

 

Opel Ampera er vel en hybrid? Det du ikke får da er elbil fordelene med redusert bompenger etc. Selv om fordelene er nesten ingenting i forhold til hva det var i 2014 når jeg gikk for elbil

 

jeg er helt enig med deg når det er lang tur man skal på, det er da man vil merke at her skulle batteriet vært større. 

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (47 minutter siden):

Hvor langt er det fra hjemmet til jobben? Vil tippe at 100% av elbilene til under 100 000 rekker det uten problemer for deg. Det er når du eventuelt skal på langtur at du merker at du har elbil med begrenset rekkevidde.

Jeg hadde fint greid meg med 2 gen leaf, men så har vi en hytte 150km unna, og om vinteren blir rekkevidden redusert så gikk for en diesel bil. Men i det dagligdagse hadde leafen holdt.

 

Opel Ampera er vel en hybrid? Det du ikke får da er elbil fordelene med redusert bompenger etc. Selv om fordelene er nesten ingenting i forhold til hva det var i 2014 når jeg gikk for elbil

 

jeg har haket av kun elektrisitet på finn.no, er der kommer Opel Ampera opp. Men jeg kan egentlig ingenting om El-bil. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, stamkunde said:

eksempel i tekst, opel ampera 2019 modell har fått montert nytt høyvoltsbatteri. 

Hva koster høyvoltsbatteri? 

Du skal i utgangspunktet ikke trenge å kjøpe nytt høyvoltsbatteri i bilen sin levetid.

Men det var en del feil med batterier hos 1. generasjonsbiler hos flere merker

Tesla Model S 85 var det feil på stor andel av batteriene, sjekk at det er byttet

Hyundai Kona var det feil på stor andel av batteriene, sjekk at det er byttet på garanti

Opel Ampera og tvillingen Chevrolet Bolt var det feil på samtlige batterier sjekk at det er byttet på garanti

Skoda citigo / vw e-up / Seat Mii var det feil på forseglingen på samtlige av 250 km WLTP modellene, sjekke at det er utbedret på garanti

Lenke til kommentar

Ikke gå for maks rekkevidde med mindre du har en hytte langt til helvete ut i gokk uten lademuligheter. Det koster deg ganske mye mer i måneden å forflytte seg fra A til B om du må opp 100k til kun pga. det. 
Eg trodde min elbil med beskjedne 230km kom til å føles ubehagelig på langtur, men slik har det ikke vært. Hver 2-3timer tar eg en pause fra kjøringen mens eg lader og ser meg om. 
Men så pleier ikke eg reise rundt på biltur midt i fellesferien, så har aldri opplevd ladekø. Det som irriterer noe inn i helvete, er når ladeboksen ikke virker. Det skjer langt oftere enn eg hadde forventet. Det er et styr når eg har satt lading på, startet app og så funker det bare ikke. Må av og til vente 1-2 min før eg ser at det ikke funker og. Oppetid burde vært mye strengere regulert. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er to elbiler. Det ser ut til at i 2018 kom noen modeller med større batteri enn før. Jeg tror det er ganske viktig både for rekkevidde og holdbarhet. Det må vel finnes en måte for verksted å lese ut status på batteri, det burde gjøres før kjøp av bruktbil. Er bilen under 5 år så har en vel fortsatt reklamasjonrett og kanskje mer på batteri(?).

BMW i3 120Ah (2018)    42,2 kWt   

2018 Nissan Leaf 40kWh

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (10 minutter siden):

Det der er en tikkende bombe. 110 km rekkevidde som den står oppført med nå er ingenting i utgangspunktet, men når de bilene nærmer seg 100k km kjørt er det bare snakk om tid før bilen mister "all" rekkevidde eller slutter å virke. Ligg unna!

Gå for en Leaf eller e-golf. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 minutter siden):

Det der er en tikkende bombe. 110 km rekkevidde som den står oppført med nå er ingenting i utgangspunktet, men når de bilene nærmer seg 100k km kjørt er det bare snakk om tid før bilen mister "all" rekkevidde eller slutter å virke. Ligg unna!

Gå for en Leaf eller e-golf. 

Hatt en slik i flere år nå, har ikke mistet noe batterieffekt og den er i skrivende stund gått over 110tusen km. Har kun byttet dempertårn,bakdemperne og 12V batteriet på alle de årene jeg har hatt den, den har også like god kjørekomfort som e-golf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...