Gå til innhold

Ny biografi: Musk skal ha sabotert ukrainsk droneangrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det ser ut som historien er gjenfortalt uriktig. Starlink var aldri aktivert i området. Jeg er åpenbart uenig i Musks resonnement her, men det er stor forskjell på å sabotere et droneangrep og å ikke aktivt støtte et droneangrep.

Dessuten er det ikke trivielt å bare aktivere Starlink for okkupert område for da vil det plutselig se ut som de støtter okkupasjonsmakten.. 😮 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

En kunne verifisere serienummeret på hvilke antenner som fortsatt er i ukrainske hender, og aktivere dem, mens man deaktiverer resten i det aktuelle området. Dette er digital elektronikk, som mobiltelefoner eller RiksTV. Jeg ser for meg at det lar seg gjøre, selv om det er arbeid. Man vinner ikke krigen uten å arbeide.

Problemet er at da vil ikke starlink være kun leverandør til ene parten, de vil være en aktiv deltaker.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mannen med ljåen said:

En kunne verifisere serienummeret på hvilke antenner som fortsatt er i ukrainske hender, og aktivere dem, mens man deaktiverer resten i det aktuelle området. Dette er digital elektronikk, som mobiltelefoner eller RiksTV. Jeg ser for meg at det lar seg gjøre, selv om det er arbeid. Man vinner ikke krigen uten å arbeide.

Hvordan mener du at dette skulle gjøres egentlig?

Se for deg at det for første gang aktiveres en Starlink terminal på Krim, som tidligere har blitt levert til Ukraina. Skal da SpaceX ikke betjene denne terminalen inntil de får bekreftet fra Ukraina at det er de som fortsatt besitter den?

Eller skal Ukraina si i fra via en offisiell kanal før de aktiverer den?

Det er vel sånn ca som det siste det ser ut til å ha vært hvordan det har fungert - Ukraina måtte be om at deres terminaler skulle kunne benyttes på Krim før de aktiverte de. Og det var det SpaceX/Musk ikke var med på, når det skulle benyttes til militært formål.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Ja gud forby at man skal hjelpe noen med å forsvare seg fra en invaderende part. Musk er en middelmådig ingeniør og et elendig menneske, og håper de fleste ser han for den han er. Og hva han sier har faktisk null troverdighet så kan likefullt være sant som ikke.

Dere muskhatere har så mye patetisk logikk rundt dette at det er komisk å lese.
Det finnes vel ingen private bedrifter som har hjulpet Ukraina mer enn SpaceX og starlink, og så syter dere fordi de ikke gjør MER.
Det er en hårfin linje mellom å hjelpe Ukraina så mye som overhodet mulig og å støtte de direkte militært med våpen. Den dagen det hadde vært store overskrifter med "STARLINK DREPER SMÅBARN I OKKUPERT UKRAINA". Så hadde det vært et mareritt for Starlink.

Kommunikasjon er alfa og omega i en krig, og det er uansett mange ganger viktigere enn at utstyret skal kunne brukes til å styre droner.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DrAlban3000 said:

Dere retweeter en Trumpist.

Direkte klippet fra et intervju med Musk:

"Musk, the CEO of electric carmaker Tesla and private space exploration firm SpaceX, replied that he was impressed with the design of the submarine drones but that he wouldn’t turn satellite coverage back on for Crimea because Ukraine “is now going too far and inviting strategic defeat,” according to Isaacson."

Musk har tidligere ymtet frempå at Krim bør bli Russisk for å avslutte krigen, så det er nok heller der grunnen ligger.

 

https://edition.cnn.com/2023/09/07/politics/elon-musk-biography-walter-isaacson-ukraine-starlink/index.html

Eller så er han en pragmatiker og innser at Krim ikke er verdt de tusenvis av livene som går tapt.
Det er ikke en kjeft som synes annekseringskrig er OK, men et sted går da grensen for hva man skal gjøre for å ta det tilbake.
Hadde Norge mistet Finnmark ville jeg ikke ønsket å kaste bort mer enn to-tre tusen liv for å forsøke å ta det tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Så vidt jeg vet er det ingen i denne tråden som mener at Musk har gode velfunderte meninger om Ukraina. (Edit: Kanskje unntatt Trontron.)

Min motstand gikk kun på at det ble fremstilt som at Musk aktivt saboterte et droneangrep, når realiteten ser ut til å ha vært at han unnlot å aktivt støtte et droneangrep.

Skjønner, mitt "problem" er at det er en ny sak i disfavør Ukraina som går i tråd med tidligere uttalelser og nå en ny politisk tilhørighet. Vi skal ikke skyve under bordet at flere av hans støttespillere også er ekstremt kritiske til støtte av Ukraina. Man kan tenke at dette er tilfeldig, men mannen har ytret fryktelig mange holdninger nå som har rot i ytre høyre.

Når han i gjentatte intervjuer har pushet en Russisk tankegang, altså det å gi opp landområder - så er det ikke uten å vite at åpner du døra for Russere på den måten har du en evig borgerkrig og evige problemer med det. Konflikten er så tydelig den kan få blitt, man har de gode og de onde. Det er sjeldent.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Trontron skrev (11 minutter siden):

Eller så er han en pragmatiker og innser at Krim ikke er verdt de tusenvis av livene som går tapt.
Det er ikke en kjeft som synes annekseringskrig er OK, men et sted går da grensen for hva man skal gjøre for å ta det tilbake.
Hadde Norge mistet Finnmark ville jeg ikke ønsket å kaste bort mer enn to-tre tusen liv for å forsøke å ta det tilbake.

Jeg tenker det samme, men om Østfold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så det som står i boka til Elon Musks offisielle biografi er feil? Det er ikke bare det at Elon Musk akkurat fant ut at sannheten ikke tok seg så veldig bra ut(høyforræderi) og prøver å endre historien? 

 

Elon Musk secretly ordered SpaceX engineers to switch off the Starlink satellite communications network near the coast of occupied Crimea in order to thwart a Ukrainian surprise attack on Russia’s naval fleet, according to a report. The incident last year is reported in Walter Isaacson’s upcoming biography of the billionaire titled Elon Musk. With the comms down, the Ukrainian submarine drones packed with explosives “lost connectivity and washed ashore harmlessly,” Isaacson writes, according to CNN

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (3 minutter siden):

En fyr skriver bok om annen fyr og derfor er alt første fyren skriver 100% korrekt uten noen modifikasjoner?

Walter Isaacson er Musks biograf og har fotfulgt han i møter og andre sammenhenger. Det virker rart at noe så spesifikt og detaljert skal være oppspinn. 

Trontron skrev (5 minutter siden):

Uansett irrelevant. Musk ønsker ikke at det brukes som våpen.

Musk tar 400 millioner dollar i året for rundt 5000 Starlink-enheter. Enten tillates enhetene brukt av ukrainske styrker eller ikke. Det kan ikke være en mellomting hvor Musk sitter og ser på Starlinks aktivitet og etter samtale med Putin finner ut at han skal slå systemet av midt i kritiske operasjoner. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

Walter Isaacson er Musks biograf og har fotfulgt han i møter og andre sammenhenger. Det virker rart at noe så spesifikt og detaljert skal være oppspinn. 

Musk tar 400 millioner dollar i året for rundt 5000 Starlink-enheter. Enten tillates enhetene brukt av ukrainske styrker eller ikke. Det kan ikke være en mellomting hvor Musk sitter og ser på Starlinks aktivitet og etter samtale med Putin finner ut at han skal slå systemet av midt i kritiske operasjoner. 

At det er en bok betyr uansett ikke at det er 100% korrekt. Spesielt hvis det er et bestillingsverk. Det gjelder også ting i boken som kan sette Musk i godt lys, husk det.
En annen ting du ikke tenker her er at informasjonen/tolkningen går gjennom svært mange ledd før du leser det og lager egen tolkning ut av det i eget hode.

"Enten tillates enhetene brukt av ukrainske styrker eller ikke." Sier hvem? Du?
Samtlige ting du bruker i dag har terms and conditions.
Han ønsker ikke at Starlink skal sees som del av verdens våpenindustri.

Endret av Trontron
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...