Gå til innhold

Løgn og feilinformasjon i det offentlige ordskiftet


Anbefalte innlegg

  • :utakt endret tittelen til Løgn og feilinformasjon i det offentlige ordskiftet
Videoannonse
Annonse

Uærlige vinklinger eller direkte løgner er dessverre ganske vanlig i alle mulige interessesfærer. Den verste typen etter min mening er avsendere som ubevisst sprer uriktig informasjon, men som ikke kan ta ansvar når de først blir konfrontert med ny informasjon. Folk har blitt media trent til å aldri gjøre feil, fordi en feil blir sett på som en svakhet som raskt kan utnyttes. Få ser ut til å forstå hva ansvarlighet betyr.

Et eksempel på informasjonsmanipulasjon som jeg sist møtte denne uken, gjelder rettssaken mot Ian Lundin og Alex Schneiter. Begge er anklaget for grove brudd på folkeretten i Sudan. I minst 20 år har det blitt sagt at det grådige oljeselskapet Lundin Oil betalte den sudanesiske regjeringen for å brenne ned landsbyer og fordrive 55.000 mennesker, alt for å bygge en vei til det svarte gullet. Christian Aids, Human Rights Watch, Amnesty International og Leger uten grenser siterte hverandre rikelig i rapporter som alle hørtes overraskende like ut når de beskriver regimets brutalitet, finansiert av oljeselskapene.

Men det er ikke sant. Det var ingen landsbyer der Ludin Oil hadde til hensikt å bygge en vei. Området ble jevnlig rammet av flom, som gjorde det umulig å bosette seg i nærheten av den planlagte veibyggingen. Riktignok var det 55 000 mennesker som hadde blitt tvunget til å flykte, men de kom fra områder der Peter-krigen pågikk. The War of the Peters var en krig mellom to forskjellige falankser innenfor en sudanesisk geriljagruppe. De hadde ingenting med verken veibygging eller oljeutvinning å gjøre.

Kristne lobbygrupper og ulike hjelpeorganisasjoner sørget for å presse frem en mening basert på løgner som ville felle de utenlandske oljeselskapene ettersom de ble sett på som Khartoums allierte. Samtidig ønsket de å styrke SPLA-geriljaen, da de mente at de kristne sørsudanerne hadde rett til sitt eget land. George Bush arrangerte det med støtte fra vekkelseskristne amerikanere. Snart dukket det opp en ny nasjon, skilt fra den muslimske nordlige halvdelen. Noe som ville føre til en enda tristere historie.

Kort og godt bør du være forsiktig med informasjon du ikke er kjent med. Frie fantasier kan lett bli til en etablert sannhet. Men å være uregjerlig er minst like ille. Dersom en bestemt mening har blitt en del av ens identitet, kan kritikk oppfattes som en personlig trussel som leder inn i en mental forsvarsposisjon. Det skal ikke være noen skam å kunne være ydmyk, spesielt med tanke på hvor ofte det oppstår misforståelser mellom mennesker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (17 timer siden):

I dag har jeg tenkt mye på noe som virker å være en trend jeg ikke liker. Jeg syns jeg stadig oftere ser politikere, og andre i det offentlige ordskiftet, være uærlige i budskapet deres. Noen ganger er det å bevisst utelate viktige detaljer, andre ganger kan det rett og slett være løgn. 

Her er f.eks. Folkets parti, som hevder at "skolebarn i Oslo oppfordres til hærverk mot biler". 

 

Det viser seg at de har tatt dette ut av kontekst, og at boka slett ikke oppfordrer til hærverk. I og med at det er en tegneserie det er snakk om, er det nødt til å ha vært bevisst. Jeg nekter å tro at voksne folk ikke er i stand til å forstå en tegneserie for barn. 

 

Det er alltid lett og fristende til å mane frem et skremmebilde mot gatepøbler enn å oppfordre folk til å se helheten...

:utakt skrev (17 timer siden):

Hva kan vi gjøre for å slå tilbake mot denne utviklingen? 

Du gjør noe av det nå, og det er bra. Vis engasjement. Spre informasjon. Hvis du vil ha større effekt, join/etabler en organisasjon/gruppe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den første der er et glimrende eksempel på hvordan man skaper og sprer desinformasjon som etterhvert får sitt eget liv. Det er det som er målet til Folkets Parti når de holder på sånn, de fabrikkerer noe som de vet at deres målgruppe ønsker at skal være sant.

Eksempel under. Svertekampanje mot MDG allerede i gang, på bakgrunn av denne "saken". Delt på sider på Facebook om elektrifisering av Melkøya, og en om Klassekampen. Utrolig lettlurte folk.

F5I65NlXMAAqb9i?format=jpg&name=large

Ikke minst stemte Folkets Parti (i likhet med alle de andre partiene) for denne boka i forretningsutvalget i Oslo bystyre. Men det sier de heller ikke noe om.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvilken rolle har skolen i at 25% av ungdommene lider av tøysediagnosen klimaangst og tar ressurser fra et allerede overbelastet psykriatisk helsetilbud?

Oslo-skolen har under SV mistet halvparten av forspranget i nasjonale målinger og er i ferd med å bli tatt igjen av andre byer. Kan se ut som faktiske kunnskaper og klimaangst er negativt korrelert.

Sitat

Det handler om barn som forstår men ikke tas på alvor.

Kan noen forklare hva det der betyr i praksis? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 timer siden):

Det der er ikke feilinformasjon, det er en mening.

Det er dessuten en fem år gammel kronikk du lenker til. Behovet er veldig stort for å dra opp et eller annet om trans skjønner jeg?

En grunnleggende regel bør forresten være å mene det motsatte av Kari Jaquesson. Da er man i det minste trygg på at man ikke er helt ute og kjører :) 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sukk ... Enda en tråd som skal ende med å omhandle synet ditt på trans, og etterhvert sikkert hele LGBTQ-bevegelsen @debattklovn

Det finnes bedre tråder for å fremme sine syn angående det tema. 

--

Bevisst skittpreik fra politikere, der de prøver å overbevise om at andre partier står for meninger de vitterlig ikke har, er et problem!

Jeg mener det er et demokratisk problem!

Jeg forventer at partiet mitt har gode nok argumenter og syn på sine saker, til at de kan holde seg for god til slik nedrig oppførsel. 

En ting er å overdrive, sette egne og andres meninger på spissen, etc. Det lever jeg fint med. Men regelrett løgn, oppspinn og forbannet dikt!?! Spar meg! Vil ikke ha det!

Hvis jeg er svært uenig med MDG, og nærmest kaster opp hver gang de ytrer seg, så rettferdiggjør ikke det at jeg dikter opp skit-historier rundt de. Gjelder såklart andre veien også; jeg aksepterer ikke fake news og løgn vedrørende FrP, Demokratenes eller INP som politikk! 

Politikere må fremsnakke egen politikk. Ikke baksnakke og lyve om andre. 

Dessverre er det så latterlig enkelt å spre løgn og konspirasjon på sosiale medier. Det har alltid vært lett å lyve på disse mediene, men kombinert med god målrettet reklame, kan man i dag gjøre ganske mye skade! 

Dagens sosiale medier fører dessverre ingen kontroll, så det florerer med fake news. Og jeg forstår ikke hvordan vi kan løse problemet, heller. 

Fremover vil vi garantert se stadige demokratisk dysfunksjonelle handlinger. Hvem tjener på det? Hvertfall de nasjoner som er lei av vestens utrettelige mas og kjas om viktigheten av demokrati. 🙃 Samt en og annen enkeltperson med litt for mye makt og/eller litt for lite mellom øra.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (På 4.9.2023 den 11.14):

Så mye bryr Folkets Parti seg om hærverk:

 

Aner ikke hvem folkets parti er, eller om de er seriøse, men du skyter vel deg selv i foten her? Selv om det er en litt populistisk stil så er det jo åpenbart fra tweeten at de ønsker nok stemmer til at de kan få gjennom opprydding av enveiskjøring og forbudskilt. Så i dette tilfellet er det vel du som sprer feilinformasjon?

Selv Arbeiderpartiets Støre synes det er vanskelig å forholde seg til disse skiltene i Oslo.

Se fra 1m50s, fant ikke et klipp uten prat først.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Partiet Venstre har vært notoriske graf-kriminelle. De har regelmessig komprimert Y-aksen slik at oppgang og nedgang ser mer vesentlig ut enn det som faktisk er tilfellet. Den berømte klima-grafen som viste en nedgang i klimagassutslipp mellom 2012 og 2018, kuttet ut alle datapunkter mellom 2013 og 2017 fordi det et av årene var en økning som gjorde visualiseringen mindre "riktig".

1b.jpgVersus:

1a.pngOg til slutt:

venstre-juks.jpg

I tillegg presterte dem å påstå at de klarte å utdanne flere lærere. Men det de mener er lærere og hva den gjengse oppfatningen av en lærer er helt forskjellig. Deres tall var skolelærere PLUSS barnehagelærere. Realiteten var at det ble utdannet færre skolelærere, men at det ble mange flere barnehagelærere. Det var aldri snakk om noen krise i barnehagene den gangen. Alt dette selvsagt presentert på en graf uten datapunkter på Y-aksen, som ikke startet på 0, slik at en graf som praktisk talt var flat kunne vise visualisere en stor oppgang og unnlate å vise at dem faktisk hadde feilet i en av sine kampsaker.

Dog ser jeg etter et dypdykk at de har fjernet alle disse merkelige grafene sine fra Facebook. Så de har i alle fall hørt på kritikken.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Jeg tror vi dog kan være skjønt enige om at politisk visualisering av statistikk, grafisk, verbalt eller litterært må taes med et lastebillast salt. Det presenteres utelukkende en sannhet som skal underbygge deres politikk. Det er en gjenganger i samtlige saker. I en eller annen form.

Politikerne må ikke få behandle tall. Alle så hvordan det gikk med Vedum da han dro opp kalkulatoren for å fortelle oss at vi ikke kom til å få slankere lommebok. Ingen trodde på det den gang og alle har fått det bekreftet i ettertid. Om Vedum løy eller om han faktisk trodde på selv skal jeg ikke spekulere i. Men det illustrerer veldig godt hvorfor politisk tallbehandling er en særart innen abstrakt kunst.

 

Endret av Nedward
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Yep.. politikerne våre lyver, vrenger på sannheten og endrer på løftene sine når de er valgt, mens de som stemmer (den soleklare majoriteten) ikke vet hva som står i partiprogrammet til partiet de stemmer på, eller noen av de andre partiene for den sak skyld. Om man ikke har et hjerte parti som man har stemt på de siste årene så stemmes det blindt etter en valgomat som endrer resultat hver gang man bruker den.. også vinner et parti basert på ignoransen til majoriteten.

Democracy in a nutshell :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Noxhaven said:

Yep.. politikerne våre lyver, vrenger på sannheten og endrer på løftene sine når de er valgt, mens de som stemmer (den soleklare majoriteten) ikke vet hva som står i partiprogrammet til partiet de stemmer på, eller noen av de andre partiene for den sak skyld. Om man ikke har et hjerte parti som man har stemt på de siste årene så stemmes det blindt etter en valgomat som endrer resultat hver gang man bruker den.. også vinner et parti basert på ignoransen til majoriteten.

Loven om straffbare løftebrudd (som politikerne selv fjernet)burde gjeninnføres og håndheves. 

I dag kan et parti gå på valg på "nei til EU" og "barnehageplasser til alle". I morgen kan de snu tvert om. EU-medlemskap var fint likevel og hvem trenger barnehageplasser? Og partier gjør det også men mer diskret. 
Så sitter velgerne med skjegget i postkassa. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...