Gå til innhold

Hvorfor har ikke Bergen og omegn sånne flotte sandstrender?


Anbefalte innlegg

Orrestranden i Rogaland og Revfiksanden i Sogn og Fjordanene. Begge ligger på Vestlandet og det er visst flere lignende strender i områdene. Men jeg synes det er rart at Bergen og omegn har ikke sånne type sandstrender. Er det sånn at Rogaland og S&F var bare veldig heldig under den geologiske utviklingen av landskapet enn Bergen?

 

orrestranden-norway.jpg

DJI_0908_2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo det som er Rogalands store velsignelse, naturmangfoldet.

Alt i fra alpelandskap, hoegjaeren, som det skotske hoeylandet, strender som i Danmark, fjordene, Ryfylke, med holmer og skjaer. Havet, you name it.

Naar jeg var paa reise, traff jeg paa et par, han var sveisisk og hun, var svensk.

De reiste mye og hadde vaert i Rogaland, der hun spurte meg.

Er du klar over, at du bor i, det vakreste omraade i hele verden?

Maa stoppe naa, foer skrytet begynner.

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Man kunne vel kanskje investert i og laget noen fine sandstrender i Bergen, men jeg ser ikke helt poenget... Hvem gidder å dra på stranda i regnet? 

Ganske mangen når en ser hvor mange som bruker badeplassene i Bergen. De lager jo for øvrig bystrender rundt om i Bergen, men det blir selvsagt ikke det samme som en naturlig sandstrand 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Absolutt. I Japan har de tilogmed laget en innendørs en
https://en.wikipedia.org/wiki/Seagaia_Ocean_Dome

 

Stilig! Bergen har en del fine kyster, spesielt på Sotra og Askøy som man kan se mot havgapet. Kanskje hvis det er vilje og økonomi, så kan de lage en fin og land sandstrand som det man ser i Rogaland. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (9 minutter siden):

Stilig! Bergen har en del fine kyster, spesielt på Sotra og Askøy som man kan se mot havgapet. Kanskje hvis det er vilje og økonomi, så kan de lage en fin og land sandstrand som det man ser i Rogaland. 

Er du sikker paa,at det vil funke da?

Naturkreftene kan vaere lunefulle, de vil kanskje ikke ha ei strand der?

Saa bare forsvinner den.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Er du sikker paa,at det vil funke da?

Naturkreftene kan vaere lunefulle, de vil kanskje ikke ha ei strand der?

Saa bare forsvinner den.

Maldivene har vel massevis av sånt, og i Saudi-Arabia bygger de jo kunstige øyer med strender. Hvorvidt det er mulig å gjøre det i Norge vet jeg ikke, men det høres jo ikke ut som en umulig oppgave?

Lenke til kommentar

Dubai ligger i Persiabukta og Maldivene I Indiahavet,

Maldivene, ser jeg er en ring av smaaoeyer, der jeg tror nok, de sandstrendene, maa ligge i den indre sirkelen, ikke ut i mot havgapet og Persiabukta, tror jeg er mye roligere en nordsjoeen, med nordvesten, rett i trynet.

Hadde de begynt aa fylle opp sand, som ble til et vedenskart utforbi Stad saa hadde jeg begynt aa lure.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser at det er bedre sjerming, paa innsiden, i mot nordvesten, av begge oyene, men da faar du ikke surfeboelgene.

Men naar jeg ser paa Sotra, kan nordavinden, faa litt god tak langs siden der? Kanskje det er noen viker, bukter, ser det er noen, som ligger veldig godt beskyttet?

Det er Nordsjoeen, vi snakker om.

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...