Gå til innhold

Hvorfor har ikke Bergen og omegn sånne flotte sandstrender?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den geologiske grunnen er vel at det er mer varierte steintyper i Hordaland, kanskje på grunn av mer vulkansk aktivitet, så breene har gravd ut mye mer ujevnt, og etterlatt seg en skjærgård med mange fjorder, holmer, sund  og viker. Etter min mening er det mye mer unikt og verdifullt enn lange sandstrender uten havnemuligheter. Det finnes mange mindre strender hvis en ser litt nøye etter. 

image.png.61918b98bd6a02cc1faa5362d9af7834.png

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (12 timer siden):

Ser at det er bedre sjerming, paa innsiden, i mot nordvesten, av begge oyene, men da faar du ikke surfeboelgene.

Men naar jeg ser paa Sotra, kan nordavinden, faa litt god tak langs siden der? Kanskje det er noen viker, bukter, ser det er noen, som ligger veldig godt beskyttet?

Det er Nordsjoeen, vi snakker om.

 

 

Men Sogn og Fjordane har jo strender som for eksempel Refviksanen og peker mot Nordsjøen. Eller blåser det kanskje mindre der enn for eksempel i Bergen?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (13 timer siden):

Dubai ligger i Persiabukta og Maldivene I Indiahavet,

Maldivene, ser jeg er en ring av smaaoeyer, der jeg tror nok, de sandstrendene, maa ligge i den indre sirkelen, ikke ut i mot havgapet og Persiabukta, tror jeg er mye roligere en nordsjoeen, med nordvesten, rett i trynet.

Hadde de begynt aa fylle opp sand, som ble til et vedenskart utforbi Stad saa hadde jeg begynt aa lure.

Jeg har null kompetanse på dette, jeg syns det bare virker plausibelt at det går an å få til, hvis man absolutt vil, også i Norge. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (11 timer siden):

Nærmeste lange strender eller strand man ser ut mot havgapet er Panorama Hotel strand sør på Sotra og Kollevåg på Askøy

 

Skjermbilde 2023-08-30 233808.png

Image00002-1335851182-768x576.jpg

Hadde mye foer valgt disse "strendene" enn sand baade her og der, paa kroppen.

Er det disse naturperlene, dere vil oedelegge, med aa fylle sand paa?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (17 minutter siden):

Hadde mye foer valgt disse "strendene" enn sand baade her og der, paa kroppen.

Er det disse naturperlene, dere vil oedelegge, med aa fylle sand paa?

I perioden 1925 til 1975 fungerte Kollevåg som søppelfylling for Bergen kommune.[1] Avfallet ble fraktet sjøveien. I 1979 startet arbeidet med å rehabilitere området og gjøre det om til et friluftsområde. En rekke tiltak ble gjort for å isolere og kapsle inn de store mengdene med avfall, slik at dette ikke skulle være til skade for miljøet eller til sjenanse for brukerne av området. Fra wikipedia. Så den stranden er ikke naturlig skapt. 

Er ikke helt sikker, men jeg tror Panorama Hotel stranden er naturlig skapt. Ser ihvertfall ut som det. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (2 minutter siden):

I perioden 1925 til 1975 fungerte Kollevåg som søppelfylling for Bergen kommune.[1] Avfallet ble fraktet sjøveien. I 1979 startet arbeidet med å rehabilitere området og gjøre det om til et friluftsområde. En rekke tiltak ble gjort for å isolere og kapsle inn de store mengdene med avfall, slik at dette ikke skulle være til skade for miljøet eller til sjenanse for brukerne av området. Fra wikipedia. Så den stranden er ikke naturlig skapt. 

Er ikke helt sikker, men jeg tror Panorama Hotel stranden er naturlig skapt. Ser ihvertfall ut som det. 

Godt jobbet, er det mangen hoeye avsatser, stupemuligheter, i dette omraadet?

Lenke til kommentar
J-Å skrev (13 timer siden):

Den geologiske grunnen er vel at det er mer varierte steintyper i Hordaland, kanskje på grunn av mer vulkansk aktivitet, så breene har gravd ut mye mer ujevnt, og etterlatt seg en skjærgård med mange fjorder, holmer, sund  og viker. Etter min mening er det mye mer unikt og verdifullt enn lange sandstrender uten havnemuligheter. Det finnes mange mindre strender hvis en ser litt nøye etter. 

image.png.61918b98bd6a02cc1faa5362d9af7834.png

Kollevåg er en kunstig sandstrand

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/31/2023 at 12:54 PM, Gavekort said:

Kollevåg er en kunstig sandstrand

Ja, det var jo forsåvidt poenget mitt, at det er få naturlige lange strender langs kysten av Hordaland. Hvordan de mindre strendene er dannet gikk jeg ikke inn på.  Men det er en god del sandbunn på noen meters dyp. Så jeg antar at sanden i Kollevåg er ekte Hordalandssand. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...