Gå til innhold

Kan Breivik slippe ut før 21 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja i teorien kan han det.

Han vart dømt til 21 års forvaring med minstetid på 10 år. Det betyr at etter 10 år så kan han sleppe fri om han blir vurdert som "frisk" og rehabilitert.
Så lenge han utgjer ein fare for samfunnet så vil han ikkje sleppe ut frå forvaringsdommen.

Forvaringsdommen gjer også at han kan haldast innelåst resten av sin levetid om han aldri blir "frisk" nok til å sleppe ut som ein god samfunnsborgar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Han må nok innse at det aldri blir tryggere for han enn der han er nå. Hvis han skulle slippe ut på noe som helst tidspunkt så hadde først og fremst han vært i livsfare, men også de som tok avgjørelsen.

Når du har drept 69 unger/ungdommer i kaldt blod, så har du ingen fremtid i noe som helst åpent demokratisk samfunn igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (13 minutter siden):

Han må nok innse at det aldri blir tryggere for han enn der han er nå. 

Realistisk sett så må han nok emigrere til eit anna land under eit heilt nytt land om han skulle sleppe fri og ha forhåpningar om å leve eit forholdsvis vanleg liv. 

Faren for at han blir utsatt for både sjikane og trusslar, kanskje også drapsforsøk vil nok alltid være høg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Teoretisk kan han jo slippe ut, men jeg kan ikke tenke meg at han kommer til å gjøre det. Av det siste jeg så skrevet om han virket det som han ikke hadde forandret seg det minste. Han viser fortsatt de samme holdningene og tankene som fikk han til å gjøre det han gjorde. 

Jeg vet ikke om han hadde begått nye angrep nå, men hvorfor ta sjansen. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Ja i teorien kan han det.

Han vart dømt til 21 års forvaring med minstetid på 10 år. Det betyr at etter 10 år så kan han sleppe fri om han blir vurdert som "frisk" og rehabilitert.
Så lenge han utgjer ein fare for samfunnet så vil han ikkje sleppe ut frå forvaringsdommen.

Forvaringsdommen gjer også at han kan haldast innelåst resten av sin levetid om han aldri blir "frisk" nok til å sleppe ut som ein god samfunnsborgar.

For aa bli "frisk" nok, maa han vel vise anger og ta ansvar, for det han gjorde?

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes en måte å overbevise noen om at han er frisk på. Og hele landet er vel enig at å holde han isolert så lenge han lever er det eneste riktige.

Er imot generell dødsstraff, men hadde vært litt digg om noen tok livet av han. Nest beste er resten av livet i isolasjon, for det kan være ille på psyken.

Vedder på at han ikke slipper ut med mindre det er midlertidige turer på evt sykehus pga dårlig helse.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Tror ikke det finnes en måte å overbevise noen om at han er frisk på. Og hele landet er vel enig at å holde han isolert så lenge han lever er det eneste riktige.

Er imot generell dødsstraff, men hadde vært litt digg om noen tok livet av han. Nest beste er resten av livet i isolasjon, for det kan være ille på psyken.

Vedder på at han ikke slipper ut med mindre det er midlertidige turer på evt sykehus pga dårlig helse.

Han maa ikke miste livet. Vi maa satse alle midler og resurser vi har, paa hans gode fysiske helse. Proeve aa faa ham til aa bli langt over hundre aar.

La ham faa sitte aa tenke og tenke..............

For en ting kan jeg love dere, Den maska han har, naar han er i media, den har han ikke, naar han er paa cella.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

For aa bli "frisk" nok, maa han vel vise anger og ta ansvar, for det han gjorde?

Egentlig må han ikkje det sjølv om det ofte følgjer med. 

Vilkåret for at han skal sleppe fri er at han ikkje lenger utgjer ei fare for samfunnet. Det kan han teknisk sett få til utan å vise anger, men det er nok ikkje veldig sannsynleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han skal vel ikke ut nei..

Har ikke Norge blitt gjort til latter før så gjør de det ved å slippe løs den freaken.

Og hva ville han fått se i praksis hvis han kom ut? Jo, at det er en betydelig økning av innvandrere. Og da kommer sikkert tankene hans snikende, "hva var det jeg sa, jeg hadde rett.."

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

At Breivik teknisk sett kan sleppe ut var ein viktig del av spørsmålet om han var tilrekneleg. 

Om han hadde blitt vurdert som tilrekneleg så kan kunne han ikkje dømmast til meir enn 21 års fengsel, og med rett til å søkje prøvelauslating etter 14 år som er 2/3 av straffa. Men sidan han vart vurdert som utilrekneleg så var forvaring relevant. Forvaring gir moglegheit for reell livstidsdom ut levetida, men bakdelen er at han kan bli sluppet heilt fri etter minstetida på 10 år, og han har rett på å få ny vurdering kvart 5 år på om han ikkje lenger utgjer ein fare for samfunnet. 

I eit worst case scenario så kunne han gått fri i 2021 etter 10 års minstetid om han hadde klart å overbevise psykiateren. Hadde han blitt vurdert som tilrekneleg så ville han måtte some minst 14 år for å i det heile tatt kunne søke lauslating og han kunne blitt låst inn til 2032. Men ei vurderingar som tilrekneleg hadde også betydd at han måtte bli sluppet fri i 2033 sida han då har sona maksstraffa i Norge. 

Så fordelen med at han er utilrekneleg er at han reelt kan låsast inne til evig tid, ulempen er at han teknisk sett kan settast fri når som helst om han blir vurdert som ufarleg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent juridisk sett, så er det ingenting i veien for at Fjotolf kommer seg ut av fengsel etter 10 år. Men at det kommer til å skje er noe helt annet.

Om det hadde vært mulig å vedde på det, så ville jeg veddet mye penger på at Fjotolf ikke er ute før 2050. Dvs, jeg tror ikke at han kommer ut da heller, men jeg anser det som særdeles liten sannsynlighet at det skjer før den tiden. 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 timer siden):

Og hva ville han fått se i praksis hvis han kom ut? Jo, at det er en betydelig økning av innvandrere. Og da kommer sikkert tankene hans snikende, "hva var det jeg sa, jeg hadde rett.."

Ble litt usikker paa denne, hva er det egentlig er, du vil frem til her?

Kan du utdype, den litt bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...