Gå til innhold

Fått klager som fotballtrener for barn


Anbefalte innlegg

Lang historie kort, så er jeg overhodet ingen fotballfan.  Tvert i mot egentlig, har ikke sett på en hel kamp selv om jeg spilte aktivt i 10 år.

 

Så kommer det til stykket, ungen vil ha et fotball lag. Men har ingen trener. Så det etterlyses en, er kun en super entusiastisk over the board pappa som tror ungene i 5 klasse spiller i champions league som tar jobben.  Needless to say, foreldrene spør han pent om han kan stoppe da barna ikke liker å ha han som trener etter noen mnd med forsøk.

Igjen står de uten noen og det er nesten så ungene må splittes rundt om i kommunene hvis de vil spille, så jeg sier jeg kan gjøre det, men med forbehold om at jeg skal ha null syting over dårlig trening fordi det eneste jeg kan, er det jeg selv husker.

Foreldrene sier ok og det går bra i par mnd, ungene liker at jeg har litt mer "tøysete" opplegg på trening, som er morsomt, selv om de kanskje ikke lærer all verden.

Jeg er en praktiker, og liker å se ting for det det faktisk er. Prøve nye ting, og jeg absolutt elsker å gå i mot strømmen.

Så etter litt om og men sier jeg til ungene at vi skal være litt mer taktiske.

Jeg begynner med strategier.. Og umiddelbart så begynner jeg å tenke.. Hvorfor ber jeg ikke bare en av de mest utholdende ungene om å sitte på motparten sin stjernespiller hele kampen?  Han vil alltid ha en på seg, og vil alltid måtte slite, samtidig vil han få mindre pasninger til seg.

Så jeg starter med det, begynte å kartlegge hvem på motparten sine lag som er de som scorer og gjøre gode spill, og setter 1-2 av ungene på de gutta hele kampen, jeg sa at de skal være rett i ryggen på de hver gang.

Noe ungene gjorde og plutselig gikk vi fra å tape 2 av 3 kamper, til å vinne nesten hele tiden. 

Det gikk 1 sesong, også begynte klagene å renne inn fra de andre lagene. Om at vi spiller "skittent" og vi ikke lar folk få spille fotball.
noe som er helt fair, for de stjernebarna som gikk fra å score 3-4 mål mot oss, scoret ingen etter vi begynte med "ny strategi".

Vi spiller overhodet ikke skittent i form av taklinger osv..Tvert i mot er vi det laget med minst klager fra dommerne har jeg fått vite gang på gang når klagene kommer.. Og det er alltid fra de samme foreldrene som tror barna sine skal bli den neste Haaland.

Har flere ganger hatt ubehagelig møter med foreldre av nevnte stjernebarn som sier de skal knekke bena på både meg og ungene. ( Ungene er 10-12 år liksom)

Har snakket med flere av foreldrene av "våre" barn. Og alle syntes vi skal stå i det, ungene elsker fotballen mye mer, de syntes det er gøy og vinne, og se hvor irritert det andre laget blir.

Er det liksom så jævlig ille det jeg ber ungene gjøre?  Tenkte at dette forumet med fullt av verdensmestere må jo være perfekt arena å få litt forskjellige syn.

 

og ja, dette er barnefotball, men andre barn som er dommer.. Det er ikke noe jeg anser som seriøst for 10 øre. Derfor jeg også syntes det er morsomt å vinne som vi gjør.

 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som ryddig taktikk. At "stjernespillere" blir dekket opp er jo smart og vanlig. Så lenge dere spiller ryddig og ærlig er det innafor. Å klare spille rundt en markør er noe man må mestre om man skal kunne spille på lokallaget i 4 divisjon, så om "den neste Haaland" ikke klarer det, er han eller hun kanskje ikke det?

Trusler om vold melder du til politiet og fotballkretsen, så blir den foresatte utestengt på livstid. Problem løst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (49 minutter siden):

Har flere ganger hatt ubehagelig møter med foreldre av nevnte stjernebarn som sier de skal knekke bena på både meg og ungene. ( Ungene er 10-12 år liksom)

Om du velger å ikke politianmelde dette mener jeg du forsømmer deg selv men først og fremst utøver omsorgssvikt for barna du har et ansvar for. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke en skal være så opptatt av å vinne i barneidrett. Så jeg ville vært forsiktig med slik strategi for å vinne. Det jeg spesielt tenker vil være negativt er at de som skal være frimerke får en annenledes rolle enn det en fotballspiller skal ha. Det er bedre at en spiller et sone system der alle deltar i angrep og forsvar slik at alle spillerene får utvikle seg til forskjellig spill. Samtidig så ser jeg at det er en positiv ting at stjernene blir holdt litt tilbake så de ikke dominerer for mye. Og det er lov å være så taktisk at en ikke bare taper kamper.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

A) Neste gang noen av foreldrene truer deg med noe, så tar du det rett til politiet og skolens helsevesen. Dette går forbi all sunn fornuft og det høres jo ut som at foreldrene skyter sin tjue år gamle frustrasjon over at de ikke var god nok over på deg.

B) Taktikkene og spillet ditt er legit. Keep it going! Mourinho-fotball på sitt beste dette her. Her er nok mange foreldre bare sinte over at de ikke kan skryte til venner at barna deres bøtter inn mål mot dere lenger.

Endret av Debutanten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disclaimer: Er hverken fotball-fan eller har egne barn.

Jeg syntes det du driver med er helt topp. Ut ifra hva du forteller, så har barna det moro, spiller som et lag og oppnår suksess sammen nettopp på grunn av det. Det "skitne" spillet dere anklages for høres ut som at noen syntes det er urettferdig at noen er bedre enn dem og bruker det som ammunisjon mot dere istedetfor motivasjon for seg sjøl. 

Det at foreldre truer med vold mot både deg og barna du er trener for bør politianmeldes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 time siden):

Lang historie kort, så er jeg overhodet ingen fotballfan.  Tvert i mot egentlig, har ikke sett på en hel kamp selv om jeg spilte aktivt i 10 år.

 

Så kommer det til stykket, ungen vil ha et fotball lag. Men har ingen trener. Så det etterlyses en, er kun en super entusiastisk over the board pappa som tror ungene i 5 klasse spiller i champions league som tar jobben.  Needless to say, foreldrene spør han pent om han kan stoppe da barna ikke liker å ha han som trener etter noen mnd med forsøk.

Igjen står de uten noen og det er nesten så ungene må splittes rundt om i kommunene hvis de vil spille, så jeg sier jeg kan gjøre det, men med forbehold om at jeg skal ha null syting over dårlig trening fordi det eneste jeg kan, er det jeg selv husker.

Foreldrene sier ok og det går bra i par mnd, ungene liker at jeg har litt mer "tøysete" opplegg på trening, som er morsomt, selv om de kanskje ikke lærer all verden.

Jeg er en praktiker, og liker å se ting for det det faktisk er. Prøve nye ting, og jeg absolutt elsker å gå i mot strømmen.

Så etter litt om og men sier jeg til ungene at vi skal være litt mer taktiske.

Jeg begynner med strategier.. Og umiddelbart så begynner jeg å tenke.. Hvorfor ber jeg ikke bare en av de mest utholdende ungene om å sitte på motparten sin stjernespiller hele kampen?  Han vil alltid ha en på seg, og vil alltid måtte slite, samtidig vil han få mindre pasninger til seg.

Så jeg starter med det, begynte å kartlegge hvem på motparten sine lag som er de som scorer og gjøre gode spill, og setter 1-2 av ungene på de gutta hele kampen, jeg sa at de skal være rett i ryggen på de hver gang.

Noe ungene gjorde og plutselig gikk vi fra å tape 2 av 3 kamper, til å vinne nesten hele tiden. 

Det gikk 1 sesong, også begynte klagene å renne inn fra de andre lagene. Om at vi spiller "skittent" og vi ikke lar folk få spille fotball.
noe som er helt fair, for de stjernebarna som gikk fra å score 3-4 mål mot oss, scoret ingen etter vi begynte med "ny strategi".

Vi spiller overhodet ikke skittent i form av taklinger osv..Tvert i mot er vi det laget med minst klager fra dommerne har jeg fått vite gang på gang når klagene kommer.. Og det er alltid fra de samme foreldrene som tror barna sine skal bli den neste Haaland.

Har flere ganger hatt ubehagelig møter med foreldre av nevnte stjernebarn som sier de skal knekke bena på både meg og ungene. ( Ungene er 10-12 år liksom)

Har snakket med flere av foreldrene av "våre" barn. Og alle syntes vi skal stå i det, ungene elsker fotballen mye mer, de syntes det er gøy og vinne, og se hvor irritert det andre laget blir.

Er det liksom så jævlig ille det jeg ber ungene gjøre?  Tenkte at dette forumet med fullt av verdensmestere må jo være perfekt arena å få litt forskjellige syn.

 

og ja, dette er barnefotball, men andre barn som er dommer.. Det er ikke noe jeg anser som seriøst for 10 øre. Derfor jeg også syntes det er morsomt å vinne som vi gjør.

 

Jeg hadde også en slik trener når jeg var ung å spilte fotball. VI fikk mye klager og lag hatet å spille mot oss. Vi fikk kommentarer som : Ungene skal ha det gøy, alle må få kjenne på ballen, for mange pasninger som gjør at våre spillere ikke klarer å løpe etter eller få tak i ballen, dere spiller for avansert, dere har klyngementalitet, spillerne våre er redde når alle spillerne dere rusher opp mot dem, la noen av de dårligste spillerne deres spille mer, bla, bla, bla.
Uten å nevne navn, så ble to av spillerne våre proffer, og kom så høyt opp som tippeligaen. 

Fortsett med det du gjør, dette gjør du bra. Ungene elsker å spille for deg! Anmeld alle trusler til politiet og fotballkretsen. Tørr å stå i det. DU lærer dem også lagmentalitet, jobbe sammen, stole på andre, og at sammen kan dere få det til. Utrolig viktig å lære som ung - som også gjenspeiler seg stort i voksenlivet. Du er rå! Fortsett den gode jobben du gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 time siden):

.....

Så etter litt om og men sier jeg til ungene at vi skal være litt mer taktiske.

Jeg begynner med strategier.. Og umiddelbart så begynner jeg å tenke.. Hvorfor ber jeg ikke bare en av de mest utholdende ungene om å sitte på motparten sin stjernespiller hele kampen?  Han vil alltid ha en på seg, og vil alltid måtte slite, samtidig vil han få mindre pasninger til seg.

Så jeg starter med det, begynte å kartlegge hvem på motparten sine lag som er de som scorer og gjøre gode spill, og setter 1-2 av ungene på de gutta hele kampen, jeg sa at de skal være rett i ryggen på de hver gang.

......

 

Nå har jeg selvsagt bare din side av saken (F.eks. det at dere ikke spiller "stygt"), men gitt at du fremstiller saken forholdsvis nøytralt, synes jeg at dette høres veldig riktig ut for alle parter!
(Har ikke så mye kunnskap om fotball, men har vært litt innom andre lagidretter.)

Det som er drepen for et lag er hvis 1 eller 2 stykker blir stjernene som alltid scorer og som alltid må få ballen.Dette er ikke bra for noen av lagene.

Fotball er også et lagspill, og særlig i den alderen er det viktig å få med seg flest mulig, og få involvert flest mulig. Å tvinge det andre laget til i større grad "spille ball" og måtte tenke som ett lag må jo være supert. Å bare lene seg på 1 eller 2 stjerner er sikkert fint for treneren som da kan sole seg i glansen av at de vinner, men det er ikke bra for utviklingen til laget som en helhet.

Dette vil også til en viss grad motvirke "topping". Hvis man klarer å nøytralisere disse stjernene, blir det lettere for andre å få sjanser. (Jeg har enda til gode å se at lag som driver med topping stopper med dette selv om de leder med mange mål/poeng....)

Man vil også motvirke primadonnanykker hos disse "stjernene", noe som også kan være skadelig for den enkelte og for laget som helhet.

Jeg har heller ikke så stor tro på "talent". Ingen blir gode uten å trene og alle kan bli bedre på noe. Hvis disse "stjernene" blir passet mer på, gjør jo det at også de får noe å strekke seg etter/noe å bli bedre på. Vinn-vinn.

Og ikke minst:
Supert at DU bidrar og tar ansvar!
Lykke til videre med laget! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 time siden):

Lang historie kort, så er jeg overhodet ingen fotballfan.  Tvert i mot egentlig, har ikke sett på en hel kamp selv om jeg spilte aktivt i 10 år.

 

Så kommer det til stykket, ungen vil ha et fotball lag. Men har ingen trener. Så det etterlyses en, er kun en super entusiastisk over the board pappa som tror ungene i 5 klasse spiller i champions league som tar jobben.  Needless to say, foreldrene spør han pent om han kan stoppe da barna ikke liker å ha han som trener etter noen mnd med forsøk.

Igjen står de uten noen og det er nesten så ungene må splittes rundt om i kommunene hvis de vil spille, så jeg sier jeg kan gjøre det, men med forbehold om at jeg skal ha null syting over dårlig trening fordi det eneste jeg kan, er det jeg selv husker.

Foreldrene sier ok og det går bra i par mnd, ungene liker at jeg har litt mer "tøysete" opplegg på trening, som er morsomt, selv om de kanskje ikke lærer all verden.

Jeg er en praktiker, og liker å se ting for det det faktisk er. Prøve nye ting, og jeg absolutt elsker å gå i mot strømmen.

Så etter litt om og men sier jeg til ungene at vi skal være litt mer taktiske.

Jeg begynner med strategier.. Og umiddelbart så begynner jeg å tenke.. Hvorfor ber jeg ikke bare en av de mest utholdende ungene om å sitte på motparten sin stjernespiller hele kampen?  Han vil alltid ha en på seg, og vil alltid måtte slite, samtidig vil han få mindre pasninger til seg.

Så jeg starter med det, begynte å kartlegge hvem på motparten sine lag som er de som scorer og gjøre gode spill, og setter 1-2 av ungene på de gutta hele kampen, jeg sa at de skal være rett i ryggen på de hver gang.

Noe ungene gjorde og plutselig gikk vi fra å tape 2 av 3 kamper, til å vinne nesten hele tiden. 

Det gikk 1 sesong, også begynte klagene å renne inn fra de andre lagene. Om at vi spiller "skittent" og vi ikke lar folk få spille fotball.
noe som er helt fair, for de stjernebarna som gikk fra å score 3-4 mål mot oss, scoret ingen etter vi begynte med "ny strategi".

Vi spiller overhodet ikke skittent i form av taklinger osv..Tvert i mot er vi det laget med minst klager fra dommerne har jeg fått vite gang på gang når klagene kommer.. Og det er alltid fra de samme foreldrene som tror barna sine skal bli den neste Haaland.

Har flere ganger hatt ubehagelig møter med foreldre av nevnte stjernebarn som sier de skal knekke bena på både meg og ungene. ( Ungene er 10-12 år liksom)

Har snakket med flere av foreldrene av "våre" barn. Og alle syntes vi skal stå i det, ungene elsker fotballen mye mer, de syntes det er gøy og vinne, og se hvor irritert det andre laget blir.

Er det liksom så jævlig ille det jeg ber ungene gjøre?  Tenkte at dette forumet med fullt av verdensmestere må jo være perfekt arena å få litt forskjellige syn.

 

og ja, dette er barnefotball, men andre barn som er dommer.. Det er ikke noe jeg anser som seriøst for 10 øre. Derfor jeg også syntes det er morsomt å vinne som vi gjør.

 

En velkjent problemstilling fra min tid som barnetrener.
Hemmeligheten er at det skal være en gradvis utvikling fra bare moro til 11-fotball med vanlige regler.

En grei rettesnor finner du her: https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/. En rettesnor som er for lite kjent blandt både foreldre, trenere og spillere.

Det er vanskelig å etterleve disse reglene helt firkantet. Et lag kan være mye mer «modent» for avansert spill enn andre lag, selv om alderen er lik. Det er derfor viktig å matche lag på noenlunde likt nivå.

Lenke til kommentar

Alle trusler er selvsagt anmeldt eller tatt hånd om slik vi får beskjed om å gjøre fra forbundet. Merkelig å anta noe annet med mindre jeg spesifikt sier at det ikke blir det.

Anyways, har man vært ute en vinternatt de siste årene så skjønner du at politiet vil henlegge slike saker ettersom det anses som useriøst.

Ei heller klarer du ikke å holde unna mennesker som vil se på barnefotball.. Du får ikke politibeskyttelse i barnefotball akkurat.
Den eneste beskjeden vi får fra forbund/politi er at hvis det gjentar seg og blir mer truende eller fysisk, så må man ta kontakt. 

Personlig tar jeg ikke disse utbruddene seriøst. Men er likevel forunderlig at man skal få tyn for noe så simpelt.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...