Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

I ungdommen hadde jeg en eks som dro til Oslo for å studere, hun bodde på ca tilsvarende størrelse i en av de større utleier firmaene. Gikk ikke så mange månedene før hun fikk nok av det livet der og flyttet hjem igjen.

Jeg har en eks som bodde på samme adresse og hu flytta til Nesodden.. 

Om du vil ha gangavstand til regjeringskvartalet er det en finfin hybel for en kjapp "Exit".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frohmage skrev (2 minutter siden):

Jeg har en eks som bodde på samme adresse og hu flytta til Nesodden.. 

Om du vil ha gangavstand til regjeringskvartalet er det en finfin hybel for en kjapp "Exit".

Ja vi er ikke alle like, at dette kan kalles fint og bra utsikt er søkt for meg 😛  Bra utsikt for meg er at jeg kan se båtene som kommer inn i havnen samt se flyene som lander på lokal flyplassen. Da har jeg det fint 😛

Skrevet
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Bra utsikt for meg er at jeg kan se båtene som kommer inn i havnen samt se flyene som lander på lokal flyplassen. Da har jeg det fint

Finnes det virkelig bedre utsikt enn et tre i en bakgård???  Okay, da har vel leiligheten andre kvaliteten en eier setter pris på.

Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerer på inflasjonen av begrepet leilighet. Det ser ut som et hotellrom. Kan hotellene begynne å kalle rommene for leiligheter nå da? Toroms siden det har to rom, hovedrom og bad..

Ja helt syke tilstander. Ikke hems engang. Vill si det er verre enn 90% av hotel rommene jeg har bodd på. Og det er mye rart! 

Skrevet
20 minutes ago, Simen1 said:

Jeg reagerer på inflasjonen av begrepet leilighet. Det ser ut som et hotellrom. Kan hotellene begynne å kalle rommene for leiligheter nå da? Toroms siden det har to rom, hovedrom og bad..

Et hotellrom kommer jo med rengjøring og ofte også frokost så jeg vet hva jeg hadde foretrukket 😄

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sa ingenting om noen rekord. Artikkelen tar bare for seg det generelle prisnivået på sentrale, små leiligheter i hovedstaden. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (9 minutter siden):

Jeg sa ingenting om noen rekord. Artikkelen tar bare for seg det generelle prisnivået på sentrale, små leiligheter i hovedstaden. 

Ligger en til 250 over, den er dog ikke solgt(åpenbart) den ble solgt for nesten samme sum i 2023 utrolig nok! Giga tap på eieren her...

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Hva er det da som offisielt har passert 200 tusen per m2 da? Det generelle prisnivået på sentrale små leiligheter i Oslo? Da trengs det i så fall litt mer statistisk grunnlag enn étt eksempel.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Sykepleierindeksen er basert på at sykepleiere er og forblir single. Hvor realistisk er det?

Balansen mellom tilbud (# ledige boliger) og etterspørsel (# boligløse boligkjøpere) definerer prisene. Når tilbudet går ned eller antall boligløse boligkjøpere går opp, så går prisene opp. Siden folkeveksten er temmelig flat så kan vi utelukke sistnevnte. Da er spørsmålet: Hvorfor krymper antall ledige boliger? Og hvis man nå likevel forsøker å forklare det med folkevekst, hvorfor bygges det ikke nytt i minimum samme tempo?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selv om befolkningsveksten går ned er det fremdeles en vekst. Så vi kan ikke utelukke befolkningsveksten. I tillegg så blir det etter det jeg husker stadig flere som bor alene.

Endret av sedsberg
Skrevet (endret)

Har ikke sykepleiere som en av de få faktisk justert lønn for å jobbe i Oslo kommune? Altså mer i lønn. 

Begynner å bli temmelig lei av denne sykepleier fokuset, de har absolutt ikke dårlig lønn lengre. Med noen kveldsvakter her og der tipper de fort over snittet. I tillegg jobber flere å flere som "vakt"/konsulent og tjener gode penger. 

Hva med kiwi indeksen? Hvor mange kan en singel hen som jobber i kassen der kjøpe? 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
13 minutes ago, Salvesen. said:

Begynner å bli temmelig lei av denne sykepleier fokuset, de har absolutt ikke dårlig lønn lengre. Med noen kveldsvakter her og der tipper de fort over snittet. I tillegg jobber flere å flere som "vakt"/konsulent og tjener gode penger. 

Gjennomsnittsinntekten til sykepleieren beregnes å være drøye 712.000 kroner i første halvår, opp fra snaue 683.000 i 2024.

De tjener veldig bra.

Skrevet
12 minutes ago, Salvesen. said:

Har ikke sykepleiere som en av de få faktisk justert lønn for å jobbe i Oslo kommune? Altså mer i lønn. 

Hva med kiwi indeksen? Hvor mange kan en singel hen som jobber i kassen der kjøpe? 

34 minutes ago, Simen1 said:

Sykepleierindeksen er basert på at sykepleiere er og forblir single. Hvor realistisk er det?

Balansen mellom tilbud (# ledige boliger) og etterspørsel (# boligløse boligkjøpere) definerer prisene. Når tilbudet går ned eller antall boligløse boligkjøpere går opp, så går prisene opp. Siden folkeveksten er temmelig flat så kan vi utelukke sistnevnte. Da er spørsmålet: Hvorfor krymper antall ledige boliger? Og hvis man nå likevel forsøker å forklare det med folkevekst, hvorfor bygges det ikke nytt i minimum samme tempo?

Les faktaboksen i artikkelen det er liket til :

Sykepleierindeksen brukes som en temperaturmåler på det norske boligmarkedet.

Den måler hvor stor andel av de omsatte boligene en singel sykepleier får finansiering til å kjøpe.

Sykepleieryrket er egnet fordi inntekten representerer en typisk god norsk inntekt, og er i liten grad konjunkturavhengig.

Gjennomsnittsinntekten for en sykepleier som ligger til grunn denne gangen er 680.070 kroner.

• Liker 3
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (19 minutter siden):

De tjener veldig bra.

Ja det må være det yrket som syter mest unødvendig. De har gode muligheter for å tjener mer via tillegg/merarbeid/overtid, de har også korte årsverk om de jobber "normalt", de har gode muligheter for konsulent/vakt virksomhet med kjempe god lønn osv. Men det er ett konstant mas om dårlig betaling osv. 

Kjenner "en" som har spesialisert seg, jobber 4 dager i uken, 7 arbeidstimer pr dag og har årslønn på 600 000 kroner. Det er en timelønn på over 400 kroner. Det er godt betalt. 

Endret av Salvesen.
Skrevet

Å nei, single unge som ikke har spart noe særlig EK har ikke mulighet til å kjøpe bolig sentralt i storbyer..

Man kan ikke se det, men jeg er ekstremt sjokkert.

Hvis det bare hadde eksistert boliger som var mye billigere bittelitt usentralt......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...