Gå til innhold

Hvordan holde totalforbruket under f.eks. 10 kWh/h ved hjemmelading?


mobile999

Anbefalte innlegg

  • mobile999 endret tittelen til Hvordan holde totalforbruket under f.eks. 10 kWh/h ved hjemmelading?
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (8 timer siden):

Hvilke løsninger finnes for å holde totalforbruket under f.eks. 10 kWh/h ved hjemmelading?

Totalforbruket? Det finnes vel noen ladere som er smarte og kan justere automatisk hvis du bruker andre ting. Hvis du ikke har det kan du som oftest begrense effekten i bilen og stille inn timer så den lader i tidsrom hvor du normalt ikke bruker så mye annet. Da skal du fort klare å holde under 10. Jeg holder meg fint under 5 jeg, men jeg har vannbåren varme til dusj og det meste av oppvarming.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt finnes det både tekniske og manuelle løsninger.
Min erfaring tilsier at de manuelle, der du selv justerer ladeboksen og slår av vvb-bereder, varmekabler og unngår matlaging o.l., er de beste.

Effektbegrensing via apper, HAN-port og diverse utstyr av ymse slag er både dyrt, som regel plundrete å sette opp og vil stoppe med ujevne mellomrom. Jeg har forsøkt noen varianter. Det har som regel endt med søpla etter diverse forbannelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Som allerede nevnt finnes det både tekniske og manuelle løsninger.
Min erfaring tilsier at de manuelle, der du selv justerer ladeboksen og slår av vvb-bereder, varmekabler og unngår matlaging o.l., er de beste.

Effektbegrensing via apper, HAN-port og diverse utstyr av ymse slag er både dyrt, som regel plundrete å sette opp og vil stoppe med ujevne mellomrom. Jeg har forsøkt noen varianter. Det har som regel endt med søpla etter diverse forbannelser.

Det er delte meninger om dette. Jeg har automatisert varmtvannsbereder. Jeg kan vedgå at det er noe arbeid med å få det igangsatt og kjøre stabilt. Men nå har jeg hatt det i litt over et år. Tiden jeg har brukt på analyse og justering kan summeres til kanskje 3 timer iløpet av de første 3 månedene. Men nå er jeg over gjennomsnittet teknisk interessert og har jobbet med automasjon i 16 år. Det har kanskje litt å si for både motivasjon og evne til å få det igang.

For å svare på trådstarter sitt spørsmål: Det krever at du har en kompatibel lader. Zaptec har mange styringsmuligheter. En eller annen løsning for hjemmeautomasjon (såkalt smart-hub). Mye brukt er Homey, Futurehome og Home assistant. Sistnevnte bruker jeg selv, men det er definitivt det som krever mest innsats for å få i gang. Eventuelt kan du bare bruke Tibber som noen har foreslått. Det fungerer det også. Det er sannsynligvis det enkleste å få igang, og kanskje mest hensiktsmessig om det kun er lading du vil ha kontroll på.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (28 minutter siden):

Som allerede nevnt finnes det både tekniske og manuelle løsninger.
Min erfaring tilsier at de manuelle, der du selv justerer ladeboksen og slår av vvb-bereder, varmekabler og unngår matlaging o.l., er de beste.

Effektbegrensing via apper, HAN-port og diverse utstyr av ymse slag er både dyrt, som regel plundrete å sette opp og vil stoppe med ujevne mellomrom. Jeg har forsøkt noen varianter. Det har som regel endt med søpla etter diverse forbannelser.

Tja. Eg synest der er verdt investeringa for å sleppe fly rundt heile huset og alltid måtte tenke på at du ikkje skal overstige ein verdi.

Det finnes nok utstyr som fungerer dårleg, men det finnes betre alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg har implementert ganske mye hjemmeautomatisering inkludert smartlading, varmestyring, effektbegrensning m.m. med Home Assistant de siste 3 år, og siden 2012 med Telldus.

Men ikke spør hvor mange timer jeg har brukt... (og: pensjonisttimer er billige og velegnet for hobbybruk)

🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lader utelukkende om natten, med lavest mulig ampere. Noen få ganger overstyrer jeg og starter ladingen på dagen hvis det er noe prekært som skal skje. Lettest å justere manuelt i forkant av ladeøkten selv, synes jeg. Midtvinters er det verst å komme seg under 10kW/h-grensa, dog. Er ofte nede i -20 og noen tilfeller -30 her, og med to elbiler blir det vanskelig. Men vår/sommer/høst går det fint.

Lenke til kommentar
trikola skrev (12 timer siden):

Jeg har implementert ganske mye hjemmeautomatisering inkludert smartlading, varmestyring, effektbegrensning m.m. med Home Assistant de siste 3 år

Har du implementert det som en ren effektbegrensning eller som en forbruksbegrensning innenfor enhver hele klokketime?

Lenke til kommentar
8 hours ago, mobile999 said:

Har du implementert det som en ren effektbegrensning eller som en forbruksbegrensning innenfor enhver hele klokketime?

Når totalforbruket i den pågående klokketimen ser ut til å overstige 5 hhv 10 kWh (sommer/vinter) slår jeg av enkelte større forbrukere som er ukritiske - og også på igjen i samme time når reserven i denne timen ser ut til å være tilstrekkelig for å bli under grensen.

 

Lenke til kommentar

Jeg kommer litt med idiotdpørsmålet, da jeg ikke har elbil. Trenger man å lade mer enn 6 timer i strekk på en god hjemmelader? Fordi man lader vel om natten når øvrig forbruk er lavt og strømprisen lav. Altså mellom kl 00-06

Nå har flere to elbiler som skal lades da blir det vel mer logistikk på en lader... 

Effekttrinn er noe dritt. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på ladestyrken og om du har 2 eller 3 fas strøm.

Si du har 3 fas 20amp, da ligger du på rundt 8kw pr time, altså ca 48kw ladet på 6 timer.

Ladegrensen på min model Y har jeg satt til 80% lading, eller 60kw.

Setter du bilen på lading på ca 20% eller deromkring vil 6 timer typisk være nok.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (8 minutter siden):

Kommer jo helt an på ladestyrken og om du har 2 eller 3 fas strøm.

Si du har 3 fas 20amp, da ligger du på rundt 8kw pr time, altså ca 48kw ladet på 6 timer.

Ladegrensen på min model Y har jeg satt til 80% lading, eller 60kw.

Setter du bilen på lading på ca 20% eller deromkring vil 6 timer typisk være nok.

Takk. Forskjellen på tofas og trefas tenkte jeg ikke på.

Vi gikk over til trefas inn fra hengende ledninger på stolper i gata. Når vi først byttet sikringsskap. Var ikke så mange tusen for ny inntaksledning til huset.

Det kan være verdt det med tanke på elbil lading...?

Kjører manuelt ellers her å holde seg innenfor effekttrinn. På tider med billig strøm kan man bli fristet til å slå seg løs med strøm, men det straffer seg. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Takk. Forskjellen på tofas og trefas tenkte jeg ikke på.

Vi gikk over til trefas inn fra hengende ledninger på stolper i gata. Når vi først byttet sikringsskap. Var ikke så mange tusen for ny inntaksledning til huset.

Det kan være verdt det med tanke på elbil lading...?

Kjører manuelt ellers her å holde seg innenfor effekttrinn. På tider med billig strøm kan man bli fristet til å slå seg løs med strøm, men det straffer seg. 

Merker definitivt forskjell på 2 og 3 fas under lading.

Jeg har satt laderen til å kunne levere 20amp, men at bilen kun skal ta imot 14 normaltvis. Slik at jeg har litt å gå på til matlaging, vannbruk og klesvask.

Eventuelt kan jeg skru enda mer ned å sette bilen på når jeg kommer fra jobb og la den stå å dure hele natta uten at det vil merkes.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 8.8.2023 den 13.34):

Takk, for alle svar.

Det var noe slik som Tibber sin løsning jeg var på jakt etter. Det virker som at det ikke finnes noen andre "enkle" løsninger.

Det finnes løsninger som er uavhengig, slik som Futurehome, men mye av utstyret som kan brukes på disse må installeres av elektriker. Tibber har mye som kan gjøres selv, men ikke alt.

Mye for de avhenger at du har en Elbil lader som kan snakke med systemet. Den enkleste her er Zaptec Go. Den greier mye av dette selv også, uten å ha systemer, men kun å benytte dems Sense modul mot strømmåleren i sikringsskapet ditt. Da kan man velge Smart øko modus som du velger når du skal dra med bilen, og hvor mange kWt den skal ha fylt på innen det tidspunktet. Da velger den å lade når det er billigst i ditt strøm område.

Man kan også velge tak på hvor mye effekt du skal bruke, så lader den ikke når resten av huset går over det nivået. Kan velge Ingen begrensning, 0-2 eller 2-5kW. Eller man kan også manuelt justere hvor mye strøm den kan bruke etter hva klokken er.

 

Har selv satt timer på VVB, slik at den kun slår inn om natten. Har fungert veldig bra for meg i flere år nå. Men har en som er koblet skikkelig. ALDRI bruker timer man plugger i stikkontakten for dette, det kan fort gi brann pga høy belastning over tid.

Det beste er ett komplett smarthus som styrer varmekabler, VVB og elbil lading, og hvor man kan sette maksnivå. Da skrur de av disse tingene når man lager mat, bruker vaskemaskin osv. Det tar ikke mange sekundene før de ser at det er mye brukt, og slår av. Hadde anbefalt Futurehome, men syntes ikke den er god nok ennå. De har ikke gode nok programerings muligheter for litt mer enn det de tror folk trenger. For å dra det litt langt, trives man med Apple sine produkter, så funker det nok bra, men liker man å kunne gjøre noen småting selv, så funker det ikke. Har ikke testet Homey, men det skal fungere nokså bra det også.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (21 timer siden):

 

Det beste er ett komplett smarthus som styrer varmekabler, VVB og elbil lading, og hvor man kan sette maksnivå. Da skrur de av disse tingene når man lager mat, bruker vaskemaskin osv. Det tar ikke mange sekundene før de ser at det er mye brukt, og slår av. Hadde anbefalt Futurehome, men syntes ikke den er god nok ennå. De har ikke gode nok programerings muligheter for litt mer enn det de tror folk trenger. 

Og prislappen for et komplett smarthus er ……?

Du bør i tillegg gjerne ha en mastergrad i tillegg for å drifte fandenskapet…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Og prislappen for et komplett smarthus er ……?

Du bør i tillegg gjerne ha en mastergrad i tillegg for å drifte fandenskapet…..

Prisen kommer an på hva man velger. Og enkelte av de er nokså enkle hvis man ikke er helt evneveik i hvordan ting funker.

Det er ikke mange komponentene man trenger for å kunne spare mye på strøm over tid. Holder med varmekabler og VVB, samt Elbil. Det er ting som enkelt kan slås av uten for mye problemer når annet bruker strøm.

Men alltid godt å gå ut døra, og vite at alt av lys, og utstyr som ikke trenger strøm hele tiden blir slått av med trykk på 1 bryter.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Prisen kommer an på hva man velger. Og enkelte av de er nokså enkle hvis man ikke er helt evneveik i hvordan ting funker.

Det er ikke mange komponentene man trenger for å kunne spare mye på strøm over tid. Holder med varmekabler og VVB, samt Elbil. Det er ting som enkelt kan slås av uten for mye problemer når annet bruker strøm.

Men alltid godt å gå ut døra, og vite at alt av lys, og utstyr som ikke trenger strøm hele tiden blir slått av med trykk på 1 bryter.

Jo takk, jeg kommer svært langt med å trykke på 3-4 brytere, helt gratis……

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...