Gå til innhold

Hvilke tiltak mot klimaendringene bør/kan iverksettes?


Anbefalte innlegg

Hittil i år er det kommet flere urovekkende meldinger omkring utviklingen av klimaet på jorden.

Forskere er samstemte i at menneskelig aktivitet påvirker klima, men media fremstiller ofte konklusjonene som mer dramatiske og krystallklare enn forsknings-rapportene faktiske er.

La oss for denne trådens del droppe den samme gamle debatten CO2, avgifter og hvorvidt og i hvilken grad menneskelig aktivitet er årsaken til klimaendringene.

At klima endres er et faktum, enten man mener det er menneskelig aktivitet eller naturlig sykluser. La oss i denne tråden heller fokusere på hva konsekvensene blir og hvordan vi møter denne fremtiden.

Grafene viser at både global snittemperatur, utbredelse av sjøis i Antarktis og havtemperatur setter nye og ganske dramatiske rekorder.

Havtemperatur nord-atlanteren, avvik fra normalen (1982-2011 snittet):

 

RDT_20230721_0755412743461729030106184.jpg.8949ee6bd37b356c2bfffa899687dc14.jpg

Havis i Antarktis:

seaice_extent.jpeg.baf8e0780196de8293e365b8bf759c04.jpeg

Global gjennomssnittemperatur:

cfsr_world_t2_day(1).jpeg.1fbf7eff0b3733298698d4d5c663dfbe.jpeg

Havtemperatur, 60S-60N

oisst2.1_world2_sst_day.jpeg.692eced018837cb804d6e0c5e6f4daa4.jpeg

Havtemperatur, nord-atlanteren

oisst2.1_natlan1_sst_day.jpeg.0579ff402fde1b44c845a4032b7662e5.jpeg
 

At klimaet endrer seg kan det ikke være noen uenighet om. Denne tråden er for å diskutere hva konsekvensene kan bli og hva vi bør gjøre for å tilpasse oss endringene?

Endret av Uderzo
forbedret emnetittel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisverdig initiativ og riktig fokus. Klimadebatten burde for mange år siden lagt bak seg å diskutere årsaken til varmen og fokusert på hvordan kan vi best tilpasse oss og løse situasjonen. 

Skal denne debatten kunne ha mening og bli konstruktiv kan den rett nok ikke hoppe bukk over årsaken slik du legger opp til fordi hvilke tiltak som bør gjennomføres må nødvendigvis velges ut fra hvorfor det blir varmere. Ellers blir det lett meningsløst å diskutere hvordan best løse klimakrisen. 

Jeg foreslår derfor at du også setter som premiss for denne tråden at vår tids globale oppvaming og gryende klimakrise skyldes i all hovedsak menneskeskapte klimagassutstlipp slik klimavitenskapen er tydelig på er tilfelle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tronhjem said:

Prisverdig initiativ og riktig fokus. Klimadebatten burde for mange år siden lagt bak seg å diskutere årsaken til varmen og fokusert på hvordan kan vi best tilpasse oss og løse situasjonen. 

Skal denne debatten kunne ha mening og bli konstruktiv kan den rett nok ikke hoppe bukk over årsaken slik du legger opp til fordi hvilke tiltak som bør gjennomføres må nødvendigvis velges ut fra hvorfor det blir varmere. Ellers blir det lett meningsløst å diskutere hvordan best løse klimakrisen. 

Jeg foreslår derfor at du også setter som premiss for denne tråden at vår tids globale oppvaming og gryende klimakrise skyldes i all hovedsak menneskeskapte klimagassutstlipp slik klimavitenskapen er tydelig på er tilfelle.

Absolutt enig i at dette premisset må være der, men håpet å unngå nok en tråd med evig gjentakelse av de samme skyttergravene.

Samtidig som vitenskapen er klar på at menneskelig aktivitet har påvirkning, må jeg innrømme at jeg personlig har liten tro på at verden klarer å stanse utslippene i tide før konsekvensene begynner å bli store.

Tanken var derfor mer å diskutere tiltak for å tilpasse oss endringene som skjer, (som kommer i tillegg til tiltak for å redusere utslippene)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Steg 1 for å tilpasse oss er å skjønne hvor mye varmere det blir. 
 

Hvordan kan man egentlig finne ut det?

Siden jorden har vært her i 4 600 000 000 år

Hvor stort utvalg år må man ha data på for å kunne fastsette trender?

Dette er det store spørsmålet. Vi vet et klimaet har endret seg i alle tider, og at endringene ser ut til å akselerere i nyere tid. Forskningen er tydelig på at dette skyldes menneskelig aktivitet, men hvor det bærer fremover er helt og holdent basert på prognoser og modeller.

 

Det utviklingen i år tydelig viser er at ting er i ferd med å skje. Hvor langt det går og hvor fort er uvisst. Hva kan konsekvensene bli og hvordan kan vi ruste oss for å møte de?

Lenke til kommentar

Man må nok bli mer restriktiv med hvor folk får lov til å bosette seg i forhold til flom,jordskred osv. Energimessig er jeg overbevist om at løsningen ligger i kjernekraft. Sol og vind er altfor lite arealbesparende, for ustabil og for dårlig kapasitet. Aircondition vil man nok med tiden bli helt avhengig av til tross for at den mister virkningsgrad over 30grader. Jeg kan også tenke meg at det blir store utfordringer med å opprettholde en tilstrekkelig vannforsyning globalt sett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Powertrainer said:

Man må nok bli mer restriktiv med hvor folk får lov til å bosette seg i forhold til flom,jordskred osv. Energimessig er jeg overbevist om at løsningen ligger i kjernekraft. Sol og vind er altfor lite arealbesparende, for ustabil og for dårlig kapasitet. Aircondition vil man nok med tiden bli helt avhengig av til tross for at den mister virkningsgrad over 30grader. Jeg kan også tenke meg at det blir store utfordringer med å opprettholde en tilstrekkelig vannforsyning globalt sett.

Jeg tror energi er den store nøkkelen her. Et stort gjennombrudd innen fusjonskraft kan være nøkkelen, det vil gi tilgang på store mengder stabil energi, forhåpentligvis til en overkommelig pris.

 

Med stort kraftoverskudd kan vi ikke bare kutte CO2 utslipp, men også ting som destillering av saltvann til drikkevann, matproduksjon ved hjelp av hydroponi innendørs i store haller (kan stables i høyden og sikre stabil matproduksjon året rundt)

I den grad det er mer som kan gjøres for å forske på denne typen kraftkilder må vi ha enormt fokus på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Steg 1 for å tilpasse oss er å skjønne hvor mye varmere det blir. 
 

Hvordan kan man egentlig finne ut det?

Siden jorden har vært her i 4 600 000 000 år

Hvor stort utvalg år må man ha data på for å kunne fastsette trender?

De sist 200 aarene, gir jo ikke akkurat, noe haap, om at det kommer, til aa roe seg.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (29 minutter siden):

Energimessig er jeg overbevist om at løsningen ligger i kjernekraft.

Helt riktig. Det er den eneste logiske loesningen, som kommer til aa funke.

Holde oss borte i fra jordskjelv, krigsutsatte omraader, ol. maa vi jo se paa.

Men det er loesningen, der hvor vi staar naa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, dundersalt123 said:

Absolutt enig i at dette premisset må være der, men håpet å unngå nok en tråd med evig gjentakelse av de samme skyttergravene.

Prisverdig forsøk, men det kommer til å handle om de samme skyttergravene. Du ser det på postene som har kommet hit allerede.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Musefella skrev (26 minutter siden):

For 20 år siden så satte norsk løgn media i gang en stor unison kampanje som varte minst ett år med påstanden om isbjørnene var på vei til å bli utryddet mega nedsmelting av isen på nordpolen.

Ser vi ikke sterke signaler, paa at de kommer til aa faa rett da?

Hvor kjapt trodde du, det skulle gaa?

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Musefella skrev (8 minutter siden):

For 20 år siden så satte norsk løgn media i gang en stor unison kampanje som varte minst ett år med påstanden om isbjørnene var på vei til å bli utryddet mega nedsmelting av isen på nordpolen.

"For 20 år siden så satte norsk løgn media i gang en stor unison kampanje som varte minst ett år med påstanden om isbjørnene var på vei til å ikke bli utryddet mega nedsmelting av isen på nordpolen."

Påstanden min er like "troverdig" som din.

Har du forresten en kilde eller noe som kan underbygge det du påstår?

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Hvis områdene sør i Europa skal fortsette å bli rammet av så harde tørkeperioder, så kan det spøke for avlinger der nede. På sikt tror jeg vi gjør lurt i å planlegge andre alternativer for matforsyningen vår. Fremover kan vi nok ikke basere oss på å importere så mye som i dag.

En ukjent faktor som lurer i bakgrunnen her er også "klimaflyktninger". Om vi kommer dit at folk i store deler av sør-Europa ikke lenger kan bo der de bor, pga. varme, vannmangel, dårlige avlinger osv, så kan vi forvente et større antall migranter her nord. Det er sikkert vanskelig å planlegge for dette uten å ha noe tidsperspektiv å forholde seg til, men det bør være på blokka. Hva gjør vi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Hvis områdene sør i Europa skal fortsette å bli rammet av så harde tørkeperioder, så kan det spøke for avlinger der nede. På sikt tror jeg vi gjør lurt i å planlegge andre alternativer for matforsyningen vår. Fremover kan vi nok ikke basere oss på å importere så mye som i dag.

En ukjent faktor som lurer i bakgrunnen her er også "klimaflyktninger". Om vi kommer dit at folk i store deler av sør-Europa ikke lenger kan bo der de bor, pga. varme, vannmangel, dårlige avlinger osv, så kan vi forvente et større antall migranter her nord. Det er sikkert vanskelig å planlegge for dette uten å ha noe tidsperspektiv å forholde seg til, men det bør være på blokka. Hva gjør vi.

Ikke bare klimaflyktninger, men en haugevis med klimaturister.

Folk som elsker en standard, vestlandsommer

Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 minutter siden):

"For 20 år siden så satte norsk løgn media i gang en stor unison kampanje som varte minst ett år med påstanden om isbjørnene var på vei til å ikke bli utryddet mega nedsmelting av isen på nordpolen."

Påstanden min er like "troverdig" som din.

Har du forresten en kilde eller noe som kan underbygge det du påstår?

Kilde? Ja da må du i så fall sjekke arkivene til norsk løgnmedia.

Blant påstanden som ble servert var at isbjørnene "druknet" pga mangel på isflak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

For 20 år siden så satte norsk løgn media i gang en stor unison kampanje som varte minst ett år med påstanden om isbjørnene var på vei til å bli utryddet mega nedsmelting av isen på nordpolen.

Norsk sannhets media mener du ? For dette er jo fremdeles sant, klima er ikke det samme som vær, klima forandringer tar relativt lang tid, at det går så fort som det gjør nå er ekstremt foruroligende sett i et langtidsperspektiv. 

Det er også de som mener at vi er inne i den sjette masseutryddelsen akkurat nå, men det trenger ikke bety at alt skjer på en gang. 

https://ec.europa.eu/research-and-innovation/en/horizon-magazine/sixth-mass-extinction-could-destroy-life-we-know-it-biodiversity-expert

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...