Gå til innhold

Fartskontroll el. Annen form for kontroll


Masimo

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

vi var på vei hjem fra Dyreparken i Kristiansand. Et pa km etter vi kjører på E18 mot Oslo, så sitter der selvfølgelig en liten «troll» på en fjell top ca 20-30 meter over vei banen - ca 20 meter inn til siden fra veien. 
 

han sitter på en liten stol og en kikkert/kamera greier - fartsgrensen er 100 (til min overraskelse etterpå) uansett kjørte jeg for fort ( ingen unnskyldning her, sliten pappa m/ slitne barn i bilen er vel ikke innafor i retten 😅)

Vi blir ikke stoppet lengere fremme, og er nå hjemme.

- kan jeg forvente en bot i posten på dette? 
 

- el. Burde jeg ha blitt stoppet etterfølgende og fått forelegget da?

 

- antar at der er regler for dersom jeg får den i posten at de må dokumentere m/ foto og at dette er gjort korrekt - syns plasseringen av han «trollet» var rart at de kan ta en fartsmåling slik?

 

takker for alle svar - så får jeg se om jeg klare å sove etterhvert 😥

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oy, takker allerede for flere svar 👍

 

uten å si for meget, så var jeg nok litt over 120 / igjen antok at det var 110 grense, ikke at det frikjenner meg for noe her! 
 

uansett, antok at de måtte ha bilde dokumentasjon og annet for å kunne sende meg forelegget - og ved manuell kontroll må du akseptere forelegget der og da når du blir stoppet etterfølgende.

 

setter pris på flere svar om noen vet noe mer - ellers antar jeg det samme som deg sedsberg at det forhåbentligvis bare var en belte/mobil kontroll.

 
Leksen er lært 🥴 blir i fartsgrense fremover, det er ikke verd det uansett.  

Lenke til kommentar
Masimo skrev (1 time siden):

uansett, antok at de måtte ha bilde dokumentasjon og annet for å kunne sende meg forelegget - og ved manuell kontroll må du akseptere forelegget der og da når du blir stoppet etterfølgende.

Det er nok med måling og vitneobservasjon av politiet, det er dette som er den vanlegaste bevisførselen om ein ikkje vedtek førelegget. 

Så du kan risikere å få brev der du blir spurt om å vedta forelegget (der det å ikkje vedta fører til anmelding og rettssak), men det er lite truleg. I dei fleste fartskontrollar så vinkar UP inn dei bilane som skal bøtleggast. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (22 minutter siden):

Noen må rette meg om jeg sier feil - jeg er ikke helt sikker:

Du kan bare få bot hvis de tar deg på fersken og stopper deg rett etter 'udåden'.

Unntak er om det er skiltet om automatisk fartskontroll, herunder gjennomsnittsmåling. Da kan det komme noe i posten senere.

Ein bilførar kan alltids anmeldast for brot på lov eller forskrift. Som bilførar kan du anmelsast i ettertid for f.eks. uvettig køyring sjølv om du ikkje vart tatt der og då. Om du blir tatt på fersk gjerning eller ikkje har berre betydning for om du kan arresterast eller ikkje. 

I praksis vil du nok oftere sleppe unna om du ikkje blir stoppa, fyrst og fremst fordi det krever meir arbeid når bilføraren ikkje er stoppa og legitimert. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er det vanleg med kontrollar i 100-110-soner? Korleis vinkar dei seg inn i så fall? Kjem det bil etter deg eller står dei nær enden av så høg sone og tar deg inn i lågare hastigheiter?

Du skal vere glad for at det av og til står “troll” og utfører kontroll. Det kan redde ditt eller nokon i familien din sitt liv ein dag.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 timer siden):

Er det vanleg med kontrollar i 100-110-soner?

Ja det er mer vanlig en folk tror.
 

Zeph skrev (8 timer siden):

Korleis vinkar dei seg inn i så fall?

Som oftest kommer dem etter deg med MC eller Bil.
Dem står som regel en person med laser og 2-3 biler/MCer som stopper bilene.

OG så er det mye "rullende" kontroll.
Du vet aldri om den BMW'n, Audien, Mercedes-en som ligger 100m bak deg er en sivil bil med måleutstyr.
UP har sykt mye heftige biler til slikt.
Vet om noen BMW M5, og faktisk 2 AMG stasjonsvogner som er spesiallaget av AMG som sivilbil.
Om du ikke viste bedre ser dem ut som helt vanlige E-klasse stv 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 timer siden):

Er det vanleg med kontrollar i 100-110-soner? Korleis vinkar dei seg inn i så fall? Kjem det bil etter deg eller står dei nær enden av så høg sone og tar deg inn i lågare hastigheiter?

Det virker veldig uhensiktsmessig og unødvendig å stoppe folk i den hastigheta eller legge seg på hjul. Regner med faktura i posten er det mest trafikksikre og praktiske. Aner ikke hvor vanlig det er ettersom 90 er høyeste fartsgrense i nesten hele min landsdel og jeg ikke frekventerer sørpå ofte nok til å ha lagt merke til hvor vanlig det er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Det virker veldig uhensiktsmessig og unødvendig å stoppe folk i den hastigheta eller legge seg på hjul. Regner med faktura i posten er det mest trafikksikre og praktiske. Aner ikke hvor vanlig det er ettersom 90 er høyeste fartsgrense i nesten hele min landsdel og jeg ikke frekventerer sørpå ofte nok til å ha lagt merke til hvor vanlig det er.

 

Man kan ikke anta at eier på kjøretøy er samme som kjørte det. Derfor kan ikke politiet sende forelegg i posten til eier av bilen og kreve dette betalt.

Stopper de kjøretøyet så får de legitimert føreren og således vet hvem som skal ha forelegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (19 minutter siden):

Man kan ikke anta at eier på kjøretøy er samme som kjørte det. Derfor kan ikke politiet sende forelegg i posten til eier av bilen og kreve dette betalt.

Stopper de kjøretøyet så får de legitimert føreren og således vet hvem som skal ha forelegget.

De kan det via fotobokser og strekningsmåling. Apparatene de bruker ved manuelle målinger har også mulighet til å fotografere føreren, så ingen forskjell der.

Men du har rett i det at identiteten må være rimelig sikker. Derfor blir tatte med for dårlige bilder til identifisering henlagt/slettet. Gjenskinn av sol i ruta, for dårlig lys, for skitten/nedsødd rute, solskjerming dekker deler av ansiktet osv osv. Men vær obs på at ved svært grove eller svært gjentatte tilfeller kan de ty til andre metoder for identifisering.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det virker veldig uhensiktsmessig og unødvendig å stoppe folk i den hastigheta eller legge seg på hjul. Regner med faktura i posten er det mest trafikksikre og praktiske. Aner ikke hvor vanlig det er ettersom 90 er høyeste fartsgrense i nesten hele min landsdel og jeg ikke frekventerer sørpå ofte nok til å ha lagt merke til hvor vanlig det er.

Som jeg skrev tidligere.
Dette er mye vanligere en hva folk tror.
Og ja det er hensiktsmessig å få luket ut idotsjåfører også i 100 og 110sone.
Dem legger seg bak deg og venter til egnet plass å stoppe, så setter dem på blålysene.
Når man konstant ligger i 140+ i 110sona utgjør man faktisk en fare for andre trafikanter og må lukes ut.
Sitter du å taster på mobilen din i 100km t er du ekstremt farlig for andre trafikanter og bør miste førerkortet for alltid
(i min tid som langtransportsjåfør så jeg daglig folk på motorveien mellom oslo og gardemoen taste på telefonen sin mens dem kjørte)
2 uker etter du var uheldig og ikke så at bilen du lå bak måtte bremse mens du var opptatt med å lese meldingene dine er for sent.
Man skal stoppes der å da.

Til og med på autobahnen i Tyskland hvor det er fri fartsgrense kan politiet legge seg bak deg og stoppe deg om dem ikke liker kjøringen din.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Regner med at de må ha fartskontroll på samme plan som kjøretøyet for at det skal gi nøyaktig måling

ikke uvanlig at dem står på bruer og overganger over slike veier.
Så nei dem trenger ikke å stå på samme nivå som veien.

Men ja er nok mest sannsynlig adferdskomtroll som dem kaller det.

Lenke til kommentar
On 7/20/2023 at 12:55 PM, Simen1 said:

Det virker veldig uhensiktsmessig og unødvendig å stoppe folk i den hastigheta eller legge seg på hjul. Regner med faktura i posten er det mest trafikksikre og praktiske. Aner ikke hvor vanlig det er ettersom 90 er høyeste fartsgrense i nesten hele min landsdel og jeg ikke frekventerer sørpå ofte nok til å ha lagt merke til hvor vanlig det er.

Umulig med kontakt i ettertid da de ikke vet identiteten til føreren. De gangene jeg har lagt merke til politi på motorvei står de gjemt i grøfta ved en påkjørsel. Typisk på faste steder hvor de vet på forhånd om egnede stopp noen kilometer senere. Å legge seg på hjul er ikke problem for de bilene der, noen sekunder fra 0 til 100. Stopp skjer enten i nødlomme rett ved motorveg eller avkjørsel til roligere steder med lavere fartsgrense.

Har hatt erfaring med hvordan dette skjer 😄Men også sett andre gå i fella. En gang så jeg politiet ligge og vente. Kort tid senere ble jeg forbikjørt av en råkjører. Og kort tid etter det var det sivilbil som fulgte etter. Og kort tid etter det blålys og stopp ved første anledning.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 20.7.2023 den 0.17):

Du skal vere glad for at det av og til står “troll” og utfører kontroll. Det kan redde ditt eller nokon i familien din sitt liv ein dag.

Bare for å rydde opp i denne "Troll" benevnelsen for politimannen - så syns jeg den var noe humoristiske "innslag" når der sitter en mann på toppen av et fjell. 

Og helt enig - svert takknemlig for jobben politiet gjør - det var ikke oppe til debatt engang. 

 

Uansett, leste på politiets twitter for området at de hadde drevet med fartskontroll - og der var delt ut 10 forenklet forelegg på strekningen - så antar jeg "slapp" unna. 

Understreker jeg ønsker ikke å være fartssynder, og det angre jeg på at jeg gjorde - som nevnt tidligere leksen er lært og kan kun skylde på dårlig dømmekraft - det er langt fra verd det for min del, el. noen andre sin del at jeg skulle raskere hjem. Har aldri fått en fartsbot før i mitt nå snart 40 år lange liv, så er ikke noe jeg satser på å begynne med nå. 

Takker for alle svar - ha en fortsatt fin sommer 🙂

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/19/2023 at 10:48 PM, The Avatar said:

Det er nok med måling og vitneobservasjon av politiet, det er dette som er den vanlegaste bevisførselen om ein ikkje vedtek førelegget. 

Så du kan risikere å få brev der du blir spurt om å vedta forelegget (der det å ikkje vedta fører til anmelding og rettssak), men det er lite truleg. I dei fleste fartskontrollar så vinkar UP inn dei bilane som skal bøtleggast. 

De må selvsagt ha mer enn bare en observasjon av bilen, det må også bevises hvem som var fører.

Jeg har aldri hørt om fysisk kontroll der de sender forelegg i posten i ettertid før, hvor vanlig mener du dette er?

On 7/20/2023 at 8:36 AM, Eskove said:

Ja det er mer vanlig en folk tror.
 

Som oftest kommer dem etter deg med MC eller Bil.
Dem står som regel en person med laser og 2-3 biler/MCer som stopper bilene.

OG så er det mye "rullende" kontroll.
Du vet aldri om den BMW'n, Audien, Mercedes-en som ligger 100m bak deg er en sivil bil med måleutstyr.
UP har sykt mye heftige biler til slikt.
Vet om noen BMW M5, og faktisk 2 AMG stasjonsvogner som er spesiallaget av AMG som sivilbil.
Om du ikke viste bedre ser dem ut som helt vanlige E-klasse stv 
 

Det er ikke sykt mye  heftige biler i UP.

Spesiallaget av AMG som sivilbil? Høres noe pussig ut, jeg skulle gjerne hatt regnr/chassinummer på de så jeg kan sjekke de opp siden jeg rett og slett tror det er en myte.

Jeg har gjennom mange år hørt om alle disse heftige politibilene, med tanke på kjørestil og kjøremønster jeg har hatt gjennom en del år er det rart jeg aldri har blitt forsøkt stoppet av de.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 time siden):

Spesiallaget av AMG som sivilbil? Høres noe pussig ut, jeg skulle gjerne hatt regnr/chassinummer på de så jeg kan sjekke de opp siden jeg rett og slett tror det er en myte.

Jeg har gjennom mange år hørt om alle disse heftige politibilene, med tanke på kjørestil og kjøremønster jeg har hatt gjennom en del år er det rart jeg aldri har blitt forsøkt stoppet av de.

Har ikke reggnr eller chassi på disse men har sett en av dem i drift.
Begge tilhører UP med base i tr.heim

Om du har sett litt på TV når NRK følger UP på jobb vil du se at på motorveiene rundt oslo har dem M3 og M5
Har ikke selv opplevd Audi men har hørt fra folk som har blitt stoppet av det også eksisterer.

Og du skal ikke se bort i fra at du har blitt stoppet av dem uten å være klar over det.

Disse AMG-bilene dem har i tr.heim ser ikke ut som AMG men som en helt standard Eklasse med litt breiere dekk.
Disse ble kjøpt inn konkret for å ta amcar-folket når dem råkjørte på motorveiene sør og nord for byen.

Sivile biler får dem etter hva slags biler som kjøres mye i distriktet.
Så er det mest Mercedes får dem det, er det mest BMW får dem BMW etc.

Her jeg bor har dem 2stk BMW 5serier standard biler og en Volvo v90 t8
Samt et parr eldre Ford og Vag som sivile biler.

Men må si jeg savner litt tiden dem kjørte Impreza og golf GTI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...