GĂ„ til innhold

Fartskontroll el. Annen form for kontroll

Masimo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

vi var pÄ vei hjem fra Dyreparken i Kristiansand. Et pa km etter vi kjÞrer pÄ E18 mot Oslo, sÄ sitter der selvfÞlgelig en liten «troll» pÄ en fjell top ca 20-30 meter over vei banen - ca 20 meter inn til siden fra veien. 

han sitter pĂ„ en liten stol og en kikkert/kamera greier - fartsgrensen er 100 (til min overraskelse etterpĂ„) uansett kjĂžrte jeg for fort ( ingen unnskyldning her, sliten pappa m/ slitne barn i bilen er vel ikke innafor i retten 😅)

Vi blir ikke stoppet lengere fremme, og er nÄ hjemme.

- kan jeg forvente en bot i posten pÄ dette? 

- el. Burde jeg ha blitt stoppet etterfÞlgende og fÄtt forelegget da?

- antar at der er regler for dersom jeg fÄr den i posten at de mÄ dokumentere m/ foto og at dette er gjort korrekt - syns plasseringen av han «trollet» var rart at de kan ta en fartsmÄling slik?

takker for alle svar - sĂ„ fĂ„r jeg se om jeg klare Ă„ sove etterhvert đŸ˜„

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Var nok heller belte/mobil-sjekk. Aldri hÞrt om noen som har fÄtt bot i posten av manuell fartskontroll.

Eller at du ikke kjÞrte fort nok. Det er stor misvisning pÄ speedometre i 100, pluss margin pÄ selve mÄlingene.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Skrevet

Hvis det var fartskontroll kan det vÊre at de satte minimum til 110-115. De kan ikke stoppe alle som kjÞrer 3-5 kmt for fort. For Ä ha reelt 110-115 mÄ du ha minst 120 pÄ speedo i mange biler.

• Liker 2
Skrevet

Oy, takker allerede for flere svar 👍

uten Ä si for meget, sÄ var jeg nok litt over 120 / igjen antok at det var 110 grense, ikke at det frikjenner meg for noe her! 

uansett, antok at de mÄtte ha bilde dokumentasjon og annet for Ä kunne sende meg forelegget - og ved manuell kontroll mÄ du akseptere forelegget der og da nÄr du blir stoppet etterfÞlgende.

setter pris pÄ flere svar om noen vet noe mer - ellers antar jeg det samme som deg sedsberg at det forhÄbentligvis bare var en belte/mobil kontroll.

Leksen er lĂŠrt đŸ„Ž blir i fartsgrense fremover, det er ikke verd det uansett.  

Skrevet
Masimo skrev (1 time siden):

uansett, antok at de mÄtte ha bilde dokumentasjon og annet for Ä kunne sende meg forelegget - og ved manuell kontroll mÄ du akseptere forelegget der og da nÄr du blir stoppet etterfÞlgende.

Det er nok med mÄling og vitneobservasjon av politiet, det er dette som er den vanlegaste bevisfÞrselen om ein ikkje vedtek fÞrelegget. 

SÄ du kan risikere Ä fÄ brev der du blir spurt om Ä vedta forelegget (der det Ä ikkje vedta fÞrer til anmelding og rettssak), men det er lite truleg. I dei fleste fartskontrollar sÄ vinkar UP inn dei bilane som skal bÞtleggast. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Noen mÄ rette meg om jeg sier feil - jeg er ikke helt sikker:

Du kan bare fÄ bot hvis de tar deg pÄ fersken og stopper deg rett etter 'udÄden'.

Unntak er om det er skiltet om automatisk fartskontroll, herunder gjennomsnittsmÄling. Da kan det komme noe i posten senere.

Skrevet
trikola skrev (22 minutter siden):

Noen mÄ rette meg om jeg sier feil - jeg er ikke helt sikker:

Du kan bare fÄ bot hvis de tar deg pÄ fersken og stopper deg rett etter 'udÄden'.

Unntak er om det er skiltet om automatisk fartskontroll, herunder gjennomsnittsmÄling. Da kan det komme noe i posten senere.

Ein bilfÞrar kan alltids anmeldast for brot pÄ lov eller forskrift. Som bilfÞrar kan du anmelsast i ettertid for f.eks. uvettig kÞyring sjÞlv om du ikkje vart tatt der og dÄ. Om du blir tatt pÄ fersk gjerning eller ikkje har berre betydning for om du kan arresterast eller ikkje. 

I praksis vil du nok oftere sleppe unna om du ikkje blir stoppa, fyrst og fremst fordi det krever meir arbeid nÄr bilfÞraren ikkje er stoppa og legitimert. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Er det vanleg med kontrollar i 100-110-soner? Korleis vinkar dei seg inn i sÄ fall? Kjem det bil etter deg eller stÄr dei nÊr enden av sÄ hÞg sone og tar deg inn i lÄgare hastigheiter?

Du skal vere glad for at det av og til stĂ„r “troll” og utfĂžrer kontroll. Det kan redde ditt eller nokon i familien din sitt liv ein dag.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Zeph skrev (8 timer siden):

Er det vanleg med kontrollar i 100-110-soner?

Ja det er mer vanlig en folk tror.

Zeph skrev (8 timer siden):

Korleis vinkar dei seg inn i sÄ fall?

Som oftest kommer dem etter deg med MC eller Bil.
Dem stÄr som regel en person med laser og 2-3 biler/MCer som stopper bilene.

OG sÄ er det mye "rullende" kontroll.
Du vet aldri om den BMW'n, Audien, Mercedes-en som ligger 100m bak deg er en sivil bil med mÄleutstyr.
UP har sykt mye heftige biler til slikt.
Vet om noen BMW M5, og faktisk 2 AMG stasjonsvogner som er spesiallaget av AMG som sivilbil.
Om du ikke viste bedre ser dem ut som helt vanlige E-klasse stv 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zeph skrev (12 timer siden):

Er det vanleg med kontrollar i 100-110-soner? Korleis vinkar dei seg inn i sÄ fall? Kjem det bil etter deg eller stÄr dei nÊr enden av sÄ hÞg sone og tar deg inn i lÄgare hastigheiter?

Det virker veldig uhensiktsmessig og unÞdvendig Ä stoppe folk i den hastigheta eller legge seg pÄ hjul. Regner med faktura i posten er det mest trafikksikre og praktiske. Aner ikke hvor vanlig det er ettersom 90 er hÞyeste fartsgrense i nesten hele min landsdel og jeg ikke frekventerer sÞrpÄ ofte nok til Ä ha lagt merke til hvor vanlig det er.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Det virker veldig uhensiktsmessig og unÞdvendig Ä stoppe folk i den hastigheta eller legge seg pÄ hjul. Regner med faktura i posten er det mest trafikksikre og praktiske. Aner ikke hvor vanlig det er ettersom 90 er hÞyeste fartsgrense i nesten hele min landsdel og jeg ikke frekventerer sÞrpÄ ofte nok til Ä ha lagt merke til hvor vanlig det er.

Man kan ikke anta at eier pÄ kjÞretÞy er samme som kjÞrte det. Derfor kan ikke politiet sende forelegg i posten til eier av bilen og kreve dette betalt.

Stopper de kjÞretÞyet sÄ fÄr de legitimert fÞreren og sÄledes vet hvem som skal ha forelegget.

• Liker 1
Skrevet
MegaMann2 skrev (19 minutter siden):

Man kan ikke anta at eier pÄ kjÞretÞy er samme som kjÞrte det. Derfor kan ikke politiet sende forelegg i posten til eier av bilen og kreve dette betalt.

Stopper de kjÞretÞyet sÄ fÄr de legitimert fÞreren og sÄledes vet hvem som skal ha forelegget.

De kan det via fotobokser og strekningsmÄling. Apparatene de bruker ved manuelle mÄlinger har ogsÄ mulighet til Ä fotografere fÞreren, sÄ ingen forskjell der.

Men du har rett i det at identiteten mÄ vÊre rimelig sikker. Derfor blir tatte med for dÄrlige bilder til identifisering henlagt/slettet. Gjenskinn av sol i ruta, for dÄrlig lys, for skitten/nedsÞdd rute, solskjerming dekker deler av ansiktet osv osv. Men vÊr obs pÄ at ved svÊrt grove eller svÊrt gjentatte tilfeller kan de ty til andre metoder for identifisering.

Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Som jeg skrev tidligere.
Dette er mye vanligere en hva folk tror.
Og ja det er hensiktsmessig Ä fÄ luket ut idotsjÄfÞrer ogsÄ i 100 og 110sone.
Dem legger seg bak deg og venter til egnet plass Ä stoppe, sÄ setter dem pÄ blÄlysene.
NÄr man konstant ligger i 140+ i 110sona utgjÞr man faktisk en fare for andre trafikanter og mÄ lukes ut.
Sitter du Ä taster pÄ mobilen din i 100km t er du ekstremt farlig for andre trafikanter og bÞr miste fÞrerkortet for alltid
(i min tid som langtransportsjÄfÞr sÄ jeg daglig folk pÄ motorveien mellom oslo og gardemoen taste pÄ telefonen sin mens dem kjÞrte)
2 uker etter du var uheldig og ikke sÄ at bilen du lÄ bak mÄtte bremse mens du var opptatt med Ä lese meldingene dine er for sent.
Man skal stoppes der Ă„ da.

Til og med pÄ autobahnen i Tyskland hvor det er fri fartsgrense kan politiet legge seg bak deg og stoppe deg om dem ikke liker kjÞringen din.

• Hjerte 1
Skrevet

Tviler pÄ at de kan drive med fartsmÄling 20 meter opp, sÄ det er nok snakk om belte- og mobilkontroll hvor det er en fordel Ä sitte hÞyt.

Regner med at de mÄ ha fartskontroll pÄ samme plan som kjÞretÞyet for at det skal gi nÞyaktig mÄling. 

Skrevet
Dubious skrev (2 timer siden):

Regner med at de mÄ ha fartskontroll pÄ samme plan som kjÞretÞyet for at det skal gi nÞyaktig mÄling

ikke uvanlig at dem stÄr pÄ bruer og overganger over slike veier.
SÄ nei dem trenger ikke Ä stÄ pÄ samme nivÄ som veien.

Men ja er nok mest sannsynlig adferdskomtroll som dem kaller det.

Skrevet
On 7/20/2023 at 12:55 PM, Simen1 said:

Umulig med kontakt i ettertid da de ikke vet identiteten til fĂžreren. De gangene jeg har lagt merke til politi pĂ„ motorvei stĂ„r de gjemt i grĂžfta ved en pĂ„kjĂžrsel. Typisk pĂ„ faste steder hvor de vet pĂ„ forhĂ„nd om egnede stopp noen kilometer senere. Å legge seg pĂ„ hjul er ikke problem for de bilene der, noen sekunder fra 0 til 100. Stopp skjer enten i nĂždlomme rett ved motorveg eller avkjĂžrsel til roligere steder med lavere fartsgrense.

Har hatt erfaring med hvordan dette skjer 😄Men ogsĂ„ sett andre gĂ„ i fella. En gang sĂ„ jeg politiet ligge og vente. Kort tid senere ble jeg forbikjĂžrt av en rĂ„kjĂžrer. Og kort tid etter det var det sivilbil som fulgte etter. Og kort tid etter det blĂ„lys og stopp ved fĂžrste anledning.

Skrevet
Zeph skrev (PĂ„ 20.7.2023 den 0.17):

Du skal vere glad for at det av og til stĂ„r “troll” og utfĂžrer kontroll. Det kan redde ditt eller nokon i familien din sitt liv ein dag.

Bare for Ä rydde opp i denne "Troll" benevnelsen for politimannen - sÄ syns jeg den var noe humoristiske "innslag" nÄr der sitter en mann pÄ toppen av et fjell. 

Og helt enig - svert takknemlig for jobben politiet gjÞr - det var ikke oppe til debatt engang. 

Uansett, leste pÄ politiets twitter for omrÄdet at de hadde drevet med fartskontroll - og der var delt ut 10 forenklet forelegg pÄ strekningen - sÄ antar jeg "slapp" unna. 

Understreker jeg Þnsker ikke Ä vÊre fartssynder, og det angre jeg pÄ at jeg gjorde - som nevnt tidligere leksen er lÊrt og kan kun skylde pÄ dÄrlig dÞmmekraft - det er langt fra verd det for min del, el. noen andre sin del at jeg skulle raskere hjem. Har aldri fÄtt en fartsbot fÞr i mitt nÄ snart 40 Är lange liv, sÄ er ikke noe jeg satser pÄ Ä begynne med nÄ. 

Takker for alle svar - ha en fortsatt fin sommer 🙂

Skrevet
Eskove skrev (2 timer siden):

ikke uvanlig at dem stÄr pÄ bruer og overganger over slike veier.
SÄ nei dem trenger ikke Ä stÄ pÄ samme nivÄ som veien.

Men ja er nok mest sannsynlig adferdskomtroll som dem kaller det.

Forskjell pÄ 5 meter over og 20 meter over. 

• 2 uker senere...
Skrevet
On 7/19/2023 at 10:48 PM, The Avatar said:

Det er nok med mÄling og vitneobservasjon av politiet, det er dette som er den vanlegaste bevisfÞrselen om ein ikkje vedtek fÞrelegget. 

SÄ du kan risikere Ä fÄ brev der du blir spurt om Ä vedta forelegget (der det Ä ikkje vedta fÞrer til anmelding og rettssak), men det er lite truleg. I dei fleste fartskontrollar sÄ vinkar UP inn dei bilane som skal bÞtleggast. 

De mÄ selvsagt ha mer enn bare en observasjon av bilen, det mÄ ogsÄ bevises hvem som var fÞrer.

Jeg har aldri hĂžrt om fysisk kontroll der de sender forelegg i posten i ettertid fĂžr, hvor vanlig mener du dette er?

On 7/20/2023 at 8:36 AM, Eskove said:

Ja det er mer vanlig en folk tror.

Som oftest kommer dem etter deg med MC eller Bil.
Dem stÄr som regel en person med laser og 2-3 biler/MCer som stopper bilene.

OG sÄ er det mye "rullende" kontroll.
Du vet aldri om den BMW'n, Audien, Mercedes-en som ligger 100m bak deg er en sivil bil med mÄleutstyr.
UP har sykt mye heftige biler til slikt.
Vet om noen BMW M5, og faktisk 2 AMG stasjonsvogner som er spesiallaget av AMG som sivilbil.
Om du ikke viste bedre ser dem ut som helt vanlige E-klasse stv 

Det er ikke sykt mye  heftige biler i UP.

Spesiallaget av AMG som sivilbil? HÞres noe pussig ut, jeg skulle gjerne hatt regnr/chassinummer pÄ de sÄ jeg kan sjekke de opp siden jeg rett og slett tror det er en myte.

Jeg har gjennom mange Är hÞrt om alle disse heftige politibilene, med tanke pÄ kjÞrestil og kjÞremÞnster jeg har hatt gjennom en del Är er det rart jeg aldri har blitt forsÞkt stoppet av de.

Skrevet
Snylter skrev (1 time siden):

Spesiallaget av AMG som sivilbil? HÞres noe pussig ut, jeg skulle gjerne hatt regnr/chassinummer pÄ de sÄ jeg kan sjekke de opp siden jeg rett og slett tror det er en myte.

Jeg har gjennom mange Är hÞrt om alle disse heftige politibilene, med tanke pÄ kjÞrestil og kjÞremÞnster jeg har hatt gjennom en del Är er det rart jeg aldri har blitt forsÞkt stoppet av de.

Har ikke reggnr eller chassi pÄ disse men har sett en av dem i drift.
Begge tilhĂžrer UP med base i tr.heim

Om du har sett litt pÄ TV nÄr NRK fÞlger UP pÄ jobb vil du se at pÄ motorveiene rundt oslo har dem M3 og M5
Har ikke selv opplevd Audi men har hÞrt fra folk som har blitt stoppet av det ogsÄ eksisterer.

Og du skal ikke se bort i fra at du har blitt stoppet av dem uten Ă„ vĂŠre klar over det.

Disse AMG-bilene dem har i tr.heim ser ikke ut som AMG men som en helt standard Eklasse med litt breiere dekk.
Disse ble kjÞpt inn konkret for Ä ta amcar-folket nÄr dem rÄkjÞrte pÄ motorveiene sÞr og nord for byen.

Sivile biler fÄr dem etter hva slags biler som kjÞres mye i distriktet.
SÄ er det mest Mercedes fÄr dem det, er det mest BMW fÄr dem BMW etc.

Her jeg bor har dem 2stk BMW 5serier standard biler og en Volvo v90 t8
Samt et parr eldre Ford og Vag som sivile biler.

Men mÄ si jeg savner litt tiden dem kjÞrte Impreza og golf GTI

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...